Lamaland – úvodka

Lamaland – farmář hledá lamu

14. 12. 2022

Přestože všeobecně tíhnu spíše ke svižnějším karetním hrám, občas si ráda svůj deskovkový repertoár zpestřím něčím mírně odlišným. Do mého hledáčku se dostala novinka od českého vydavatelství Blackfire s názvem Lamaland. Už ze samotného titulku zvládnete odhadnout, že zde půjde hlavně o roztomilé lamy. Autorem je navíc zkušený herní designér Phil Walker-Harding, který dokáže i z těch nejjednodušších konceptů vytvořit nesmírně zajímavé kousky. Lamaland je přesně ten typ deskovky, u níž se na dlouhé hodiny dokáže zabavit celá rodina. Nevěříte? Přečtěte si naše recenze deskových her.

Lamaland – obsah balení
Lamaland – zadní strana
Lamaland – úvodka

Lamičky, lamičky, farmáři jedou!

Ve hře Lamaland se ujmete role farmáře, který se v divoké, leč nádherné krajině rozhodne pěstovat nenáročné plodiny, jako jsou brambory, kakao a kukuřice… protože by zde nic jiného nerostlo. Budete tak muset postupně rozšiřovat svá pole nejen do šířky, ale i do výšky, abyste získali dostatek surovin a s nimi nakrmili hladové lamy, které se posléze ve vaší krajině usadí a na konci hry vám přinesou vítězné body. Čím víc lam, tím lepší bodový zisk, až takhle jednoduché to je! Hra samozřejmě nabízí další mechaniky zpestřující celkovou hratelnost, ale o tom až o několik řádků níže. Lamaland je určena pro dva až čtyři hráče od deseti let, přičemž u ní strávíte přibližně třicet minut, ale klidně i celou hodinu. Herní doba se totiž odvíjí od počtu hráčů a vámi zvolené strategie.

Čím mě balení hry ihned překvapilo, byla jeho váha. Samotná krabice by se rozměrově mohla řadit do zlatého středu. Nemůže se rovnat objemnějším deskovým hrám, ale není ani tak skladná, že byste si ji zvládli přibalit do zavazadla na cesty a nemuseli přitom vyhodit alespoň třetinu jeho obsahu. Rozhodně však vyčnívá napěchovaným obsahem až tak moc, že po prvním otevření víko krabice ani pořádně nedoléhá. Jakmile poprvé nakouknete na poklady ukrývající se uvnitř, objevíte samý papír. Nedělám si legraci, čekat na vás bude hromada vylamování. Až se vám úspěšně podaří osvobodit všechny žetony a destičky z papírového vězení, budete před sebou mít hromádku čtyř startovních desek, šedesáti různě tvarovaných dílků krajiny, dvanáct žetonů dlaždic, třicet šest žetonů plodin (dvanáct kukuřice, dvanáct kakaa a dvanáct brambor), šestnáct žetonů trofejí po čtyřech různobarevných sadách, dvacet čtyři mincí, třicet karet vesničanů, šestnáct různobarevných karet úkolů, čtyřicet osm lamakaret (šestnáct pro každou plodinu), třicet tři figurek lam, jeden bodovací zápisník, jednu pastýřskou hůl a brožury s českými i slovenskými pravidly.

Jde se hrát! Počkej, ještě ne!

Než se pustíte do samotné hry, budete muset nějaký čas věnovat přípravám, které přece jen nějakou tu chvilku zaberou. Všechny dílky krajiny sestavte doprostřed stolu jako pět věžiček podle tvaru. Poblíž si připravte žetony plodin, mince a figurky lam jako všeobecnou zásobu. Dle tabulky v pravidlech podle počtu zúčastněných hráčů od každého ze tří typů lamakaret náhodně vylosujte daný počet a seřaďte je od nejvyššího čísla po nejmenší, přičemž to nejvyšší bude na vrchu balíčku. Pokud máte na stole dostatek místa, karty dle návodu rozložte. Zbylé lamakarty vraťte do krabice, nyní je nebudete potřebovat.

