Umění vedení války spočívá také v zásobování vlastních jednotek. Jak praví staré přísloví, „logistika je krví války – zničte logistiku nepřítele a nechte jej vykrvácet“. O důležitosti logistiky se můžete přesvědčit přímo na vašem stole díky deskové hře Armádní generál: Velitel zásobování.
Hned na úvod se sluší zmínit, že Armádní generál: Velitel zásobování, v originále Quartermaster General WW2, je druhé vydání hry Quartermaster General, která v roce 2014 vyšla pod nakladatelstvím PSC Games a která získala několik nominací na různá ocenění za strategické válečné deskové hry. První edice hry odstartovala celou herní řadu Quartermaster General, po níž následovala dvě rozšíření, v originále Air Marshal a Alternate Histories, a tři různé samostatné hry založené na stejném předpokladu a herních mechanismech – Victory of Death, 1914 a The Cold War.
Autorem hry je Nicholas Avallone a designerem ve světě deskovek známý Ian Brody. Na český trh se dostala díky vydavatelství REXhry v kompletní české lokalizaci.
Jak již název napovídá, jedná se o válečnou hru, která se odehrává v dobách druhé světové války. Přebíráte zde kontrolu nad jedním ze šesti národů, národy jsou rozděleny na dvě různé strany. Za státy Osy zde naleznete Německo, Japonsko a Itálii. Spojenci jsou zastoupeni státy USA, Velkou Británií a Ruskem. Ve své podstatě jde tak o týmovou hru – nejsou zde žádní zrádci, sabotéři ani jiné premisy tohoto druhu. Každou stranu tvoří tři národy a v rámci ní si můžete i vzájemně pomoci. Hra je tedy pro 2–6 hráčů a herní doba se pohybuje od jedné hodiny až po 120 minut čistého herního času. Státy začínají vždy v pevném pořadí, které je určeno na herním plánu.
Každý národ má svůj osobitý balíček karet, ozbrojené síly složené z figurek tanků a lodí. Zde se však může pro některé hráče skrývat první nešvar hry, nevyváženost. Velikost balíčků karet a ozbrojených sil se velmi podstatně liší, určitým způsobem by se dalo mluvit o souladu s historickými reáliemi. Nejsilnější státy, nebo spíše státy, které mají největší armádu a počty karet, jsou Německo a Spojené státy, nejméně prostředků má pak Itálie, která se může jevit jako nejslabší. Tento fakt může již sám o sobě u některých hráčů působit negativně, protože se může stát, že každý bude chtít hrát za silné státy. Zde však nastupuje onen prvek týmové spolupráce s ostatními. Hráč nevyhrává sám za sebe, ale jde o vítězství nebo prohru jako celek v rámci toho, na které straně stojíte. Jedná se tedy o týmovou hru, která vyžaduje spolupráci.
Jak jsem již zmínil, balíčky karet jsou přizpůsobeny jednotlivým národům a skládají se z karet, které umožňují provést jednu z osmi akcí. Těmi může být vést námořní nebo pozemní bitvu, postavit námořní či pozemní armádu, vést hospodářskou válku nebo zahrát určitou reakci na danou akci mířenou proti vám, vyložit plán a případně událost. Karty událostí jsou velice zrádné, protože obvykle udávají, že se něco stane v tahu, kdy jsou zahrány, zatímco karty reakcí se hrají lícem dolů a mohou být spuštěny během tahu soupeře. Pasivní bonusy pak představují karty plánů, které musí být nejdříve zahrány, aby bylo možné využít jejich efekt – ten může být jednorázový nebo trvalý.
Je nutné pochopit, že v této deskovce ve skutečnosti nejde o bitvy, i když se to na první pohled může tak zdát. Skutečná podstata hry je právě v zásobování, zásobovacích liniích, správě zdrojů a včasném rozhodování. Nemusíte se však bát, že byste byli o boj ochuzeni. Princip boje spočívá ve zmíněných kartách. Jednoduchá hratelnost a svižné tempo celé hry jsou nejlépe patrné právě na boji. Když chcete bojovat, jednoduše zahrajete bojovou kartu, a pokud váš soupeř nezahraje kartu reakce, která by zabránila vašemu útoku, odstraníte nepřátelské figurky na políčku sousedícím s jedním z vašich. Nepřátelské jednotky jsou tímto poraženy.
Je zde však několik mechanik, které vytváří společně jeden velký klíč k celkové hratelnosti. Prvním zásadním prvkem jsou figurky pozemních a námořních armád, které představují stejně jako články logistických tras bojovou sílu a po umístění je na hrací ploše nelze přesunout. V návaznosti na tento fakt se po mapě řetězíte s přidělenými figurkami, které má váš národ k dispozici. Klíčové národy v konfliktu jsou označeny jako zásobovací místa a síly, které se od nich odříznou, v následujícím tahu zmizí.
