Novinky

Xbox 360 slaví osmnáctiny

Podobně jako jeho generační souputník a hlavní rival PlayStation 3, se Xbox 360 stále jeví být moderní konzolí. Přesto nyní slaví již 18. výročí od svého uvedení na trh. V Severní Americe si jej první natěšení zákazníci mohli koupit 22. listopadu 2005.

V některých regionech konzole od Microsoftu třetí PlayStation předběhla prakticky o celý rok, což přispělo k jejímu úspěchu. I když zrovna v Česku byl tento náskok menší, neboť na pulty tuzemských obchodů zařízení dorazilo až na počátku listopadu následujícího roku.

Xbox 360 každopádně v prodejích nad PlayStationem 3 dlouho vedl, což nebylo způsobeno jen datem uvedení, ale také lépe nastavenou marketingovou kampaní, znatelně nižší cenovkou a dobrou hardwarovou podporou her od třetích stran. Třeba konzolová exkluzivita Call of Duty 3 běží na Xboxu 360 v komfortních 60 snímcích za sekundu, zatímco na PlayStationu 3 je framerate poloviční. Markantní rozdíl je vidět také na komiksové střílečce Darkness, která je na konzoli od Sony i přes snížené rozlišení prakticky nehratelná. Pro spravedlnost je však třeba doplnit, že v 7. generaci konzolí nebyla stabilní snímková frekvence zdaleka normou a třeba konzolová verze slavného Crysis se nepříjemně seká na obou zařízeních.

Zatímco Sony svou konzoli vybavila vlastní technologií Blu-Ray, která tehdy byla žhavou novinkou, Xbox 360 zůstal u klasických DVD. Disponoval však designově přepracovaným ovladačem (v drátové i bezdrátové variantě), jenž si vysloužil řadu pochval, a z jeho ergonomie Microsoft vychází dodnes. Druhý Xbox byl také průkopníkem online služeb a zavedl mimo jiné achievementy nebo digitální předplatné. Pevný plotnový disk v konzoli šlo uživatelsky snadno vyměnit a nebyl součástí povinné výbavy. Bez něj ovšem nebylo možné využívat emulaci vybraných titulů pro původní Xbox. Jakoukoli hru bylo možné na disk překopírovat a spouštět ji právě odtamtud, zatímco PlayStation 3 načítání většiny dat z optického disku obejít neumožňoval.

Microsoft dokázal být v 7. generaci poměrně kompetitivní i v oblasti exkluzivních her a nabídl třeba nové díly velepopulárních sérií Halo a Forza Motorsport nebo novou a extrémně vlivnou značku Gears of War.

Původní verzi Xboxu 360 ovšem trápila značná poruchovost. Mnoho jednotek bylo vyřazeno již při výrobě a ty uvedené na trh často trpěly na náhlou fatální poruchu, která si mezi hráči vysloužila přezdívku „rudý kroužek smrti“ – podle výstražných diod po obvodu spouštěcího tlačítka. Microsoft se tyto problémy nejprve pokusil zlehčovat, ale nakonec se jeho vedení rozhodlo zachránit si pověst velkorysým, byť extrémně nákladným krokem a prodloužilo záruku na tři roky. Až o mnoho let později, v dokumentární sérii Power On: The Story of Xbox, Microsoft oficiálně prozradil, že problémy způsobovalo praskání spojů v grafickém procesoru v důsledku tepelného namáhání.

Kromě dvou hardwarových revizí se Xbox 360 dočkal taky velmi propagovaného systému Kinect, který umožňoval ovládání her pomocí pohybů těla a gest bez nutnosti užívat dedikovaný ovladač. Ač šlo o sofistikovanější systém pohybového ovládání, než nabízelo Nintendo Wii (pracující s akcelerometry a snímáním infračervených diod umístěných u monitoru) a systém PlayStation Move (v něm kamera vyhodnocovala pohyb svítících barevných koulí na koncích ovladačů), komerčního ohlasu se nedočkal kvůli nedostatku atraktivních her.

Vybrané retro hry z Xboxu 360 je dnes možné díky oficiálnímu emulátoru Fission spouštět na Xboxu One a X|S. Dostupný je i multiplatformní open source emulátor Xenia, na němž jde momentálně hrát jen necelou pětinu ze všech dostupných her, a to za cenu krvavých hardwarových nároků.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

13 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

17 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

17 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

20 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

20 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

22 hodin ago