UNDYING – úvodka

UNDYING – instantní deprese

4. 1. 2024
Zdroj náhledu: Vanimals

Připouštím, že se snažím co nejvíce vyhýbat survival titulům, protože tento typ her není celkově můj šálek čaje. V rámci herního festivalu na Steamu jsem měl možnost vyzkoušet si demoverzi této hry a ta mě nějakým způsobem zaujala. Existuje mnoho titulů, které nás zavádí do zamořeného světa plného nemrtvých. Většinou se však vžijeme do role řezníka usekávajícího jednu hlavu za druhou, proto se mi líbilo pojetí, které Undying přináší.

Podobně jako velmi populární This War of Mine – odehrávající se během války – nám Undying ukazuje úplně jiný pohled na danou tematiku. Ve hře totiž převezmete roli matky Anling, která byla během zombie apokalypsy kousnuta, tedy infikována smrtícím virem, zatímco chránila svého malého syna Codyho. Vaším úkolem bude Codyho naučit všechny dovednosti vedoucí k jeho přežití v novém světě ještě před vaší proměnou.

Undying je dosud ve fázi předběžného přístupu, a proto tato recenze nemusí být totožná s aktuální verzí hry. Jedná se o titul nezávislého studia Vanimals, pro které je toto první dílo. Zde se dozvíte, jak se tento počin osvědčil a zda stojí za koupi.

Těžké volby

Nejpřekvapivější a nejděsivější částí hry je možnost výběru příznaků šířící se infekce ve vašem těle. Undying svými vlastnostmi dokáže navodit tu správnou atmosféru a perfektně si pohrává s vašimi emocemi. Koneckonců hrajete za matku, snažící se naučit svého malého syna, jak přežít, než sama zemře. Aby tato cesta nebyla příliš jednoduchá, musíte si každé ráno vybrat z několika příznaků, což může, ale nemusí hru trochu ztížit. Pokud patříte k citlivějším povahám schopným se mnohem lépe vcítit do postav a prožívat s nimi celé dobrodružství, bude pro vás tento titul nabitý emocemi. Přeci jen rozhodujete o tom, jak bude hlavní postava trpět, zatímco její syn jen bezmocně přihlíží.

Nemusíte se nicméně obávat, že by vám hned od začátku hra házela klacky pod nohy. Autoři poskytují určitý čas na to, abyste se seznámili s jednotlivými herními mechanismy a vytvořili si určité zásoby zdrojů. Budete mít také dostatek času naučit svého syna Codyho základním dovednostem, ale o tom až později. Od čtvrtého dne si musíte vybírat, jaké příznaky se u Anling začnou projevovat. Každé ráno se objeví balíček karet, ze kterého si chtě nechtě musíte jednu zvolit.

Tento přístup založený na taktizování se mi líbil, vzhledem k tomu, že každá nemoc ovlivňuje váš postup ve hře. Takto můžete vyvolat nekontrolovatelný kašel, čímž přitáhnete pozornost nemrtvých a vystavíte sebe i Codyho nebezpečí. Může se u vás také rozvinout dyslexie nebo ochrnout ruka, takže přestanete být schopni boje. Navíc můžete být mnohem náchylnější ke zranění a mnoho dalšího.

Jsem matka a nic mě nezastaví

Jak jsem se zmínil v úvodu, příběh Undying není o tom, že přežijete vy, nýbrž o přežití vašeho syna Codyho. Zde je ovšem dobré poznamenat, že Cody není jako Aiden (Dying Light 2), Lucy (Night of the Dead) nebo Daryl (The Walking Dead), a proto mu chybí odvaha a různé zabijácké instinkty. Je to malý chlapec, pravděpodobně devítiletý, vyděšený k smrti, a také plný strachu o svou matku.

Většinu boje budete mít na starosti vy. Váš repertoár zbraní bude zpočátku tvořen především baseballovou pálkou nebo páčidlem – obojí se častým používáním opotřebuje. Codyho můžete postupně naučit, aby později sloužil jako opora. Sice nebude tak účinný jako třeba Atreus (God of War), protože místo luku používá prak, ale zároveň nezapomínejte na to, že je to vystrašený klučina, proto ho budete muset nejprve naučit statečnosti. Být matkou není snadná práce, a co teprve během zombie apokalypsy, ale i tak uděláte první poslední, abyste svého syna ochránili.

Nemusíte se ovšem bát, že byste k dispozici měli pouze tyto základní zbraně, jako zmíněné páčidlo nebo pálku. Postupem hrou si odemknete jednotlivá vylepšení pracovního stolu. Můžete například vyrábět léčivé materiály, jako jsou obvazy, pilulky, alkohol a podobně. U dalšího se vám odemkne možnost rozebrat daný předmět, ze kterého můžete získat cenné materiály. K dispozici je také pracovní plocha, na které můžete snadno vyrábět kvalitnější druhy zbraní. Postupně si budete moct vyrobit sekeru, železnou tyč, past na medvědy nebo střelnou zbraň. Titul je stále ve fázi předběžného přístupu, proto můžeme jistě očekávat, že do tohoto repertoáru přibudou ještě další položky.

