Když nám v roce 2017 studio Videocult přineslo svou hardcore metroidvanii Rain World, hráče přece jenom nadchla o něco více než kritiky. Dva velké updaty po vydání sice opravily zásadní chyby a rozšířily dostupný obsah, ale zdálo se, že tím práce na titulu končí. Po dlouhém mlčení Videocult změnil vydavatele, zřejmě nepříliš vstřícné Adult Swim Games vystřídalo Akupara Games a tolik kýžené rozšíření mělo zelenou (to je ovšem internetové drama, a co se stalo doopravdy, se asi nikdy nedozvíme). Výsledek nese název Rain World: Downpour a vyšel v lednu roku 2023. Přinejmenším se zdá, že poloprofesionální tým fanoušků, který jej měl na starost, k původní hře přistoupil s citem a nadšením pro věc. Stačilo to však?
Hned zkraje je potřeba zmínit, že Rain World: Downpour není rozšířením v klasickém smyslu: místo jednoho velkého upgradu ho tvoří tři částečně na sobě nezávislé menší balíčky obsahu. Základní hra mezitím dostala vestavěný mod loader, přes který lze následně kterýkoli z nich (nebo klidně všechny najednou) spustit. V praxi to znamená, že podpora workshopu je najednou mnohem lepší a instalace modů jednodušší – a kromě toho dostanete přístup i k vývojářským nástrojům. V první řadě jde však o to, co nám nachystali a prodali přímo autoři.
Největším tahákem je část More Slugcats Expansion, která nabízí pět nových slimákoček a jejich příběhy. Oproti základní hře popustili vývojáři uzdu své fantazii a rozdíly mezi jednotlivými hrdiny už nezůstávají jen na úrovni statistik. Namátkou tak hráči přibyla možnost craftingu předmětů, výbušných skoků, útoků nablízko a lifestealu. Vašimi dalšími hrdiny budou třeba baculatý gurmán, poloviční axolotl (/slimákočkolotl) nebo kočičí světec.
Schopnosti mají různorodé a jejich herní styly představují vítanou změnu, ale je pravda, že nové postavy hru značně zlehčují. Navíc ve srovnání s nimi původní ansámbl může působit mdle. Ačkoliv před vydáním o tom nepadlo ani slovo, každá z postav má také vlastní dějovou linku s citelnými následky pro okolní svět. Po dohrání všech osmi příběhů tak najednou vše začne zapadat do sebe a vyvstane před vámi jedno dlouhé, souvislé vyprávění.
Z herního hlediska to znamená, že mapa se postupně proměňuje; některá místa se stanou zcela nepřístupná a jiná se pomalu rozpadají. V dalších zase nebezpečí časem mizí, případně staré druhy zvířat vystřídají nové. Deště získávají nebo ztrácejí na intenzitě, nižší úrovně zaplavuje voda a ke konci vše vystřídá věčná zima.
Přibyly i příběhové texty, a třebaže podle Videocultu do původního kánonu nepatří, přináší zase jiný pohled na věc. První Rain World byl koneckonců záležitost značně ponurá a až existenciálně ubíjející. Rain World: Downpour se naopak snaží ukázat, že i v tomto umírajícím světě se vlastně dá život snést a že má cenu se snažit o zlepšení. Co se týče slimákoček, najdou se zde ještě dva skryté (a celkem roztomilé) bonusy, ale ty už zavání spoilery.
Hratelnost dále rozšiřuje lokální kooperativní režim, díky němuž si můžete přizvat až tři další parťáky na sdílené obrazovce. Co-op se od jiných podobných her příliš neliší; najednou je vás víc, bok po boku čelíte nástrahám prostředí, navzájem si vypomáháte svými schopnostmi a dělíte se o omezené zdroje. Případně na sebe spamujete pasivně agresivní gesta, chytáte z neštěstí ostatních hráčů schadenfreude a nakonec musíte jejich mrtvolu – mezitím vámi zneuctěnou – dotáhnout do přístřešku, než vám hibernace umožní respawn. Přísně vzato si sice v kooperaci nezpřístupníte žádný dodatečný obsah, ale bavit se budete i tak.
