Mashinky intro

Mashinky – česká hra ze železničního prostředí

19. 3. 2021
 

Na začátku byl sen. Sen jednoho muže, který „bouchl do stolu“ a začal svůj sen realizovat. Tak by se dal hodně ve stručnosti popsat začátek zrození hry Mashinky, za kterou stojí český vývojář Jan Zelený.

Mashinky mají za sebou poměrně dlouhou historii vývoje. Jan Zelený začal hru podle dřívějších informací vyvíjet v roce 2009 a to ve svém volném čase. Nutno zmínit, že hra získala od tohoto roku velkou pozornost napříč všemi herními pořady a portály. Roku 2018 získaly Mashinky titul Česká-Slovenská hra roku 2017.

Mashinky vláček

Transport Tycoon v novém a lepším provedení

Mashinky se inspirují titulem Transport Tycoon, Railroad Tycoon a Railway Empire. Jak již název a zmíněné tituly napovídají, Mashinky jsou strategickou budovatelskou hrou se železniční a nyní také automobilovou transportní dopravou. Cílem hry je vytvořit funkční transportní impérium a to na generovaných mapách nebo na Vámi vytvořené mapě.

Unikátnost celé hry spočívá mimo jiné i v časovém spektru, ve kterém se hra odehrává. Nicméně ve hře se setkáte se všemi historickými epochami železniční a také silniční dopravy. Nicméně prim zde hraje železnice. Projdete si tak období páry, dieselových vlaků až po supermoderní Maglev, což je nejmodernější vlak na magnetické levitaci a můžeme se s nimi setkat například v Japonsku.

Mashinky woo

Začátky jsou těžké – následky jsou velké

Jak už to u tohoto žánru her bývá, tak i zde začínáte prakticky od nuly. Tedy jen s pár základními prostředky, které Vám poslouží na prvotní start. Nutno podotknout, že je opravdu nutné myslet dopředu, protože se Vám lehce může stát, že se dostanete do finanční tísně. Je zde možnost si půjčit peníze, ale i banka bude chtít splatit půjčku + úroky. Můžete tak skončit ještě rychleji, než jste vlastně opravdu začali.

Myšlení dopředu zde hraje opravdu nezanedbatelnou roli. Jak mi jistě každý milovník Tycoon her a budovatelských strategií potvrdí, tak se musí počítat i do budoucna a to zejména s rozmístěním budov, různých pavilonů, tratí, nástupišť a silničních cest.

Po pravdě se musím přiznat, že během hraní se mi několikrát stalo, že jsem nedomyslel následky křížení několika železnic a následných silnic a na několika linkách (vlakových nebo i autobusových) mi vznikala zpoždění i 10 minut. I když jsem na to byl líp než ČD, tak tato zpoždění samozřejmě mají za následek finanční ztrátu. Tato ztráta je o to bolestivější, když máte na triku půjčku a hrozí Vám, že přijdete o Lokomotivy nebo vozy.

Mashinky city

Zakázka, která se neodmítá

I když se mapy generují vždy při startu, tak se nemusíte bát, že by se jednalo o „pouhé bezmyšlenkovité“ stavění tratí. V průběhu hry máte možnost plnit i různé úkoly. Může Vás například kontaktovat obchodník z jiného města, který potřebuje dopravit dřevo do svého podniku. Jindy Vás může kontaktovat starosta města, který potřebuje zajistit přepravu lidí do většího města. Může vás kontaktovat třeba i majitel výrobny železa, abyste mu dodali potřebné suroviny. Za každý splněný úkol dostanete samozřejmě odměnu ve formě peněz nebo jiných prostředků, kterými mohou být dřevo, železo, nafta nebo další potřebné suroviny pro váš business.

Nutno podotknout, že mise jsou generovány náhodně, čímž odpadá stereotypnost. Což mi přijde velice povedené, protože pokud by se mise jen opakovaly a dopředu bych věděl, kam postavit trať, tak by to nebyla taková zábava. 

Železnice a silnice jdou ruku v ruce

I když se hra jmenuje Mashinky, tak se nemusíte bát, že by byla omezena pouze na stavění železnic. Jak jsem již zmínil, tak ve hře krom železnic stavíte i silnice a nakupujete transportní vozidla. Což je skvělý tah, protože, ruku na srdce, železnice a silnice jdou ruku v ruce a jsou neoddělitelnou součástí. Kde se nedá postavit silnice, je železnice a naopak. Někdy je rychlejší a výhodnější postavit silnici, jinde zase železnici.

Nutno zmínit, že celý tento systém funguje perfektně.  Z počátku jsem se trochu bál, jak si hra poradí například se železničními přejezdy a závorami. Mé obavy ale rázem zmizely, když jsem viděl naprosto funkční mechanismus a to nejen v křížení a napojení železničních tras, ale i v kombinaci se silničním transportem. Vozidla i vlaky poslušně čekají, než mají volnou cestu a návěstidlo je pustí. Zde, nutno podotknout, hraje velkou roli umístění návěstidla. Naštěstí mechanismus návěstidel je primárně nastaven na automatický, nemusíte si tedy lámat hlavu jak nastavit různý směr atd. Možnost vypnutí zde samozřejmě je.

