V dnešní době je velmi složité vytvořit něco zcela unikátního, aby nikdo nenamítl „tohle se podobá tomuhle.“ To dvojnásobně platí v případě videoher. Tvůrčí vnuknutí má přitom mnoho výhod a jakákoliv předloha na sebe může být náležitě hrdá, protože když si od vás někdo bere inspiraci, znamená to, že se vám povedlo vytvořit něco jedinečného. V tomto případě se jedná o díla českého studia Amanita Design, od nichž všichni určitě znáte klasiky, jako je Botanicula, Samorost či Machinarium. Právě Machinarium se stalo zdrojem inspirace pro vývojáře ze studia Triomatica Games k vytvoření zajímavé hry jménem Boxville.
Boxville v první řadě není kopií Machinaria, ale bere si od něj skutečně mnoho. Místo robotického města se srdceryvný příběh odehrává v prostředí z kartonových krabic. V něm žijí své šťastné a ničím nerušené životy staré němé plechovky. Jejich idylku ovšem jednoho dne naruší podivné zemětřesení, kvůli kterému se náš hlavní hrdina Blue Can oddělil od věrného parťáka a nejlepšího přítele, psíka Rustyho. Aby svého čtyřnohého mazlíčka nalezl a společně se vrátili domů, Blue Can bude muset najít způsob, jak prohledat lepenkové město a dostat se do nižších pater, zatímco opakující se zemětřesení značně komplikuje situaci a staví mu do cesty jednu překážku za druhou.
Z hlediska žánru je Boxville klasická point-and-click adventura, v níž vám k postupu hrou bude stačit posbírat určité předměty a ty vhodně využít či rovnou zkombinovat k vyřešení logických hádanek. Jak se náš hlavní hrdina bude postupně brodit otřeseným městem a potkávat jeho obyvatele, zjistí, že jim bude muset podat pomocnou ruku, vyslechnout si jejich problémy, pokusit se je vyřešit a především přijít na kloub příčině tajemného zemětřesení. Boxville je skutečně velmi krátký, přesto příjemný zážitek, který vznikl na Ukrajině ve válečných podmínkách. O to více je z něj cítit, kolik lásky a péče do něj autoři vložili.
Kouzlo Boxville tkví v atmosféře. Věřte mi, že zažijete úplně ten stejně uspokojující a uklidňující pocit jako u výše zmíněných děl od Amanita Design. Boxville se rovněž může chlubit ručně kreslenou grafikou s převládajícími tóny hnědé, na nichž ostatní barvy plechovek či důležitých rekvizit krásně kontrastují. Všechny odstíny jsou ale tak trochu vybledlé a tlumené, aby hráči navodily nádech jakéhosi opotřebování dle tématu hry. Co mě však zaujalo, je snaha bravurně vykreslit okolní prostředí částečně v realistické a částečně ve skicovité grafice. Je zde vidět pečlivá práce v kresbě geometricky správných pohledů, tedy perspektivy, ale tak, aby architektura nepůsobila chladně. To celé scéně dodává optický prostor a neskutečně pohlcující 3D hloubku.
V celém asi tříhodinovém putování nenajdete jediné vyřčené či psané slovo. Všechny postavy mezi sebou komunikují pouze za pomocí obrázkových bublin. Autorům se podařilo „pouhými“ obrázky velmi jasně a výstižně definovat emoce i potřeby postav, a tak vždy budete přesně vědět, co se po vás vyžaduje. To samé by se dalo říct také o animacích, které jsou sice mírně minimalističtější než u Machinaria, ale dobře reflektují různá psychická rozpoložení, protože i kovové plechovky mají své city. To navíc velmi dobře dokresluje zvukový design. Každá jedna činnost či akce má svůj specifický zvuk a do melodie v pozadí je radost se nerušeně zaposlouchat.
Nedílnou součástí point-and-click adventur jsou logické hádanky. Ty v Boxville na to jdou dvěma způsoby. Buď se po vás bude vyžadovat, abyste našli, uschovali do inventáře a správně použili určité předměty či jejich kombinaci nebo se před vámi objeví klasický puzzle, minihra či hlavolam, chcete-li. Spojování potrubí, hledání správné číselné kombinace k otevření zámku či propojování kabelů jsou úkoly dobře známé z jiných titulů stejného žánru. Boxville naopak umí i překvapit, a kromě klasických hádanek plných výzev a rozmanitosti hráče postaví do situací, kdy bude muset zapojit svou zvědavost, vynalézavost i postřeh. Logické úkoly všeobecně nejsou nikterak těžké, ale občas se může stát, že se zaseknete na místě a nebudete vědět, co dál. V tu chvíli na řadu přichází zmatečné klikání na všechno v nejbližším okolí, protože ve hře neexistuje žádný systém nápovědy, co by vás alespoň nasměroval na správnou stopu. Ani pomoc v podobě označení bodů interakcí nečekejte. Na všechno si zkrátka budete muset přijít sami hezky krůček po krůčku.
Boxville naštěstí nikam nespěchá a na hráče nevyvíjí naprosto žádný tlak. Toto příjemné plechové dobrodružství dokáže člověka skutečně velice dobře odreagovat od všech starostí. V popisu hry navíc stojí, že bychom na Boxville měli pohlížet nejen jako na videohru, ale vnímat ji i jako animovaný film. Na pozadí bludiště z lepenky se odehrává dojemný příběh, jehož součástí je každý z nás. Tři úrovně sestávající z řady úkolů a hlavolamů společně s emotivním příběhem vytváří ten kýžený komplexní narativní zážitek.
Boxville je skutečně povedenou point-and-click adventurou s osobitým kouzlem, jaké zpravidla nenajdete u všech her. Díky malebné grafice, propracované perspektivě, vyladěnému audiu, dojemnému příběhu i oddechové atmosféře si jej dokážou užít malí, velcí, kypří i tencí. Celé zpracování reflektuje, jak moc lásky a péče do tohoto projektu autoři vložili, že jeho mírumilovné poselství nelze ignorovat. Nic se nemá přehánět, ale přesto si přeji, abych v kartonovém městě mohla strávit o kousek více času.
Konečně je to tady, po několika odkladech bylo oznámeno datum vydání atmosférické adventury nesoucí název…
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…