Trigon Space Story intro

Trigon: Space Story – galaxie smrti

25. 6. 2022
Zdroj náhledu: Sernur.tech

Vesmír lákal lidstvo už od nepaměti. Tím spíše, když se člověk podíval na noční oblohu a z některých míst naší planety se mu naskytl pohled na spirální rameno naší galaxie Mléčné dráhy. Trigon: Space Story vás zavede do tajemného vesmíru, galaxie, ve které přežijí jen ti nejschopnější, a je čistě na vás, jakým způsobem toho dosáhnete.

Trigon Space Story universe

„Kde všichni jsou?“

Tuto otázku položil již v roce 1950 italský fyzik Enrico Fermi. Inu, ve vesmírném titulu Trigon: Space Story si tuto otázku rozhodně pokládat nebudete. V tomto rogue-like titulu s izometrickou 3D grafikou jsou zahrnuty také některé efekty rozdělené obrazovky. Převezmete plnou kontrolu nad svou budoucností, a to způsoby, jaké uznáte za vhodné. Je na vás, zda budete po všech místech galaxie známí jako vesmírní piráti, dobrodruzi, protřelí obchodníci, nebo hrdinové proti bezpráví, které galaxie tak potřebuje.

Ve svých rukou nemáte však osud pouze svůj, ale také posádky na palubě vesmírné lodi. Krom starostí o vlastní existenci, život či bojeschopnost plavidla zdraví posádky se také budete muset vypořádat s galaktickou politikou, do které se nešťastnou náhodou zapletete. Jste klíčovým prvkem některých událostí, další pak můžete ovlivnit svými činy v průběhu hlavního příběhu.

Starší generaci hráčů bude jistě na první pohled povědomý hlavní koncept hry, který silně připomíná dnes již kultovní titul FTL: Faster Than Light. A opravdu je podobnost více než zřejmá, nicméně jsou zde i velké rozdíly.

Trigon Space Story 323

„Každá akce plodí reakci“

Ve hře je kladen silný důraz na vaši loď a posádku. Jak jsem již zmínil, jedná se rogue-like titul, což je subžánr RPG. Rogue-like je pak charakterizován zejména procedurálně generovanými úrovněmi, trvalou smrtí či tahovými pohyby. Procedurálně generované úrovně jsou v našem případě souhvězdí či místa v galaxii, kam můžete se svou lodí zaletět. Na každé takové zastávce pak naleznete nahodile vytvořené události, které musíte řešit.

Může se jednat o zachycení tajemného signálu nebo přepadení piráty. Někdy se objevíte uprostřed roje asteroidů, jež mohou znatelně poničit vaši loď, nebo poblíž solární bouře. Taktéž se může stát, že jiná posádka vesmírné lodi vás požádá o pomoc s přepravou různých materiálů na určené místo nebo pomoc při obraně. Musíte se samozřejmě rozhodnout, zdali na tyto prosebníky zaútočíte ve snaze získat materiál z jejich lodi, ukradnete náklad, který jste měli transportovat, nebo prostě odletíte pryč.

Každá vaše volba bude mít následky. Pokud se rozhodnete transportovat onen materiál na určité místo, můžete záhy zjistit, že jste se stali součástí pašerácké organizace, aniž byste o tom zprvu věděli. Je pak na vás se rozhodnout, zda předáte zásilku těm, kterým jste byli požádáni ji předat, odevzdáte zásilku tamní bezpečnosti, nebo si kontraband necháte. A samozřejmě v následujících tazích můžete očekávat další reakci. Taktéž pokud budete likvidovat všechny, kdo vám přijdou pod ruku, může na vás být velmi brzy vypsána odměna, což bude mít za následek, že po vás půjdou lovci hlav.

