Unmatched Zaklínač – Stříbro a ocel - úvodka

Unmatched Zaklínač – Stříbro a ocel – umři ty prastará bestie!

26. 10. 2025
 

Věčná otázka, kdo by vyhrál v souboji, je základním stavebním kamenem fanouškovských debat po celém světě. Mohl by král Artuš porazit Sindibáda? Co by se stalo, kdyby se Medúza střetla Alenkou? Dokázala by Červená Karkulka porazit Beowulfa? Robin Hood Bigfoota? Sherlock Holmes Drákulu? Achilles Krvavou Mary? Naši Adélku z redakce kdokoliv porazit v CSku? Série deskových her Unmatched bere tuto fantazii a přetavuje ji v elegantní a nesmírně zábavný soubojový systém už roky. Nyní se do této arény legend vrhají i postavy z drsného, magií a monstry protkaného světa Zaklínače. Edice Unmatched Zaklínač – Stříbro a ocel není jen dalším rozšířením, je to dokonalé zhmotnění taktických soubojů, které známe z knih a her, převedené na herní desku s neuvěřitelnou věrností a citem pro detail.

Prvně vám řeknu, co je Unmatched

Celá série Unmatched je systém asymetrických soubojových her, v nichž se proti sobě mohou postavit hrdinové z naprosto odlišných světů, od mýtů přes literaturu až po populární kulturu. Každý hrdina je naprosto unikátní, má vlastní figurku (nebo žetony pomocníků), ukazatel zdraví a především speciální balíček 30 karet, který definuje jeho bojový styl. Právě v těchto balíčcích se skrývá kouzlo hry, kdy žádní dva bojovníci se nehrají stejně a každá partie je novou taktickou výzvou, kde se musíte přizpůsobit nejen svému hrdinovi, ale i soupeři.

Naše dnešní recenzovaná sada Unmatched Zaklínač – Stříbro a ocel přináší na bojiště tři ikonické postavy ze světa Andrzeje Sapkowského. Prvním je samozřejmě Geralt z Rivie, samotářský lovec monster, jehož styl boje je flexibilní a závisí na pečlivé přípravě. Druhou je Ciri, obdařená nezvladatelnou mocí Zřídla, která v průběhu boje sílí a stává se nepředvídatelnou hrozbou. Posledním je Prastarý Lešij, tedy skoro až mýtické lesní monstrum, které sice není příliš mobilní, ale velí trojici rychlých a smrtících vlků, kteří za něj dělají špinavou práci.

A jaký je cíl? Přece zničit se navzájem! Mimochodem Vám tímto také říkám, že maximální počet hráčů jsou tři, a v tomto světě může Geralt zabít Ciri, čímž strhávám body dolů automaticky, protože je to nesmysl. Pardon. Stejně jako v případě, že zemřou pomocníci, Geralt má s sebou otravného Marigolda, Ciri jednorožce Ihuarraquaxe (děkuji za přepis v pravidlech) a Prastarý Lešij vlky. Ti zemřou vždy, když zemře hlavní hrdina, a ve hře tak mají především podpůrnou roli.

Jak se Unmatched Zaklínač – Stříbro a ocel připravuje?

Je to otázka několika málo minut. Hráči si vyberou bojiště (v této sadě Kaer Morhen nebo Fayrlundský hvozd), vezmou si komponenty svého vybraného hrdiny, nastaví ukazatele zdraví, zamíchají svůj unikátní balíček karet a vezmou si prvních pět do ruky. Poté střídavě umístí své figurky a žetony na startovní pole na herním plánu a bitva může začít. 

Každý hráč má ve svém tahu k dispozici dvě akce, které musí provést. Může si vybrat ze tří základních typů a může provést i stejnou akci dvakrát. Těmito akcemi jsou Manévr (pohyb a dobírání karet), Léčka (zahrání speciální karty s okamžitým efektem) a Útok (iniciování souboje). Zní to jednoduše, že? A také je. Navíc je to extrémně flexibilní a dovolí vám to plánovat vaše jednotlivé tahy postupně.

