Railway Empire intro

Railway Empire aneb zrození železničního impéria

2. 11. 2021
 

Většina dětí je v naprostém úžasu, když poprvé uvidí vlak, tím spíše pokud se jedná o několik vozů tažených parní lokomotivou. Lokomotiva představovala vrchol strojírenské technologie, výtvor lidského umu a génia lidí, díky kterým se tento stroj stal symbolem dopravy a zároveň překonávání velkých vzdáleností. Ve hře Railway Empire se ocitnete u samého zrodu a budování železničních tratí a technologického vývoje lokomotiv od jejich počátků až po současnost.

Railway Empire vás zavede do počátků železnic

První funkční lokomotivu sestrojil Richard Trevithick roku 1804 pro dopravu v anglických ocelárnách. Lokomotiva pro první veřejnou trať Stockton–Darlington byla zkonstruována Georgem Stephensonem roku 1825. To byly počátky železniční dopravy v Evropě.

V Americe byla situace o dosti komplikovanější – nejenže se stále jednalo o ne zcela osídlený kontinent, ale zejména velké vzdálenosti mezi jednotlivými městy představovaly značný problém i z logistického hlediska. Na počátku 19. století nebylo cestování po Severní Americe vůbec snadné, natož příjemné. Výrazněji osídlena byla jen východní část a západní pobřeží. Mezi těmito místy leželo však území plné pustin, hor a také kmenů domorodých Američanů, kteří pod útlakem přicházejících Evropanů neměli zájem uvolnit své území chamtivým a okupujícím přistěhovalcům jen tak. Pokud by vás zajímalo, jaké to bylo čelit těmto kolonizátorům, a chtěli byste si zkusit odolávat náporu kolonizátorů, skvěle o tom vypovídá survival hra This Land Is My Land.

Situace se začala rapidně měnit začátkem roku 1848, kdy vypukla kalifornská zlatá horečka. Tisíce dobrodruhů z různých koutů země se vydaly na místo plné zářících valounů zlata. Díky tomuto zájmu, a samozřejmě i obchodníkům a investorům s vidinou ohromného zisku, začala výstavba první americké transkontinentální železnice.

Railway Empire machinen

Budování železnice v praxi

Railway Empire je budovatelskou strategií v žánru tycoonu. Tedy budujete, rozšiřujete, vynalézáte a snažíte se prosperovat. Hned ze začátku se můžete rozhodnout, zda zvolíte klasickou kampaň, předvytvořené scénáře, anebo volnou hru, ve které si určíte vlastní pravidla.

Hlavní kampaň hry vás zavede do roku 1863 při výstavbě Union Pacific Railroad. Budete tedy svědky položení základů největší drážní společnosti Spojených států, Union Pacific Railroad, která v současnosti provozuje nejrozsáhlejší železniční síť v USA.

Jakožto vedoucí inženýr budete zodpovědní za zakázku, kterou vám slavná korporace zadá a v jejímž plnění budete muset využít všech dostupných prostředků a znalostí k tomu, abyste propojili Omahu s městy na Velkých pláních – Great Plains – a u Skalnatých hor – Rocky Mountains. Pakliže se vám to podaří, otevře se postupně před vámi plný svět hry Railway Empire, ve kterém budete propojovat jednotlivá města a území ,a zároveň dostanete kvalitní lekci dějepisu, která vám skvělým a zábavným způsobem ukáže část dějin Ameriky. Tím spíše, že v průběhu hraní dostáváte taky zprávy z tisku o aktuálním dění ve světě, ale také o historických situacích, které opravdu ovlivňovaly trh i výstavbu železnice a měly faktický vliv na celý průběh dějin.

Kampaň se odehrává i v období války Severu proti Jihu a události v této válce budou mít na vaše železniční impérium značný dopad. Vašimi vlaky budou putovat zásoby pro armádu nebo samotní vojáci. Pokud dopustíte zdržení se zásobami nebo nehody vlaků v důsledku vašeho špatného počínání či nedostatečné údržby a plánování, bude to mít neblahý vliv i na vaše impérium. Rozhodně nespoléhejte na to, že nad tím někdo mávne rukou.

Railway Empire scenario

Scénáře v podobě DLC

Jak jsem již zmínil, po dokončení kampaně (nebo i hned ze začátku) si můžete vybrat jeden z několika předvytvořených scénářů. Tyto scénáře vás zavedou do určitých oblastí po celém světě a budete v nich řešit logistické problémy spojené se železniční dopravou a stavbou železnic vůbec.

Podíváte se tak do Francie (1874–1890), Německa (1850–1870), Mexika (1873–1893), severní Evropy (1853–1870) a nyní, v nejnovějším DLC, i do Japonska. V něm budete pomáhat stavět železnici v této krásné zemi, a to konkrétně v letech 1870–1920.