Když jsem zmínil tahy, je třeba uvést věci na pravou míru. Trigon: Space Story nemá přímo tahy, jak je známe z jiných her. Na poměrně rozsáhlé mapě galaxie cestujete do různých souhvězdí, ve kterých se vám mohou stát (ale také nemusí) výše zmíněné události. Vy v daném souhvězdí provedete určité akce, například souboje, obchodování atd., a následně letíte dál. Zde se také hra sama ukládá, nemožnost manuálního uložení je poměrně frustrující, ale k rogue-like žánru to prostě patří.

Trigon Space Story ship1

Vzhůru ke hvězdám!

Ze začátku si lze vybrat, zda zvolíte hlavní kampaň, nebo volnou hru. Volná hra nabízí sandbox a samotný mód freeplay. V sandboxu si vyberete loď, vybavíte ji, čím uznáte za vhodné, a vydáte se plnit různé úkoly. Ve volné hře je pak vaším hlavním úkolem všechny zničit a začínáte na vesmírné stanici s poměrně dostatečnými zdroji. K tomu, abyste si však mohli vybrat i jinou než základní lidskou vesmírnou loď, různé zbraně a vylepšení, musíte nejdříve projít kampaň za jednotlivé rasy a tyto prvky odemknout. Jedná se tak o jeden z klasických prvků rogue-like, který zároveň zvyšuje znovuhratelnost.

Můžete si pouze vybrat, za který druh budete hrát příběhovou linii v kampani. Následně si vyberete i svou startovní loď, ale vše ostatní je na osudu. Každá nová hra, nebo spíše kampaň, s výjimkou příběhových misí, zamíchá setkáními i nahodilými událostmi a zároveň představí podrobný text.

Prvotní kampaň začínáte jako člověk, jste kapitán a máte k sobě dva členy posádky. Sloužíte zároveň jako pilot a k ruce máte vždy inženýra a operátora hyperpohonu. Nemusíte se však obávat, postupem času vaši posádku můžete rozšířit o jiné profese či rasy a samozřejmě i vylepšit loď různým vybavením nebo rovnou koupit jinou. Arzenál je opravdu pestrý a čítá více než sto různých zbraní, včetně plazmových kanónů, laserových věží, bitevních dronů, torpéd a mnoha dalšího.

Je pak tedy pouze na vás, zda budete v klasické lidské vesmírné lodi, energeticky účinném rychlém modelu Etari, biomechanickém plavidle Rakkhi nebo technologiemi prošpikovaném korábu rasy Taertikon.

„Loď je tělem, posádka páteří a kapitán mozkem, který vše řídí“

Ve hře jsou zatím tedy celkem čtyři základní rasy – lidé, Etari, Rakkhi a Taertikon. Každá rasa je unikátní, a to nejen po stránce vzhledu, který vidíte při bližším pohledu na loď, ale také svými vlastnostmi a charakteristickými vesmírnými plavidly.

Lidé začínají se 100 body zdraví a jsou nejprůměrnější ze všech ras. Mohou se specializovat na cokoliv, aniž by v tom byli nejlepší. Každý den spotřebují dvě jednotky potravin a jsou nejběžnější rasou ve hře.

Taertikon jsou AI objekty – prostě levitující krychle. Mají 50 zdraví a mohou dobře vykonávat běžnou práci. Nejlépe zvládají funkci operátorů zbraní, štítů a hyperpohonu. Kromě toho nespotřebovávají žádné zásoby a k dýchání nepotřebují kyslík. Jedinou nevýhodou je, že neumí bojovat a lze je snadno zabít, protože mají nízkou úroveň zdraví.

Rakkhi jsou podobní broukům a jsou nejlepšími bojovníky, které můžete najít. Když se teleportují na nepřátelskou loď, mohou zabít posádku a jsou docela hroziví. Jedinou nevýhodou tohoto druhu je, že se nehodí k ničemu jinému. Denně spotřebují tři jednotky potravin a nedokážou opravit své vybavení. Je rozhodně dobré mít minimálně jednoho tohoto válečníka na palubě, zejména pro případ, že se na vaši loď pokusí teleportovat nepřátelský oddíl. Závisí však na vaší strategii – pokud i vy sami chcete spíše likvidovat nepřátelské síly pomocí útočných jednotek, které teleportujete na jejich loď, je to pouze na vás.