Zamíchejte karty vesničanů, položte je taktéž doprostřed stolu lícem dolů jako dobírací balíček a pět vrchních karet vyložte lícem vzhůru do řady vedle sebe. Poté vylosujte tři náhodné fialové a čtyři modré karty úkolů a položte je taktéž lícem nahoru poblíž karet vesničanů. Zbylé karty odložte stranou. Každý hráč si vybere jednu ze čtyř čtvercových startovních desek krajiny, dostane tři dlaždice a jednu barevně odlišenou sadu čtyř žetonů trofejí. Pastýřskou hůl obdrží ten, kdo naposledy viděl lamu, a bude tedy začínat. Zbylí hráči místo hole dostanou o jednu minci méně, než kolikátí přijdou na řadu (druhý hráč jednu, třetí hráč dvě a čtvrtý dostane tři). Nyní jste konečně připraveni hru začít.

Lamaland – ceník
Lamaland – karty vesničanů
Lamaland – druhy karet

Základy jsou základ

Celý princip je skutečně velmi jednoduchý. Vaše čtvercová deska slouží jako startovní pole a vaším úkolem je ho stále rozšiřovat jednak do šířky a jednak do výšky. Během jednoho tahu si vyberete libovolný dílek krajiny a přiložíte ho ke své desce. Pozor! Má to však několik pravidel v závislosti na tom, zda stavíte do šířky, či do výšky. Pokud chcete svou krajinu rozšiřovat v jedné úrovni a vybudovat si tak pevné základy, dílky můžete svobodně otáčet a převracet. Přikládat je smíte pouze tak, aby alespoň jedno políčko vodorovně či svisle navazovalo na základní desku či jiný dříve položený dílek. Jednoduše jej vždy musíte napojit tak, aby se alespoň jedním políčkem přímo dotýkal dílku jiného.

V tomto případě budete po umístění dílku směřovat pozornost na žetony trofejí. Jedná se o nepovinný úkon, při kterém vezmete jeden žeton trofejí, vyberete si jeden z úkolů na úkolových kartách a položíte ho na volné políčko. Každá karta úkolů (jejich podrobné vysvětlení najdete v pravidlech) je rozdělena na tři úrovně. Ty jsou ohodnoceny odpovídajícími body. Pokud se vám úkol podaří splnit (hodnotí se až na konci hry), obdržíte přesně tolik bodů, kolik odpovídá pozici žetonu. Na každé kartě smíte mít POUZE jeden žeton a v průběhu kol je můžete různě přemisťovat v závislosti na tom, jak se vám bude dařit.

Vzhůru do výšin

Jiná situace nastává v momentě, kdy se rozhodnete stoupat do výšky. Jednotlivé dílky samozřejmě můžete také libovolně otáčet a převracet, ale jejich umístění je trochu komplikovanější. Nesmíte na sebe pokládat dva stejné tvary a dílek zároveň musí celou svou plochou ležet na jednolitém podkladu. Nelze tak vrstvit dílky na sebe, pokud je ve spodní části např. díra nebo by jedno políčko přečuhovalo přes okraj spodní vrstvy. Případné mezery můžete vyplnit žetony dlaždic, ale každý máte pouze tři, proto s nimi příliš neplýtvejte. Jakmile díl krajiny umístíte, i druhá fáze je odlišná.

Za růst do výšky totiž získáváte suroviny. Ze všeobecné zásoby získáte počet a typy surovin odpovídající každému právě překrytému políčku kukuřice, brambor, kakaa, chatrče či mohyly. Za volnou zelenou plochu nezískáváte nic. Plodiny snad netřeba popisovat – za jedno pole s kukuřicí obdržíte jednu kukuřici apod. Mohyly jsou památníky ukrývající tajemství předků, a tak budete za jejich překrytí o jednu minci bohatší. Chatrč vám umožní si buď z vyložené nabídky karet vesničanů, či z dobíracího balíčku vzít jednu. Karty vesničanů vám během tahů pomáhají vykonávat užitečné akce navíc, protože každý typ vesničana (opět najdete podrobně popsané v pravidlech) má jiný efekt a dovoluje vám například měnit jednotlivé suroviny za jiné, zdvojnásobí váš zisk určité plodiny aj.

