Moderní pojetí filmů a her s piráty do určité míry formovala filmová série Piráti z Karibiku. Na základě literárních děl se pak můžeme podívat na Ostrov pokladů od Roberta Louise Stevensona. Tedy klasický pirátský příběh s pokladem, zakopaným na neznámém ostrově a posádkou krvežíznivých pirátů, kteří se jej snaží získat, proplouvajíce nekonečným oceánem za obzor. Ve videoherním odvětví je několik zajímavých kousků, které spadají do pirátské sféry a určitým způsobem se staly ikonami ve svém herním žánru. Můžeme zmínit oblíbenou akční adventuru Sea of Thieves, taktickou realtimovou strategii Shadow Gambit (její zpackaný klon Frigato), nebo roguelite RPG Rogue Waters. Na rozbouřené moře, do dob pirátů vás zavede také Abandon Ship, realtime strategie s možností pauzy, RPG prvky a temným fantasy světem.
zdroj: Fireblade Software
Za titulem, který vás uvrhne do procedurálně generovaných moří plných nástrah, šílenství a temné magie, stojí nezávislé britské studio Fireblade Software. Hned zpočátku se sluší zmínit zřejmé, Abandon Ship si bere inspiraci v kultovním vesmírném titulu FTL: Faster Than Light. který se následně stal inspirací pro další vesmírné dobrodružství Trigon. A nutno zmínit, že to není vůbec na škodu. Když k tomu přičteme souboje s loděmi duchů ve Strašidelných mořích, Pavoučí ostrovy s obrovskými tarantulemi nebo ostrovy kanibalů, a to všechno okořeněno o temný svět, jedná se bezpochyby o zajímavý koncept.
Hlavní příběh Abandon Ship vás postaví do kůže kapitána, který uprchl z řad fanatického kultu uctívajícího monstrózního Krakena. Cíl? Přežít. Sestavit posádku, uniknout z jejich vlivu a v konečném důsledku vést boj proti samotné hrozbě, která ovládá hlubiny oceánů. Ačkoli není příběh zpracován filmově ani příliš detailně, jeho síla spočívá v prostředí a atmosféře, kterou kolem vás utkává. Není to o dlouhých dialozích, ale o okamžicích zoufalství, náhodných událostech a drsných rozhodnutích, která formují váš osud.
Zároveň jsou k dispozici i další dílčí příběhy, včetně režimu volné hry o obnově odkazu vašich předků a kratších příběhů, jako je bojová kampaň zaměřená na záchranu vaší sestry nebo „Sword of the Cult“ (Meč kultu), kde hrajete za jedno z „Father’s children“ (Otcových dětí) a stoupáte v hodnostech, dokud nezískáte ultimátní zbraň, Krakena.
zdroj: Fireblade Software
Základní herní smyčka v Abandon Ship připomíná výše zmíněné FTL: Faster Than Light. Navigujete loď po mapě rozdělené na sektory, bojujete s nepřáteli, opravujete škody, najímáte posádku, děláte morální rozhodnutí a snažíte se nezemřít.
Klíčovým prvkem a tedy herním žánrem hry je real-time strategie s možností pauzy a pečlivého plánování postupu, rozvržení posádky a všeho potřebného. Vaše loď má posádku rozdělenou do několika rolí, jako jsou střelci, inženýři, lékaři nebo navigátoři a vy jim dáváte příkazy, jakmile začne boj. Přesouvání členů mezi děly, pumpami a lékařskými stanicemi je otázkou přežití. Nepřátelé útočí děly, sabotéry, jedovatými plyny, a někdy i chapadly samotného Krakena. Správné rozložení sil, využití schopností a časování je alfa a omega každého vítězství. Jak můžete vidět, je to přesně ten styl, který hráči FTL a následně Trigonu tolik zbožňují. Samozřejmostí je nutnost vyčkat na nabití kanónů a následně můžete nechat automatické míření na členech vaší posádky, nebo můžete mířit manuálně, třeba na stěžeň nepřátelského plavidla. Místa, na která budete útočit, nejenže celkově oslabují plavidlo, ale zároveň mají vliv na jeho vlastnosti, jako třeba ovladatelnost nebo nabírání vody do podpalubí díky vytvořenému otvoru po vašich dělových koulích. A pokud už máte přestřelek s kanóny dost, tak co třeba taranování?
Příjemnou výzvou je i možnost boardingů, tedy přeskočit strategii a jít do přímého střetu posádek. V tu chvíli už nejde jen o loď, ale o holé životy. A smrt je v této hře permanentní, když zemře váš kapitán, končí i celá kampaň. Roguelike prvky tady hrají prim a připomínají, že každá chyba může být osudná. Kapitán je váš avatar, je plně přizpůsobitelný a dokud kapitán přežívá, hra pokračuje, i když jste uvízli na mělčině nebo z jiného důvodu nemůžete používat pořádnou loď.
