Xbox 360 konzole

Xbox 360 slaví osmnáctiny

22. 11. 2023
Zdroj náhledu: Xbox

Podobně jako jeho generační souputník a hlavní rival PlayStation 3, se Xbox 360 stále jeví být moderní konzolí. Přesto nyní slaví již 18. výročí od svého uvedení na trh. V Severní Americe si jej první natěšení zákazníci mohli koupit 22. listopadu 2005.

V některých regionech konzole od Microsoftu třetí PlayStation předběhla prakticky o celý rok, což přispělo k jejímu úspěchu. I když zrovna v Česku byl tento náskok menší, neboť na pulty tuzemských obchodů zařízení dorazilo až na počátku listopadu následujícího roku.

Xbox 360 každopádně v prodejích nad PlayStationem 3 dlouho vedl, což nebylo způsobeno jen datem uvedení, ale také lépe nastavenou marketingovou kampaní, znatelně nižší cenovkou a dobrou hardwarovou podporou her od třetích stran. Třeba konzolová exkluzivita Call of Duty 3 běží na Xboxu 360 v komfortních 60 snímcích za sekundu, zatímco na PlayStationu 3 je framerate poloviční. Markantní rozdíl je vidět také na komiksové střílečce Darkness, která je na konzoli od Sony i přes snížené rozlišení prakticky nehratelná. Pro spravedlnost je však třeba doplnit, že v 7. generaci konzolí nebyla stabilní snímková frekvence zdaleka normou a třeba konzolová verze slavného Crysis se nepříjemně seká na obou zařízeních.

Zatímco Sony svou konzoli vybavila vlastní technologií Blu-Ray, která tehdy byla žhavou novinkou, Xbox 360 zůstal u klasických DVD. Disponoval však designově přepracovaným ovladačem (v drátové i bezdrátové variantě), jenž si vysloužil řadu pochval, a z jeho ergonomie Microsoft vychází dodnes. Druhý Xbox byl také průkopníkem online služeb a zavedl mimo jiné achievementy nebo digitální předplatné. Pevný plotnový disk v konzoli šlo uživatelsky snadno vyměnit a nebyl součástí povinné výbavy. Bez něj ovšem nebylo možné využívat emulaci vybraných titulů pro původní Xbox. Jakoukoli hru bylo možné na disk překopírovat a spouštět ji právě odtamtud, zatímco PlayStation 3 načítání většiny dat z optického disku obejít neumožňoval.

Microsoft dokázal být v 7. generaci poměrně kompetitivní i v oblasti exkluzivních her a nabídl třeba nové díly velepopulárních sérií Halo a Forza Motorsport nebo novou a extrémně vlivnou značku Gears of War.

Původní verzi Xboxu 360 ovšem trápila značná poruchovost. Mnoho jednotek bylo vyřazeno již při výrobě a ty uvedené na trh často trpěly na náhlou fatální poruchu, která si mezi hráči vysloužila přezdívku „rudý kroužek smrti“ – podle výstražných diod po obvodu spouštěcího tlačítka. Microsoft se tyto problémy nejprve pokusil zlehčovat, ale nakonec se jeho vedení rozhodlo zachránit si pověst velkorysým, byť extrémně nákladným krokem a prodloužilo záruku na tři roky. Až o mnoho let později, v dokumentární sérii Power On: The Story of Xbox, Microsoft oficiálně prozradil, že problémy způsobovalo praskání spojů v grafickém procesoru v důsledku tepelného namáhání.

Kromě dvou hardwarových revizí se Xbox 360 dočkal taky velmi propagovaného systému Kinect, který umožňoval ovládání her pomocí pohybů těla a gest bez nutnosti užívat dedikovaný ovladač. Ač šlo o sofistikovanější systém pohybového ovládání, než nabízelo Nintendo Wii (pracující s akcelerometry a snímáním infračervených diod umístěných u monitoru) a systém PlayStation Move (v něm kamera vyhodnocovala pohyb svítících barevných koulí na koncích ovladačů), komerčního ohlasu se nedočkal kvůli nedostatku atraktivních her.

Vybrané retro hry z Xboxu 360 je dnes možné díky oficiálnímu emulátoru Fission spouštět na Xboxu One a X|S. Dostupný je i multiplatformní open source emulátor Xenia, na němž jde momentálně hrát jen necelou pětinu ze všech dostupných her, a to za cenu krvavých hardwarových nároků.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.