Lamaland – krajina s lamami
Lamaland – čím více lam, tím lepší výsledky

Čím více lam máš, tím lepším jsi farmářem

Umístili jste dílek do šířky a svým žetonem trofejí si na kartě úkolů zabrali výhodnou pozici nebo svou krajinu rozšířili do výšky a získali plno plodin a jiných odměn? Než svůj tah ukončíte, máte jedinečnou příležitost nakrmit lamy, tedy jednu lamu během jednoho kola. Lamakarty jsou rozděleny do tří kategorií dle plodin, které zároveň určují jejich hodnotu. Pokud dokážete nastřádat čtyři žetony od jedné plodiny, můžete za ně nakrmit lamu, která se usadí ve vaší krajině. Za suroviny dostanete danou lamakartu a malou figurku, již musíte umístit do své krajiny pouze na volná zelená pole označující louku v libovolné úrovni. Jakmile figurku umístíte, nelze s ní pohnout ani pod ni umístit další vrstvu. Zkrátka a dobře, jakmile se lama usadí, už s ní nehnete.

Při nedostatku surovin lze využít mince v poměru dvě mince za jednu plodinu. Pravidla také udávají, že suroviny nemůžete hamounit donekonečna. Pokud se vám jich podaří nastřádat deset, lamu nakrmit MUSÍTE. Hra končí ve chvíli, kdy vám zůstává už pouze jeden typ lamakaret nebo čtyři dílky krajiny. Nyní je na čase spočítat bodové skóre. Každá lamakarta má uvedený počet bodů na lícové straně. Připočítejte k nim jeden bod za každý žeton plodiny, co vám zbyl, jeden za bod za každé dvě mince, které vlastníte, a nakonec body za úkoly. Přiložený zápisník vám v tom dost pomůže. Vítězí samozřejmě ten s nejvyšším součtem. Pokud nastane remíza, prvenství si pro sebe ukořistí ten, jenž měl větší bodový zisk pouze za lamakarty, a pokud budete stále vyrovnaní, nezbývá nic jiného než si zahrát znovu.

Lamaland – figurky lam
Lamaland – karty úkolů
Lamaland – žetony

Netřeba nikam spěchat

A to jsou všechna pravidla. Jak vidíte, nejedná se o žádnou složitost, právě naopak. Rozšiřujete svá pole, sbíráte suroviny pro nakrmení lam, které do krajiny stavíte tak, aby splnily zadané úkoly, a s pomocí vesničanů se snažíte přilepšit si. Lamaland je v základu prostá hra, ale nabízí mnoho strategických možností, což z ní dělá ideálního společníka na odpočinkové večery pro širokou věkovou kategorii, protože se vám u toho přemýšlení nad všemožnými variantami tahů úplně nezavaří mozek. Musím se přiznat, že mě tato desková hra okouzlila a velice jsem si ji užila, protože se u ní náramně pobavíte a zrelaxujete zároveň.

Přidanou hodnotou jsou samozřejmě kvalitní komponenty. Žetony jsou z dost silného papíru, stejně tak karty oslní svými sytými barvami a lesklou povrchovou úpravou. Kapitolou sám o sobě je grafický design, který je neuvěřitelně roztomilý jak na ilustracích karet, tak na dílech krajiny. Zvolené zpracování mi tematicky připomíná inckou kulturu, protože vizuál se nebojí barev a hravých vzorů, díky čemuž se na celek kouká velmi příjemně. Ještě krásnější pohled je na to, jak se vám pod rukama formuje kus vlastní krajinky postupně obydlené lamami. Malé plus si u mě hra rovněž vysloužila za napěchovaný obsah a dostatek pytlíčků pro roztřídění jednotlivých žetonů. Lamaland je skvělým příkladem toho, že v jednoduchosti je krása. Hra dokonce nabízí několik různých variant pro úplné začátečníky i pro ty, co si ji chtějí krapítek ztížit.

Lamaland můžete zakoupit například zde.

Lamaland si rozhodně zaslouží obdiv, protože dokáže z tak jednoduchého námětu vydolovat ohromnou zábavu. Skládání dílků krajiny rozvíjí nejen vaši prostorovou představivost, ale cílí rovněž na strategii a všímavost. Náhoda či štěstí zde nemají místo, vše je pouze a jen ve vašich vlastních rukou. Rozšiřte svá pole a připravte roztomilým lamám ideální místo k životu.

• příjemné grafické zpracování
  • jednoduchá a dobře popsaná pravidla
  • zábavná a zároveň odpočinková hratelnost