Splendor Duel - Náhled

Splendor Duel – král šperků

7. 11. 2022

Snili jste někdy o tom, stát se renesančním šperkařem? Odpověď na tuto otázku si ještě podržte ve své mysli. Francouzští autoři Marc André a Bruno Cathala se vás totiž za pomoci hry Splendor Duel pokusí zaujmout právě ve zmíněném odvětví. Nám tenhle pocit dopřálo vydavatelství Blackfire a umožnilo nám zrecenzovat tuto zajímavou deskovou hru, za což jim upřímně děkujeme. Zda se autorům hry podařilo nadchnout i mé kritické oko, se dozvíte v této recenzi. Málem bych zapomněl i na hlavního grafika hry Davida Tosella a na seskupení Space Cowboys, kteří hru pustili do světa. Tak se pojďme podívat, jestli mě „vesmírní kovbojové“ Splendor Duelem odpálili do univerza skvělých deskovek.

Kolik šperků naleznete ve hře Splendor Duel?

Pomalu otevírám menší, vizuálně zajímavou krabičku s názvem Splendor Duel. V ní se nachází dva návody, už tradičně v českém a slovenském jazyce. Dále zde nacházím hezky ilustrovaný herní plán, kartu vítězství, vícero druhů drobných karet, tři plastové svitky, látkový pytlík a 25 různorodých plastových žetonů představujících rozdílné drahokamy. Teď se přeneseme o několik desítek odehraných her Splendoru v čase. Pokud mám zhodnotit kvalitu fyzické části hry, nenašel jsem žádné velké nedostatky nebo chyby v materiálu. Právě naopak, krabička, ve které je uložený veškerý herní obsah, je té správné velikosti, ani malá, ani velká, a už zmíněné malůvky na ní vyvolávají tajemnou atmosféru. Pojďme si tedy rozebrat jednotlivé části hry.

Obsah hry:

•  1   tabulka vítězství
  • 67 karet klenotů
  •  1   pytlíček
  • 3   svitky výsad
  • 25 žetonů drahokamů
  •  1   herní plán
  • 4   královské karty

Návod, který se nachází na vrchu krabičky, odložím na chvíli stranou. Pod ním leží Tabulka vítězství, která je v podstatě kosmetickým doplňkem hry. Naleznete na ní rychlé připomenutí toho, jak ji získat a vyhrát tak duel proti svému spoluhráči. Přímo ve hře se moc nevyužívá a její místo je na pomyslném nejvyšším bodě hrací plochy – na vrcholku pyramidy. Dalším bodem v obsahu krabičky je 67 karet klenotů, které jsou rozdělené do tří úrovní. Tyto karty, nebo spíše řečeno kartičky, obsahují hezké ilustrace rozmanitých šperků v různých barevných kombinacích. Rád bych v tomto bodě vyzdvihl zmíněné malůvky, protože z nich někdy nešel odtrhnout zrak. Hráče tak více přenesly do světa renesančního šperkaře. Také se mi líbila velikost herních kartiček a podobně jako u krabičky je zvolena zlatá střední cesta. Jsou menší než klasické sedmové karty. Velké plus představuje i další bod inventáře, a tím je látkový pytlíček, do kterého můžete uložit žetony drahokamů. Je opravdu skvělé, že jsme dostali kvalitní látkový váček, a ne žádnou levnou napodobeninu nebo jenom „úložné místo“ v krabici, do něhož máme naházet všechny drahokamy.

Od pytlíčku se přesuneme ke svitkům výsad. Podobně jako malůvky se reálného zobrazení snaží držet i tři svitky výsad, které jsou vyrobeny z pevného plastu a jejichž design odpovídá realitě. Ve stejném duchu jako výše zmíněné části hry se nese také herní plán a čtyři královské karty. Na závěr jsem si nechal 25 žetonů, které jsou vyrobeny z plastu, na němž je nalepený papír s ilustrací drahokamu nebo perly. I tady se zdá, že zpracování žetonů se nese na kvalitní vlně. U této materiální části jsme si menšího nedostatku všimli, a to hned na začátku při rozbalování hry. Lepidlo, které pravděpodobně mělo spojit jen papírovou a plastovou část žetonu, vyteklo a lehce slepilo vícero žetonů k sobě. Každopádně po opatrném odlepení a očištění se žetonům nic vážného nestalo a my jsme se tak mohli vrhnout na hraní. Nic z uvedeného materiálního zboží se nám za poměrně krátkou dobu nestihlo zničit a my pevně věříme, že nám hmotná stránka hry vydrží co nejdéle.

