Recenze

The Sinking City – město tonoucí v šílenství

The Sinking City, vyvinuté ukrajinským studiem Frogwares, je ambiciózním pokusem o adaptaci mytologie H. P. Lovecrafta do interaktivní formy. Hra vás zavede do roku 1920 do fiktivního města Oakmont na východním pobřeží Spojených států, které je zmítáno záhadnou povodní a ještě záhadnějšími nadpřirozenými silami. Ujmete se zde role Charlese Reeda, soukromého detektiva s vlastními démony a vizemi, který přijíždí do Oakmontu, aby zjistil, co stojí za jeho znepokojivými sny. Podařilo se Frogwares prozkoumat hlubiny lovecraftovského hororu a nabídnout nezapomenutelný zážitek, nebo se The Sinking City potopilo pod tíhou svých vlastních ambicí? Na to se teď pojďme společně podívat.

Ztemnělé vody Oakmontu

Příběh The Sinking City je bezesporu jednou z jeho nejsilnějších stránek. Hra se hned od začátku noří do atmosféry beznaděje, paranoie a postupného šílenství. Oakmont je město na pokraji kolapsu, sužované neustálým deštěm, zaplavenými ulicemi a tajemnou epidemií. Jeho obyvatelé, směsice ras a národností, čelí životním podmínkám ovlivněným chudobou, zkorumpovanými úředníky a obavami z neznámého.

Charles Reed, hlavní protagonista, je sám o sobě zajímavou postavou. Jeho minulost je zahalena tajemstvím a jeho schopnost vidět věci, které ostatní nevidí, ho staví do pozice outsidera, který se snaží najít smysl v tomto chaosu. Reedova cesta za odhalením pravdy se prolíná s osudy různých frakcí bojujících o moc v Oakmontu: Od bohatých rodin s tajemnou minulostí až po podezřelé imigrantské komunity.

Hra nabízí sérii případů, které Reed vyšetřuje, ať už jde o vraždu nebo okultní rituály a nejrůznější konspirace. Každý případ odhaluje kousek mozaiky, která postupně skládá širší obraz prokletí v městě Oakmont. Díky otevřenému systému vyšetřování, který umožňuje různé cesty k řešení a různé konce, má hráč pocit, že ovlivňuje vývoj příběhu a svoji cestu.

Pocta H. P. Lovecraftovi

The Sinking City je nepochybně hrou inspirovanou dílem H. P. Lovecrafta. Ačkoli nepoužívá přímo lovecraftovy postavy nebo místa, čerpá z jeho motivů, témat a atmosféry. Objevují se zde odkazy na mýtus Cthulhu, jako jsou zmínky o Velkých prastarých (The Elder Ones), tajných kultech a nepochopitelných kosmických hrůzách.

Důležitým prvkem lovecraftovské inspirace je i zpracování šílenství. Reedova mentální stabilita je neustále ohrožována tím, co vidí a zažívá. Při pohledu na hrůzné scény nebo při použití okultních artefaktů se mu zvyšuje úroveň šílenství, což se projevuje silnými vizuálními i sluchovými halucinacemi. Udržovat Reedovu mysl zdravou je klíčové pro přežití v Oakmontu.

Frogwares se snažili vystihnout lovecraftovu atmosféru beznaděje, strachu z neznáma a pocitu, že lidstvo je jen bezvýznamný prach tváří v tvář nepředstavitelné kosmické síle. A i když se jim to v mnoha ohledech daří, hra se někdy nevyhne klišé a povrchnímu vyobrazení lovecraftovských motivů.

Atmosféra, která pohlcuje

Vizuální stránka The Sinking City je smíšená. Na jednu stranu hra dokáže vytvořit působivou atmosféru zchátralého a zaplaveného města. Ulice Oakmontu jsou plné bahna, odpadků a zdevastovaných budov. Neustálý déšť a mlha dodávají městu ponurý a tísnivý ráz. Design nepřátel, bytostí z hlubin i znetvořených obyvatel, je občas skutečně děsivý a inspirovaný lovecraftovými popisy.

