Středověk byl bezesporu jedním z významných, ale také krutých období lidských dějin. Ostatně, které období by se tak nedalo označit, že? Byl to právě středověk, který označujeme jako aspekt dějinné epochy mezi koncem antické civilizace a začátkem novověku. Hra 1428: Shadows over Silesia vás zavede do Slezska, roku 1428, tedy do pozdní fáze temného středověku. V tomto roce také začíná husitské tažení do Slezska, kterého se zúčastníte.
Naší redakci se poštěstilo, že jsem mohl mít možnost zahrát si předběžné demo hry 1428: Shadows over Silesia, jejímž tvůrcem je KUBI Games, tedy konkrétně Petr Kubíček. Dle popisu vývojáře je hra temná akční adventura s fantasy prvky zasazená do reálné středověké Evropy. Ovšem nebude to jen o dějepise, na pozadí skutečných historických událostí na vás bude čekat řešení různých hádanek, náročné souboje a také důležitá rozhodnutí.
Při spuštění hry na vás čeká krásně zpracované intro, které vás seznámí s obdobím, v němž se hra odehrává, a nastíní, i kolem čeho se bude příběh točit. Co však bezesporu pozitivně zaujme každého českého hráče, je dabing. Ano, hra má plnou českou lokalizaci a na dabingu se podílí Fénix ProDabing.
V rámci rané demoverze hry jsem mohl projít první kapitolu, která nese příhodný název „Ohněm a mečem“. Hra bude dle dostupných informací lineární a bude se skládat z celkem třinácti kapitol.
Ocitáte se v kůži bratra Hynka a jste součástí konvoje husitů, kteří táhnou Slezskem. V rámci této kapitoly se seznámíte s postavami, základními mechanismy hry a také s ovládáním. Nicméně se v žádném případě nejedná o klasickou úvodní kapitolu jako u jiných her. Po rozhovoru s vašimi bratry ve víře se vydáváte vypálit menší vesnici. Něco se však stane, plán se nakonec pozmění a samozřejmě se to neobejde bez boje.
V rámci pohybu zde je klasické WASD v kombinací s myší. Boj je pak veden v živějším tempu, kdy se vaše postava otáčí přímo za kurzorem myši. Je zde klasický útok LMB a krytí štítem (pokud jej máte) RMB. Krytí je navíc velmi příjemně znázorněno ikonkou štítu místo kurzoru.
V rámci pohybu je znát, že je hra stále ve vývoji, při soubojích působí pohyb lehce neohrabaně a postava někdy pomalu reagovala na otočení nebo krytí. Pohyb sám o sobě v non-combat režimu byl příjemný, nicméně bylo znát i různá seknutí se o texturu, případně točení se dokola.
Souboje jsou vcelku agresivní a rozhodně ne jednoduché. I když se jedná o kombinaci LMB a RMB, měl jsem z každého zabitého nepřítele dobrý pocit, samozřejmě jsem v rámci testování zkusil zabít i neozbrojeného nepřátelského vesničana. Vše fungovalo skvěle.
Další faktor, který vás bezpochyby zaujme, je grafické zpracování hry. Grafika je izometrická, stylizovaná do pohádkového žánru s kresleným nádechem. Rozhodně se však nejedná o omalovánky pro děti.
Postavy jsou krásně rozeznatelné, taktéž jednotlivé zbraně a oděvy postav. Jsou znázorněny i stíny, oheň a krev. V rámci průchodu první kapitolou jsem se ocitl nejen uprostřed vesnice či lesa, ale také v podzemní jeskyni a starých chodbách. Je jednoznačně vidět spojení jednoduchosti s elegancí a zaměřením na kontrast světla a stínu.
To si nejvíce vychutnáte v Aréně, kde nejenže můžete trénovat souboje, ale také si naplno vychutnáte pořádný adrenalin. Musím přiznat, že v rámci předběžného dema, když jsem prošel první kapitolu, jsem několik hodin strávil v aréně. Jistě, demo toho nenabízí mnoho, nicméně celkové zpracování Arény a soubojů se povedlo.
V rámci grafiky jsem nenarazil na žádný grafický bug ani pád hry, a to i přes to, že jsem byl hned ze začátku před tímto možným nešvarem varován v úvodním informačním okně.
Hádanky patří bez pochyb mezi další důležitý faktor hry. Hádanek a rébusů zde bude mnoho. To napovídá již první kapitola a vyřešení postupu skrze trojici mříží ve sklepení, do kterého se po určitých událostech dostanete. Musíte pečlivě využít páky na zdi, ale zároveň i váhu cihel, které jsou rozházeny po cestě. Nejen že potřebujete vyluštit, jak se dostat dál, ale také jak to přežít, protože v zemi jsou nášlapné bodce. Něco mi říká, že tohle je opravdu jen začátek.
1428: Shadows over Silesia má krom dabingu také velmi povedený hudební doprovod, který kombinuje klidné tempo s rychlejšími prvky a skvěle doplňuje atmosféru. V základním nastavení je však hudba hlasitější než dabing, a tak se stává, že si přes hudbu nemůžete plně vychutnat rozhovory nebo hlášky postav.
V rámci nastavení rozhodně potěší možnost si zvolit velikost rozhraní, což se, pokud hrajete ve 4K, rozhodně hodí.
Jak je uvedeno hned při spuštění, hra je ve fázi vývoje, a proto se postřehy a různé neduhy, které jsem uvedl, zcela jistě ještě změní. Co rozhodně musím vyzdvihnout, je přístup Petr Kubíčka ke komunitě hry. Nejen že se aktivně a přátelsky baví na Discordu, ale je také otevřený různým návrhům a postřehům. To je prostě přístup, který máme rádi a kterým si každý vývojář otevírá srdce hráčů.
Nezbývá tedy nic jiného než bedlivě vyhlížet finální verzi hry a popřát Petru Kubíčkovi mnoho zdaru.
Hru můžete sledovat zde.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…