Jak se stát králem hry…

Pravidla Splendor Duel nalezneme už, jak bylo zmíněno, v českém nebo slovenském návodu. V něm máme hezky vysvětlené fungování a principy hry, pro rychlejší pochopení dokonce i v kreslené podobě. Autoři hry se tedy drží hesla: vždy je lepší jednou vidět než stokrát slyšet. Pochopit pravidla hry tak netrvalo vůbec dlouho. Navíc pro rychle chápající hráče v návodu naleznete i krátký, zestručněný přehled pravidel, vysvětlených v pár bodech. V závěru instrukcí naleznete i informace o autorech hry. Na úplně poslední stránce objevíte malou nápovědu, jak se stát králem hry a vyhrát tak duel proti vašemu protivníkovi. Hraní Splendor Duel je docela jednoduché a systém této deskové hry je hodně chytlavý. Vaší úlohou je co nejrychleji nasbírat buď 20 bodů ze všech karet, 10 bodů z jedné barvy karet, nebo získat 10 korunek. Možností, jak vyhrát, je vícero, a proto je zde velký prostor pro taktizování. Zmíněné karty jsou rozdělené na tři hodnotnostní úrovně, přičemž hodnotnější karta stojí víc žetonů. Žetony získáváte z herního plánu, kde jsou náhodně rozděleny, a v jednom tahu si můžete vzít jenom tři žetony umístěné za sebou svisle, kolmo nebo na úhlopříčku. Zlaté žetony, svitky a královské karty odemykají další speciální možnosti. Pravidla hry víc rozebírat nebudu, jsou podle mě udělaná bezvadně a nebyla žádná potřeba je nějak modifikovat nebo vylepšovat. Hra je propracovaná i z tohoto úhlu, a proto možnosti strategických tahů, jak vašeho soka porazit, jsou docela široké.

To nejdůležitější…

…a tím jsou celkové dojmy ze hry. Splendor Duel mě i mého protivníka vtáhnul do světa šperků docela rychle. Hezké ilustrace, nenáročnost na pochopení a pravidla v podstatě bez chyb s možností různorodého taktizování dosáhly toho, že jsme po Splendoru sáhli docela často a jednou hrou na večer nekončil. Časová délka jedné hry je přibližně půlhodina, a tedy nehrozí, že vás deskovka přestane bavit v tu chvíli, kdy se v podstatě rozbíhá. Krabička, ve které je hra uložena, se dá hezky vtěsnat do batůžku, a Splendor tak není omezen svou velikostí. Proto nebudete potřebovat volat stěhováky, když si jej budete chtít zahrát i mimo vaše bydliště. Je však třeba mít na paměti, že hra je limitovaná množstvím hráčů a jejich počet nesmí překročit cifru dva. Po dopsání této recenze nebude uložena na spodních poličkách, ale rozhodně se k ní rád vrátím při každé možné příležitosti. Splendor Duel se tak stává jednou z mých oblíbených her a já nemohu říct nic jiného než to, že vám tuto deskovku mohu vřele doporučit a autory hry Marca Andrého, Bruna Cathalu a Davida Tosella označím za mistry svého řemesla.

Splendor Duel můžete zakoupit například zde.

Splendor Duel, jak už se nese v názvu, je desková hra určená pro dva hráče, ve které se stanete šperkařským mistrem. Za pomoci správného výběru drahokamů kupujete kartičky, s kterými se snažíte vyšplhat po pomyslné pyramidě až na úplný vrchol. Během této cesty plné taktizování a strategického přemýšlení se snažíte sestavit královskou korunu a porazit svoji konkurenci na plné čáře. Splendor Duel vás za rozumný peníz rozhodně zabaví a přenese na přibližně půlhodinu do světa renesančního klenotníka. Hru vřele doporučuji.

• kvalita materiálu
  • zábava
  • dizajn
  • herní čas
  • rozteklé lepidlo
  • Autoři Marc André, Bruno Cathala
  • Vydavatel Blackfire
0.0

Pavol Kunca

Pavol je typický vášnivý hráč, ktorý na hry nemá čas. K hernej stoličke ho posadila stará dobra 1.6, ktorej sa drží do dnešných dní. Akčné strieľačky sú jeho „domovské vody“ a preto nedá dopustiť na herné série ako Far Cry alebo Mafia. Nevyhýba sa ani stratégiám, športovým, či rôznym puzzle logickým hrám. Ako perfekcionista rád dohráva hry na 110%, kedy loví každý jeden možný achievement. Okrem hrania sa rád vzdeláva, veľa cestuje a ani šport či kniha mu nie sú cudzie pojmy. Rozhodne nejakým tým pivečkom s priateľmi nepohrdne.