Classic Marathon 2, moderní port střílečky Marathon 2: Durandal z roku 1995, čerstvě vyšel na Steamu a je k dispozici zcela zdarma. První díl je dostupný již od půlky května a brzy se snad dočkáme i závěrečného dílu třetího.
Očekávám, že spousta čtenářů sérii Marathon vůbec nezná, a proto jsem veškerý kontext objasnil v předchozím textu, v němž jsem upozorňoval na vydání prvního Classic Marathonu. Nyní jen ve zkratce: Marathon je trilogie sci-fi stříleček z pohledu první osoby vyvinutá studiem Bungie pro počítače společnosti Apple. Rychle si získala skvělou pověst, byť ta zůstala omezená hlavně na jablíčkářskou komunitu. Přinesla však důležité inovace do celého žánru: podmanivou atmosféru, důraz na propracovaný lore a příběh i plnění úkolů.
V roce 2005 Bungie uvolnilo všechny tři díly Marathonu jako freeware, což rozvázalo ruce fanouškům. Těm se podařilo vyvinout port Aleph One, díky němuž lze hru spustit na moderních platformách a její grafiku i ovládání přizpůsobit současným zvyklostem. Vydání portované verze na Steamu pak ještě přidává na uživatelském komfortu. Série v této verzi dostala název Classic Marathon – zřejmě proto, aby nedocházelo k záměně s chystaným rebootem, který bude zaměřený čistě na online multiplayer.
Marathon 2: Durandal je zřejmě nejproslulejším dílem celé série, za což může jak jeho oblíbený multiplayerový mód, tak skutečnost, že byl již v minulosti oficiálně portovaný na zařízení nespadající do rodiny Apple. Zhruba rok po vydání na Mac OS se podíval i na Windows a roku 2007 byl zpřístupněný majitelům Xboxu 360 díky službě Xbox Live Arcade.
Na počítačích s Windows však byl bohužel naprosto zastíněn silnou dobovou konkurencí, do níž patří třeba Duke Nukem 3D nebo Quake. Sám si vybavuji, že jsem se o hře jako dítě dočetl v encyklopedii Multimédia: Podrobný průvodce a byl jsem rozčarovaný zjištěním, že nikdo jiný o tomto titulu ani neslyšel a neměl jsem ho tedy jak sehnat.
Byť Marathon 2 už v době vydání svými technickými kvalitami neohromil nikoho, kdo byl seznámený s nejlepšími 3D střílečkami na počítače kompatibilní se standardem IBM, na Macích přinesl v porovnání s prvním dílem mnoho vylepšení. Levely jsou členitější, barevnější a plné různorodých textur. Díky lepší optimalizaci kódu se také mohlo zvětšit okno, v němž hra běží.
V moderních portech samozřejmě není technologický skok mezi prvním a druhým dílem až tolik patrný, nicméně zcela určitě zaznamenáte výrazné změny level designu i výtvarného pojetí ovlivňující atmosféru celé hry. Dějiště se tentokrát přesouvá na planetu Lh'owon, domov mimozemské rasy S'pht. Hráčovy kroky vede umělá inteligence Durandal, známá již z předchozího dílu. Příběh má více prostoru než v minulosti a level design se stal komplexnějším. Největší novinkou jsou prostory zaplněné všemožnými kapalinami, v nichž je možné plavat.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…