Taktické hry s důrazem na stealth, které se odehrávaly v reálném čase, se vždy těšily velké oblibě hráčů. Většina těchto her v sobě kloubí zajímavý příběh a jeho zasazení, důraz na přesnost v rámci pohybu vaší družiny a využívání stínů a různých zákoutí, ale také představují výzvu, díky které se každý zdolaný krok stane jakýmsi malým vítězstvím. Do žánru taktických stealth her v reálném čase se pokouší vplout také Frigato: Shadows of the Caribbean, které se odehrává ve zlaté éře pirátů.
Neviděl jsem to už někde?
Frigato: Shadows of the Caribbean, které je momentálně ve fázi předběžného přístupu, má na svědomí vývojářské studio Mercat Games, vydavatelem je společnost FreeMind S.A. Jak jsem již nastínil a jak název napovídá, hra je zasazena do zlaté éry pirátů, kteří brázdili vody Karibiku. Jde zároveň o kombinaci reálných prvků spolu s pirátskými, respektive námořnickými legendami, mýty a bájnými bytostmi. Z děje toho zatím není moc patrné, protože hra začíná tutoriálem a první velkou misí. Jste mladý kapitán, který v hospodě potká půvabnou ženu s tím, že pro ni má nabídku na zajímavou práci. Z počátku žena nejeví zájem, když však kapitán zmíní, že na konci je truhla plná zlata, dívka se rozhodne jej vyslechnout. Následně jste vrženi do první mise, která je v první části takovým základním tutoriálem a seznámí vás s některými prvky hry.
Hrajete z izometrického pohledu a hned ze začátku se vám může zdát, že jste podobný titul, jen v jiném zasazení, někde viděli. Ovládáním a zpracováním se velmi podobá vynikající hře Shadow Tactics: Blades of the Shogun. Tomuto konceptu se podobají i hratelné postavy, jak se ve hře můžete záhy přesvědčit, pokud jste Shadow Tactics hráli. Pokud by všechno bylo jako Shadow Tactics, jednalo by se opravdu o skvělý stealth titul z doby pirátů. Pravda je bohužel trochu jiná, a to i s přihlédnutím k faktu, že hra je v předběžném přístupu. Ale pěkně postupně.
Frigato: Shadows of the Caribbean jako zkouška vašich nervů
Během úvodu se tedy seznámíte s ovládáním, které si nemůžete přenastavit. To je samo o sobě poměrně krkolomné a někdy nereaguje zrovna nejlépe, což vás kolikrát opravdu zabolí. Není zde zpomalení času, abyste mohli každé postavě zadat nějaký úkol a ona jej provedla. Musíte se tedy spoléhat na vaši rychlost a mezi postavami překlikávat. Někdy se to povede, někdy bohužel doplatíte i na to, že při překliknutí na druhou postavu a stisknutí klávesy pro specifický útok vaše postava nereaguje. Tento fakt vám bohužel zapříčiní i mnoho úmrtí. Aby frustrace nebyla tak velká, hra vám po vzoru velkých titulů zobrazuje, kolik času uplynulo od doby, co jste ji naposledy uložili. Ukládání a načítání pozic je tedy silně doporučeno, tím spíše, že titul se prezentuje jako náročná taktická hra. Nic proti tomu, kdyby ovšem ukládání a načítání pozic nezpůsobovalo pády hry.
Rádius pro specifické úkoly bohužel také není přesný a vaše tupé postavy buď nevědí, co dělat, nebo se na místo provedení úkonu, respektive vypuštění papouška pro odlákání nepřítele nebo vyhození lahve s rumem, přesunují osobně. Tento problém je ještě horší, když se nacházíte v podpalubí, kde je pod vámi další prostor, kudy můžete jít. Hra patrně neví, zda se nacházíte dole, nebo nahoře, a tak je úkon prostě neproveditelný.
Velkou roli kromě správného načasování hraje také plížení a sledování kuželovitého pohledu nepřátel. Ten je klasický jako u většiny her z tohoto žánru. Vyvoláte jej pravým myšítkem a kliknutím na specifického námořníka či jiného protivníka. Opět by to nebylo Frigato, aby tento prvek fungoval dobře. Nepřátelé mě zachytili kolikrát i tam, kde jejich pohled nesměřoval, případně měli reagovat na nastražené lákadlo v podobě rumu a vesele jej ignorovali. AI taktéž vidí skrze některé textury, i když dle kuželu pohledu se jedná o „volné místo“, kde není ani plný, ani čárovaný pohled.
Krásná doba pirátů
Může se vám zdát, že titul nemá nic pozitivního, to by však byla chyba. Co se vývojářům povedlo, je krásné zasazení do světa pirátů. Grafika je pěkná a znázornění jednotlivých postav i nepřátel je velmi líbivé. Prostředí, ve kterém se hra odehrává, je taktéž na slušné úrovni. Titul bohužel nemá moc přátelskou optimalizaci a na silném stroji se na medium chvilkami laguje.
Lokace, ve kterých se budete nacházet, mají rozhodně svůj půvab. Jde však o koridory, kde máte povětšinou jednu cestu, kterou musíte postupně projít ve stylu „hada“. V každém koridoru na vás čekají nepřátelé, které musíte zlikvidovat, abyste se dostali dál. Samozřejmě jsou zde i různé předměty ve stylu trakařů, pytlů nebo sudů, za které se můžete schovat. Volnosti v rámci postupu zde ale moc není.
Bohužel ani ozvučení hry se neobešlo bez chyb. Když vás nepřátelé zpozorují, neváhají využít palných zbraní. Výstřely však nejsou skoro nikdy slyšet. Postavy jsou nadabované a jedná se o slušnou úroveň dabingu. Správnou atmosféru dokáže navodit také povedený soundtrack.
Hra má českou lokalizaci, která (jak jinak) není úplně bez chyby. Klasicky, diakritika hází prázdný symbol.
Frigato: Shadows of the Caribbean je rozhodně zajímavý projekt, který však měl zůstat ještě nějakou dobu schován pod pokličkou vývojářské dílny. Mnoho důležitých mechanismů a funkcí hry nefunguje správně. Jedná se o ovládání, reakce postav na pokyny, zorný rádius nepřátel, kteří vás vidí i skrze mrtvé úhly, a v neposlední řadě poměrně časté pády hry při ukládání/načítání pozic. V této fázi předběžného vývoje hru nedoporučuji, spíše radím počkat a titul zpovzdálí sledovat doufaje, že se vše postupně zlepší.