Recenze

Clair Obscur: Expedition 33 – kandidát na hru roku se hlásí o slovo

Některé hry jsou zážitky. Ty nejlepší z nich v nás hráčích zůstanou ještě dlouho poté, co přijdou závěrečné titulky. Clair Obscur: Expedition 33 je přesně takový případ. Po prvních deseti minutách hraní jsem zjistil, že moje žena – sledující hru vedle mě při večeři – sedí se slzami v očích. A ano, věřím, že podobné emoce dokáže tahle hra vzbudit i ve vás.

Debut naprosto neznámého, ale očividně velmi talentovaného studia Sandfall Interactive (o zhruba 30 lidech) se inspiruje těmi nejlepšími tituly, které v RPG světě máme — a s jistotou se tak staví vedle legend jako Persona (vizuální styl), NieR (hudba a hloubka témat), Dark Souls (náročnost bossů) či Final Fantasy (soubojový systém). Co je však nejdůležitější — jednotlivé části nejsou slepenec inspirací, ale propojený celek, který funguje.

Svět na pokraji záhuby

Clair Obscur: Expedition 33 se odehrává ve světě téměř bez naděje. Města, lesy a prostředí se hlavním hrdinům takřka rozpadají před očima. Úkolem protagonistů je zastavit odečítání čísel na horizontu, které provádí mysteriózní bytost Paintress. Ta, každým rokem sníží jedno číslo a tím ukončí životy části přeživších lidí. Lidé tak posílají takzvané expedice. Ty jsou sestavené z hrstky těch nejsilnějších s cílem zastavit Paintress. Roční expedice tak přináší nové naděje i odhodlání. Bohužel se ale žádná zatím nevrátila a vypadá to, že ani nebyla úspěšná. Vaším cílem je v rámci třiatřicáté expedice záhadnou sílu Paintress zastavit a zjistit, jaký osud potkal expedice předchozí. Příběh je skvěle vystavený, graduje a má spád. Nechybí v něm zásadní zvraty, a to přesně v momentech, kdy si hráč začíná být příliš jistý tím, co se odehrává.

Hra klade zásadní důraz na atmosféru. Každé zákoutí a nové prostředí vypráví svůj vlastní příběh doplněný vyladěným audiovizuálním zpracováním. 

Zdroj: Kepler Interactive

Aktivní i tahový soubojový systém, který baví

Soubojový systém je další chloubou hry. Sandfall vzal to nejlepší z aktivního boje a tahové strategie a spojil to do fungujícího celku. Systém nese společné znaky především s Final Fantasy, která se už od svého jedenáctého dílu snaží skloubit taktické čekání s okamžitou akcí. Clair Obscur: Expedition 33 se to ovšem podařilo napoprvé a znamenitě.

Schopnosti zde není potřeba jen správně zvolit, ale i ve správný okamžik manuálně aktivovat. Efektivita útoku se odvíjí od přesnosti a načasování. Je-li na tahu hráč, zpravidla útočí. Co když je na tahu nepřítel? Nečeká,ale aktivně se brání a pokud je načasování správné, tak se nejen ubrání, ale rovnou zasadí těžký protiúder.

Právě tahle vrstva taktiky, založená na znalosti protivníků a načasování obrany, připomíná Dark Souls. Hra nutí číst animace, pamatovat si vzorce chování a pak to všechno přesně provést. A když se to podaří, pocit zadostiučinění je parádní.

Systém je přístupný, ale má hloubku. Jan Ámos by měl jistě radost, neboť se učíte se hrou. Děláte chyby, ale každá z nich vás někam posune. Souboje tak jsou zábavné, spravedlivé a návykové.

Zdroj: Kepler Interactive

Kouzelný vizuál a filmové animace

Clair Obscur: Expedition 33 je prostě francouzský produkt – staví na silné vizuální identitě inspirované secesní estetikou. Ve hře najdete výrazné obličeje, účesy, francouzská města, mimy, groteskní monstra i Paříž jako z noční můry. Po vizuální stránce drží Clair Obscur jednotný a nápaditý směr, který působí umělecky a unikátně ve srovnání s ostatními tituly.