Nutno ale podotknout, že velice důležité je se soustředit především na akce Manévr, která je nejčastější a nejdůležitější. Skládá se ze dvou částí: nejprve si povinně doberete jednu kartu z balíčku, a poté se můžete volitelně pohnout se svými bojovníky. Pohyb můžete navíc posílit tím, že odhodíte další kartu z ruky a přičtete její hodnotu posílení ke své základní rychlosti. Manévr je tak klíčovým nástrojem pro správu karet v ruce, zlepšování pozice na bojišti a přípravu na budoucí útoky či úniky z nebezpečí.

Když mi někdo řekne že už chce zabíjet

Tak bude vyčerpán. Unmatched Zaklínač – Stříbro a ocel pracuje s mechanikou vyčerpání velice dobře a dobírací balíček o 30 kartách představuje zároveň i vaši výdrž. Jakmile vám dojdou karty, balíček se nemíchá znovu. Místo toho pokaždé, když máte povinnost si dobrat kartu (například při Manévru) a nemůžete, vaši bojovníci utrží 2 body zranění. Jednoduše řečeno, počin vás sám o sobě vytrestá za rychlou hru. 

Srdcem jsou ale samozřejmě souboje. Jinak by se soupeři pobít nedali. Ty probíhají formou elegantního karetního střetu. Útočník tajně vybere a zahraje lícem dolů jednu ze svých útočných karet. Obránce se poté může rozhodnout, zda také zahraje lícem dolů jednu ze svých obranných karet, nebo se bude bránit bez karty. Jakmile jsou karty zvoleny, oba hráči je současně otočí. Myslíte si, že je to o porovnávání čísel? Není tomu tak.

Je to spíše jako pokerová partie, během níž se snažíte číst soupeře a blafovat. Má v ruce silnou obranu, nebo jen blafuje, aby mě donutil zahrát můj nejlepší útok? Mám použít svou nejsilnější kartu teď, nebo si ji pošetřit na později? Efekty karet navíc mohou zcela zvrátit průběh souboje, některé třeba ruší schopnosti soupeře, jiné umožňují útočit z dálky, další zase zraňují i po prohraném souboji. Prakticky se můžete likvidovat do nekonečna. A tohle jsou prosím pouze základní pravidla. Každá verze Unmatched, jejíž nápovědu jsem vám dal hned v úvodním odstavci, které už vyšly, mají samozřejmě speciality v podobě hrdinů, a ti jsou hlavní proměnnou silou.

Hrdinové v akci

Geralt je mistrem přípravy a jeho unikátní mechanika to dokonale odráží. Na začátku hry si totiž upravujete jeho balíček. Z šesti typů vybavení (dva meče, dvě zbroje, dva elixíry) si musíte od každého druhu vybrat jen jeden, který budete v dané partii používat. Tato volba na začátku hry vám umožňuje přizpůsobit svou strategii soupeři ještě předtím, než je zahrána jediná karta. Navíc, kdo by si občas nechtěl dát Vichřici nebo Puštíka.

Ciri představuje styl boje časované bomby. Mnoho jejích karet má na sobě ikonu Zřídla a dva různé efekty. Který z efektů se spustí, závisí na tom, kolik karet Zřídla již máte ve svém odhazovacím balíčku. Na začátku hry jsou její schopnosti slabé, ale jak hra postupuje a Ciri odhazuje více karet, její moc narůstá do nezvladatelných rozměrů. Hra za Ciri je o přežití úvodní fáze a následném rozpoutání pekla v závěru partie, kdy se z ní stává nezastavitelná síla. Upřímně, v pozdější fázi hry, pokud ji udržíte naživu, můžete rovnou říct GG everybody Ez game.

Prastarý Lešij je pravým opakem rychlých a agilních zaklínačů. Je to pomalé, ale nesmírně odolné monstrum, které bojuje pomocí svých pomocníků, vlků. Zatímco Lešij se po mapě sotva plouží, jeho vlci jsou rychlí a mohou útočit po celém bojišti. Lešijovy karty mu navíc často umožňují přivolávat poražené vlky zpět do hry, takže soupeř čelí neustálému náporu z více stran. Hra za něj je o správné koordinaci a zavalení soupeře početní převahou. Asi nejreálnější použití herních mechanik do deskové hry, co jsem viděl.

