Recenze

Shadows: Awakening – slovenské ARPG à la Diablo

Velký otevřený svět plný tajemných míst, legend a skrýší k prozkoumávání, u pasu meč, sekera či magická hůl, v inventáři spoustu lootu a v kapse několik úkolů. RPG žánr je zkrátka jedním z mála, ve kterém utopíte desítky, ne-li stovky hodin svého života a vůbec vám to nebude líto. Přidejte řádnou dávku akčních scén a dostanete ARPG. Mezi ten spadá i titul od slovenských tvůrců Games Farm, který čerpá z populárního Diabla od Blizzardu, ale přesto v mnohých směrech nabídne nějakou tu inovaci a novinky na obohacení tohoto žánru. Řeč je o Shadows: Awakening. Games Farm se vydali cestou remaku své předešlé hry Shadows: Heretic Kingdoms, kdy nám tak přinesli vylepšený zážitek v novém kabátě.

Dvojí pohled na svět

Ze začátku se vžijete do role ústřední postavy jménem Devourer, což je démon pohlcující duše padlých bytostí, které poté může zhmotnit a využít je ke svému prospěchu. Skrze tyto duše se jako démon může dostat do světa živých, do kterého za normálních okolností nemá přístup. Během hraní budete mít přístupné dva herní světy/dimenze, které se částečně prolínají jeden do druhého. V podobě démona se můžete pohybovat pouze ve světě stínů, proto potřebujete silné duše hrdinů, abyste se dostali i do toho smrtelného. Světy se mezi sebou dají libovolně přepínat, a tak najednou dostanete zajímavý a hlavně zábavný herní koncept, kde na scénu přichází trochu toho taktizování.

Démona přivolal člen tajného spolku Penta Nera – Krenze, který je zároveň jeho posledním žijícím členem, a tak plánuje pomstu právě skrze Devourera, aby zabil další jiné démony. Devourer je ovšem jedinečný. Oproti ostatním totiž dokáže pohltit více duší najednou, což mu dává velkou výhodu, ale zároveň ho to činí zranitelným. Postupně tak může pohltit až čtrnáct duší hrdinů.

Válečník, lučištník či mág?

Po krátkém tutoriálu, kdy se seznámíte se základními mechanikami, přichází důležitá volba, kterou duši ze tří velkých a mocných hrdinů si zvolíte, a která se vám tak stane hlavní postavou ve smrtelném světě. Putovat po zemi můžete jako král banditů Kalig, lovec Jasker nebo jako dcera ohně Evia. Výběr z válečníka, lučištníka či mága sice není nějak rozmanitý, ale tato volba částečně ovlivní, jakým směrem se bude váš příběh odehrávat a jaké úkoly budete dostávat. Jakmile si jednu postavu vyberete, zbylé dvě pro vás zůstanou už po zbytek hry uzamčené a nebudete tak moci odhalit jejich příběh. Shadows: Awakening si tak budete muset zahrát znovu a vybrat si jednoho ze zbylých dvou hrdinů.

Každá postava má nejen svůj specifický příběh, ale také ojedinělé schopnosti. Na svých cestách potkáte další hrdiny, jejichž duše může Devourer pohltit a tím si je přidat mezi své další loutky.  I když na své cestě narazíte na několik hratelných postav, do party se vám vejdou jen čtyři a jedno místo vždy bude zabírat sám Devourer. Svou partu si sestavíte sami dle vašeho herního stylu a dostupných hrdinů. Sestavu lze ovšem měnit pouze v říši stínů na určených místech zvaných svatyně. Zde také můžete duši svého zabitého hrdiny v boji oživit.

Taktické využití schopností

Právě kombinace schopností je tou nejzábavnější částí samotné hry. Souboje jsou rychlé, svižné a zábavné. Někdy budete muset nepříteli zničit štít v démonickém světě, abyste ho poté mohli sežehnout mocným kouzlem a nakonec dorazit salvou šípů nebo jednou silnou ranou. Tento systém přepínání dimenzí přijde vhod ve chvíli, kdy čelíte silnějšímu nepříteli a vaše životy začnou prudce klesat. Můžete se tak na moment schovat v  druhém světě, doplnit HP a vrátit se zpět. Devourer a hrdinové nemají společnou manu, ani životy, proto je tato taktika úplně ideální na bosse. 

Dimenze budete mezi sebou přepínat relativně často. Oba světy mají podobné okolí, a přesto zde najdete určité odlišnosti. Kde vám ve smrtelném světě blokují cestu sutiny či jiná překážka, pro démona je najednou cesta volná. Kde narazíte na propast, démonovi se zjeví levitující magický most, přes který se dostane na různá skrytá místa. Prozkoumávat lokace je tedy dobré v obou případech. 