V každém z těchto scénářů na vás čeká dobrodružství z daného roku a nejen vypořádání se se zadanými úkoly, ale také adekvátní reakce na dění ve světě. Samozřejmostí jsou i historicky dostupné lokomotivy a vagóny a rovněž tehdejší době přizpůsobené technologie, které můžete vyzkoumat.

Stejně jako v určitých částech kampaně, i v těchto scénářích se budete potýkat s konkurencí, která někdy „ohne“ zákony hry ve svůj prospěch, takže lehce podvádí.

Railway Empire build

Není to jen o železnici a o vlacích

I když to podle názvu není zřejmé, Railway Empire není pouze o stavění železničních tratí. Zabývat se budete také celkovou infrastrukturou, včetně obsluhy pro vaše lokomotivy, depa a stanice, akciemi, výzkumem technologií a konkurenčním bojem.

Primární pro vás bude ze začátku postavit lokomotivu a železniční trať (pokud již nějakou v rámci scénáře nebo kampaně nedisponujete) mezi dvěma městy nebo mezi městem a určitým zdrojem surovin. Těmito zdroji mohou být například farmy, kamenolomy, ocelárny, pily apod. Následnou přepravou těchto surovin nebo pasažérů (případně i pošty) si postupně získáváte finanční prostředky. Nutno zmínit, že zde netěžíte ani neshromažďujete žádné materiály, abyste mohli stavět železnice a kupovat mašiny.

V rámci hry však také budujete různé továrny a komplexy ve městech, případně je kupujete od jejich vlastníků a následně rozšiřujete. Jedná se o zjednodušenou budovatelskou infrastrukturu, nicméně velmi povedeně zpracovanou. Do těchto měst (ať už zde máte nebo nemáte fabriku) přivážíte různé suroviny a následně je expedujete zase dále, respektive tam, kde je po nich poptávka.

Ovšem není to tak snadné, jak se může na první pohled zdát – jste omezeni nejen místem ve městech, ale také místem na mapě. Nemůžete si tedy ke každému městu postavit speciální trať a propojit ji ke každému zdroji surovin hezky zvlášť. Kolem měst můžete mít sice více stanic, ale musíte počítat s prostorem, který každá stanice ať ve městě nebo v kamenolomu potřebuje, a také i s následným místem pro stavbu tratě. Jinými slovy, musíte adekvátně využít místo a kombinovat různé jízdy vlaků na jedné trati. Zapomenout ani nesmíte na následná odpočívadla, tedy podpůrné stanice, které jsou na zvláště dlouhých trasách nutností.

Semafor a výhybka jsou základ úspěchu

Samotná výstavba železnic je v Railway Empire navržena velmi přátelsky a intuitivně, takže nebude dělat problém ani nováčkům tohoto herním žánru. Co už může pro některé hráče být lehčím zdrojem frustrace a problémů, zvláště ze začátku, je stavba semaforů a signálních světel. Stejně tak vás potrápí následné určení směru jízdy v případě, že se koleje z jedné dráhy rozbíhají do dvou a více a následně se v určitém bodě zase spojují. Toto využijete, zejména pokud vám po jedné trati jezdí více vlaků, aby se měly kde vzájemné vyhnout. Nutno dodat, že i když se vám tutoriál snaží semafory a směr jízdy vysvětlit, není úplně adekvátní, a stejně zažijete několik nehod nebo jednoduše zablokovanou cestu jiným vlakem.

Tento problém AI neřeší – na svých tratích se lehce obejde bez semaforů, signálních světel, a kolikrát i bez podpůrných stanic, a to i když má ze začátku daleko rozsáhlejší a strukturovanější železniční síť než vy. Jednoduše řečeno, vlaky se AI nikdy nesrazí a nepotřebují žádné signály ani podpůrné stanice atd.

Railway Empire employee

Výzkum a následná údržba

Po vámi vybudovaných tratích se budou prohánět historicky přesné parní stroje, přičemž je zohledněna jejich technologická úroveň i jiné odlišnosti. První stroje byly nejen pomalé, ale měly i malou tažnou sílu. V rámci vývoje se sice zvyšovala rychlost, ale na úkor výdrže nebo tažné síly. Některé lokomotivy disponovaly zase tažnou silou, ale cesta trvala extrémně dlouho. Je na vás zvolit vždy pro danou trasu vhodnou lokomotivu a vozy.

