Recenze

South of Midnight – tkaní osudu v srdci amerického Jihu

Kanadské vývojářské studio Compulsion Games, známé svými atmosférickými a narativně bohatými hrami jako Contrast a We Happy Few, se pustilo do dalšího ambiciózního projektu s názvem South of Midnight. Tato akční adventura z pohledu třetí osoby vás zavede do hlubin amerického Jihu. Zde se mísí realita s mýty, folklor s temnotou a mladá Hazel se zde stává nadějí pro městečko Prospero. S jedinečným vizuálním stylem inspirovaným stop-motion animací a slibným bojovým systémem založeným na textilním řemesle, totiž titul vzbuzuje mezi hráči velká očekávání. Pojďme se tedy v této recenzi ponořit do světa South of Midnight a společně se podívat na jeho výhody a nevýhody.

Příběh protkaný vzpomínkami a mýty

Příběh South of Midnight se odehrává v městečku Prospero, které momentálně sužuje ničivý hurikán. Tato ničivá živelná katastrofa strhne Hazelin dům do řeky i s její maminkou uvnitř. Následkem toho je dívka vtažena do světa jižanské gotiky, kde vzpomínky ožívají a mýtické bytosti se stávají realitou. Po návštěvě babičky Bunny se stává navíc Tkalkyní, osobou s magickou schopností spojovat přetržená pouta a léčit zraněné duše. Její cesta za záchranou matky a ochranou rodného města se též stává cestou jejího sebepoznání.

Titul je zasazený na americký Jihu, s jeho bohatou historií, folklórem a kulturou, která dodává příběhu jedinečný a podmanivý nádech. Co autoři před vydáním slibovali, to i splnili. Vy se díky tomu tak můžete podívat na zaplavená pole, zrádné bažiny i apalačské vrcholky, přičemž každá z těchto lokací nabízí jiný typ biomu. Těšte se tedy na rozmanité a vizuálně působivé prostředí, které odráží temnou krásu a mystiku této části světa. Opravdu je čím se kochat.

Hazel, Sumec a stigmata minulosti

Hazel, hlavní protagonistka tohoto příběhu, se jeví jako silná a odhodlaná mladá žena. Kromě ztráty matky se musí vyrovnat s nově nabytými schopnostmi a tíhou rodinného dědictví. Její proměna v Tkalkyni ji nutí čelit nejen vnějším hrozbám, ale i jejím vlastním vnitřním démonům.

Výraznou postavou hry je i mluvící Sumec, který figuruje jako Hazelin průvodce, společník a vypravěč příběhu. Jeho přítomnost zajišťuje humor a vhled do světa mýtů a legend, který společně s ní postupně poznáváte.

Kromě ústřední dvojice se v South of Midnight setkáte s celou řadou dalších postav, jejichž osudy jsou propojeny s tragickou minulostí města Prospero. Po cestě sbíráte do lahve fragmenty vzpomínek, takzvané ozvěny, díky nimž odhalujete jednotlivé osudy místních lidí a tvorů. Jedná se o tragické příběhy, díky nimž se lidé nebo zvířata proměnily v agresivní monstra. Z většinou z nich budete muset svést i nelítostný souboj. Vyléčení těchto příšer vyžaduje sesbírání a následné prožití těchto ozvěn, což přináší hluboký a velmi emotivní zážitek.

Nestvůry a bossové – temné projevy zkázy

Nepřátelé v South of Midnight jsou označováni jako „haints“, jedná se o projevy negativní energie a zkaženosti. Mají mnoho podob a každá z nich vyžaduje jiný přístup. Klíčem k poražení těchto nestvůr je správné využití Hazeliných magických schopností a adaptování se na silné a slabé stránky těchto příšer.

Rozmanité druhy nepřátel představují jedinečné výzvy a zkoušky pro Hazeliny schopnosti. Střetnutí s velkými bossy, kteří ztělesňují ty nejtemnější a nejničivější síly, jež ohrožují Prospero, jsou ikonické. Ať už bojujete s bájným Rougarou, pavoučicí Molly nebo s obřím krokodýlem, vždy se jedná o naprosto unikátní zážitek, který ovšem není vždy lehký. Souboje s bossy jsou hodně podobné těm v soulslike hrách.

Zdroj: Compulsion Games

Tkadlena a splétání osudu

Hazel jakožto Tkalkyně disponuje unikátními schopnostmi, které vycházejí z textilního řemesla. Mezi její nástroje patří vřeteno a tkalcovské háky, které slouží jak k boji, tak k překonávání překážek. Bojový systém je navržen tak, aby kladl důraz na přizpůsobení se různým typům nepřátel a využití magických dovedností k získání převahy v boji.

