Novinky

Nová kniha Hráč versus příšery nabízí vědecký pohled na herní monstra

Nakladatelství Akropolis právě vydává novou knihu předního českého představitele akademické disciplíny game studies, Jaroslava Švelcha. Plným titulem se jmenuje Hráč versus příšery: K čemu slouží monstra v počítačových hrách.

Tak jako v případě předchozí (a výborné!) Švelchovy knihy jde o překlad anglického originálu, který vyšel pod prestižní značkou MIT Press. Česká verze však tentokrát naštěstí přichází jen zhruba o rok později než ta anglická a je obohacena o drobná rozšíření a opravy chyb.

Hráč versus příšery je samozřejmě publikací odbornou a předpokládá čtenáře, který se orientuje v základních konceptech sociálních a humanitních věd. Pro hráče s dostatečným rozhledem by však neměla být nesrozumitelná. Jedná se o výsledek akademického výzkumu, v jehož pozadí stály dvě klíčové otázky: Jak se příšery staly natolik pevnou součástí herní kultury, že se různé zmínky a fráze o nich objevují i ve spojitosti s videohrami, v nichž se s žádnými monstrózními nepřáteli nebojuje? A jak videohry tvarují a mění obecný koncept monstrozity?

Autor se mimo jiné snaží vysvětlit, v čem se zachycení monster ve videohrách zásadně odlišuje od jejich zpodobnění například v literatuře či filmu. Další zajímavé postřehy se váží ke konvencím, které videohry adaptují ze starších mediálních forem.

Hry, jimiž se Švelch zabývá, přitom spadají do různých žánrů i dějinných období. V knize se tak dočteme třeba o praotci arkádových stříleček Space Invaders nebo o klasické osmibitové skákačce Manic Miner, ale dojde také na moderní hry, jako je The Last of Us či Bloodborne.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Share
Published by
Miroslav Libicher

Recent Posts

MAXFIT8 – malá klávesnice, velké překvapení

Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…

9 hodin ago

Ďábel proti katovi. Marvel láká na chystanou minisérii Daredevil/Punisher: The Devil's Trigger

Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…

13 hodin ago

Inferius se představuje, aneb když peklo rozdá karty

Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…

13 hodin ago

Globální hodnocení končí? Steam nově filtruje recenze podle vašeho jazyka

Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…

15 hodin ago

Její duše za pomstu odhalí jiný pohled známého příběhu

Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…

15 hodin ago

Fallout představil první záběry druhé řady

Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…

17 hodin ago