Recenze

Komiks Kingdom Come: Deliverance potěší víc hráče než fanoušky obrázkových příběhů

Když se více než před rokem na internetu objevila obálka a několik prvních stran z komiksu Kingdom Come: Deliverance od nakladatelství Sumerian Comics, část českých čtenářů reagovala s rozpaky. Kumánský bojovník, který na titulní kresbě stojí na hromadě lidských lebek, totiž jednak vypadal jako samuraj kreslený výtvarníkem s bujnější fantazií a jednak celý motiv svou vyhrocenou přepjatostí naznačoval úplně jiný pohled na český středověk, než jaký zaujala mimořádně realistická a uměřená hra.

Nyní je komiks díky nakladatelství CREW k dispozici i v českém překladu Filipa Drlíka a můžeme s úlevou konstatovat, že nejhorší obavy se nenaplnily a na jeho stránkách nenajdeme žádné výstřednosti a přehánění. Nejde tedy o guilty pleasure, u nějž bychom se měli důvod vysmívat „hloupým Američanům“ a jejich představám o tuzemských dějinách. Dokonce i ti Kumáni si svou roli odbydou právě na několika prvních stránkách a pak už se vyprávění věnuje jiným postavám. Bohužel to však neznamená, že komiks nemá žádné nedostatky a dá se bez výhrad každému doporučit.

Autor:
Kresba:
Vydavatel:
Svět:
Překlad:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:

Brett Murphy
Wilson Gandolpho
Crew
Kingdom Come: Deliverance
Filip Drlík
104
barevný
brožovaná s přebalem
březen 2023
9788076792739
první

Zdroj: Crew

Chyťte je, svažte je, mučte je, zabte je!

Než se podíváme na slabiny komiksu, stojí za to si připomenout, jak mimořádným a odvážným počinem byla samotná hra a z čeho plynula část jejího kouzla. A to teď pomiňme novátorské mechaniky, jako je ztvárnění boje nebo vrstvení oděvu a zbroje. Jde nám hlavně o zachycení života ve středověku, který moderní popkultura opletla mnoha absurdními, leč často opakovanými mýty. Je až překvapivé, že vývojáři z Warhorse Studios pod kreativním vedením Dana Vávry ukázali svět středověkých rytířů bez řady obvyklých klišé a v mnohem střídmější podobě než většina slavných filmů.

Navzdory tomu, že videohry občas nutně autenticitu opouštět musí, aby byly zábavné. Herní Kingdom Come: Deliverance se nepokouší vršit v příběhu co nejvíce hrdinství, akce a brutality, aby se zavděčilo představě o středověkém barbarství. Hráč ovládá ústředního hrdinu Jindru od chvíle, kdy jde o obyčejného kovářského synka, který i střet s otrhanými lapky musí řešit útěkem a před nímž vlastně stojí na pohled všední úkoly. Přesto se hráč skvěle baví, protože mu RPG s otevřeným světem umožňuje větší imerzi než většina jiných mediálních forem a protože se příběh může pozvolna rozvíjet na ploše mnoha hodin. Komiksová kniha, která má pouhých 104 stran, takhle pomalým a detailním vyprávěním disponovat nemůže, a tak sestává spíše z jednotlivých střípků, jež ukazují události odehrávající se před začátkem (ale částečně i v průběhu) hry, a láká zejména na explicitní brutalitu.

Zdroj: Crew

V hlavních rolích Ištván a Prcek

Lidé z Warhorse Studios se sice přímo nepodíleli na komiksovém scénáři, jenž je dílem Bretta Murphyho, avšak poskytovali tvůrcům konzultace, jejichž smyslem pravděpodobně bylo zajistit, aby zobrazené události příběh hry doplňovaly a nedostávaly se s ním do rozporu. Komiks nestojí na postupně rozvíjeném kauzálním vyprávění a nemá klasický dramatický oblouk, nicméně hráče může zaujmout tím, že doplňuje kontextuální informace k množství událostí, které se ve hře odehrají. Jednotícím prvkem jsou přitom zejména postavy padouchů, z nichž nejvíce prostoru dostává Ištván Tóth, šlechtický přisluhovač Zikmunda Lucemburského. O něco méně pozornosti je pak věnováno horkokrevnému a hřmotnému banditovi s paradoxní přezdívkou Prcek, jehož si mohou hráči snadno pamatovat kvůli mimořádně obtížnému souboji, jejž je s ním třeba ve hře svést.

Ištvána s Prckem spojuje především jejich podlost a krutost, což jsou vlastnosti, které čtenářům komiks několikrát připomíná v šokujících výjevech plných explicitního násilí. Na stínání hlav dochází opakovaně, čtenáři se však dočkají i rozpárání těla a vyvržení vnitřností, vypalování očí, vyříznutí jazyka nebo rozbití (přilbou nechráněné) lebky řemdihem. Samo excesivní násilí tvoří v komiksech pro dospělé běžnou atrakci a v Kingdom Come: Deliverance není třeba se nad ním jakkoli pozastavovat. Kritickou výtku si nicméně zaslouží zbytečné popisky typu „Na Neuhof se snesl příkrov strachu a utrpení. Noc ovládla smrt.“, které svým patetickým tónem působí nechtěně úsměvně a vizuální výjevy nijak neobohacují. Kresba Wilsona Gandolpha je mimochodem v dobrém slova smyslu standardní – ničím nevybočuje, nicméně zvoleným stylem a kvalitativní úrovní odpovídá konvencím, na které už jsme v amerických komiksech zvyklí.

Zdroj: Crew

Komiks Kingdom Come: Deliverance jako merchandising

Na největší slabinu komiksu narazíme, pokud si položíme otázku, zda má co nabídnout i lidem, kteří mají rádi komiksy, ale s Kingdom Come v její videoherní podobě žádné přímé zkušenosti nemají. Tvůrci s takovým typem čtenářů evidentně vůbec nepočítali, protože sice v úvodu opětovně vysvětlují kontext mocenské přetahované mezi Zikmundem Lucemburským a Václavem IV. (možná proto, aby mohli nakreslit polonahou kurtizánu na Václavově klíně a kumánské žoldáky masakrující české vesničany), ale význam útoku na statek Neuhof nebo plány spojené s táborem banditů v Přibyslavicích neznalému čtenáři nijak nevysvětlují. Stejně tak Jindřicha, jenž se objeví až v úplně posledním panelu. Bez informací ze hry zůstává narativ neúplný a obtížně pochopitelný. A vlastně jsou zachycené události natolik banální, že i milovníci hry se bez jejich znalostí jistě obejdou.

Komiks Kingdom Come: Deliverance sice není nepovedený tím způsobem, který očekávali skeptičtí fanoušci po zveřejnění prvních ukázek, ale doopravdy zaujmout může jen explicitní brutalitou a doplněním několika drobných střípků do děje samotné hry. Funguje tak spíše jako merchandisingový a sběratelský artefakt, který docení především příznivci velkolepého RPG od Warhorse Studios a nikoli náruživí komiksoví čtenáři.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Recent Posts

Arctic Awakening má své datum vydání

Konečně je to tady, po několika odkladech bylo oznámeno datum vydání atmosférické adventury nesoucí název…

1 hodinu ago

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

16 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

20 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

20 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

22 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

22 hodin ago