Velikonoce – ten krásný čas, kdy kluci běhají s pomlázkou, holky se schovávají a někdo si přivydělá na chlebíček jen za „šlehání“. A protože ženy mají rády Velikonoce, jelikož jim aspoň jednou za rok někdo vyšlehá zadek se zájmem o jejich zdraví, co jsem tak slyšel vyprávět, položil jsem si otázky, kde se vlastně vzala velikonoční vajíčka? Jak vznikly easter eggy? Jsou easter eggy v easter eggu? Právě ale třetí otázka mi rozhodila proutí, a začal jsem hledat. Hledal jsem, hledal, a najednou jsem zjistil, že existuje tzv. nested easter egg – tedy vajíčko uvnitř vajíčka. Přesně jako matrjošky, jen víc pixelové. Nebylo tak na co čekat, a tady je 5 nejikoničtějších z nich.
Tento easter egg je krásný, nenápadný a čistě lidský. Pokud jste měli Halo 3, stačilo si 25. prosince zapnout hlavní menu a v tu správnou chvíli podržet oba thumbsticky na ovladači. Obrazovka se lehce posunula a odhalila tajný vzkaz, který jeden z vývojářů schoval pro svou manželku: „Happy birthday, Lauren.“ Tenhle vzkaz se aktivuje pouze na Vánoce a jen za správného inputu, což z něj dělá nested easter egg – musíte totiž znát den, jakou akci a kde hledat. V době bez sociálních sítí to byla opravdová rarita, na kterou se dlouho jen šeptem upozorňovalo.
V populární zombie mapě Nuketown Zombies čekalo na pozorné hráče nečekané překvapení. Když během prvních 30 vteřin sestřelíte hlavy všech figurín, aktivujete první, běžný easter egg – to už samo o sobě vyžaduje preciznost a znalost mapy. Jenže pak přijde ten nested twist: na obrazovkách v domě se spustí skrytá arkádová hra v retro stylu. Najednou jste místo v brutálním survivalu v pixelové střílečce připomínající staré Atari klasiky. Tahle hra uvnitř hry vás na chvíli úplně vytrhne z atmosféry apokalypsy a dá pocit, že jste našel něco zakázaného. A právě tohle překvapení, které odmění rychlé a šikovné hráče, z něj dělá opravdové „vajíčko ve vajíčku“.
Ačkoliv námi vybraná pětka vládne žebříčku, nesmíme zapomenout na pár dalších legendárních easter eggů, které psaly historii. Třeba úplně první easter egg vůbec – ten se objevil už v roce 1980 ve hře Adventure pro Atari 2600. Tehdy ještě nebylo zvykem uvádět jména vývojářů, ale autor Warren Robinett se s tím nesmířil. Do jedné z komnat schoval pixelový „tajný pokoj“, který po speciálním postupu ukázal nápis „Created by Warren Robinett“ – první digitální rebel, co si prosadil slávu vlastním trikem. Pak tu máme Herobrine z Minecraftu – nikdy oficiálně neexistoval, přesto se po světě Minecraftu šířily stovky příběhů, screenshotů a mýtů o tomhle záhadném NPC s bílýma očima. Herobrine se stal doslova legendou a vývojáři si s tím hráli natolik, že ho občas ve vtipech odstraňovali v patch notes – takže z něčeho neexistujícího se stal opakovaný meta easter egg, o kterém se mluví dodnes. A pak tu máme šílenost jménem The End z Metal Gear Solid 3 – slavný boss, kterého můžeš porazit několika způsoby, ale ten nejšílenější (a nejvíc nested) je změnit systémový čas konzole o několik dní dopředu. Když to uděláte, boss prostě umře stářím ještě před bojem. Vážně. Neexistuje větší „WTF moment“, než když se připravíš na epickou sniper bitvu v džungli a místo toho najdeš důchodce, co to zabalil, než jsi stihl vystřelit.
The Stanley Parable je už tak jedna velká mozaika vtípků, parodií a filozofických výkopů do tváře herního designu. Ale pokud začnete záměrně dělat přesný opak toho, co vypravěč radí – a to opakovaně, v různých kombinacích – dojdete do bodu, kdy hra přestane být hrou a stane se komentářem k hledání samotných easter eggů. Vypravěč začne zpochybňovat vaše rozhodnutí, komentovat vaši posedlost objevováním tajemství a dokonce v jednu chvíli paroduje jiné easter eggy. Najednou hrajete hru, která se stává easter eggem o easter eggu.
Je to chytré, vtipné, matoucí a absolutně brilantní. Skoro jako by titul řekl: „Hele, kámo, možná bys měl jít ven na skutečnou koledu…“
Tajemství Mount Chiliadu se stalo doslova legendou. V lanovce na vrchol najdete podivnou nástěnku – něco mezi mapou, pyramidou a dětskou kresbou UFO. A tady to začíná: když dokončíte hru na 100 %, dojedete na vrchol hory přesně ve 3:00 za bouřky… objeví se nad vámi mimozemská loď. Ale to není vše. Tento zážitek odemkne další útržky – Bigfoot, jetpack, tajné výkopy pod Fort Zancudo… celý komplex easter eggů propojený do jednoho obřího konspiračního hnízda. V podstatě se z jednoho vajíčka stal celý košík vajec, schovaný v různých zákoutích herního světa. Dodnes se spekuluje, jestli jsme objevili všechno.
Tady jde o naprostý masterclass herního tajemství. V Batman: Arkham Asylum je jedna nenápadná stěna v kanceláři Warden's Office, která vypadá jako každá jiná. Ale pokud použijete třikrát silný výbušný gel (který v gameplayi vůbec nemáte důvod tam použít), rozbijete stěnu ji a odhalíte tajnou místnost s plánem města. A co je na něm? Návrh Arkham City, což byl tehdy ještě neohlášený druhý díl. Jinými slovy – vývojáři schovali oznámení pokračování do tajného prostoru, který ani v průvodcích neexistoval. Tento nested easter egg byl tak dobře ukrytý, že ho nikdo nenašel celé měsíce – a nakonec ho museli vývojáři odhalit sami. Absolutní top mezi skrytými vzkazy.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…