Přestože to všechno působí svěže, po čase přijde repetitivnost a neubráníte se dojmu, že se boje často opakují. I přes pestrou variabilitu nepřátel a možností působí některé střety podobně, a absence hlubšího vývoje ve střední části kampaně může odradit méně trpělivé hráče. Procedurální generování sice zajišťuje neustálý přísun nových map a událostí, ale variace eventů je omezená.
Jedním z největších nešvarů hry jsou některé části UI (uživatelského rozhraní), kdy působí přeplácaně a hra vám někdy hází do tváře tolik čísel a ikon, že chvíli trvá, než se v tom zorientujete. Taktéž navigace, tedy lépe řečeno orientace, v otevřeném světě je někdy problematická.
zdroj: Fireblade Software
Přestože se to na první pohled nemusí zdát. Abandon Ship nabízí překvapivě solidní RPG systém. Každý člen posádky (včetně kapitána) získává zkušenosti, má vlastní schopnosti a postupně se zlepšuje v určitých činnostech. Tím se vytváří osobní pouto, a stejně jako u vaší lodi, tak i u lidí na palubě vám záleží, jestli přežijí další bitvu. Tím spíš ztráta zkušeného mořského vlka opravdu zabolí, protože zkušenosti nejsou zadarmo a vycvičit zkušené námořníky chvíli trvá. Samozřejmě nechybí ani možnost vylepšovat a opravovat vaše plavidlo.
Důležité jsou také vaše morální volby. Pomůžete obchodní lodi pod útokem, nebo využijete chaos k vlastnímu prospěchu? Když půjde do tuhého, obětujete posádku, abyste přežili? Tyto volby nejsou jen kosmetické, skutečně ovlivňují vývoj mapy, vztahy s frakcemi a přístup k dalším událostem. Například pokud se zachráníte na úkor vlastní posádky, tak vás tato „minulost doběhne“, ani nebudete vědět jak, a se všemi úroky. Přeci jen, kapitán je ten, kdo opouští plavidlo jako poslední.
V tomto ohledu hrají nemalou roli také přístavy, které se, zatímco po nebezpečné plavbě působí jako malý ráj, velmi rychle mohou změnit na místo, kam byste nejraději nevkročili. To všechno díky tomu, co jste v minulosti učinili. Přesto samotný koncept morálky by mohl být přece jenom hlubší a je vidět, že mu něco prostě chybí.
zdroj: Fireblade Software
Jedním z největších lákadel Abandon Ship je její vizuální styl. Grafika připomíná staré námořní mapy a historické olejomalby, paleta barev je tlumená, detaily jako vlny, blesky a dešťové kapky působí malebně a živě zároveň. Bouře neznamená jen herní mechaniku, je to vizuální koncert, který vás vtáhne do hry a nepustí. Efekty počasí, denní doba a mlha přidávají do hry dynamiku. Zvláště epické jsou výjevy, kdy se na obzoru objeví silueta obrovského Krakena nebo kultistické lodě se zlověstnými runami na plachtách.
Zvukový design v Abandon Ship má jeden jasný cíl, a tím je posílit atmosféru. A daří se mu to na výbornou. Každá salva děl, každé zapraskání paluby, každé hučení větru působí přesně tak, jak má. Doplňuje náladu, ale nikdy ji neruší. Hudba se nese v melancholickém, někdy až zlověstném duchu. Nepřebíjí akci, ale podtrhuje ji, občas se dokonce zastaví, aby dala prostor tíživému tichu před bouří. V dramatických pasážích dokáže být úderná, a v klidných chvílích zas evokuje ticho širého moře.
zdroj: Fireblade Software
Abandon Ship je atmosférická, originální a velmi osobitá hra, která nabízí zajímavý mix strategií, RPG prvků a roguelike mechanik. Příběh není ve středu pozornosti, ale svět a atmosféra to hravě vynahrazují. Stylizace grafiky, zvukový doprovod a napětí v každé bitvě tvoří dohromady zážitek, na který jen tak nezapomenete. Ne každému sedne její tempo a opakující se bojové situace mohou po několika hodinách omrzet. Ale pokud vás láká nelineární dobrodružství s taktickými prvky, posádkou, která vám přiroste k srdci, a světem, kde smrt není konec, ale součást cesty, pak je tahle loď připravena vyplout právě pro vás.
Herní trh posledních let zažívá skutečný boom titulů, které se nebojí sáhnout po temných a…
Na horizontu videoherního světa se vynořuje titul, který okamžitě upoutá vaši pozornost jmény svých tvůrců:…
Všichni sběratelé a fanoušci komiksů zbystřete svůj sluch (děkuji). Dvě ikony komiksové branže, legendární Frank…
Na první pohled vypadá jako nenápadný kousek plastu. Černá či bílá, hladké linie, na první…
Na úvodní prezentaci Gamescomu bylo představeno slibně vypadající čínské akční RPG nazvané Swords of Legends.…
Seznamte se s Juliette – dívkou, jejíž dotyk znamená smrt. Ačkoliv nikdy nechtěla nikomu ublížit, je…