Recenze chválily Rain World za propracovaný ekosystém, který oživují fungující potravní řetězce a sofistikovaná AI zvířat. Vývojáři si zřejmě dělali poznámky, a tak zahrnuli takzvaný režim Safari. V něm se hráč může jako nezaujatý pozorovatel libovolně přesouvat po mapě a sledovat, jak svět žije bez jeho zásahů. Následně lze také nad kterýmkoliv (!) zvířetem převzít kontrolu a vyzkoušet si hru zase z jiné strany. Pokud si chcete prostě střihnout pár minut v kůži lovce či kořisti, můžete. Stejně tak se ale lze pustit i do obtížnějších manévrů a zkusit si například lezení po zdi v podobě pavouků nebo otestovat letové mechaniky supů.
Za to si vývojáři zaslouží plný počet bodů, protože takhle robustně zpracovaný bestiář jsem viděl naposledy v Nethacku.
Další vymožeností, která zvyšuje znovuhratelnost, je Expedice. Ta přidává prvky rogue-lite, tedy permanentní smrt při nulové karmě a průběžné zpřístupňování nových mechanik. Na začátku si tak vyberete jednu z předpřipravených expedic nebo si z nabídky úkolů sestavíte svou vlastní. Jejich úspěšným plněním si pak odemykáte výhody či postihy do dalších her, případně hudbu do přehrávače v menu.
Opak všech výše zmíněných režimů představují Výzvy, které nepřinášejí žádné nové mechaniky, ale zato důkladně prověří vaši znalost těch stávajících. O to se postará celkem sedmdesát úrovní s rozmanitou náplní. Boj i útěk, zkouška reflexů i logického myšlení, časové nebo jiné omezení… Pár jich dáte na první dobrou, některé vás chvíli potrápí a další vás zaměstnají klidně na několik dní. Tak už to u podobných věcí bývá.
Pouhé dohrání pěti nových bonusových kampaní zabere přinejmenším padesát hodin; opakovaný průchod s třemi původními postavami, expedice, výzvy a co-op vás pak dostanou daleko za stovku. Pokud se takhle povede i (už podobně dlouho očekávaný) Silksong pro Hollow Knighta, máme se na co těšit.
Problémů má Rain World: Downpour poskrovnu a týkají se především technické stránky. Největší změnu poznáte v optimalizaci, která s množstvím nového obsahu dostala zabrat, a tak se občas objeví poklesy fps či záseky při pohybu mezi obrazovkami. Tento nedostatek se projevuje i na počítačích, které jinak původní hru zvládaly dobře. Bezprostředně po vydání také docházelo k mizení předmětů či ztrátě uložených pozic, ale o to už se postaraly hotfixy. Menší chyby přetrvávají hlavně při kombinaci více modů, což se vzhledem k složitosti hry dá omluvit.
Mody mají také za následek, že uložené pozice nejsou kompatibilní napříč verzemi. Pokud tedy upgradujete na Downpour, veškeré již objevené mapy se vám vynulují a musíte je projít celé znovu. Z technického hlediska šlo zřejmě o nevyhnutelnou věc, ale přesto to zamrzí.
Útěchou naopak může být obsáhlé menu s nastavením přístupnosti, kterým si můžete obtížnost hry přizpůsobit do nejmenších detailů.
Toto menu spolu s mod loaderem a několika dalšími vylepšeními nejsou součástí DLC, takže je můžete využít i bez vlastnictví Downpouru. To však také znamená, že se cena základní hry zvýšila. Pokud s Rain Worldem začínáte až teď, dohromady s rozšířením zaplatíte okolo čtyřiceti euro.
I když čekání na Rain World: Downpour trvalo dlouho, výsledné DLC co do rozsahu stojí za to. Menší problém mohou být jen technické chyby, které se místy při takovém množství obsahu vyskytnou, a občasná nesourodost s původní hrou. Pokud však nejste puristi ohledně loru, zakoupení Downpouru představuje celkem jasnou volbu.
Když se mi poprvé dostala do ruky herní klávesnice MAXFIT8 MK921, přiznávám, že jsem byla…
Daredevil a Punisher si půjdou po krku. Marvelovští superhrdinové se proti sobě utkají v komiksu…
Nově oznámený titul Inferius od debutujícího studia Lucid Rain Studios slibuje neobyčejně temný a náročný zážitek. Má…
Platforma Steam po téměř dvanácti letech existence uživatelských recenzí přichází s přelomovou změnou, která zásadně…
Pokud patříte mezi knihomoly, kterým ve sbírce nesmí chybět ani jedna žhavá nadpřirozená romance, trilogie…
Součástí programu akce Gamescom byl i segment týkající se seriálu Fallout. Na pódiu se představil…