Vývojář jménem Spytihněv se dal do odvážného podniku: vytvořit FPS ve stylu prvního Quaka, ale zasazenou do naší české socialistické minulosti. Střílečka HROT nyní vstoupila do režimu Early Access na Steamu.
Ve hře HROT se ocitnete v kůži bezejmenného hrdiny, jenž prožívá pravou noční můru v normalizačním Československu někdy v roce 1986. V pražských ulicích se objevili tajemní útočníci v plynových maskách, agresivní zvířata a děsivé přízraky. Příběhem vás nicméně hra zatěžovat nebude, jak tomu ostatně v devadesátých letech ve většině pilotních FPS titulů bylo. Inspiraci hrami, jako jsou ty od Id Software a další, hra nezapře takřka na každém kroku. Ostatně retro je v současné době poměrně trendy, jak ukazuje třeba úspěšný Dusk.
Dovolil jsem si hlavního hrdinu přirovnat k jeho kolegovi ze série Doom. Podobně jako on toho moc nenamluví a hlavně jen běhá úrovněmi, sbírá předměty a zabíjí vše, co se pohne. To není ovšem špatně a naopak jako odpočinek od příběhovek, v nichž polovinu času strávíte sledováním cutscén, je to vlastně ideální.
Dnešní střílečky jsou zpravidla koridorové (i když se to snaží někdy zamaskovat) a jako jiné singleplayerové hry jsou založené na příběhu. V devadesátých letech až do vydání Half-Lifu tomu tak ale nebylo. Ve hrách, jako Doom, Duke Nukem, Blood, Quake jste prostě byli vhozeni do akce, všechno, co jste potřebovali, jste našli poschovávané po úrovních a střílení nebylo zpravidla přerušeno ani na vteřinu. Stejně je tomu i HROTu.
HROT se inspiruje reálnými kulisami města Prahy a dobového socialismu. Najdete zde prostředí, jako je Vyšehrad, pražské metro, Palác kultury apod. Typická kvádrovitá struktura levelů s minimem zakulacených ploch je zpestřena různými předměty, s nimiž lze interagovat, od splachovacích záchodů přes skříně s elektrickými jističi až po ruské bábušky.
Stejně pestré je i složení nepřátel, z nichž někteří jsou opravdu bizarní, což platí zvláště pro bossy (čekali byste, že budete bojovat s tělocvičným koněm?). Úrovní interaktivity hra připomíná třeba Duke Nukema, graficky i hratelností pak pamatuje na polygonového a goticky syrového Quaka. Máte k dispozici slušný arzenál, od základního srpu a kladiva (zbraň s nevyčerpatelnou municí) přes standardní pistole a samopaly až k bleskometu a socialistické variantě oblíbeného BFG (zde vrhač kulového blesku).
Úrovně jsou naplněné tajnými lokacemi s bonusovým vybavením. Místo lékárniček zde figurují balíky s polotučným mlékem a masové konzervy. Samozřejmě tu není žádná automatická regenerace, ale pěkně klasicky zdraví získáváte jen z itemů. Zbraně není třeba přebíjet a ani to není možné, klávesa „R“ si tedy odpočine. Zbraně nemají sekundární režim, ale pravým tlačítkem myši můžete házet granáty.
Hra využívá jednotnou hnědo-šedo-černobílou paletu. Prostředí tak vypadá snově, depresivně, a občas i děsivě. Žádná přátelská NPC, žádná snaha o realismus, prostě jen občas narazíte na nějaký realitou inspirovaný prvek architektury, jinak jsou tu jen a jen hordy obětí vašich útoků.
HROT má singleplayerovou kampaň o třech epizodách, z nichž dostupná je v současné době ta první. Ta se odehrává právě v Praze a skládá se z osmi levelů. Na výběr máte z pěti obtížností, já jsem hrál na tu druhou a průchod hrou byl poměrně hladký. Nejtěžší bylo se v některých úsecích zorientovat. Vyberte si podle toho, jak moc chcete přijít o nervy.
Vedle kampaně pak můžete hrát režim „bitka“. V tomto režimu odoláváte v aréně sílícím vlnám nepřátel.
Na hře HROT pracuje jediný nadšenec s přezdívkou Spytihněv. Ten si napsal pro hru vlastní engine v programovacím jazyce Pascal. Hra běží svižně i na systémech s integrovanou grafikou (konkrétně jsem ji zkoušel na procesoru i5-7300U, ale dohrál jsem ji na klasickém herním PC s RTX 3080). Hraní mě vyloženě bavilo, užíval jsem si různé československé reálie obsažené ve hře i fakt, že hra je dostupná v češtině. I zvuková stránka mě uspokojila, hudba i ticho se k atmosféře skvěle hodí, zvuky zbraní sice nejsou zrovna výrazné, ale to nebyly ani v éře klasických 3D stříleček.
HROT je podařená retro střílečka s klasickou hratelností a silnou československou nostalgií. Na hře pracuje jediný vývojář, Spytihněv. Dosavadní early access obsah mě přesvědčil o kvalitách hry. Pokud ale neznáte reálie (jako většina zahraničního publika), bude to možná znamenat bod dolů. Z hlediska hratelnosti tu není nic, co byste už neviděli jinde.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…