1428: Shadows over Silesia – tajemství Slezska

Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet

Středověk byl bezesporu jedním z významných, ale také krutých období lidských dějin. Ostatně, které období by se tak nedalo označit, že? Byl to právě středověk, který označujeme jako aspekt dějinné epochy mezi koncem antické civilizace a začátkem novověku. Hra 1428: Shadows over Silesia vás zavede do Slezska, roku 1428, tedy do pozdní fáze temného středověku. V tomto roce také začíná husitské tažení do Slezska, kterého se zúčastníte.

Naší redakci se poštěstilo, že jsem mohl mít možnost zahrát si předběžné demo hry 1428: Shadows over Silesia, jejímž tvůrcem je KUBI Games, tedy konkrétně Petr Kubíček. Dle popisu vývojáře je hra temná akční adventura s fantasy prvky zasazená do reálné středověké Evropy. Ovšem nebude to jen o dějepise, na pozadí skutečných historických událostí na vás bude čekat řešení různých hádanek, náročné souboje a také důležitá rozhodnutí.

1428: Shadows over Silesia nabízí originální pojetí

Při spuštění hry na vás čeká krásně zpracované intro, které vás seznámí s obdobím, v němž se hra odehrává, a nastíní, i kolem čeho se bude příběh točit. Co však bezesporu pozitivně zaujme každého českého hráče, je dabing. Ano, hra má plnou českou lokalizaci a na dabingu se podílí Fénix ProDabing.

V rámci rané demoverze hry jsem mohl projít první kapitolu, která nese příhodný název „Ohněm a mečem“.  Hra bude dle dostupných informací lineární a bude se skládat z celkem třinácti kapitol.

Ocitáte se v kůži bratra Hynka a jste součástí konvoje husitů, kteří táhnou Slezskem. V rámci této kapitoly se seznámíte s postavami, základními mechanismy hry a také s ovládáním. Nicméně se v žádném případě nejedná o klasickou úvodní kapitolu jako u jiných her. Po rozhovoru s vašimi bratry ve víře se vydáváte vypálit menší vesnici. Něco se však stane, plán se nakonec pozmění a samozřejmě se to neobejde bez boje.

V rámci pohybu zde je klasické WASD v kombinací s myší. Boj je pak veden v živějším tempu, kdy se vaše postava otáčí přímo za kurzorem myši. Je zde klasický útok LMB a krytí štítem (pokud jej máte) RMB. Krytí je navíc velmi příjemně znázorněno ikonkou štítu místo kurzoru.

V rámci pohybu je znát, že je hra stále ve vývoji, při soubojích působí pohyb lehce neohrabaně a postava někdy pomalu reagovala na otočení nebo krytí. Pohyb sám o sobě v non-combat režimu byl příjemný, nicméně bylo znát i různá seknutí se o texturu, případně točení se dokola.

Souboje jsou vcelku agresivní a rozhodně ne jednoduché. I když se jedná o kombinaci LMB a RMB, měl jsem z každého zabitého nepřítele dobrý pocit, samozřejmě jsem v rámci testování zkusil zabít i neozbrojeného nepřátelského vesničana. Vše fungovalo skvěle.

Shadows over Silesia kosti

Izometrická grafika ve stylu klasických RPG

Další faktor, který vás bezpochyby zaujme, je grafické zpracování hry. Grafika je izometrická, stylizovaná do pohádkového žánru s kresleným nádechem. Rozhodně se však nejedná o omalovánky pro děti.

Postavy jsou krásně rozeznatelné, taktéž jednotlivé zbraně a oděvy postav. Jsou znázorněny i stíny, oheň a krev. V rámci průchodu první kapitolou jsem se ocitl nejen uprostřed vesnice či lesa, ale také v podzemní jeskyni a starých chodbách. Je jednoznačně vidět spojení jednoduchosti s elegancí a zaměřením na kontrast světla a stínu.

To si nejvíce vychutnáte v Aréně, kde nejenže můžete trénovat souboje, ale také si naplno vychutnáte pořádný adrenalin. Musím přiznat, že v rámci předběžného dema, když jsem prošel první kapitolu, jsem několik hodin strávil v aréně. Jistě, demo toho nenabízí mnoho, nicméně celkové zpracování Arény a soubojů se povedlo.

V rámci grafiky jsem nenarazil na žádný grafický bug ani pád hry, a to i přes to, že jsem byl hned ze začátku před tímto možným nešvarem varován v úvodním informačním okně.

Hádanky, u kterých se zapotíte

Hádanky patří bez pochyb mezi další důležitý faktor hry. Hádanek a rébusů zde bude mnoho. To napovídá již první kapitola a vyřešení postupu skrze trojici mříží ve sklepení, do kterého se po určitých událostech dostanete. Musíte pečlivě využít páky na zdi, ale zároveň i váhu cihel, které jsou rozházeny po cestě. Nejen že potřebujete vyluštit, jak se dostat dál, ale také jak to přežít, protože v zemi jsou nášlapné bodce. Něco mi říká, že tohle je opravdu jen začátek.

1428: Shadows over Silesia má krom dabingu také velmi povedený hudební doprovod, který kombinuje klidné tempo s rychlejšími prvky a skvěle doplňuje atmosféru. V základním nastavení je však hudba hlasitější než dabing, a tak se stává, že si přes hudbu nemůžete plně vychutnat rozhovory nebo hlášky postav. 

V rámci nastavení rozhodně potěší možnost si zvolit velikost rozhraní, což se, pokud hrajete ve 4K, rozhodně hodí.

Na vývoji se usilovně pracuje

Jak je uvedeno hned při spuštění, hra je ve fázi vývoje, a proto se postřehy a různé neduhy, které jsem uvedl, zcela jistě ještě změní. Co rozhodně musím vyzdvihnout, je přístup Petr Kubíčka ke komunitě hry. Nejen že se aktivně a přátelsky baví na Discordu, ale je také otevřený různým návrhům a postřehům. To je prostě přístup, který máme rádi a kterým si každý vývojář otevírá srdce hráčů.

Nezbývá tedy nic jiného než bedlivě vyhlížet finální verzi hry a popřát Petru Kubíčkovi mnoho zdaru.

 

Hru můžete sledovat zde.

 

Share on facebook
Sdilet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru
Share on linkedin
Sdílet na LinkedIn