Rychlý a pohotový souboj má stát na řetězení útoků a zasazování přesných úderů. Můžete tak využívat tkaní nejen k obraně, ale i k útoku. Dále může očarovat předměty a překonávat environmentální překážky pomocí plachtění či skákání po uzlech z vláken. Kromě toho může hrdinka pomocí vláken ovládat i svoji dětskou panenku Krutona. Ten díky svému malému vzrůstu může prohledávat nory, bojovat v boji po boku Hazel a dokonce ho můžete házet na místa, kam byste se jinak nedostali.

Zdroj: Compulsion Games

Velká tapisérie, vlákna a stigmata

Koncept Velké tapisérie je klíčový pro pochopení světa South of Midnight. Představuje tkanivo osudů a vztahů, které spojuje všechny bytosti a místa v tomto jižanském městě. Tragédie, které postihly městečko, způsobily trhliny v této tapiserii, a Tkalkyně je povolána, aby je opravila.

Oprava vláken Velké tapisérie spočívá v prožití a pochopení ozvěn minulosti a napravení chyb a křivd, které vedly k vytvoření stigmat. Stigmata, která se objevují na postavách a místech, jsou v podstatě jizvy po těchto trhlinách, a Hazel tak musí rozmotávat složité sítě minulosti, aby je znovu zacelila.

Prozkoumávání, boj a rozmotávání

South of Midnight v sobě kombinuje prvky akční adventury s důrazem na průzkum, boj a řešení environmentálních hádanek, které jsou opravdu jednoduché. Příběh je rozdělen do čtrnácti kapitol a nabízí čtyři různé obtížnosti plus jednu, kde si sami můžete upravit náročnost jednotlivých výzev.

Prozkoumávání světa vás odměňuje sbíráním ozvěn, které odhalují příběhy z minulosti. Dále získáváte magické chmýří, za něž vylepšujete své schopnosti Tkalkyně, nebo si můžete navýšit zdraví. Boj vyžaduje rychlé reakce, strategické využití Hazeliných schopností a umění kombinovat útoky, aby měli co nejdrtivější dopad na nepřítele.

Máte možnost plachtit po obloze na éterickém kluzáku za doprovodu mluvícího Sumce. Jedná se o otevřený svět, v němž hledáte tajemné úkryty, skryté lokace s chmýřím nebo dokumenty, které odhalují další temná tajemství místních obyvatel.

Zdroj: Compulsion Games

Jižanská gotika ožívá

Jedním z nejvýraznějších aspektů South of Midnight je jeho vizuální styl inspirovaný stop-motion animací. Lehce trhané pohyby a ručně vytvořené rekvizity vdechují každé postavě a prostředí jedinečnost a osobitost. Autoři se snažili vytvořit dojem, že hrajete animovaný film, což dodává hře na jejím nepopiratelném šarmu. Najdete zde spoustu lokací, u kterých se budete kochat přírodou a jejím okolím. Na své cestě narážíte i na zvířátka od králíků a želv, přes aligátory až po majestátní jeleny.

Také hudební doprovod čerpá inspiraci z kultury amerického Jihu a dotváří tak příslušnou atmosféru. Lyrické písně a melodie podtrhují emotivní vyprávění a dodávají hře hloubku a autentičnost. Za hudbou stojí autor Olivier Derivière. Mezi moje osobně nejoblíbenější skladby patří Two-Toed Tom, Benjy a Life Is a Fight To Be Won.

South of Midnight je vysoce ambiciózní a originální projekt, který má rozhodně potenciál stát se dalším úspěchem studia Compulsion Games. Kombinace poutavého příběhu, unikátních postav, originálního bojového systému a jedinečného vizuálního stylu vytváří slibný mix, který jistě osloví široké spektrum hráčů. Titul přináší pohled do světa jižanské gotiky a pracuje s bohatou historií a folklorem příslušného regionu, což dodává hře na hloubce a autentičnosti. Koncept tkaní osudu a léčení zraněných duší se navíc stará o hluboký a emotivního zážitek.

Petra Svobodová

Ke hraní se dostala jako malá, když s tatínkem hráli na TV konzoli Maria a tanky. Na střední začala hrát s nejlepší kamarádkou wowko a už u hraní zůstala. Nejoblíbenější herní sérií je Dragon Age (dohraná snad milionkrát). Převážně hraje hororovky a příběhové hry. Ráda si přečte dobrou knihu, sleduje horory a miluje kávu.

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

12 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

16 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

16 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

19 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

19 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

21 hodin ago