Máte v životě místa, na která se prostě rádi vracíte, protože jejich atmosféra je nenapodobitelná a jsou spojená s částí života, na niž už možná se slzou v oku občas vzpomínáte? S ohledem na kadenci remaků a remasterů, které na nás vývojáři a distributoři valí, by se mohlo zdát, že to tak má většina hráčské komunity. Jenže ne vždy se povede vstoupit do stejné řeky, aniž by v člověku zůstala určitá pachuť, což bohužel dvojnásobně platí pro tituly, které jsou do historie zapsány tak výrazně jako právě Broken Sword.
Tento lehce krkolomný úvod si kladl za cíl nemnoho těch, kteří o titulu nikdy neslyšeli, upozornit, že v tomto případě se dělal facelift skutečné ikoně. Pokud se gamera z generace dnešních čtyřicátníků (a mně již čtyřicítka začala vypisovat členskou průkazku) zeptáte na quest s kozlem, budete svědky překvapivých emocí. Ano, tehdy jsme to hráli všichni a kdo nehrál, ten o tom slyšel tak barvité zkazky, že má dnes pocit, že je v obraze.
Nicméně dost již nostalgického dojímání se, je třeba podívat se na současnou kondici a to, jak je u mne zvykem, okem nemilosrdným. Hned na úvod bych rád uvedl, že Shadow of the Templars: Reforged překvapil velmi dobrou odladěností a schopností vypadat opravdu moc hezky i na slabším stroji. Grafika, respektive výtvarné pojetí, byla z mého pohledu trumfem vždy, nicméně tady se remaster povedl a animace jsou krásně plynulé, hra působí parádně a opravdu je problém zaznamenat přechody z cutscén do hry. Nicméně pokud chce člověk zavzpomínat, nabízí se i možnost přepnout do původní grafiky. Musím za sebe poznamenat, že to jsem prakticky nevyužil.
Zdroj: igdb.com
Někoho by mohlo zamrzet, že Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged nevychází z Director’s cutu a tedy nezačíná prologem Nico, nýbrž, v duchu původního titulu, rovnou představí důvod coulrofobie mnohých hráčů. Hra se totiž uvede svižným filmovým startem v příjemné kavárně, který se hbitě zvrtne v detektivní vyšetřování. Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged tím získal značný spád a osobně mám takový rozjezd nejraději. Před samotným začátkem chválím možnost nastavit si nápovědu a zvýrazňování objektů. Pixel hunting tak nehrozí, a to se v adventurách vždy počítalo. Respektive jsem nikdy neslyšel, že by si někdo zákysová místa nějak pochvaloval. Rovněž sbírání předmětů je tu dost logické a tvůrci hráče nenechají sbírat tuny předmětů bez valné hodnoty.
Co mne potěšilo je možnost ovládání gamepadem a česká lokalizace. To dnes zdaleka není takovou překážkou jako v roce 1996, ale rozhodně potěší. Dabing a zvukovou stránku obecně považuji za zdařilou. Nico má přesně ten mazlivě sladký francouzský akcent a policisté sympaticky přestřelený. Zvuky pozadí evokují staré francouzské filmy. Chvílemi jsem si říkal, že je hudební podkres naprosto perfektní, přesně takový, jaký zní člověku v hlavě při pohledu na staré fotografie kavárniček. Kdyby zazněla znělka Haló, haló, nebyl bych překvapen.
Tímto oslím můstkem se dostáváme k další stránce hry, a to sice jemnému smyslu pro humor. Příběh sám o sobě by mohl být temným a nepříjemným, místo toho je servírován s určitou lehkostí a šarmem. Způsob vyprávění velmi dobře sedí k celkové stylizaci a bát se tu opravdu nebudete. Ostatně kdy naposled byl největší překážkou vyšetřování vraždy kozel (nikoliv démonický)? Na rovinu, není to taková řachanda jako Monkey Island, ale humor v podobě podivných postaviček tu funguje velmi dobře a k flow hry přirozeně sedí.
Zdroj: igdb.com
Atmosféra je něco, co si zaslouží pochválit samostatně. Málokdy má člověk při hraní tak příjemný pocit. Což u titulu, který začíná vraždou a obsahuje poměrně temné vyšetřování, příjemně překvapí.
Výše popsaný koktejl hudby, zvuků, vizuálu, chytrých dialogů a sympatických postav prostě i po skoro dvaceti letech naprosto perfektně funguje a působí skoro až filmově, respektive Dan Brownovsky. Ve hře se ujmete postavy Američana George Stobbarta, který se jako turista nachomýtne k bombovému útoku a jemuž sekunduje okouzlující francouzská novinářka Nico Collard. Chemie mezi ústředním duem a jejich interakce fungují na výbornou. A stejně jako v knihách zmíněného autora, i tady se cestuje. Kromě Francie se podíváte do Irska, Španělska a v Sýrie. S ohledem na podtitul nebude velkým spoilerem, že detektivní pátrání vede hráče směrem k templářům, tajným spolkům a vůbec dobrodružství, které by bylo hodno i jistého profesora s bičem a kloboukem.
Takže si to mám koupit? No to si sakra piš! Je úplně jedno, jestli jsi uhrovitý teenager, nebo jako já, gamer lehce fotrovitý. Shadow of the Templars: Reforged je prostě skvělá hra, se skvělým příběhem, skvělou atmosférou a navíc opravdu krásná na pohled. Já se do ní pustil po shlédnutí Neporazitelného Supermana a chvílemi jsem měl pocit, že prostě hraju film. Sečteno, shrnuto, podtrženo, tohle je ultimátní verze skvělé hry a byla by obrovská škoda si jí nechat ujít.
Recenzi pro Gaming Professors napsal Vladimír Klosse.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…