Pokud se stále cítíte mladí, možná s vaším sebevnímáním zamává následující informace: PlayStationu 3 je již 17 let. Poprvé byl uveden na trh 11. listopadu 2006 v Japonsku. Hráči ze Severní Ameriky a několika východoasijských zemí si museli počkat ještě dalších šest dní, přičemž do Evropy konzole dorazila až v druhé půli března 2007.
Uvedení jakéhokoli žádaného herního zařízení na různé regionální trhy s takto výrazným posunem by dnes bylo nepředstavitelné, neb by vytvořilo živnou půdu hlavně pro přepravní společnosti a překupníky. V jiných ohledech ovšem PlayStation 3 nepůsobí jako znatelně zastaralý. Podporuje HDMI výstup i Full HD rozlišení, má Blu-Ray mechaniku, pevný disk, bezdrátový ovladač a také integrovaný online obchod. Stejně jako na jiné konzole 7. generace na něj také vyšly hry, které se svým designem, ovládáním a vlastně ani grafikou až tak zásadně neliší od těch současných.
PlayStation 3 však byl zároveň poslední konzolí od společnosti v Sony, jejíž vývoj byl soustředěný do Japonska, kde na něj dohlížel slavný Ken Kutaragi. Na rozdíl od novějších PlayStationů s vyššími pořadovými čísly se ještě hardwarově nepřibližoval klasickým počítačům s procesory x86, ale využíval architekturu PowerPC.
Ačkoli nakonec konzole slavila velký úspěch a prodalo se více jak 87 milionů kusů, nedokázala překonat popularitu Wii od Nintenda (necelých 102 milionů prodaných kusů) a dlouho zaostávala i za svým hlavním konkurentem, Xboxem 360 od Microsoftu (přes 84 milionů prodaných kusů). Ten dorazil na trh s ročním předstihem, byl levnější a navzdory papírově slabšímu hardwaru na něm většina her od vývojářů třetích stran běžela výrazně lépe.
Dnes je zjevné, že Sony při uvedení PlayStationu 3 příliš spoléhalo na moderní technologie a zapomnělo jak na cenovou dostupnost, tak na samotné hry. Dokonce i téměř surrealistická reklamní kampaň se nesnažila hráčům slibovat zábavu, ale spíše poukazovala na technickou výjimečnost zařízení.
Původní varianta PlayStationu 3 uvedená jen na japonském trhu disponovala hardwarovou podporou her PlayStationu 2, avšak ta byla záhy odebrána z důvodu šetření nákladů. Do pozdějších hardwarových revizí (známých jako Slim a Super Slim) také nebyla zabudována možnost nainstalovat Linux (či jiný operační systém) a používat konzoli jako běžný počítač, či dokonce vytvořit superpočítač propojením mnoha různých kusů.
Velkým problémem PlayStationu 3 byl i nedostatek launchových her, přičemž některé očekávané – zejména akční fantasy Lair od legendárního německého studia Factor 5 – zklamaly. Časem ovšem Sony slabý start dohnalo díky exkluzivním titulům, jako byly Gran Turismo 5, série Uncharted, Killzone a Resistance, God of War III nebo The Last of Us.
Kvůli komplikované architektuře PlayStationu 3 trvalo dlouho, než se povedlo naprogramovat spolehlivé emulátory. Tím nejlepším je v současnosti program RPCS3, který v době vzniku tohoto textu umožňuje plně dohrát 68 % všech dostupných her. Některé hratelné tituly však stále vykazují grafické chyby a emulace je hardwarově velmi náročná. Samotná Sony na svém aktuálním hardwaru umožňuje hraní vybraných her z PlayStationu 3 jen přes stream, který je součástí předplatitelské služby PlayStation Plus v nejvyšší (a nejdražší) variantě Premium.
Konečně je to tady, po několika odkladech bylo oznámeno datum vydání atmosférické adventury nesoucí název…
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…