Mashinky kolo

Nehoda není náhoda

Ve hře můžete zajít i tak daleko, že můžete vybrat konkrétní vlak nebo vozidlo a dát mu jasný příkaz „ignoruj návěstidlo“.  Přiznám se, že jsem to párkrát udělal a čekal, co se stane. Několikrát mi to vyšlo, ovšem stalo se mi i několik nehod, které bych v reálném světě opravdu zažít nechtěl. Nejen, že můj vlak doslova přepůlil poštovní vůz, ale také se mi stalo, že se mi srazily dva vlaky. Zde je samozřejmě ztráta značná, protože přijdete o náklad, peníze z transportu a zároveň o lokomotivu a vagóny. Tedy v případě, že se vám toto stane v moderní době a na Maglev trati, mohou být ztráty opravdu zničující a můžete si velmi snadno ocitnout v bankrotu.

Mashinky au

Unikátní izometrické budovatelské zobrazení.

Nyní přichází další povedená unikátnost hry Mashinky. Jedná se o velice unikátní 2D izometrické budovatelské zobrazení. Tento režim vám zobrazí svět z izometrického pohledu, kdy je mapa rozdělena nebo spíše „překlopena“ do mřížkového zobrazení. Toto zobrazení je velice užitečné a nejvíce jej oceníte při plánování tras v různorodém terénu (kopce, údolí). Plánování tras je tak zábavné a velice přehledné, zejména i kvůli možnosti a nutnosti stavění tunelů a mostů.

V tomto režimu následně vylepšujete i starší tratě na vysokorychlostní nebo vylepšujete a rozšiřujete nástupiště, můžete přidat například hospody nebo bistra pro „klasická“ nástupiště přepravující pouze lidi. Je zde samozřejmě i možnost rozšíření překladišť se surovinami, kde se dá navýšit kapacita nebo umístit jeřáb, který nakládku /vykládku značně urychlí. Z tohoto režimu můžete kdykoli vyskočit zpět do krásného 3D světa.

Mashinky izometr2

Na všechno je třeba specialistů

Kdo by si myslel, že koupí vždy jen nejlepší lokomotivu a dá univerzální vagóny, tak se velice plete. Tak jako ve skutečném světě, i zde jsou na různé suroviny různé vagony a nákladní auta. Těžko můžete doufat, že budete přepravovat naftu ve vagonech na uhlí nebo poštu. Lidé se Vám také nebudou tísnit na náklaďáku, který je určen na přepravu písku. Zde je opět vidět ona propracovanost a hravost.

Krásné toulky okolím

Mashinky se mohou pyšnit krom skvělého gameplaye také velice líbivou grafikou. Zde samozřejmě hraje velkou roli, na kterém zařízení hru hrajete. Nicméně hra je velice dobře optimalizovaná a grafika je naprosto parádní. Musím hluboce smeknout před propracovaností lokomotiv a vagónů. I když se nejedná o next-gen grafické dílo, jako je tomu třeba u her Cyberpunk 2077 nebo Hunt Showdown, tak v kategorii her, kam Mashinky spadají, se jedná o velice povedené grafické dílo.

Ve hře se můžete navíc toulat po svých. Tedy stačí jen přepnout a už se můžete procházet po městě (bez lidí) a sledovat, jak se vše hýbe a transportuje z místa na místo. Můžete si jít vedle železniční tratě a čekat, až kolem projede vlak nebo se klidně postavit k návěstidlům a kochat se krásným křížením železniční trati, kdy jeden z vlaků stojí a druhý v klidu projíždí dál. Nebo můžete rovnou usednout do lokomotivy či vagonu a kochat se krajinou.

Mashinky okolí

Líbivá hudba i ozvučení

Ve hře je příjemná muzika, kterou můžete vypnout nebo si v playlistu vybrat vaši oblíbenou a tu nechat hrát. Ozvučení hry je také velice povedené, auta, vlaky vydávají své unikátní zvuky. Dokonce i různé budovy jsou typicky ozvučené. Nechybí tak zvuk pily, lisu, nebo třeba i spalování.

Stále v předběžném přístupu

Hra je stále v předběžném přístupu, protože se stále vyvíjí a zdokonaluje, jak je vidět v upozornění na úvodní obrazovce. Můžeme se v budoucnu těšit na plnou podporu multiplayeru, podporu Steam modu a samozřejmě nová vozidla, vagony, budovy a lokomotivy.

Musím zmínit bugy nebo, řekněme, prozatimní nedodělanosti, přestože by se daly spočítat na prstech jedné ruky. Co mně osobně velice vadí je, že nejde křížit cesty šikmo, toto se týká pouze přejezdů silnice x železnice, jde to vždy pouze vodorovně. Křížení železnic šikmo do kříže X je však plně funkční.

Dalším bugem je nefunkčnost některých Steam achievementů – konkrétně pouze dvou a to změny vzhledu vašeho charakteru a pak písknutí píšťaly.

Musím říct, že po hraní hry Mashinky jsem velice překvapen a zároveň potěšen. Jedná se o skvělého nástupce Transport Tycoonu, který má osobité kouzlo. U hry jsem strávil mnoho hodin a stále se rád vracím, protože je vidět, že do hry dal někdo srdce a také protože se skvěle hraje. Navíc mě vždy těší, když se vývojáři o své dílo starají a naslouchají komunitě. Tato hra je základní nutností pro milovníky Transport Tycoon a vášnivé nadšence a milovníky vláčků.

Klady
  • propracovanost
  • kombinace železnice a silnice
  • velké množství transportních a dopravních prostředků
  • časové spektrum od dob páry až moderní současnost
  • grafika
  • znovuhratelnost
  • česká lokalizace
Zápory
  • železniční přejezd nejde udělat šikmo
Platforma PC
  • Datum vydání 06.10.2018
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.