V dnešní době je těžké přijít s něčím novým v žánru zombie hororů/survivalů. Undying se toho ale nebojí a přináší nový, neotřelý nápad. Zatímco snad ve všech zombie survivalech jde hlavně o vyhnutí se útoku od nakažených, Undying ukáže v intru pokousanou hlavní hrdinku jménem Anling. Moc času jí nezbývá a aby toho nebylo málo, Anling má u sebe svého malého syna Codyho. Musí ho co nejrychleji naučit vše potřebné k přežití v co nejkratším čase. Do evakuace celé oblasti zbývá padesát pět dní. Čas běží a symptomy nákazy jsou čím dál horší.
Základem úspěchu v Undying je naučit Codyho jednotlivé úkony a donutit ho, aby je neustále opakoval a zdokonaloval se. Mezitím Anling den ode dne chřadne a sama toho zvládá čím dál tím méně. Základ každého survivalu je najít zásoby a zabezpečit si své útočiště. V této hře to není jinak. Zásob je málo, musíte pro ně jezdit stále dál, zombie jsou všude a jsou hodně nebezpečné. Den vždy uběhne až moc rychle. Stačí třeba jen na postavení pole a zasazení brambor, ale už není čas jít pro vodu, která v sudu opodál došla a do toho je potřeba udělat dalších milion věcí, jako sehnat benzín do agregátu i do auta, suroviny na všemožné důležité opravy, jídlo a tak dále.
Jestli si myslíte, že v Undying dokážete stabilizovat svou situaci, tak se šeredně mýlíte. V pozdějších fázích hry už jsou symptomy nemoci Anling tak drsné, že se výpravy zkrátí na třetinu času a k tomu je prostředí čím dál nebezpečnější. Pokud si věříte, že na první dobrou přežijete padesát pět dní, v prvé řadě doporučuji začít na nejlehčí obtížnost. Já jsem hrál na střední a už u čtyřicátého dne jsem byl tak frustrovaný, že jsem měl chuť s hrou praštit.
Počítadlo ukazovalo patnáct hodin herního času zaplněného častým načítáním. Ukládání funguje jako autosave na začátku lokace nebo kdykoliv na místě doma vedle ložnice. Načítání je spíše z nouze ctnost a lepší způsob, jak být lepší, je začít hru od začátku. Obtížnost se totiž s přibývajícími dny prudce zvyšuje a je opravdu dobré šetřit vybranými surovinami už od začátku. Na dvaceti hodinách ve čtyřicátém třetím dni jsem si byl už úplně jistý, že jsem v koncích. Že jediná možnost, jak se posunout dál, je začít znovu. V Undying není na nic čas a umřít hladem či kvůli nešťastně zvoleným symptomům je častější než přičiněním zombie.
Zdroj: Skystone Games
Naléhavé a znepokojivé téma Undying od čínského studia Vanimals autoři trochu mírní stylizovanou komiksovou grafikou a absencí obličejů protagonistů i hlasového projevu. Žádný dabing a základní zpracování zvuků alespoň víc podporuje fantazii. Melodií, podbarvujících scénu, by mohlo být více, ale to zase dává prostor k puštění si vlastní hudby. Osobně se mi izometrická grafika, postavená na Unity enginu, netrefila do vkusu.
S izometrickým pohledem souvisí nepohodlný soubojový systém, který je možná záměrně nepohodlný. Minout znamená snadno umřít. Většinou musíte zombii umlátit, přičemž baseballová pálka nebo páčidlo jsou slabé a hodně rychle se ničí. Jsou to ale jediné zbraně, ke kterým je běžně dostupný materiál na opravu nebo samotnou výrobu. Sekera, trubka nebo střelné zbraně jsou sice silné, ale suroviny na jejich opravu jsou těžko k sehnání. V samotném souboji s chladnými zbraněmi záleží na dokonalém načasováni. Jakmile promáchnete do prázdna, zombie se proti vám rozběhne a během chvilky vás chytí a sežere. Na gamepadu je až moc lehké promáchnout do špatné strany. S myší to bude jistě pohodlnější. Přítomný stealth skoro nefunguje a při jeho zapnutí se nedá prohledávat prostředí, což je hlavní věc, kterou na výpravách musíte dělat.
