Svět profesionálních zabijáků je světem uvnitř světa. Vlastní zásady, jedinečná struktura a pravidlo, že chyba se neodpouští. Jaké myšlenky se odehrávají v hlavě zabijáka, který bojuje s vlastním svědomím nebo má v hlavě jen jedinou myšlenku, a to likvidaci svého cíle? Arrest of a stone Buddha vám dá možnost do tohoto prostředí nahlédnout.
Za Arrest of a stone Buddha stojí vývojář a zároveň vydavatel Yeo. Nedávno jste mohli zaregistrovat recenzi na předchozí hru od Yeoa, kterou je velmi populární hra The friends of Ringo Ishikawa. Tato hra je tvůrčí silou jednoho muže a slouží i jako dobrá předzvěst toho, co se dá v Arrest of a stone Buddha očekávat.
Hra se odehrává v listopadu roku 1976 v ponuré Paříži. Jste profesionální zabiják, který se krom likvidace svých cílů potýká i s běžným životem. Máte byt v historickém centru města. Když se chcete najíst, zajdete do kavárny, a když hledáte zábavu, můžete navštívit muzeum nebo kino. A když potřebujete ženu, máte milenku. Jsou zde však otázky, které je nutné zodpovědět.
Stejně jako v případě Ringa se i Buddha hraje jako žánrová dekonstrukce. Buddha se odehrává ve věčně šedivé Paříži, která je skvěle propracovaná a nabízí vše, co můžete očekávat od velkoměsta tehdejší doby. Hrajete za bezejmenného zabijáka, který se pohybuje po městě a odolává jeho nástrahám a zkouškám.
Hra je krvavá 2D střílečka, která po akční stránce připomíná asijské filmy z 80. a 90. let. Zejména pokud patříte mezi fanoušky Johna Woo a Chow Yun-Fata, styl a pojetí vám budou připadat velmi podobné. Zasazení hry do Francie, respektive Paříže, vám pak bude připomínat filmy s Alainem Delonem. V této kombinaci by se samotná hra dala přirovnat k filmu Le Samouraï. V něm Delon v roli nájemného zabijáka likviduje své cíle, potuluje se chmurnou Paříží a snaží se žít a maskovat svoje stopy.
I když se na první pohled může jednat pouze o obyčejnou střílečku, mezi jednotlivými kontrakty musíte i něco dělat, respektive vyplnit volný čas. Z běžného hlediska to tedy znamená nějak žít i mimo práci. Čas utíká pomalu, vy se potulujete po své pařížské čtvrti a odpočítáváte čas do další práce. Můžete se zastavit v místní kavárně, jít si koupit nový kabát nebo sluneční brýle.
Co může některým hráčům vadit, je, že se Buddha vyžívá v určité nejednoznačnosti. To platí jak v příběhu, tak i v základní hratelnosti. Dostanete jen velmi málo indicií a kromě úvodních pokynů k boji se ve hře setkáte jen s malým množstvím příkazů. Vaše plahočení se po Paříži, prakticky nicnedělání, pak působí v porovnání s akcí poměrně bezvýznamně. To je však při hlubším zamyšlení prakticky celý účel a více to pomáhá se vcítit do role zabijáka, který má svou práci, myšlenky, a snaží se nevyčnívat.
Yeo se ve svém předchozím díle The friends of Ringo Ishikawa snažil propojit a zároveň konfrontovat pouliční rvačky školních gangů s neurčitou všedností, ale také mezilidskými vztahy, které musí provázet školní léta každého japonského delikventa a budoucího člena Yakuzy. Zde postoje, nebo spíše intermezza, chcete-li, nejsou nijak zvlášť příjemnými úseky hraní, přestože se můžete kochat velmi sugestivním sprite workem (sprite work – dvourozměrná bitmapa, která je začleněna do větší scény) a odpovídající hudbou.
