Dojmy ze hry

Leila – dotek vzpomínek, bolest a naděje v každém řešení

První okamžik, kdy jsem vstoupil do Leilina světa, mě zasáhl jako něžný výkřik v tichu. Ruka Leily, která sahá po starém robůtkovi, drobné animace prstů, malé zaváhání, to nejsou detaily, to je život. Leila od Ubik Studios je pro mě jedno z největších narativních překvapení letošního roku. Čekal jsem totiž hodně, ale to, že mě chytí za srdíčko a donutí pomalu k slzám, to už se moc často nestává, minimálně ne od doby, kdy vyšlo Life is Strange.

Zdroj: IGDB.com

Báseň vizuální novely

Leila je příběhová point-and-click adventura o ženě, která se prostřednictvím tajemného zařízení vrací do svých vzpomínek, aby pochopila vlastní minulost a vztahy s lidmi kolem sebe. Hlavní hrdinka dostane od své dcery přístroj, který jí umožní znovu prožít klíčové momenty svého života, od dětství přes dospívání až po mateřství. Příběh se odehrává napříč několika dekádami (80., 90. a 2000. léta) a odhaluje témata jako trauma, odloučení, láska, odpuštění a sebereflexe. 

Jako hráč pomáháte Leile chápat, co se v jejím životě skutečně stalo, jaká rozhodnutí učinila a jak ovlivnila svoji rodinu. Volby, které během hry uděláte, ovlivní nejen interpretaci příběhu, ale i to, jak si Leila své vzpomínky postupně skládá dohromady. Herní úkoly nejsou monotónními minihrami, ale výpovědí. Pojďte si umýt nádobí, uklízet pokoj nebopsát knihu a zjistíte, jak těžké mohou být časté, zcela obyčejné věci, když táhnou duši ke dnu. Hlavní hrdinka vkládá do manipulace předmětů stručnou, ale hlubokou metaforu: každý pohyb představuje zápas o důstojnost a naději. A vy cítíte její sílu, když překoná únavu, smutek i pochybnosti. Puzzle reflektují její vnitřní boj. A vy ho sdílíte.

Ovládání je jednoduché, intuitivní a navržené tak, aby neodvádělo pozornost od příběhu. Postavu ovládáte pomocí myši, klikáním se pohybujete po prostředí, interagujete s předměty a komunikujete s postavami. Veškeré akce probíhají skrze kontextové nabídky nebo kliknutí na zvýrazněné objekty. Puzzle a minihry jsou řešeny přetahováním, skládáním nebo výběrem správných odpovědí. 

Zdroj: IGDB.com

Leila je o životě

Grafika je ručně kreslená 2D s jemnou, emotivní náladou. Každá scéna je jako ilustrace plná barev a detailů, které odpovídají danému období v ději s autentickými dekoracemi, oblečením a prostředím. Přechody mezi kapitolami jsou plynulé a často doplněné krátkými animovanými filmovými sekvencemi, které zakončují jednotlivé epizody. Styl je vřelý, místy snový, jindy zase naléhavý. Přesně tak, aby podporoval emocionální tón příběhu. Textury i objekty mají ruční kreslený vzhled a dodávají hře osobitý charakter, něžný, ale i autentický. Je to vizuální novela, jak má být.

Hudba je jemná, melancholická a převážně ambientní, často doprovázená klavírními motivy a analogovými zvuky, které odrážejí nostalgii různých časových období, jimiž Leila prochází. Zvukové efekty jsou decentní a slouží hlavně k podpoře imerze, kde slyšíte například tikot hodin, šum staré televize nebo tlumený déšť v okně. Dabing ve hře není, dialogy a myšlenky postav jsou podávány formou textu, což ještě více zvýrazňuje introspektivní a klidný tón vyprávění. Celkově je audio design nenápadný, ale velmi citlivě navržený, aby podpořil emocionální hloubku hry bez zbytečného patosu.

Leila je jako balzám na duši. Krátký, jemný, ale s vědomím, že každá chvíle se počítá. Tipoval jsem, že tři hodiny mi prostě nestačí, ale nakonec stačily na hlubokou emoci, která ticho ruší i dlouho po vypnutí hry. Možná to není velká hra, ale je to hra velkého srdce. A když život někdy bolí, je hezké vědět, že někde existuje někdo, kdo to taky cítil a odvážil se to předat dál. Po dohrání jsem tam s ní a jsem rád, že jsem tu krátkou, ale nádhernou cestu prošel.

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

7 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

11 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

11 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

13 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

13 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

15 hodin ago