Zdroj: Skystone Games
Ve světě Undying se nemůžete zastavit, nemůžete se kochat či se zabývat podružnými věcmi jako sbírat něco, co už zrovna máte. Ve zdejším světě nepřežijete den a půl bez jídla a vody. Cestou k bramborovým polím ztratíte půl dne, abyste zjistili, že se u nich zrovna usídlila horda a jsou nedostupné. Vodu je potřeba doma převařit a kvůli malému inventáři nestačíte sebrat vše potřebné v lokaci. Když se na stejné místo vrátíte za dva dny, zombie se obnoví. V Undying nikdy neuděláte všechno najednou. Jeden den řešíte vodu, druhý jídlo, třetí benzín, čtvrtý suroviny, pátý součástky a čas se nezastaví.
Příběhové úkoly mají časovou posloupnost a když je nestihnete, tak je nestihnete. Bohužel to má za následek absenci věcí, které jsou nutné v pozdějších fázích hry. Postup závisí z velké části na stylu pokus/omyl. Hra je celkově příliš dlouhá, aby mě lákalo neustále začínat od začátku. Doporučuji poukládat si začátky nových dnů do všech ukládacích slotů. Tím se dá stres trochu snížit, ale na úkor herní dynamiky. Další, a asi nejschůdnější, možnost je hrát na, výše zmíněnou, nejlehčí obtížnost.
Zdroj: Skystone Games
Pro mě osobně je Undying těžko přístupná a rozlousknutelná hra. Jednotlivé herní úkony jsou v porovnání s vyměřeným časem tak zdlouhavé, že už se mi prostě nechce pokračovat dál. Několik skutečných dní se mi hra nedostala z hlavy a přemýšlel jsem stále dokola, co udělat k přežití do dalšího dne. Potom se ale Anling probudila, a ze tří symptomů nákazy rázem byly čtyři. Den se pro ni zkrátil ještě víc a už nemohla skoro nic dělat sama. Do základny, kvůli slabému zabezpečení, lezli zombie, ničili výbavu a venku se jich Cody pořád ještě bál. Lékárny došly a na výpravě jeden ze symptomů způsobil, že mě zabil déšť. Znamenalo to konec bitvy o přežití. Zároveň jsem neměl lepší náladu z představy, jak se malý kluk vyrovnává s neodvratnou a ošklivou smrtí své matky uprostřed smrtící apokalypsy.
Těžce se mi hra hodnotí. Třeba na Steamu má velmi kladná hodnocení a věřím, že se mnou spousta lidí nebude souhlasit. Za příklad mohu dát našeho redakčního kolegu, který se u Undying rozplýval v předběžném přístupu. Máte-li rádi hardcore survivaly, které jsou postavené na časovém tlaku a těžkých tématech bez humoru ve stylu This War of Mine, přidejte si k mému hodnocení jeden bod. Pokud máte navíc k dispozici přebytečných sto hodin a vydržíte to, přidejte si klidně dva.
Zdroj: Skystone Games
Undying je hra pro úzkou cílovou skupinu lidí, kteří se nebudou bát věnovat jí sto hodin a pořád se zlepšovat. Pokud si ujíždíte na realistických dopadech apokalypsy, zkuste to. Stylizovaná grafika ukrývá temné a znepokojivé téma. Hra obsahuje brutální obtížnost a některé mechaniky, jako je třeba stealth, fungují jen omezeně. Ve hře vás bude neustále tlačit čas a nedostatek všeho. Pokud vám vlastní život připadá snadný, směle do toho.
Velký herní festival Gamescom, který na Gaming Professors samozřejmě pokrýváme řadou článků, se stal příležitostí…
Fanoušci FromSoftwaru či dalších soulslike záležitostí si mohou stěžovat na ledacos, ale na nedostatek obsahu…
Moje knižní putování za kvalitními LitRPG si vybralo další oběť, a tou je právě HEX:…
Studio Cyquence Games na Steam přidalo demo své nadcházející hry Cardstronaut. Jedná se o taktickou…
Noční můry nás provázejí od útlého dětství. Pro někoho jsou příjemnou zábavou, pro jiné drásající…
Než se Kolín nad Rýnem naplní fanoušky a novináři, tak celý Gamescom opět otevřela akce…