Jídlo, voda a materiály

Kromě zbraní potřebujete navíc získávat důležité zdroje, jako je jídlo a voda. Na samotném začátku máte k dispozici ledničku, která je však poněkud prázdná. Za dobu zombie apokalypsy určitě nevyrazíte jen tak do nejbližšího Albertu, abyste si koupili nějaké dobroty. Nezbyde vám tedy nic jiného než se živit jídlem, které najdete při svém průzkumu. Obvykle naleznete krekry, konzervy nebo, pokud chcete něco lepšího, jogurt, případně čokoládu. Není to ovšem až tak jednoduché, všechny potraviny mají podobně jako zbraně svou dobu trvanlivosti. V důsledku toho budete muset často kontrolovat obsah lednice, abyste se ujistili, že nic nepodléhá zkáze.

Tak jako potraviny je i voda nedostatkovým zbožím. Během průzkumu na ni můžete narazit, ale většinou jí bude nedostatek. Nejlépe ji získáte prostřednictvím dešťové vody nebo studánek. Abyste ji však vůbec mohli pít, musíte tuto vodu nejprve filtrovat. Na Undyingu se mi líbí, že jakmile načerpáte vodu z místní studny nebo pramene, zjistíte, že ani ony nemají neomezené zdroje. Čím více si pro vodu chodíte, tím rychleji o ni přicházíte, protože vyčerpáváte místní zdroje. Pak vám nezbývá nic jiného než se vydat na nebezpečnější místa a riskovat přitom život.

Jak bylo naznačeno výše, při průzkumu ve vašem bezprostředním okolí budete hledat nejen jídlo, abyste přežili, ale také spotřební materiál, pomocí něhož lze vyrábět nebo vylepšovat různá zařízení. Budete tak například moct odčerpávat benzín z nepojízdných vozidel nebo využívat trička, jež pak můžete roztrhat a použít jako obvazy. Dále jistě najdete dřevo, odpadní materiál, dřevěné uhlí, železné pláty, lékárničky a mnoho dalších užitečných věcí. Při prohledávání jednotlivých kontejnerů, mrtvých těl či vozidel se vám bude Cody obzvlášť hodit. Zatímco bude hledat důležité předměty, vy ho budete chránit před případným poškozením od nemrtvých. Nejprve ho však pomocí zkušeností budete muset naučit správně prohledávat, otevírat zámky nebo pracovat s páčidlem.

Učení je základ života

Codyho dovednosti jsou rozděleny do tří kategorií: přežití, boj a výroba. Osobně jsem hodně využíval jeho schopnosti pro přežití, protože právě zde najdete vylepšení, jako je Codyho vlastnost nalézat skryté předměty, farmářské znalosti, zvýšení kapacity inventáře nebo zrychlení pátrání.V bojovém stromu je několik důležitých věcí, například snížení stresu při napadení nemrtvým. Podobně ho můžete naučit střílet bez povšimnutí, pokud není odhalen. Současně může rychleji přebíjet svůj prak nebo lákat nepřátele.

Při výrobě pak postupně nabývá dovednosti vaření. Dokáže vám pomoct zlikvidovat nepotřebný materiál a získat z něj součástky, vyrobit svůj prak a střely pro něj. Pak bude moct vyrábět další důležité věci, jako jsou pasti na králíky, rybářské pruty, vodní filtry… To je vše, co nám vývojáři prozatím dovolí z této kategorie Codyho naučit.

Grafické zpracování

Jelikož už samotný příběh představuje instantní depresi, ani vizuální stránka hry na tom nemůže být jinak. Temné barvy jsou samozřejmostí, ale jednoduše pojatá grafika s jasně výraznými liniemi vám navíc pomáhá se krásně orientovat v prostoru. Nemá tedy funkci pouze dotvářet atmosféru, ale skvěle funguje i pro přehlednost okolí. Připravte se na krev, slzy a častá morální rozhodnutí, u kterých jedno oko nezůstane suché. Připočítejte k tomu často dost děsivé zvuky, nářek Codyho a srdceryvné rozhovory a máte zde nálož deprese, kterou byste neposbírali ani za celý týden v práci.

Má to ale jeden problém

Undying je skvělá hra, která funguje bez sebemenších problémů. Dialogy a celkový scénář jsou povedené a hudební doprovod je vynikající, avšak dosti depresivní. Nicméně existuje zde jeden problém. Nechápejte mě špatně, není to nic, co by vám zkazilo zážitek ze hry, ani nic, co by poškodilo samotný titul. Je to z mé strany spíše osobní zavržení, protože v jedné budově se nachází malé bílé a hladové koťátko. Můžete mu přinést jídlo a pohladit ho, ale nemůžete si ho odnést s sebou do bezpečí. Zkrátka a jednoduše ho tam necháte, aby se na něm nemrtví vyřádili, a to je pro mě velký problém. Kdo by nechal roztomilé koťátko napospas nějakým mozkožroutům, no přece nikdo.

Undying je už ve fázi předběžného přístupu skutečně vynikající titul, který si pohrává s vašimi emocemi. Celkovou atmosféru hry dokonale podtrhuje skvělá grafika a doprovodná umělecká hudba. Pokud máte rádi survival tituly a zombie tematiku, ale zároveň nechcete hrát za postavu, z níž je od začátku stroj na zabíjení, mohu vám tento titul vřele doporučit.

• grafické zpracování a hudební doprovod
  • scénář hry
  • dokáže si pohrát s vašimi emocemi