Zatím poslední rasou ve hře jsou Etari. I když mají pouze 80 zdraví, dokáží se uzdravovat stejně rychle jako lidé a je patrné, že byli stvořeni pro život ve vesmíru. Protože potřebují méně kyslíku a spotřebují pouze jednu jednotku potravin denně, mohou se jevit jako nejvýhodnější členové posádky. Nejsou však dobrými bojovníky na blízko.

Postavy mohou mít různé specializace s tím, že některé rasy nemohou být válečníky, inženýry apod. Specializace pak způsobují, že postava dává procentuální bonus dané akci. Například operátor hyperpohonu má na první úrovni bonus 50 % k jeho nabití. Zbraňový specialista má 25% bonus k rychlejšímu nabití zbraní po výstřelu, pilot, který ovládá loď, má pak v základu 12 % k možnosti vyhýbání se projektilům nebo asteroidům. Jak jsem také zmínil, každá rasa má dané bonusy k určitým povoláním.

Každá postava může mít až tři perky, které jí dávají další bonusy. Válečník tak může být kung-fu mistr, což dává bonusy útoku na blízko, sniper s bonusy útoku na dálku nebo obr, kterého jedno škrábnutí rozhodně nerozhodí. Pilot pak může mít perky na lepší manipulaci s lodí či připravené ruce, které dokáží bleskově a přesně reagovat v případě náhlé nutnosti vyhnout se torpédu. Inženýr je nutný pro opravy lodě, například po boji nebo asteroidech, a může mít perky jako technik, elektrikář nebo rušič nepřátelských zaměřovacích systémů. Tyto perky získáváte průběžně spolu se zvyšující se úrovní vaší posádky.

Zde je tedy další zásadní pomyslný rozdíl oproti FTL, na posádku je kladen mnohem větší důraz než u zmíněného titulu. Bytosti na vaší lodi tu mají znatelně větší vliv na to, jak se věci a různé situace budou vyvíjet.

Trigon Space Story solar storm

Všude dobře, v naší lodi nejlépe

Jak jsem zmínil na začátku, jedná se o izometrickou 3D hru, kde se nacházíte se všemi postavami na palubě vašeho vesmírného plavidla. To je rozděleno do jednotlivých průchozích sekcí, kde máte krom své hlavní postavy také členy posádky. Ti jsou buď ve své přidělené sekci, na kterou se specializují, nebo s nimi můžete manipulovat pomocí kliknutí myší, kam uznáte za vhodné. Pokud ale pošlete například operátora zbraní do sekce hyperpohonu nebo určíte medika, aby ovládal zbraňové mechanismy, jejich efektivita bude nulová.

Loď má tedy své sekce, z nichž každá potřebuje různý počet bodů energie. Někdy se vám může stát, že nebudete mít těchto bodů dostatek, a tak budete muset skrze reaktor přidělit energii do v danou situaci více potřebných sekcí. Ovšem pokud se zaměříte v boji čistě na zbraně a štíty a nedopatřením odstřihnete od proudu sekci kyslíku, vaše posádka může zemřít na jeho nedostatek.

Trigon Space Story shipyard

Souboje na život a na smrt

Dostáváme se k soubojům. Souboje probíhají rozdělením hlavní obrazovky na dvě poloviny. Na levé straně máte svou loď, na straně pravé máte loď nepřátel, a teď je na vás, jak se rozhodnete zaútočit, případně bránit. Samozřejmě také záleží na vybavenosti vašeho plavidla. Pokud máte štíty a dostatek energie, jako nejrozumnější řešení se jeví je ihned aktivovat. Následně stačí nabít zbraně a pálit. Se zbraněmi můžete mířit jednotlivě dle svého uvážení na různé sekce nepřátelské lodi, které můžete rozpoznat díky skeneru (pokud jej máte). Zasáhnutí zbraňového systému nepřátel nebo jejich podpory života je tak může značně ochromit. Případně můžete i využít teleport a poslat na nepřátelskou loď své bojovníky. Díky tomu bude mít loď utrpí méně poškození a vy získáte více kořisti, tedy pokud vyhrajete.

