Recenze

Railroad Corporation 2 – šš šš húúú

Každý má rád, když si může hrát s vláčky, a kdo říká, že ne, tak nikdy nepřendal výhybku. Ano, já vím, velcí fanoušci Mashinek už se tu pomalu bouří, že je jen jeden kvalitní železniční simulátor, a já bych rád řekl, že ano. Jenomže se objevil ambiciózní počin Railroad Corporation 2 od Corbie Games, a ten jasně ukazuje, že i v předběžném přístupu je zde něco, s čímž by se mělo do budoucna počítat. Ostatně, jak řekl Sheldon Cooper: „Mám rád všechny druhy vlaků: parní, naftové, uhelné, výškové, rychlovlaky. Vyzývám tě, abys jmenoval vlak, který se mi nelíbí.“

Evoluce vlaků

Příběh v Railroad Corporation 2 nehledejte, maximálně si jej můžete vytvořit v hlavě. Zde je to takový kulisový prvek. Ve hře se ocitnete v různých historických „vlakových“ obdobích, od počátků parních lokomotiv až po moderní vysokorychlostní mašiny. Každé období s sebou přináší specifické výzvy a možnosti. Například v éře průmyslové revoluce budete čelit konkurenci jiných železničních společností a snažit se ovládnout klíčové průmyslové oblasti. V pozdějších obdobích se zaměříte na rozvoj turistického ruchu a přepravy osob.

Jenomže premisa toho, že jste magnát budující železniční síť, je hrozně slabá a podepisuje se to do určitých momentů tím, že se nakonec díváte jen na finanční výkazy. Rozumím tomu, že simulátor je vlastně o tom, něco simulovat, ale když je nějaké pozadí řádně udělané, mám z toho lepší pocit. Tady jen bezduše koukám a přemýšlím, proč zde není takový vliv události v určitých obdobích, proč se nepodepíše třeba ekonomická krize? Jen vydělávat mi přišlo málo. 

Zdroj: Iceberg Interactive

Railroad Corporation 2 potřebuje ještě utáhnout šrouby

Naštěstí se nulový narativ nepodepisuje na hratelnosti, jež je prakticky nejsilnější stránkou počinu. Hra nabízí širokou škálu možností, jak budovat a spravovat vlastní železniční impérium, podobně jako je tomu v Railway Empire. Od návrhu tratí a výběru lokomotiv až po optimalizaci jízdních řádů a rozvoj měst. Shrnu vám ji tedy ve čtyřech krocích. Základem je budování tratí, které je intuitivní a umožňuje vytvářet složité sítě. Počin sice v nich zatím řádně neeviduje nějaké terénní úpravy, jichž bych ocenil více, ale jinak bych řekl, že perfektní. 

Poté je zde samozřejmě správa vlaků, jež velice souvisí s bodem číslo jedna. Trasy svých mašin musíte pečlivě plánovat, abyste minimalizovali náklady a maximalizovali zisk. Nicméně, rozvrhy vlaků mohou být někdy obtížně spravovatelné, zejména v pozdějších fázích hry. Jakmile totiž vlastníte více vlaků, máte velkou síť a snažíte se mít perfektně funkční švýcarské hodinky, vaše manažerské schopnosti budou na hranici možností.

Což souvisí i s ekonomikou ve hře. Model hry je komplexní a zahrnuje mnoho proměnných, jako jsou ceny zboží, poptávka a konkurence. Jenomže hra postrádá řádný analyzátor dat k rozhodování. Je to morda se snažit prosperovat a bohatnout, když stačí udělat jednu dvě špatné volby a vše je k ničemu. Nakonec je tu rozvoj měst, při němž můžete pomáhat rozvíjet oblasti kolem svých tratí a zvýšit poptávku po zboží. Musím říct, že to bylo příjemné zpestření. Jenomže stále platí to, co říkám na začátku kapitoly. Railroad Corporation 2 má všechno připravené k tomu, aby bavil, je promyšlený, komplexní, ale jako by nedomýšlel důsledky. K čemu budovat velké trasy a pořád se snažit posunout vpřed k modernějším vlakům, když nakonec skončím ve správě, kterou nemohu řádně ovládnout?

Zdroj: Iceberg Interactive

Když nevidíte, máte smůlu

Ovládání hry je většinou intuitivní a snadno se naučí. Rozhraní je přehledné a umožňuje hráčům rychle se orientovat ve všech funkcích. Nicméně, některé akce mohou být trochu zdlouhavé a chybí jim přesnost. Například budování tratí v hustě zastavěných oblastech může být frustrující už jen kvůli nepřehlednosti, protože kamera je v některých momentech doslova za trest. Zoomování je super, vidím mašinku, ale já ji potřebuji i otočit, a to prostě nejde tak, jak bych si představoval. Navíc ovládání nejde nastavit přímo na míru dle vlastních preferencí, a to mi dnes přijde jako hrubý nedostatek.

Graficky je Railroad Corporation 2 solidní, ale nenadchne. Modely vlaků a budov jsou detailní, ale prostředí působí poněkud sterilně. Chybí mu atmosféra a živost, které by vtáhly do světa železnice. Osvětlení a stíny by mohly být lepší, zejména v nočních scénách. Textury některých objektů působí rozmazaně a detaily chybí. Podobné výtky jsme měli u další hry z prostředí železnic, a to Sweet Transit. Hra by také mohla těžit z dynamičtějšího počasí, které by ovlivnilo provoz na tratích. Samozřejmě, vím, že se jedná o předběžný přístup, ale na dnešní dobu mi opět toto vše přijde jako standard. Rovnou řeknu, že jsem zklamaný i z audia. Slouží spíše jako kulisový prvek a nehraje významnější roli v celkovém zážitku. Klidný, nenápadný, nevýrazný a velice snadno zapomenutelný.

 Railroad Corporation 2 je ambiciózní projekt, který nabízí mnoho možností pro milovníky železničních simulací. Nicméně trpí řadou nedodělků a kompromisů, které brání hře dosáhnout svého plného potenciálu. Hratelnost je zábavná, ale chybí jí hloubka a možnosti. Ovládání je většinou intuitivní, ale některé akce by mohly být zjednodušené. Grafika a vizuál jsou solidní, ale chybí jim atmosféra. Celkově lze říci, že Railroad Corporation 2 je v momentálním stavu titulem pro trpělivé hráče, kteří jsou ochotni přehlédnout některé nedostatky. Jenomže dodám, že za rok, dva tohle možná bude počin, jenž se jednou možná vyrovná i samotným Mashinkám.

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

9 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

13 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

13 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

15 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

15 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

18 hodin ago