Deskové hry

Středověk – království za minci!

Na úsvitu dějin, kdy se moc přepočítávala v mincích, a víra, obchod i síla soupeřily o vliv, vyrůstalo tvé malé panství. Postavíš kostel a doufáš v požehnání? Vypěstuješ bohatství na polích? Nebo raději posílíš hradby? Ve žhavé novince Středověk od vydavatelství Bohemian Games se ponoříš do ekonomické rivality plné intrik, kombinací, ale také trochu těch záškodnických manévrů, které mohou rozhodnout o tvém bohatství a osudu.

Každý dílek se počítá

Středověk (v originále Middle Ages) je hra pro dva až čtyři hráče, která využívá mechaniku umisťování dílků (tile placement). Každý hráč si u svého vlastního plánu buduje panství, do kterého vkládá jednotlivé budovy. Herní dílky představující různé typy državy, od polí přes tržnice, hradby a paláce až po zbrojnice. Každá budova má okamžitý efekt (například příjem peněz, možnost přednostní rezervace dílku, či navrácení destičky ze hřbitova zpět do svého panství). Zároveň generuje pasivní výnos, při vhodném umístění.

Hra trvá přesně 16 kol a v každém kole si hráči vezmou nový dílek z nabídky a přiloží jej do svého panství. Dílky mají atypické výřezy určené pro konkrétní typ državy, takže přesně zapadnou na své místo na desce panství. Jasně, mohly by to být obyčejné čtverečky, které skládáte na sebe, ale při drbnutí do stolu by se snadno rozhodily. Díky promyšlenému tvaru výřezů do sebe vše krásně pasuje a navíc lépe drží pohromadě. Na konci hry vítězí ten, kdo nashromáždí nejvíce peněz.

Sourozenci v duchu, Středověk a Majesty

Zkušení hráči ve Středověku snadno rozpoznají ozvěnu starší hry Majesty: Má koruna, mé království. Obě spojuje jméno autora Marca Andrého, který vytvořil například také hru Splendor. Základní princip deskové hry Majesty a Středověku je stejný: budování říše skrze výběr z nabídky. Majesty se opírá o jednoduchou strukturu. Ve dvanácti kolech si hráči najímají postavy k jednotlivým budovám a získávají za ně vítězné body. Hra je svižná, přístupná a díky oboustranným kartám budov i variabilní.

Středověk oproti tomu buduje na stejné mechanice robustnější zážitek. Výběr dílků je důmyslnější, protože každá budova nabízí unikátní způsob výdělku, reaguje na jiné typy staveb v panství, někdy přináší i interakci mezi hráči a vždy ovlivňuje pořadí, v němž si budete dílky vybírat v příštím tahu. Ekonomika je dynamičtější a volby taktické. Půjdete cestou mlynáře, trhovce, nebo válečníka? Středověk je tak duchovním nástupcem Majesty, ale s výrazně hutnějším tělem a ostřejšími konturami.

Bohatství, víra, nebo moc?

Středověk se nebojí rozvíjet ekonomiku v celé její šíři. Najdete tu osm typů budov, z nichž každá má vlastní efekt a příjem vztahující se k ostatním državám. Pole vytvářejí stabilní základ pro příjem, vesnice umožňují vrátit jednu destičku ze hřbitova zpět do vašeho panství, mlýn, a hlavně zbrojnice přinášejí interakci, která je často velmi bolestivá.

Strategie vzniká už ve výběru toho „nejlepšího“ dílku v tom nejvýhodnějším okamžiku, plánováním kombinací a schopností přizpůsobit se aktuální nabídce, která se mění každé kolo. 

Zbrojnice jako záškodník ve zlatém brnění

A pak je tu zbrojnice, moje nejoblíbenější záškodnická budova a mistrovský nástroj psychologické války. Její efekt zasáhne všechny soupeře, kteří mají méně hradeb než vy zbrojnic. Každý takový napadený hráč musí odstranit jednu svou budovu, konkrétně tu nejvíce vlevo a nejvýše umístěnou a položit ji na svůj hřbitov. Kromě toho vám musí ještě zaplatit dvě mince.