Židobranictví v akci

Nikdy nevíte, na jaké skryté poklady narazíte, a že jich naleznete opravdu požehnaně. Nějaký ten loot je takřka na každém kroku. Ať už jde o truhly, krystaly či sarkofágy, většinou vám padnou mince, jindy máte štěstí na různé předměty. Naštěstí se vám kořist sbírá automaticky, takže se nemusíte zdržovat zbytečným klikáním. Najít lepší zbraň či armor je otázka několika minut hledání na správném místě. Pokud nenajdete, obchodníci vám velmi rádi předmět prodají za nepříliš přívětivou cenu. Ovšem díky hromadě nasbíraného lootu se z vás rázem po rozprodání stane zbohatlík, že vám přemrštěné ceny obchodníků budou připadat jako ve slevě v Kauflandu.  

Celé Shadows: Awakening je tak o kooperaci Devourera a hrdinů. To neplatí jen pro zkoumání lokací a souboje, ale i pro řešení logických hádanek. Na ty zřídka narazíte v hojném počtu dungeonů. Ale nebojte se, moc se u nich nepotrápíte. Hrdina puzzle sám vyřešit nedokáže, a tak jste odkázáni na spolupráci s démonem, který vám podá pomocnou ruku a odhalí nápovědu. Hádanky nejsou povinné a můžete je s klidným svědomím ignorovat. Na druhou stranu mnohdy skrývají vzácné předměty a achievementy.

Co by to bylo za RPG bez rozdělování dovednostních bodů, rozhodování, vylepšování schopností atd. Tyto prvky samozřejmě nechybí ani v Shadows: Awakening. Své těžce vydřené body budete rozdělovat každé postavě zvlášť, na což jsem sama přišla až ve druhé kapitole hry. Každé postavě také volíte tři rychlá kouzla.

Více je někdy opravdu více...

Jak už jsem zmiňovala dříve, správný bojovník potřebuje i řádnou výbavu. Tady však přichází velké ALE… čím více budete mít postav, tím nepřehlednější se bude stávat váš inventář. Všechny předměty jsou rozděleny do jednotlivých kategorií dle svého určení. Nemáte tedy šanci vidět najednou veškerý obsah svého inventáře. Při prodeji je rozhodování, co se může hodit, a co naopak nevyužijete trochu chaotické, protože si musíte proklikávat každou záložku jednotlivé postavy zvlášť. Toto není problém pouze inventáře, jelikož na stejném principu záložek funguje i celé menu. Každá postava má vše odděleně, a tak se z rozdělování bodů, přehazování vybavení či aktivace kouzel stává lehce zmatečná  záležitost. Ovšem i na to se dá zvyknout. Ze začátku budete tápat, ale po pár hodinách hraní si zvyknete se v tomto lehce nešťastném systému orientovat.

Další nešťastnou záležitostí jsou dlouhé loadingy, někdy se připravte i na desítky vteřin. Kvůli úkolům budete cestovat mezi jednotlivými lokacemi. Cestu si lze zkrátit teleporty, které si ovšem nejprve musíte v lokacích odemknout tím, že je najdete. Když tedy nemáte teleport, musíte pěkně po svých a právě loadingy budou zdrojem největšího zdržení. Počítejte také cestu zpět pro odevzdání splněného úkolu. I tak se ale po světě Shadows: Awakening řádně nachodíte. Lokace jsou rozsáhlé a živé, na každém kroku na vás vyskočí enemák, spousta dungeonů láká k prohledání a několik NPC nabídne rozmanité úkoly. Pokud budete okolí prohledávat jak v lidské, tak té démonické sféře, zabere vám hra několik desítek hodin.

Vizuální uspokojení

Pokud se podíváme na vizuální stránku Shadows: Awakening, nemám zde co vytknout. Grafika vypadá vážně krásně a propracovaně. Oba světy mají své specifické kouzlo, hrají barvami a nepostrádají plno detailů. Lokace jsou rozmanité a stejně tak plné různých druhů nepřítel. Vzhledem k vizuálně příjemnému okolí a postav je v kontrastu právě inventář, který mi přijde trochu odbytý. Během hraní jsem narazila na pár bugů jako zaseknutá postava v textuře, levitující balvan nebo nesmrtelné barely, do kterých když střílíte, ne a ne se rozbít. Opomenout nelze ani příjemný orchestrální soundtrack a dabing všech rozhovorů, kterých tu najdete vskutku nemálo a někdy u nich strávíte více času, než byste sami chtěli.

Shadows: Awakening vás rozhodně nadchne a vtáhne do hry díky své zábavné hratelnosti. Za více než dvacet hodin zábavy si užijete živý otevřený svět plný tajemna, příšer, legend, výzev, hádanek a pokladů. Pokud překousnete zmiňované nedostatky, můžu vám titul velmi ráda doporučit. Trochu zamrzí, že hra od slovenského vývojáře postrádá českou/slovenskou lokalizaci.

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG videohry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na žlutých TV kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také po starších titulech, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem. Když zrovna nebojuje s bossy, nejspíše se ztrácí mezi stránkami knížek, nebo mazlí svou milovanou kočkovitou šelmu… ideálně obojí zároveň.

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

13 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

17 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

17 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

20 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

20 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

22 hodin ago