Každou lokomotivu bude mimoto možné posílit skrze drahé specialisty snižující její poruchovost a spotřebu o desítky procent. Specialisté, technici a strojvedoucí spolu navíc potřebují dobře vycházet, aby se docílilo plného využití jejich schopností. Pokud je parta lokomotivy rozhádaná a jeden nemá rád druhého, odrazí se to negativně na efektivnosti daného stroje, a to častými poruchami, nižší jízdou, nebo dokonce záměrným ignorováním podpůrných stanic.

Specialisté však nejsou jen na trati a v lokomotivách. V rámci konkurenčního boje můžete různé specialisty poslat i škodit do konkurenční společnosti. Stejně tak můžete najmout schopnější účetní, díky které ušetříte více na nákladech, případně obchodníka, který bude sjednávat nové kontrakty mezi městy na dovoz určitých surovin.

V rámci vašeho železničního dobrodružství budete i odemykat různé technologie, které odpovídají historickým předlohám. Například se zde najdou technologie, díky kterým po jejich odemknutí budete moci přepravit více korespondence, a to pomocí poštovních vagónůch i pytlů, ve kterých listiny budou převáženy. Ve hře je více než 300 technologií a to už je opravdu pořádná porce na vývojový strom.

Dalším zdrojem, jak získat lepší stroje, továrny nebo technologie, je aukce. Zde se může dražit skoro všechno. Aukce je skvělým místem, kde můžete získat zkonfiskované doly, farmy, továrny, vagóny a lokomotivy. Nicméně nejste jediní zájemci, takže z původní přívětivé částky se může stát opravdový balík, který se někdy vyplatí pustit. V konečném důsledku se vám totiž nemusí vyplatit, a to zejména pokud vás továrna nebo mašina stojí o polovinu méně než následně vyšplhaná aukce.

Railway Empire city

Grafika a ozvučení

Po grafické stránce nabízí hra určitou pastvu pro oko, protože na svůj žánr je plná detailů. V klidu si tak můžete z ptačí perspektivy vychutnat, jak vám jezdí vláčky po kolejích, nebo si můžete jeden z těchto vlaků vybrat a následným stisknutím klávesy se přesunout na místo strojvedoucího a z kabiny lokomotivy sledovat krajinu. Rovněž uvidíte třeba i koňské povozy ve městě nebo okolní obyvatele, kteří spěchají na vlak nebo se jen tak procházejí. Detaily vlaků, respektive lokomotiv a vagónů, jsou opravdu povedené a odpovídají historickým předlohám.

Bohužel všechno má svou daň, a tak se můžete během hraní setkat i s mírným (opravdu mírným) počtem lehkých grafických bugů. Skrze výhybky je například vidět tráva a železnice se občas prolíná do betonu v zastávce.

Velmi povedené je i uživatelské rozhraní, které má příjemné ikonky, a je tak silně intuitivní a přehledné. Zde už po pár minutách prostě tušíte, co můžete od daného výběru očekávat.

Velmi povedené je i ozvučení vlaků a celkové hry v rámci různých zvukových efektů. Těmi jsou nejen ruchy města nebo zvuk přejezdu přes výhybky, ale každá lokomotiva má také svůj typický zvuk, který je pro ni charakteristický, a to včetně zvuku píšťaly nebo klasického čouzení z komína daného stroje. Vše je krásně ozvučeno.

Hrou provází příjemný a oddechový soundtrack, který jí dodává určité uvolnění a klid.

Railway Empire je velmi povedené zajímavé dílo, které skvělým způsobem znázorňuje vývoj železnic napříč historií. Hra vyčnívá především poctivě zpracovanou kampaní, historickou přesností a také velmi líbivou grafikou a ozvučením jednotlivých strojů. Přítomnost konkurence, která se neštítí proti vám vytáhnout i v podobě nekalých akcí, a rozsáhlý technologický strom ještě více utvrzují onen příjemný zážitek z hraní. Nicméně všechno má svou daň a ve hře je i mírný počet drobných, poměrně ojedinělých bugů. Co už je opravdu nepříjemné, je však v určitých situacích podvádějící AI, které ohýbá určité herní mechanismy ve svůj prospěch, nebo je přímo ignoruje. I přesto se však jedná o velmi povedenou hru, která milovníky tohoto žánru, a zvláště pak milovníky vlaků, potěší a zabaví na dlouhé hodiny.

Klady
  • zpracování a historický podtext
  • velmi pestrý strom technologií, který odpovídá historickému vývoji
  • pestrá paleta lokomotiv a vagónů
  • grafika včetně vyhlídkového režimu
  • ozvučení a soundtrack
  • intuitivní hratelnost
  • optimalizace
  • přítomnost konkurenčních společností
Zápory
  • v určitých okamžicích podvádějící AI
  • lehké grafické bugy
  • někdy nelogické obchodní zakázky
Platforma PC
  • Datum vydání 26.01.2018
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.