The Sinking City, vyvinuté ukrajinským studiem Frogwares, je ambiciózním pokusem o adaptaci mytologie H. P. Lovecrafta do interaktivní formy. Hra vás zavede do roku 1920 do fiktivního města Oakmont na východním pobřeží Spojených států, které je zmítáno záhadnou povodní a ještě záhadnějšími nadpřirozenými silami. Ujmete se zde role Charlese Reeda, soukromého detektiva s vlastními démony a vizemi, který přijíždí do Oakmontu, aby zjistil, co stojí za jeho znepokojivými sny. Podařilo se Frogwares prozkoumat hlubiny lovecraftovského hororu a nabídnout nezapomenutelný zážitek, nebo se The Sinking City potopilo pod tíhou svých vlastních ambicí? Na to se teď pojďme společně podívat.
Příběh The Sinking City je bezesporu jednou z jeho nejsilnějších stránek. Hra se hned od začátku noří do atmosféry beznaděje, paranoie a postupného šílenství. Oakmont je město na pokraji kolapsu, sužované neustálým deštěm, zaplavenými ulicemi a tajemnou epidemií. Jeho obyvatelé, směsice ras a národností, čelí životním podmínkám ovlivněným chudobou, zkorumpovanými úředníky a obavami z neznámého.
Charles Reed, hlavní protagonista, je sám o sobě zajímavou postavou. Jeho minulost je zahalena tajemstvím a jeho schopnost vidět věci, které ostatní nevidí, ho staví do pozice outsidera, který se snaží najít smysl v tomto chaosu. Reedova cesta za odhalením pravdy se prolíná s osudy různých frakcí bojujících o moc v Oakmontu: Od bohatých rodin s tajemnou minulostí až po podezřelé imigrantské komunity.
Hra nabízí sérii případů, které Reed vyšetřuje, ať už jde o vraždu nebo okultní rituály a nejrůznější konspirace. Každý případ odhaluje kousek mozaiky, která postupně skládá širší obraz prokletí v městě Oakmont. Díky otevřenému systému vyšetřování, který umožňuje různé cesty k řešení a různé konce, má hráč pocit, že ovlivňuje vývoj příběhu a svoji cestu.
The Sinking City je nepochybně hrou inspirovanou dílem H. P. Lovecrafta. Ačkoli nepoužívá přímo lovecraftovy postavy nebo místa, čerpá z jeho motivů, témat a atmosféry. Objevují se zde odkazy na mýtus Cthulhu, jako jsou zmínky o Velkých prastarých (The Elder Ones), tajných kultech a nepochopitelných kosmických hrůzách.
Důležitým prvkem lovecraftovské inspirace je i zpracování šílenství. Reedova mentální stabilita je neustále ohrožována tím, co vidí a zažívá. Při pohledu na hrůzné scény nebo při použití okultních artefaktů se mu zvyšuje úroveň šílenství, což se projevuje silnými vizuálními i sluchovými halucinacemi. Udržovat Reedovu mysl zdravou je klíčové pro přežití v Oakmontu.
Frogwares se snažili vystihnout lovecraftovu atmosféru beznaděje, strachu z neznáma a pocitu, že lidstvo je jen bezvýznamný prach tváří v tvář nepředstavitelné kosmické síle. A i když se jim to v mnoha ohledech daří, hra se někdy nevyhne klišé a povrchnímu vyobrazení lovecraftovských motivů.
Vizuální stránka The Sinking City je smíšená. Na jednu stranu hra dokáže vytvořit působivou atmosféru zchátralého a zaplaveného města. Ulice Oakmontu jsou plné bahna, odpadků a zdevastovaných budov. Neustálý déšť a mlha dodávají městu ponurý a tísnivý ráz. Design nepřátel, bytostí z hlubin i znetvořených obyvatel, je občas skutečně děsivý a inspirovaný lovecraftovými popisy.
Na druhou stranu je třeba říct, že grafické zpracování The Sinking City není na špičkové úrovni. Modely postav jsou občas nevýrazné a animace působí toporně. Textury jsou často nekvalitní a celkový vizuální dojem je poněkud zastaralý. Je vidět, že Frogwares neměli k dispozici rozpočet velkých studií.
Zato zvukové zpracování The Sinking City je vynikající. Zvuky deště, vln tříštících se o zdi a sténání příšer v dálce vytvářejí mrazivou a znepokojivou atmosféru. Hudební doprovod je decentní a účelně podtrhuje pocit beznaděje a šílenství. Dabing postav je kvalitativně kolísavý, ale celkově odvádí dobrou práci.
Hratelnost The Sinking City kombinuje prvky detektivní hry, adventury a akce. Hlavní náplní hry je vyšetřování případů, které zahrnují sbírání důkazů, rozhovory se svědky, použití detektivních schopností Reeda a analýzu nalezených indicií.
Detektivní mechaniky jsou poměrně propracované. Hráč musí pečlivě prohledávat lokace, hledat stopy a spojovat souvislosti. Systém mysli umožňuje Reedovi rekonstruovat události, které se odehrály na daném místě, což je užitečné pro odhalení skrytých detailů a ukrytých stop.
Kromě vyšetřování se hra skládá i z řešení hádanek a bojů s nepřáteli. Hádanky jsou často logické a vyžadují pozorné zkoumání prostředí. Souboje s nepřáteli jsou náročné a vyžadují taktiku a šetření municí. Hra nabízí arzenál zbraní z dvacátých let, jako jsou pistole, brokovnice a pušky.
The Sinking City má však i své hratelnostní nedostatky. Boj je občas frustrující kvůli topornému ovládání a omezenému množství munice. Systém příčetnosti (sanity), jejíž nedostatek se se projevuje vizuálními a sluchovými halucinacemi, se může rychle stát otravným. A konečně, pohyb ve hře, obzvláště v zaplaveném městě, je pomalý a někdy i nezáživný.
Nepřátelé v The Sinking City jsou různorodí. Narazíte na zmutované obyvatele Oakmontu, které postihla záhadná epidemie, ale i na stvoření z hlubin, jako jsou monstra s chapadly či obrovské chobotnice.
Design nepřátel je občas skutečně děsivý a atmosférický. Jejich pohyby jsou trhavé a nepředvídatelné, což zvyšuje pocit ohrožení. Někteří nepřátelé navíc mohou ovlivňovat Reedovu mysl, což vede k halucinacím a dezorientaci. Někteří nepřátelé mají imunitu vůči určitým typům zbraní, takže musíte experimentovat a hledat nejúčinnější strategii.
The Sinking City je ambiciózní a atmosférická hra, která se snaží adaptovat mytologii H. P. Lovecrafta do interaktivní formy. Hra nabízí poutavý příběh, propracované detektivní mechaniky a mrazivou atmosféru. Nicméně toporné ovládání a občas frustrující souboje trochu snižují celkový dojem. I přes tyto nedostatky by titul měli vyzkoušet všichni fanoušci Lovecrafta a detektivních her. The Sinking City je hra s velkým potenciálem, proto se nechte i vy pohltit temnými vodami Oakmontu.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…