V bývalém berlínském krematoriu přetaveném v kulturní prostor se v květnu opět sjeli příznivci her a umění z celého světa. Přilákal je tam čtrnáctý ročník herního festivalu A MAZE., který hostům nabídl čtyři dny plné experimentálních a uměleckých her, unikátních performancí a projekcí, koncertů a především nekonečně přívětivou atmosféru.
A MAZE. je svátek hravosti. Nečekají vás Roll-Upy s logy nebo honba za investory, ale spousta inovativních her, tvůrci s jiskrou v oku a hlavně pocit, že sem patříte - a to i když tu vlastně nikoho neznáte.
Herní výstava jako galerie zážitků
Hlavní část festivalu, která postupně představila téměř čtyři sta her, se odehrávala v podzemní betonové hale. Do ní klesáte po dlouhé betonové rampě, kde denní světlo postupně střídají barevné reflektory, LED tyče, projektory mířící na zdi a hlavně monitory s vystavenými hrami. Ještě ani nemusíte nic hrát a už vás okouzlí samotné naaranžování výstavy. Herní stánky jsou vybudovány z lešení, u některých her stojíte před promítačkou na zdi, u jiných sedíte v rohu místnosti u malinké obrazovky. Hry tady nejsou naskládané jedna vedle druhé u kancelářských stolů a připomínají spíše vystavené obrazy.
Když jsou zrovna fronty dlouhé nebo jen prostě nemáte na hraní náladu, můžete se jít provětrat do příjemného parčíku Silent Green, občerstvit se a třeba se s někým seznámit pod jedním z růžových slunečníků. Na programu jsou také různé přednášky a workshopy. Ty jsou často hodně osobní a inspirativní a někdy obnáší jen to, že sedíte naproti umělci Pippinu Barrovi a sledujete ho, jak živě vyvíjí svou novou hru It is as if you were playing a text adventure.
Noční berlínské techno
Každý den festivalu pak završí party ve stylu ikonického berlínského techna. Kromě baru, světel a stage s DJem, které byste v klubu čekali, tu ale najdete ještě další herní výstavu. Když vás z tance rozbolí nohy, můžete si sednout k nějaké hře. Ty jsou rozmístěny po celém klubu. Navíc jsou poměrně netradiční a ovládají se třeba pomocí mixážního pultu, nebo se hrají na arkádovém automatu.
Nominace a ocenění i s českou stopou
I když zážitky z umění a inspirativní herní komunita jsou na A MAZE. to hlavní, festival uděluje také několik cen. Kurátoři ze všech přihlášených her nominovali celkem třicet titulů, pět do každé z šesti kategorií. Mezi elitní třicítku se probojovala i česká hra Prší od Herdek Kolektivu, nominovaná do kategorie Digital Moment Award. Jde o detektivní adventuru, ve které v hospodě mastíte karty a při pokecu u prší se snažíte rozlousknout záhadu opuštěného piva. No a u toho samozřejmě také nejedno sami vypijete.
V kategorii Digital Moment Award, která oceňuje kratší výrazné herní zážitky, nakonec zvítězila hra Some Goodbyes We Made. Je to kolekce několika vzpomínek, zpracovaná formou miniher. Hru jsem si na A MAZE. vyzkoušel a můžu potvrdit, že tuto kategorii nevyhrála náhodou. Autoři moc pěkně zpracovali téma loučení a minimálně ke mně si našli cestu, až jsem si dokonce dovolil v přítmí betonové haly uronit slzičku. Hru si můžete koupit na Steamu za pět euro.
Seznam všech nominovaných her a vítězů můžete najít na webu festivalu. A pokud se vám nechce prolézat všechny, tak vám mohu za sebe rozhodně doporučit své favority Crossing Lines, Children of Saturn, celkového vítěze despelote a samozřejmě české Prší!
A MAZE. 2025 byl vážně unikátní zážitek, který podle mě bere vítr z plachet všem, kteří tvrdí, že hry nejsou umění. Už teď se těším na další ročník a pokud máte rádi nezávislé a originální hry, neměli byste si A MAZE. / Berlin 2026 nechat ujít ani vy!
Článek pro Gaming Professors napsal Vladimír Hořký.