A pokud se vám podaří zbrojnici umístit ve správný čas, můžete se těšit i na její opakovaný příjem, který představuje dvě mince za každou vaši vesnici a každou další zbrojnici. To z ní dělá nejen výbušnou zbraň, ale i výnosný motor. Jakmile se na herním plánu objeví, změní se atmosféra u stolu. Přátelství končí, mince mizí a budovy hoří.

Chytrá hra, svižný průběh

Na první pohled působí Středověk jako přístupná hra, což je nepopiratelně pravda. Pravidla jsou jednoduchá, herní doba krátká okolo dvaceti, maximálně třiceti minut, a přitom je tu dost prostoru pro plánování při rozhodování se, který dílek državy získat pro umístění do svého panství. Je to hra, která vás naučí myslet dopředu, ale zároveň reagovat na nečekané situace.

Systém rezervace dílků do budoucna přidává také taktickou vrstvu. Pokud je v nějakém z následujících řádků dílek, který chcete za každou cenu, tak neváhejte a „zarezervujte“ si ho žetonem průzkumníka, který získáte při umístění destičky hradeb. V této hře není moc prostoru pro bezmyšlenkovité tahy. Každá mince se počítá, každá ztracená budova bolí.

Kdo usedne na trůn?

Milovníci euroher si užijí efektivní engine-building a výběr dílků s jasnou logikou. Záškodníci ocení državy jako zbrojnice nebo mlýn. Rodiny a příležitostní hráči potěší rychlé učení i svižný průběh. Zkušení stratégové si přijdou na své díky herním kombinacím. Skvěle funguje ve dvou hráčích, s nimiž má až šachovou přesnost, ale nejvíce emocí (a napětí) přináší v plném počtu, kdy se rozjede naplno i zmíněná interakce. 

Středověk není jen další krabice plná dílků a zlaťáků. Je to elegantní hra o rovnováze mezi výdělkem, strategií a příležitostným šťouchnutím do soupeře, které může změnit směr celé partie. Překvapí svou přímočarostí, zároveň však nabízí dost příležitostí vás zaujmout i po více odehraných partiích. Středověk zkrátka ukazuje, že velké napětí se dá vměstnat i do malého království, stačí jen dobrý tah, pár mincí a kapka škodolibosti. Pokud hledáte hru, která kombinuje svižnost s taktikou a zábavu s napětím, Středověk by měl stát na vašem herním stole. A kdo ví, možná právě vaše panství se stane tím, o kterém se jednou budou zpívat balady.

Aneta Řezníková

V dětství ji od počítače neodtrhl ani hlad. Buď ujížděla v Need for Speed, plnila mise v GTA San Andreas, nebo budovala mafiánské impérium v Mafii. Na vysoké ale vyměnila monitor za stůl plný přátel a propadla kouzlu deskových her. Od prvních partií Osadníků z Katanu a Carcassonne se ponořila do světa hraní naživo, kde se místo klikání hází kostkami a vyjednává se tváří v tvář. Jakmile ale herní doba přesáhne tři hodiny, mizí rychleji než tah v real-time strategii. Jinak se ale nezalekne téměř žádné partie.

Recent Posts

Architekti Skalistého hřbetu – od hrdinů k architektům

Pokud jste už někdy drželi v ruce Hrdinu v kostce nebo zakreslovali mapu v Kartografech,…

7 hodin ago

Baltazar – když se démon dostane do lidského světa

Kniha Baltazar od nakladatelství Canc zaujme už na první pohled svým názvem i výraznou obálkou,…

7 hodin ago

Deskovkáři – cesta do hlubin deskoholikovy duše

Snad všichni deskovkáři to znají. Kallax praská ve švech a na cestě je další krabice…

8 hodin ago

Posvátná bažina – jedna z nejočekávanějších her letošního Essenu bude díky Old Dawg česky

V uplynulém týdnu jsme se od vydavatelství Old Dawg dočkali oznámení lokalizace žhavé novinky pro…

8 hodin ago

Olivy, portugalské slunce v krabici od Bohemian Games

Na jih Evropy opět míří vydavatelství Bohemian Games. Po kávě přichází olivový olej, a to…

8 hodin ago

Výbušná koťátka: Desková hra – kočičí armagedon

Mysleli jste si, že Výbušná koťátka už vyčerpala své možnosti? Že různé karetní verze, rozšíření…

8 hodin ago