Jsou tu i nějaké ty proměnné

Takovou třešničkou na dortu je herní plán, na němž se bude tento zázrak odehrávat. Třeba takový Kaer Morhen přináší speciální pravidlo v podobě jednosměrných cest, které omezují pohyb a vytvářejí taktické úzké profily a bezpečné zóny. Upřímně se mi tenhle přidávek neskutečně líbí, dává titulu takový velice příjemný nádech mysteriózna. 

A nakonec je tu vizuální stránka, která je naprosto špičková. Každý hrdina má svůj vlastní, unikátní výtvarný styl karet, který skvěle vystihuje jeho charakter (ilustrace pro Geralta a Lešije dělal Brick Alexander, pro Ciri Zoë van Dijk). Detailní figurky hrdinů a kvalitní žetony pomocníků vypadají na herním plánu skvěle. Přehledné karty postav, ukazatele zdraví a celkový grafický design jsou nejen krásné, ale i maximálně funkční a intuitivní, což přispívá k plynulému a příjemnému hernímu zážitku. Navíc já miluju animovaný herní design a tady se nemohu vynadívat, dokonce bych toho potřeboval i víc.

Nyní si určitě říkáte, tak tohle je 9/10, nebo dáš rovnou 10, protože jsi už tu Ciri versus Geralt odpustil, ne? Bohužel dámičáci a páničákové, těch nedostatků je tu více. Ačkoliv se to z recenze zdát nemusí, je to vcelku složitá desková hra a byť jsou pravidla velice dobře připravená a napsaná, trvalo mi neskutečně dlouho se do hry dostat. Nicméně to je stále takový malý detail. Tím, co mi vadilo nejvíc, je nevyužitý potenciál pomocníků. Jak jsem psal výše, jsou spíše podpora, u Lešije sice pomalu hlavní útočná síla, přesto s nimi můžete mít nějaké ty plány. Bohužel, pokud se soupeři podaří vás udolat dříve, pomocníci padnou s vámi, což bych možná pochopil u magického Lešije, ale Marigold si vesele žije dál a ten jednorožec by měl též. Alespoň ten jeden tah navíc, kde byste mohli dokončit svůj mistrovský plán. Ale víte co, já tomu odpouštím, protože pokud chápu správně, všechny díly Unmatched se dají vzájemně kombinovat, a to je masakr.

Unmatched Zaklínač – Stříbro a ocel je fantastickým přírůstkem do rodiny Unmatched a zároveň jednou z nejlepších deskoherních adaptací Zaklínačova světa (ano, mluvím o tobě, Starý světe). Hra je rychlá, elegantní, nesmírně taktická a přitom po chvilce i velice dobře pochopitelná. Dokonale zachycuje esenci svých postav skrze jejich unikátní herní mechaniky a nabízí obrovskou porci napětí a zábavy v každém souboji. Je to hra plná chytrých rozhodnutí, psychologického blafování a epických momentů. Ať už jste fanouškem Zaklínače, nebo jen hledáte skvělou soubojovou hru pro dva, tuto krabici si nesmíte nechat ujít. Navíc, kdo by si nechtěl někdy dopřát souboj Achillea s Geraltem?

Klady
  • propracovaný herní systém
  • dokonale asymetrický design postav
  • vysoká taktická hloubka
  • psychologický prvek blafování v soubojích
  • nádherné vizuální zpracování
  • kvalitní komponenty
  • obrovská znovuhratelnost díky kombinovatelnosti s jinými sadami Unmatched
Zápory
  • smrt hrdiny znamená okamžitý konec
  • Geralt by Ciri nikdy neublížil, to prostě ne
  • trošku těžší do herního systému proniknout
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Zpracování

Interakce

Znovuhratelnost

Mozkovar index

Strategie

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.