Čas mezi prací, nebo lépe řečeno, krvavými akcemi, často působí jako flákání se a čekání, než nastane čas „jít do práce“. Nicméně to je právě i určitý tahoun celé hry, tedy naprostá volnost. Je na vás, jak budete žít svůj život mimo práci. Jestli budete chtít čas trávit pouze v kavárně a popíjet, chodit do kina nebo se jen procházet po čtvrti, je výhradně na vás. Čekání na další příběhový úsek je tedy čistě ve vašich rukou.
Nicméně jsou zde i úseky těsně před prací a po ní a tady se nejlépe ukazuje myšlení a umění, které Yeo tak umí. Jedná se o rozhovory s vaším kontaktem. Kontakt se vás jednou mezi řečí zeptá „Jak se s tím vším vyrovnáváte?" Odpověď je „Práce“. Následuje otázka „A co když žádná práce není?"
Tyto na první pohled jednoduché rozhovory mají svou hloubku a pomáhají vytvářet příběh. Bohužel jich je ve hře opravdu málo, i když samotná estetika je příliš hluboká. Intermezza mezi přestřelkami jsou klikatá a skutečného obsahu, který by bylo možné zažít, je zde pomálu. Příběh jako takový je zde v zanedbatelném množství. Patrně nejpůsobivější po příběhové stránce je samotný konec hry, tedy respektive dva možné konce.
Postupem času vám hra bude připadat v určitých pasážích silně monotónní, což Yeo zefektivňuje používáním opakování. Ve skutečnosti je to právě stupňování monotónnosti v rutině nájemného vraha, kdy úrovně začínají tím, že hráč zamíří a pak vystřelí na svůj cíl, což činí části Buddhova zpřítomnění tak stylovými a účinnými. Prostředí je různé, jednou budete mířit na svůj cíl ze zaparkovaného auta, jindy pak z protějšího bytu nebo si na cíl počíháte v kostele.
Hra rozhodně není lehká, tedy pokud si nenastavíte obtížnost na nejlehčí. Bez jediné vizuální indikace poškození jste tak trochu ponecháni na pokraji sil s tím, jak daná úroveň postupuje. Můžete střílet oběma směry, odzbrojovat nepřátele, kteří jsou blízko vás, a samozřejmě i využívat bojové umění na blízko. Pokud tedy zjistíte, jak toto všechno používat. Tak jako u Ringa je i zde poměrně kostrbaté ovládání a jeho osvojení vám zabere určitý čas, a to i přes to, že si můžete přemapovat klávesy podle svého.
Hra používá pixel art v 16bitovém stylu, ale každý pixel je jakoby na správném místě. Vše působí klasickým retro dojmem, který můžete znát i ze starších her na NES, nicméně to do sebe krásně zapadá. I když se tedy nejedná o high-tech hru plnou detailů, grafický styl je velmi líbivý a působivý.
Ztvárnění města je opravdu povedené, Yeoova práce od Ringo Ishikawy ušla dlouhou cestu a je působivá.
Oproti The friends of Ringo Ishikawa je zde hudba daleko živější a akčnější. Střídají se uklidňující melodie s akčnějším stylem, zasazení do pasáží hry je pak velmi povedené. Přirovnal bych jej k legendární scéně z filmu Kmotr, kdy Michael sedí u stolu a za ozvučení nadzemky se mu v hlavě honí myšlenky, načež zabíjí Sollozza a McCluskeyho.
Hru naleznete zde.
Arrest of a stone Buddha je oproti The friends of Ringo Ishikawa jednoznačně přímočařejší. Nenajdete zde takové množství textu a rozhodování. I když hra nabízí dva možné konce, je zde velmi málo příběhových pasáží, která jsou vynahrazeny akcí. Jedná se v zásadě o krvavou 2D střílečku. Yeoova neustálá snaha tlačit hráče k „anti-zábavě" mnohé odradí, protože se jedná o hru, která vyžaduje extrémní trpělivost. Po stránce hratelnost se však jedná o skvělou kombinaci prvků open world a shoot'em up.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…