Nekojima - úvodka

Nekojima – kočky versus gravitace

29. 9. 2024
 

Japonsko, země s největší hustotu prodejních automatů na světě, domov nejpřesnějších vlaků a také velkých milovníků koček. Pardon, ale co může být roztomilejší než ostrov plný těchto chlupatých šelem? Na jeden z takových kočičích ostrovů se podíváte ve zručnostní deskové hře Nekojima, která si po úspěšné crowdfundingové kampani získala srce mnoha nejen kočkomilů. Na český trh ji přináší společnost Blackfire, aby si rozšířila portfolio o další jedinečný kousek.

Kočky a elektrické vedení

Jen si to představte. Stavíte elektrické sloupy na sebe, ruce se vám přitom třesou, pot stéká po obličeji, konstrukce se rozpadá a všichni se smějí. To je Nekojima. Hra testující vaši obratnost a rovnováhu s lehkou příměsí taktiky i nějakého toho záškodnictví. Drobný ostrov je nutné propojit elektrickým vedením, ale vzhledem k tak velké koncentraci zvídavých koček se může stát (a stane se), že se některá po drátech projde. 

V balení překvapivě nenajdete nic jiného než hromadu různě vysokých dřevěných sloupků (denchuu) spojených provázkem jedné ze tří barev. Nejkratší růžový, delší bílý a dlouhý modrý špagát představují elektrické dráty, na které následně budete zavěšovat žetony koček. Celou konstrukci postavíte na rovněž dřevěné desce dělené na čtyři sektory. Pod víkem dále najdete barevné kostičky, herní kostky oblastí, žetony ptačích hnízd, počítadlo úrovní a látkový pytlík včetně nepříliš obsáhlých pravidel. Zpracování hry je kvalitní a veškeré komponenty lahodí oku, stejně tak grafika, které je zde sice pomálu, ale stojí za to.

Jelikož se jedná o obratnostní hru, partie může trvat kolem třiceti minut nebo skončit během několika sekund. Pokud způsobíte pád konstrukce, prohráváte. Naštěstí, nebo pro někoho bohužel, Nekojima nepředstavuje až tak velkou výzvu, jak se na první pohled může zdát. Sice musíte prokázat jistou dávku vynalézavosti a šikovnosti, abyste vybudovali kvalitní a hlavně stabilní elektrickou síť na stísněném prostoru, ale montáž sloupů i zavěšování koček alespoň pro dospělé není příliš složitý úkol, přestože situaci značně komplikuje pravidlo, že se žádný z drátů nesmí dotýkat, čímž by vznikl zkrat. 

Balancování na tenké hraně

Jak se to tedy hraje? Pravidla pochopíte snadno během prvního čtení brožury, proto si pojďme projít pouze rychlou orientaci. Nekojima po vás ještě před zahájením partie bude vyžadovat, abyste se rozhodli, zda chcete hrát sólo, kompetitivně, nebo kooperativně. V obou případech se průběh hry moc nemění. Rozdíl je pouze v tom, zda si budete navzájem pomáhat, nebo si naopak tropit menší naschvály. 

Hráč na tahu hodí kostkami oblastí, aby určil, které části ostrova bude elektrickým vedením propojovat. Z přehnaně velkého pytlíčku si následně vytáhnete barevnou kostičku odpovídající barvě denchuu. V pytlíčku je však ještě čtvrtá barva, a to černá. Ta znamená, že po umístění sloupů na herní desku musíte na vodič zavěsit kočičku. Ty se na drátech drží buďto za ocas, nebo za tlapku. Některé jsou však vypasené a zachytí se jen obtížně. 

Dřevěné sloupky můžete stavět buďto přímo na desku, nebo je stohovat na sebe, což vytváří ještě nestabilnější situaci. Napětí úměrně roste společně s tím, jak elektrické vedení stoupá do nebes a struktura je tak čím dál tím více vrtkavější. Do hry tedy vstupuje taktika. Pokud hrajete kompetitivně, záměrně můžete například zkroutit lano tak, aby pro následujícího hráče bylo obtížné se s tím vypořádat. Pozor však, abyste nakonec nespadli do vlastní pasti. Upřímně se mi Nekojima hrála lépe kooperačně, protože když se vám celá konstrukce zbortí pod rukama, ostatní jsou z toho spíše smutní, než aby se radovali z vítězství. Zároveň kolektivně jásáte z úspěchu, ať už jako tým, nebo soupeři. Hra končí ve chvíli, kdy celé vedení spadne nebo jste dosáhli sedmé úrovně, a tedy vypotřebovali veškeré dostupné sloupky. V takovém případě již nelze stavět dál, protože jste Nekojimu právě úspěšně „dohráli“. Vůbec bych se nebránila nějakému rozšíření o další sloupky, které by mohly sloužit jako hardcore nadstavba.

Každý tah může být poslední

I přesto veškerá zábava nekončí. Nekojima má hned několik dalších variant, jak si ji užít v trochu poupravené variantě. Městská džungle neumožní stavět do výšky, protože vršek každých dvou na sobě umístěných sloupků obsadí žetony ptačích hnízd. Mrakodrapy dovolí na desku postavit jen omezené množství špalíčků, a tak se budete muset orientovat vertikálně. V jiné variantě zase budete spolupracovat s partnerem, přičemž každý z vás bude držet jeden z dvojice sloupů propojených lanem nebo vám nebude prominuto jakékoliv zaváhání. Ačkoliv tyto variace vnáší do partie trochu čerstvého závanu, v jádru vás čekají stále dokola ty samé akce a úkony. 

Nekojima je naštěstí velice chytlavá záležitost oslňující nejen svou jednoduchostí, ale také rozmarným tématem koček chodících po elektrickém vedení. Faktor štěstí a náhody v tomto případě hraje nepatrnou roli, přesto mohou být někteří zklamaní z omezování kreativního stavění. Suma sumárum, Nekojima je oddechovka s přiměřenou dávkou výzvy, nádherným zpracováním, kvalitními komponenty, snadnými pravidly a kopou zábavy. Jejím pořízením rozhodně nešlápnete vedle.

Nekojima je skvělá rodinná hra testující zručnost, která potěší svou jednoduchostí, krásným zpracováním a originálním tématem. Ačkoliv nemusí přinést extrémní výzvu, její přístupnost a flexibilní herní varianty z ní činí ideální oddechovku, která si najde své místo hlavně u příležitostných hráčů a milovníků koček.

Klady
  • unikátní a vtipné téma s kočkami
  • flexibilita herních variant
  • rychle pochopitelná pravidla
  • krásné zpracování a kvalitní komponenty
Zápory
  • kompetitivní hraní postrádá soutěživost
  • žádná velká výzva
Infobox
  • Autoři David Carmona, Karen Nguyen
  • Vydavatel Unfriendly Games
  • Distributor Asmodee
0.0

Doporučujeme

Zpracování

Mozkovar index

Interakce

Strategie

Téma

Prostoje

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.