Ve stínu havrana- ve Městě

Ve stínu havrana – podivné dobrodružství mnicha

25. 3. 2023

Ve stínu havrana představuje dobrodružnou adventuru z roku 1999 postavenou na komických, až groteskních situacích podpořených žánrově odpovídající kreslenou grafikou. Vývojářem této hry je slovenské studio Rainbow Rhino a vydána byla českou firmou CINEMAX, s.r.o. Celým průběhem vás navíc provede vynikající dabing legendárního pana Jiřího Lábuse, který zde dabuje všechny postavy. Hra vyšla i v anglickém jazyce pod názvem In the Raven Shadow.

Mladý mnich Severin

Příběh Ve stínu havrana začíná před mnoha a mnoha lety v jednom zapomenutém klášteře. Zde žil mladý mnich jménem Severin, který se jednou bohužel připletl do náruživého rozhovoru dvou mladých mnichů. Nějakým záhadným nedopatřením se k nim dostaly zakázané spisy vášně, jež by oči mnichů vůbec neměly spatřit. Severin jim prozíravě knihu zabaví. Bohužel je při tomto pokusu přistihnut opatem kláštera, který ho chce za jeho hříchy potrestat.

Jejich spor v dané situaci je vyřešen velmi rychle a dramaticky. Severin vyskočí oknem kláštera (který stojí na kopci) přímo do řeky. Pád ho bohužel omráčí a mnich se dostane do bezvědomí, v němž se mu zdá podivný sen, jehož smysl ale momentálně vůbec nechápe. V tomto podivném snu se mu zjeví strom, který je z poloviny vysušený. Ze stromu sleze had a plazí se směrem k Severinovi. Odněkud se ozve hlas a mnich uslyší větu, která zní: „Najdi svoji cestu…“

Severin se ráno probudí v lese a bez špetky tušení, co tento podivný sen znamenal. Po cestě do města se mu do cesty připlete černý havran. Ten se vždy nalézá tam, kde se děje něco záhadného. Ve městě naráží pak na tajemného jezdce (kvůli němuž začínají mizet obyvatelé městečka) a ještě tajemnější zlatý artefakt. Severin si uvědomí, že vyřešení této situace zůstává na něm, a rozhodne se proto, že najde klíč k pochopení celého tajemství a zároveň ztracenou cestu k jeho duši.

Pohádkově kreslená grafika

Ve stínu havrana je hra s malovanými lokacemi a originální atmosférou. Podíváte se zde do lesa, města, osady, divočiny, a dokonce i na ostrov lidožroutů. Tyto lokace ve hře působí dohromady jako mišmaš. Autoři se zřejmě pokoušeli zavděčit všem a podle toho to také vypadá. Ve hře tu narazíte i na spoustu zajímavých postav, jako například růžovou žábu, šamanku Moniku nebo pirátského kapitána jménem Černá smrt.

Inventář jako měšec

Ve hře Ve stínu havrana naleznete inventář, který vypadá jako měšec na peníze. Do něho se vám ukládají všechny věci, navíc se zde dají i kombinovat (ve správném pořadí). Hra funguje jako point-and-click, ale kromě toho přehazujete různé ikony pro to, co zrovna chcete s daným předmětem nebo člověkem dělat. Vybíráte mezi ikonami ruky (sebrání, manipulace s věcmi), šípu (zaměření, střelba), zubní protézy (mluvení s postavami a zvířaty) a lupy (prozkoumání předmětu, postavy atd.).

Lábus a vtípky

Jak jsem již zmiňovala, známý herec a dabér Jiří Lábus se zhostil dabingu všech postav. Jeho hlas je jedna z mála věci, která je na hře dobrá. Trošku horší je, že když máte více postav a mluví přes sebe, jen těžko zachytíte, kdo zrovna mluví, protože pan Lábus nemá moc velké rozdíly v hlasu mezi různými postavami. I tak jsou jím řečené některé hlášky dodnes legendární (například: „Kamínku, kamínku, komu poletíš mezi oči?“). Pokud bych měla srovnat, za mě je dabing pana Lábuse lepší než dabing Luďka Soboty v Poldovi. Zároveň je ale o dost slabší než dabing pana Zdeňka Izera v Horkém létě.

Co se vtipů týče, ty jsou místy skutečně vtipné a nápadité, ale většinou je to naopak. Nápad utahovat si z církve, Boha a dogmat není špatný. Ujíždět ale na prostoduchých vtípcích typu „vidím ženu, ale kde je zrní?“ už tak zábavné není. Neustále je hráči předkládán kontrast mezi středověkem a moderní dobou a kvůli tomu jsou vtipy zkrátka někdy až trapné.

Nedostatky

Ač je hra Ve stínu havrana velice zajímavým počinem, nalezla jsem tu i několik chyb, které mě docela rozčilovaly. Například sebrání některých předmětů funguje až na několikátý pokus. V jednom místě se hra neustále buguje a nechce vás pustit dál. Jedná se o místo, když chcete odejít z města ke mlýnu. Zde se Severin opravdu pokaždé zasekne a točí se na místě. Jediné, co mi na to pomohlo, bylo přepnout se do Windows a zase zpět. A to tady nemluvím o míření, které je vysloveně bolestivé. Deset minut jsem štelovala paprsky, abych potopila lodě plné lidožroutů. Je až s podivem, že hra po svém vydání na Steamu v roce 2017 nedostala žádnou pořádnou opravu ani nic navíc, kromě soundtracku.

Zdroj: igdb.com

Ve stínu havrana je slovenská adventura, která se nám snaží podat vážné téma s humorem. Ani dabing pana Lábuse však nezvládne zakrýt chyby v ovládání a stále neopravený bug ve hře. Hlavní hrdina na mě působil jako hloubavý člověk a zároveň naprostý idiot v jedné osobě. Rozhodně si hru zahrajte, ale za mne to určitě stačí jen jednou.

• Datum vydání 01.06.1999
  • Petra Svobodová