Armádní generál Velitel zásobování - náhledový obrázek

Armádní generál: Velitel zásobování

13. 12. 2022

Umění vedení války spočívá také v zásobování vlastních jednotek. Jak praví staré přísloví, „logistika je krví války – zničte logistiku nepřítele a nechte jej vykrvácet“. O důležitosti logistiky se můžete přesvědčit přímo na vašem stole díky deskové hře Armádní generál: Velitel zásobování.

Druhá verze populární deskovky

Hned na úvod se sluší zmínit, že Armádní generál: Velitel zásobování, v originále Quartermaster General WW2, je druhé vydání hry Quartermaster General, která v roce 2014 vyšla pod nakladatelstvím PSC Games a která získala několik nominací na různá ocenění za strategické válečné deskové hry. První edice hry odstartovala celou herní řadu Quartermaster General, po níž následovala dvě rozšíření, v originále Air Marshal a Alternate Histories, a tři různé samostatné hry založené na stejném předpokladu a herních mechanismech – Victory of Death, 1914 a The Cold War.

Autorem hry je Nicholas Avallone a designerem ve světě deskovek známý Ian Brody. Na český trh se dostala díky vydavatelství REXhry v kompletní české lokalizaci.

Jak již název napovídá, jedná se o válečnou hru, která se odehrává v dobách druhé světové války. Přebíráte zde kontrolu nad jedním ze šesti národů, národy jsou rozděleny na dvě různé strany. Za státy Osy zde naleznete Německo, Japonsko a Itálii. Spojenci jsou zastoupeni státy USA, Velkou Británií a Ruskem. Ve své podstatě jde tak o týmovou hru – nejsou zde žádní zrádci, sabotéři ani jiné premisy tohoto druhu. Každou stranu tvoří tři národy a v rámci ní si můžete i vzájemně pomoci. Hra je tedy pro 2–6 hráčů a herní doba se pohybuje od jedné hodiny až po 120 minut čistého herního času. Státy začínají vždy v pevném pořadí, které je určeno na herním plánu.

Každý národ má svůj osobitý balíček karet, ozbrojené síly složené z figurek tanků a lodí. Zde se však může pro některé hráče skrývat první nešvar hry, nevyváženost. Velikost balíčků karet a ozbrojených sil se velmi podstatně liší, určitým způsobem by se dalo mluvit o souladu s historickými reáliemi. Nejsilnější státy, nebo spíše státy, které mají největší armádu a počty karet, jsou Německo a Spojené státy, nejméně prostředků má pak Itálie, která se může jevit jako nejslabší. Tento fakt může již sám o sobě u některých hráčů působit negativně, protože se může stát, že každý bude chtít hrát za silné státy. Zde však nastupuje onen prvek týmové spolupráce s ostatními. Hráč nevyhrává sám za sebe, ale jde o vítězství nebo prohru jako celek v rámci toho, na které straně stojíte. Jedná se tedy o týmovou hru, která vyžaduje spolupráci.

Zdroje jsou ve hře Armádní generál: Velitel zásobování klíčovým prvkem

Jak jsem již zmínil, balíčky karet jsou přizpůsobeny jednotlivým národům a skládají se z karet, které umožňují provést jednu z osmi akcí. Těmi může být vést námořní nebo pozemní bitvu, postavit námořní či pozemní armádu, vést hospodářskou válku nebo zahrát určitou reakci na danou akci mířenou proti vám, vyložit plán a případně událost. Karty událostí jsou velice zrádné, protože obvykle udávají, že se něco stane v tahu, kdy jsou zahrány, zatímco karty reakcí se hrají lícem dolů a mohou být spuštěny během tahu soupeře. Pasivní bonusy pak představují karty plánů, které musí být nejdříve zahrány, aby bylo možné využít jejich efekt – ten může být jednorázový nebo trvalý.

Je nutné pochopit, že v této deskovce ve skutečnosti nejde o bitvy, i když se to na první pohled může tak zdát. Skutečná podstata hry je právě v zásobování, zásobovacích liniích, správě zdrojů a včasném rozhodování. Nemusíte se však bát, že byste byli o boj ochuzeni. Princip boje spočívá ve zmíněných kartách. Jednoduchá hratelnost a svižné tempo celé hry jsou nejlépe patrné právě na boji. Když chcete bojovat, jednoduše zahrajete bojovou kartu, a pokud váš soupeř nezahraje kartu reakce, která by zabránila vašemu útoku, odstraníte nepřátelské figurky na políčku sousedícím s jedním z vašich. Nepřátelské jednotky jsou tímto poraženy.

Je zde však několik mechanik, které vytváří společně jeden velký klíč k celkové hratelnosti. Prvním zásadním prvkem jsou figurky pozemních a námořních armád, které představují stejně jako články logistických tras bojovou sílu a po umístění je na hrací ploše nelze přesunout. V návaznosti na tento fakt se po mapě řetězíte s přidělenými figurkami, které má váš národ k dispozici. Klíčové národy v konfliktu jsou označeny jako zásobovací místa a síly, které se od nich odříznou, v následujícím tahu zmizí.