To vše by ale nemělo takovou sílu bez špičkových hereckých výkonů. Sandfall Interactive do hry obsadili hereckou elitu. Ben Starr, kterého známe jako Clivea z Final Fantasy XVI, zde opět ukazuje, že jeho hlas i výraz dokáže zaujmout. Dále je v Clair Obscur k nalezení klidný a zranitelný Charlie Cox, známý z netflixovského Daredevila a pak taky Andy Serkis, který dal život Glumovi z Pána prstenů i opičákovi Caesarovi z Planety opic , zde působí téměř jako hlas božstva. Zkrátka na každou filmovou sekvenci mezi bitvami se budete těšit.

Hudba, která bodá přímo do srdce

Hudební doprovod v Clair Obscur: Expedition 33 patří k těm, které si pravděpodobně pustíte znovu i po dohrání. Nejen kvůli nostalgii, ale prostě proto, že je stojí za to poslouchat i samostatně. Soundtrack dosahuje stejných kvalit jako mají  NieR: Automata, Final Fantasy XV, XVI nebo Journey.

Hudba se dynamicky přizpůsobuje tempu a náladě jednotlivých scén. Umí podtrhnout melancholické momenty, vyvolat napětí i vyjádřit tiché zoufalství. Není to kulisa v pozadí. Je to součást vyprávění a vyjadřuje emoce postav. 

Ve chvílích naděje a triumfu pak orchestrální doprovod graduje, čímž dodává příběhovým momentům filmový nádech. Není proto až tak překvapivé, že se začínají objevovat zprávy o produkci hraného filmu podle této hry. A pokud se zachová stejná hudební kvalita, tak se rozhodně máme na co se těšit.

Zdroj: Kepler Interactive

RPG systémy, které nejsou jen na oko

Skill stromy, učení schopností, vylepšování výzbroje — každá z těchto RPG složek je navržená tak, aby dávala smysl. Nic nepůsobí jako vata nebo povinná položka v seznamu. Naopak,  schopnosti a zbraně mají všechny svou funkci a místo. Co je tak trochu škoda, je nepřehlednost v určitých nabídkách menu. Například přiřazování pasivních dovedností je nevhodně skryto a jeho nepoužití může mnohým hráčům pořádně zvýšit obtížnost. Nepomáhá ani fakt, že hra je navržená a optimalizovaná na použití ovladačů. Klávesnice a myš tady rozhodně nepřinesou takový komfort jako gamepad.

Každý boss má svou slabinu. Přijdete-li na ni,  některé další souboje budou snazší, a navíce se pak člověk cítí jako strategický génius. V ten moment se z klasického boje stane strategická šachová partie. S každou další odhalenou mechanikou hra odkrývá novou hloubku.

Postavy vaší družiny můžete ladit do klasických archetypů (tank, bojovník, mág, léčitel), ale hra vám zároveň dovolí svobodně kombinovat, experimentovat a tvořit si vlastní hybridní buildy. Fantazii se meze nekladou, kombinací je mnoho a tak mohou vzniknout skutečně unikátní a funkční sestavy.

Clair Obscur: Expedition 33 je výborná hra a také zážitek, kterému by měl každý fanoušek RPG žánru dát šanci. Autoři dokázali vytvořit svět, který se hráče dokáže hluboce dotknout, hratelnost, která baví, a audiovizuální balíček, který budeme ještě dlouho chválit. Hodně lidí se developerů ze studia Sandfall ptá, jak je možné že vytvořili v tak malé skupině tak skvělou hru. Odpověď? “Chtěli jsme vytvořit hru která nás bude bavit. Pořád ji hrajeme a vytváříme v ní nové buildy. V týmu máme pouze lidi, kteří to mají stejně.” Možná právě proto je z Clair Obscur cítit péče a zájem autorů o hráče. Výsledek se pak vymyká tomu na co jsme zvyklí. Není to hra, která se hraje a dohraje. Je to příběh, který si musí hráč prožít a připomenout si zase pro jednou proč je hraní her tak super.

Martin Kuchař

Hry ho chytly už od dob Atari 800XE a provází jej do dnes i v práci, jako producenta v jednom z českých předních studií. Baví ho být součástí týmů, tvořící skvělé a úspěšné hry, které si hráči užívají. Jeho top žánry jsou RPGčka, akční adventury a FPS na jakékoli platformě, ale rád dá šanci i menším indie titulům.

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

10 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

14 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

14 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

17 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

17 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

19 hodin ago