Druhým prvkem jsou karetní balíčky pro každý národ, které jsou určitým způsobem surovinou. Každý národ má omezený počet karet, a když vám tyto karty dojdou, neznamená to, že jste prohráli, jen už prostě nemáte možnost, jak hrát a reagovat. Silné národy však mají i karty, které vám mohou propůjčit určitou akci. Volba, které karty v určitý čas použít, je tedy zásadní a může ovlivnit celý váš osud. Je dosti možné, že na konci hry budete lomit ruce a bědovat, proč jste danou kartu nezahráli dřív nebo jinak. S tím je spojený i poslední prvek, kterým jsou karty reakcí a událostí – ty se projeví až po jejich umístění z ruky. Je tedy opravdu vhodné věnovat čas plánování a myšlení dopředu. Vítězství závisí na kombinaci přípravy a správných rozhodnutí ve správný čas.
Jak již víte, hra je tvořena herním plánem a následně kartami a figurkami pro každou hratelnou frakci. Naleznete zde tedy herní desku, celkem 220 karet, 23 dřevěných figurek námořnictva, 33 dřevěných figurek pozemní armády, 4 ukazatele vítězných bodů, 1 ukazatel herního kola a 1 přehled fází tahu. Karty jsou pak rozděleny v počtu 41 karet pro Německo, 41 karet pro USA, 40 karet Velká Británie, 34 karet Japonsko, 34 karet Sovětský svaz a 30 karet Itálie. Co se týče dřevěných figurek pozemních sil, Německo má 7, USA 5, Sovětský svaz 7, Japonsko 5, Itálie 4 a Velká Británie 5. Námořní figurky pak má Německo 3, Japonsko 5, Itálie 3, Velká Británie 5, Sovětský svaz 1 a USA 6.
Armádní generál: Velitel zásobování se odehrává na abstraktní mapě světa, ten je rozdělen do několika oblastí, které jsou jak na souši, tak na moři. Hlavní a nejdůležitější místa jsou označena zlatou hvězdou, což jsou zásobovací prostory, odkud lze vždy zahájit zásobování. K samotnému budování armád a tedy základu pro zásobovací linii slouží zmíněné karty budování námořních či pozemních sil. Nové síly stavíte buď na domovskou základnu země, nebo v sousedství dané figurky. Přestože však může být dané místo obsazeno figurkami patřícími různým zemím v alianci, země zde nikdy nemůže mít více než jednu figurku, stejně jako soupeř. V případě, že dojde na zmíněnou bitvu, tedy záleží na tom, jaké karty jsou použity.
Vítězství pak spočívá ve sbírání vítězných bodů, což jsou již zmíněná místa, která jsou označena hvězdičkou a přinášejí dva body tomu, kdo na nich má svou armádu.
Určitý problém celé hry není v hratelnosti, která je ve své podstatě velmi jednoduchá a elegantní, ale ve způsobu pochopení celého systému a jeho plném naučení. Rozhodně by bylo vhodné, kdyby měl každý hráč svoji vlastní kartičku s vysvětlivkami, tedy ukazatel herního kola s vysvětlivkami. Díky lepšímu návodu by také například hráč za Japonsko lépe pochopil, proč má tolik a tolik karet a že je jeho úkolem se spoléhat spíše na obranu a protiútoky například ve formě banzai charge atd.
Dokud se totiž všechno pořádně nenaučíte, je dost možné, že několik her budete hrát ruku v ruce s otevřeným manuálem. V návodu je všechno hezky rozepsané, každá frakce v něm má svůj prostor, a kdyby byl přenesen do malé kartičky, aby ho každý hráč měl po ruce u své frakce, bylo by to rozhodně praktičtější.
Ilustrace jsou velmi povedené, nejedná se o žádné roztomilé malůvky, ale o věcné znázornění dané akce v líbivém podání. Na kartách tak můžete vidět důstojníka, jak dává rozkaz vojákovi, střílející samopaly či děla, výbuch továrny v případě použití karty oslabení ekonomiky apod. Popisky pak říkají, co která karta dělá, případně jaký vám dává bonus či jinou reakci.
Armádní generál: Velitel zásobování, v originále Quartermaster General WW2, od Iana Brodyho je příjemná hra, která je zaměřena na taktizování, správné načasování a určitým způsobem i na schopnost týmové spolupráce. Jedná se o velmi asymetrickou hru s rozdílnými národy, z nichž každý má jasně přidělené karty a zdroje. Vzhledem k předem danému pořadí, v jakém národy hrají, zde odpadá nutnost házení kostkou a jede se ve velmi plynulém a svižném tempu. Určitá nevyváženost národů a nutnost důkladně porozumět principu a mechanikám hry však nemusí úplně každému sedět.
Konečně je to tady, po několika odkladech bylo oznámeno datum vydání atmosférické adventury nesoucí název…
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…