Druhým prvkem jsou karetní balíčky pro každý národ, které jsou určitým způsobem surovinou. Každý národ má omezený počet karet, a když vám tyto karty dojdou, neznamená to, že jste prohráli, jen už prostě nemáte možnost, jak hrát a reagovat. Silné národy však mají i karty, které vám mohou propůjčit určitou akci. Volba, které karty v určitý čas použít, je tedy zásadní a může ovlivnit celý váš osud. Je dosti možné, že na konci hry budete lomit ruce a bědovat, proč jste danou kartu nezahráli dřív nebo jinak. S tím je spojený i poslední prvek, kterým jsou karty reakcí a událostí – ty se projeví až po jejich umístění z ruky. Je tedy opravdu vhodné věnovat čas plánování a myšlení dopředu. Vítězství závisí na kombinaci přípravy a správných rozhodnutí ve správný čas.

Jak je to vlastně s těmi kartami a figurkami?!

Jak již víte, hra je tvořena herním plánem a následně kartami a figurkami pro každou hratelnou frakci. Naleznete zde tedy herní desku, celkem 220 karet, 23 dřevěných figurek námořnictva, 33 dřevěných figurek pozemní armády, 4 ukazatele vítězných bodů, 1 ukazatel herního kola a 1 přehled fází tahu. Karty jsou pak rozděleny v počtu 41 karet pro Německo, 41 karet pro USA, 40 karet Velká Británie, 34 karet Japonsko, 34 karet Sovětský svaz a 30 karet Itálie. Co se týče dřevěných figurek pozemních sil, Německo má 7, USA 5, Sovětský svaz 7, Japonsko 5, Itálie 4 a Velká Británie 5. Námořní figurky pak má Německo 3, Japonsko 5, Itálie 3, Velká Británie 5, Sovětský svaz 1 a USA 6.

Armádní generál: Velitel zásobování se odehrává na abstraktní mapě světa, ten je rozdělen do několika oblastí, které jsou jak na souši, tak na moři. Hlavní a nejdůležitější místa jsou označena zlatou hvězdou, což jsou zásobovací prostory, odkud lze vždy zahájit zásobování. K samotnému budování armád a tedy základu pro zásobovací linii slouží zmíněné karty budování námořních či pozemních sil. Nové síly stavíte buď na domovskou základnu země, nebo v sousedství dané figurky. Přestože však může být dané místo obsazeno figurkami patřícími různým zemím v alianci, země zde nikdy nemůže mít více než jednu figurku, stejně jako soupeř. V případě, že dojde na zmíněnou bitvu, tedy záleží na tom, jaké karty jsou použity.

Vítězství pak spočívá ve sbírání vítězných bodů, což jsou již zmíněná místa, která jsou označena hvězdičkou a přinášejí dva body tomu, kdo na nich má svou armádu.

Určitý problém celé hry není v hratelnosti, která je ve své podstatě velmi jednoduchá a elegantní, ale ve způsobu pochopení celého systému a jeho plném naučení. Rozhodně by bylo vhodné, kdyby měl každý hráč svoji vlastní kartičku s vysvětlivkami, tedy ukazatel herního kola s vysvětlivkami. Díky lepšímu návodu by také například hráč za Japonsko lépe pochopil, proč má tolik a tolik karet a že je jeho úkolem se spoléhat spíše na obranu a protiútoky například ve formě banzai charge atd.

Dokud se totiž všechno pořádně nenaučíte, je dost možné, že několik her budete hrát ruku v ruce s otevřeným manuálem. V návodu je všechno hezky rozepsané, každá frakce v něm má svůj prostor, a kdyby byl přenesen do malé kartičky, aby ho každý hráč měl po ruce u své frakce, bylo by to rozhodně praktičtější.

Ilustrace jsou velmi povedené, nejedná se o žádné roztomilé malůvky, ale o věcné znázornění dané akce v líbivém podání. Na kartách tak můžete vidět důstojníka, jak dává rozkaz vojákovi, střílející samopaly či děla, výbuch továrny v případě použití karty oslabení ekonomiky apod. Popisky pak říkají, co která karta dělá, případně jaký vám dává bonus či jinou reakci.

Armádní generál: Velitel zásobování, v originále Quartermaster General WW2, od Iana Brodyho je příjemná hra, která je zaměřena na taktizování, správné načasování a určitým způsobem i na schopnost týmové spolupráce. Jedná se o velmi asymetrickou hru s rozdílnými národy, z nichž každý má jasně přidělené karty a zdroje. Vzhledem k předem danému pořadí, v jakém národy hrají, zde odpadá nutnost házení kostkou a jede se ve velmi plynulém a svižném tempu. Určitá nevyváženost národů a nutnost důkladně porozumět principu a mechanikám hry však nemusí úplně každému sedět.

• důraz na taktické myšlení
  • nutná týmová spolupráce při hře více hráčů
  • ilustrace