Na šapitó padá ticho. Všichni hltají každý váš pohyb. Na pódium vyráží akrobatická trojice, aby předvedla dechberoucí salto za saltem. Ale ouha, konkurence nasazuje rovnou čtyři krasojezdkyně! Dokážete sestavit lepší číslo než váš soupeř? Anebo včas přetáhnete jeho hvězdu a přetvoříte ji ke své slávě? V deskové hře Cirkus od japonského studia Oink Games, kterou plně lokalizovanou v češtině přináší vydavatelství 4 Kavky, se stanete principálem soupeřícím o slávu, respekt a co nejvíc hvězd na bodovacích žetonech. A přestože hra působí minimalisticky, skrývá v sobě jeden z nejchytřeji navržených karetních systémů posledních let.
Hra Cirkus, původně známá jako Scout, má jedno geniální pravidlo, které ji odlišuje od všech ostatních karetních her. Karty v ruce nesmíte nijak přerovnávat ani otáčet. Ano, opravdu. Jakmile si po rozdání vezmete karty do ruky, jsou v přesně daném pořadí a musíte s nimi pracovat tak, jak jsou. Naštěstí jsou oboustranné a můžete se jednorázově rozhodnout, jestli je otočíte všechny najednou. A tím veškerá manipulace končí.
Vaším úkolem je sestavovat sady, buď stejně číselně hodnotné karty (například 4-4-4), nebo postupky (třeba 6-7-8). Ale jen z těch karet, které vedle sebe sousedí! Žádné přehazování ani přeskupování. Tohle omezení je esencí hry, která přetváří klasickou myšlenku karetní hry v naprosto svěží zážitek.
Hra probíhá v kolech, ve kterých si hráči střídavě vybírají z několika možností: buď mohou zahrát svou sadu a přebít tu předchozí, nebo si z aktuálně vyložené sady vezmou jednu kartu, přidají si ji kamkoli do ruky (ano, tu jedinou mohou dát, kam chtějí), a tím si připravují lepší možnosti na později. Anebo mohou jednou za kolo použít žeton „auta“ a udělat obojí, vzít kartu a rovnou přebít. Jednoduché? Na papíře ano. Ve skutečnosti však budete každé kolo zvažovat, zda není lepší teď vzít a připravit se, nebo už zariskovat a zaútočit silnou sadou.
Vyložená kombinace se stává aktivní sadou. Pokud ji přebijete, získáváte její karty jako vítězné body. Čím lepší sada, tím větší odměna, a tím víc hořkosti pro toho, koho jste právě vyšachovali z pódia. Ale pozor, čím víc karet sada má, tím je těžší ji přebít. Sady se hodnotí podle počtu karet, podle typu (trojice přebije postupku) a nakonec podle hodnoty na kartách. Je to systém, který v praxi funguje velmi svižně.
Cirkus je přesně ten typ hry, který vás dostane svou jednoduchostí a pak vás nepustí. Základní rozhodování je vždy snadné, ale důsledky každého tahu sahají daleko. Vzít kartu teď, nebo zahrát slabší kombinaci a doufat, že ji nikdo nepřebije? Držet si žeton „auta“ (tedy žeton „ber a vylož“) pro krizovou situaci, nebo ho využít k útoku? A co když soupeř vytáhne pět stejných čísel?
Navíc tu krásně funguje interakce mezi hráči. Nejde jen o to, co uděláte vy, ale jak přemýšlejí ostatní. Budou chtít vaši aktivní sadu rozebrat? Připravují si větší kombo? Nebo jen nemají nic lepšího než pasivně brát? Tohle neustálé sledování soupeřů dělá z Cirkusu vzrušující, taktickou bitvu, která se každé kolo posouvá jinam.
Cirkus je hra, která funguje od tří hráčů, ale autoři mysleli i na menší stůl. Ve dvou hráčích přichází s drobnými úpravami. Vyřazují se speciální žetony „ber a vylož“ a každý má omezený počet tahů, kdy může „brát“ kartu. Hráči platí za každé „brání“ žetonem, a když dojdou, musí vykládat. To vytváří zcela nový tlak a jiný herní rytmus, který hře ve dvou vůbec neubírá na kvalitě. Je to svižné, soubojové a stále tak chytré jako ve větším počtu hráčů.
Jak je u Oink Games zvykem, i Cirkus přichází v kapesním formátu. Malá krabička, několik žetonů, pár desítek karet. Ale uvnitř se skrývá víc, než se zdá. Orientace obou čísel funguje výborně a ikonky i barevné odlišení usnadňují přehlednost. Komponenty působí kvalitně a byť je balení minimalistické, celé působí elegantně.
Navíc je možnost si všechny dílky krásně uspořádat do perfektního insertu od Myšího doupěte, kteří se 4 Kavkami dlouhodobě spolupracují. Insert vždy hezky zapadne do krabičky a pro každý komponent je vyhrazené konkrétní místo, žádné posouvání, žádné pytlíčky navíc. Díky tomu je hra vždy připravená během pár vteřin a nic z ní nevypadává ani při častém cestování. A to je u takto kompaktního titulu velké plus.
České vydání Cirkusu navíc není ojedinělým výletem do světa Oink Games. Vydavatelství 4 Kavky systematicky lokalizuje, či pololokalizuje i další jejich tituly, vždy v kompaktním provedení, ale s nápaditými pravidly. Například Ponorka (původně Deep Sea Adventure) nabízí svižný push-your-luck podmořský závod, kdežto Suvenýry z Benátek vás zavedou do křivolakých uliček města na laguně, kde jako turisté závodíte s časem i ostatními hráči o ty nejcennější kousky do kufru, přičemž musíte plánovat pohyb gondolou, reagovat na náhodné události a správně načasovat návrat na letiště.
Tygr a drak vás naopak postaví do role bojovníků, kteří si v napínavých střetech předávají útoky a obrany pomocí číslovaných kamenů, inspirovaných tradiční japonskou hrou Goita. Všechny tyto hry spojuje důraz na jednoduchost, originální nápad a možnost vzít si je kamkoli s sebou.
Cirkus jsme si přibalili i na naši dovolenou, nejen kvůli tomu, že se pohodlně vejde do každého batohu, ale i proto, že rychlá a chytrá partie se hodí takřka kdykoli. Tahle barevná krabička s námi navštívila London Eye, Big Ben i Tower Bridge a zvládla všechno bez újmy. Stačila chvilka volného času u kávy nebo večer na ubytování a Cirkus si okamžitě získal publikum. Díky své skladnosti, jednoduchému setupu a rychlosti se z něj stala ideální hra na cesty.
Cirkus si právem vysloužil nominaci na Spiel des Jahres 2022 a není těžké pochopit proč. Je to chytrá hra, která ze známých ingrediencí (postupky, přebíjení, sbírání sad) uvařila naprosto originální pokrm. Baví při každém počtu hráčů a krásně se vysvětluje. Vejde se do kapsy, ale zvládne rozproudit každou herní sešlost a vyvolat radost z dobře načasovaného tahu. Ať už ji nazvete Scout, nebo Cirkus, je to výjimečný zážitek, který by měl mít místo ve sbírce každého hráče.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…