Tady se dostáváme k jednomu zásadnímu problému celé hry, který byl již poměrně často opravován. Tím je samotná náročnost hry a soubojů, a to i na lehké obtížnosti. Princip rogue-like her je samozřejmě vždy i o určitém štěstí. Někdy dostanete špatné rozložení událostí v nevhodném sledu krátce po sobě a jindy máte průchod perfektní. To však není případ Trigon: Space Story, protože setkání s nepřáteli se náhodně pohybují mezi příliš snadnými a příliš, až fanaticky, obtížnými, a to i krátce po startu hry. Navíc je ve hře celkem dost lodí na nízké úrovni a se slabším vybavením, které však disponují vyšší úhybností (evasion) a manévrovatelností, než máte vy, a to i s plně vycvičenou posádkou. Vývojáři však aktivně reagují na postřehy komunity, a tak byla vyváženost již několikrát pozměněna.

Trigon Space Story fight2 (3)

Trigon: Space Story a krásný pohled do vesmíru

Titul se může pyšnit hezkou mapou, jež je ztvárněna jako galaxie náramně podobající se nám známé Mléčné dráze. Najdete zde mnoho hvězdných systémů, kam se můžete vydat.

Když se pak dostanete se svou lodí do takového systému, máte před sebou loď a na pozadí líbivě zpracované prostředí daného systému, jež se může jevit jako seskupení asteroidů, blížící se solární bouře, mračna vesmírného plynu apod. Hře to dodává určité kouzlo, a to i když si na mapě nejdříve myší zobrazíte daný systém.

Grafika lodi je na uspokojivé úrovni, znázornění plavidel je v rámci herní kategorie líbivé. Různé výbuchy na plavidle a souboje jsou fajn a nikoho neurazí.

Atmosféru prohlubuje nejen ozvučení hry, ale zejména soundtrack. Autorem je Mashur a soundtracku dodal perfektní kombinaci dynamiky i osobité „space digital“ kouzlo. Díky tomu jsou různé situace opravdu hluboké a mají tu správnou atmosféru. Pokud patříte milovníky žánru, jistě si jej vychutnáte i mimo hru.

Trigon Space Story galaxy

Trigon: Space Story je povedený rogue-like titul z vesmírného prostředí. Jste kapitánem a velíte posádce svého vesmírného plavidla, která se snaží v této nehostinné galaxii přežít za každou cenu. Je čistě na vás, jakým způsobem se vydáte a jakou zvolíte taktiku při likvidaci nepřátelských lodí. Každá akce zde má reakci a každé rozhodnutí bude mít následek. Z miláčka galaxie může na vaši hlavu být rázem vypsána vysoká odměna. Ve hře jsou zatím celkem čtyři rozdílné rasy s tím, že každá může mít různé specializace, a ještě dodatečné perky. Souboje probíhají formou rozdělené obrazovky a jsou poměrně dynamické, i když někdy silně nevyvážené. Je zde také široká paleta zbraní a vybavení, to všechno v pěkném 3D izometrickém zpracování doplněném fajnovým soundtrackem, který bezvadně prohlubuje atmosféru. Oproti zmiňovanému FTL je zde kladen rozhodně větší důraz na posádku. Tuto povedenou hru však shazuje dolů silná nevyváženost a nutnost velkého grindu materiálu, abyste byli postupem času vůbec schopni vylepšovat vaši loď a přežít. Když však budete dostatečně šetřit, dostanete se i na konec tohoto vesmírného příběhu.

• důraz na členy posádky a jejich specializace
  • skutečná náhodnost v příběhových setkáních
  • povedené zpracování a elegantní 3D estetika