Na druhou stranu je třeba říct, že grafické zpracování The Sinking City není na špičkové úrovni. Modely postav jsou občas nevýrazné a animace působí toporně. Textury jsou často nekvalitní a celkový vizuální dojem je poněkud zastaralý. Je vidět, že Frogwares neměli k dispozici rozpočet velkých studií.

Zato zvukové zpracování The Sinking City je vynikající. Zvuky deště, vln tříštících se o zdi a sténání příšer v dálce vytvářejí mrazivou a znepokojivou atmosféru. Hudební doprovod je decentní a účelně podtrhuje pocit beznaděje a šílenství. Dabing postav je kvalitativně kolísavý, ale celkově odvádí dobrou práci.

Detektivní práce i boj o přežití

Hratelnost The Sinking City kombinuje prvky detektivní hry, adventury a akce. Hlavní náplní hry je vyšetřování případů, které zahrnují sbírání důkazů, rozhovory se svědky, použití detektivních schopností Reeda a analýzu nalezených indicií.

Detektivní mechaniky jsou poměrně propracované. Hráč musí pečlivě prohledávat lokace, hledat stopy a spojovat souvislosti. Systém mysli umožňuje Reedovi rekonstruovat události, které se odehrály na daném místě, což je užitečné pro odhalení skrytých detailů a ukrytých stop.

Kromě vyšetřování se hra skládá i z řešení hádanek a bojů s nepřáteli. Hádanky jsou často logické a vyžadují pozorné zkoumání prostředí. Souboje s nepřáteli jsou náročné a vyžadují taktiku a šetření municí. Hra nabízí arzenál zbraní z dvacátých let, jako jsou pistole, brokovnice a pušky.

The Sinking City má však i své hratelnostní nedostatky. Boj je občas frustrující kvůli topornému ovládání a omezenému množství munice. Systém příčetnosti (sanity), jejíž nedostatek se se projevuje vizuálními a sluchovými halucinacemi, se může rychle stát otravným. A konečně, pohyb ve hře, obzvláště v zaplaveném městě, je pomalý a někdy i nezáživný.

Hrůzy z hlubin a znetvoření obyvatelé

Nepřátelé v The Sinking City jsou různorodí. Narazíte na zmutované obyvatele Oakmontu, které postihla záhadná epidemie, ale i na stvoření z hlubin, jako jsou monstra s chapadly či obrovské chobotnice.

Design nepřátel je občas skutečně děsivý a atmosférický. Jejich pohyby jsou trhavé a nepředvídatelné, což zvyšuje pocit ohrožení. Někteří nepřátelé navíc mohou ovlivňovat Reedovu mysl, což vede k halucinacím a dezorientaci. Někteří nepřátelé mají imunitu vůči určitým typům zbraní, takže musíte experimentovat a hledat nejúčinnější strategii.

The Sinking City je ambiciózní a atmosférická hra, která se snaží adaptovat mytologii H. P. Lovecrafta do interaktivní formy. Hra nabízí poutavý příběh, propracované detektivní mechaniky a mrazivou atmosféru. Nicméně toporné ovládání a občas frustrující souboje trochu snižují celkový dojem. I přes tyto nedostatky by titul měli vyzkoušet všichni fanoušci Lovecrafta a detektivních her. The Sinking City je hra s velkým potenciálem, proto se nechte i vy pohltit temnými vodami Oakmontu.

Petra Svobodová

Ke hraní se dostala jako malá, když s tatínkem hráli na TV konzoli Maria a tanky. Na střední začala hrát s nejlepší kamarádkou wowko a už u hraní zůstala. Nejoblíbenější herní sérií je Dragon Age (dohraná snad milionkrát). Převážně hraje hororovky a příběhové hry. Ráda si přečte dobrou knihu, sleduje horory a miluje kávu.

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

11 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

15 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

15 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

18 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

18 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

20 hodin ago