Citizen Sleeper – úvodka

Citizen Sleeper – co znamená být svobodný?

7. 9. 2022
Zdroj náhledu: Jump Over The Age

Technologický pokrok lidstva se splašeně řítí kupředu, a to, co pro nás ještě nedávno bylo vidinou futuristické společnosti, se pomalu stává skutečností. Nejrůznější média označují díla zobrazující vzdálenou budoucnost jako science fiction, přitom mechanická protetika, holografické projekce, virtuální realita i umělé inteligence, to vše je právě dnes již do jisté míry součástí našich životů. Přesto se mnoho tvůrců rádo uchyluje k vytvoření vlastní verze futuristického světa, který by pro lidstvo nemusel být až tak vzdálený. Citizen Sleeper je jedním z těchto děl, které vás zavede do odlehlého koutu vesmíru desítky, ne-li stovky let v budoucnosti.

Zdroj: Jump Over The Age

Ani kuře zadarmo nehrabe

Studio Jump Over The Age v první polovině tohoto roku představilo jakýsi simulátor vesmírného bytí, ve kterém se ocitnete v robotickém těle androida známého jako Spáč/Sleeper. Vaše umělé tělo obsahuje lidské vědomí schopné racionálně uvažovat a cítit emoce. Mechanickou část vašeho já však vlastní megakorporace Essen-Arp, která váš druh vytvořila, a proto si nedá pokoj, dokud vás jakožto svůj majetek nedostane zpět. Na svém útěku s implementovaným sledovacím zařízením vás cesta zavede až na okraj vesmíru, na zchátralou stanici plnou odpadlíků společnosti, The Eye. Vskutku rozmanitou paletu místních obyvatel pospolu drží snad jen společná vidina a touha vymanit se ze stínu korporátní kontroly, a o to samé se pokusíte také vy sami… získat svobodu… přežít… nalézt odpovědi na své otázky… najít sebe sama, nebo se dopracovat až k vlastnímu zániku.

Oddechová adventura s prvky deskových stolních her a RPG má své vlastní tempo, jehož rychlost určuje sám hráč. V jádru nese zajímavou myšlenku o postmoderní společnosti, jejím uspořádání a mocenském žebříčku. Vyzdvihuje především sílu lidských pout (pokud jsou skutečná) a to, že jakožto jedinec v drsném světě jen stěží obstojíte. Uzavírejte výhodná spojenectví, odhalujte zrádce, vydělávejte peníze, skrývejte se před těmi, co vás pronásledují, a poznávejte pravdu o svých stvořitelích. Citizen Sleeper vám nabídne skutečně mnoho obsahu a bude pouze na vás, kolik se toho rozhodnete objevit.

Hra s časem

Obyvatelé stanice pro vás neudělají nic zadarmo, a tak bude zapotřebí se pochlapit a vyrazit si vydělávat na živobytí. Vše zde má svou vlastní cenu a příležitostí k vydělání si místní měny Cryo není zrovna málo. Abyste své umírající tělo udrželi v chodu, musíte i jakožto android jíst, odpočívat a pečovat o své fyzické zdraví. Jídlo a případné léky společně s dalšími součástkami stojí peníze, které získáte pouze poctivou prací. The Eye je místem mnoha příležitostí a záhad, ale také pořádných problémů. Pouze vy sami si vybíráte, jakým způsobem budete svůj omezený čas trávit. Jeden den je zde označován jako jeden cyklus, chcete-li jedno kolo. Během této doby můžete vyrazit hledat součástky, nadlábnout se lahodným pokrmem, pracovat za barem, povyprávět další příběh místnímu kuchaři a zkoušet mnoho jiných aktivit. Je výhodné umět si všechny důležité úkony správně rozvrhnout mezi jednotlivé dny a uvědomit si jejich priority.

Na začátku každého cyklu vás čeká hod jednou až pěti kostkami, jejichž počet se odvíjí od vaší aktuální kondice, což je spolu s energií jedním ze dvou důležitých faktorů, které si musíte bedlivě hlídat. Tyto stěžejní faktory jednak představují vaše zdraví, zatímco energie se odvíjí od toho, jak moc vám kručí v žaludku. Pokud si nedáte pozor a neudržíte tyto dvě klíčové potřeby alespoň v krajních mezích, začnou se projevovat určité problémy, kvůli kterým můžete ve finále promarnit některé příležitosti a údajně i zemřít. Abych byla upřímná, kolikrát má postava hladověla, ale nikdy se mi ani přes výstražné upozornění nepovedlo zaznamenat sebevětší penalizace. Přesto je dobré si udržovat alespoň částečně uspokojený apetit, protože v případě, kdy vaše postava hladoví, ztrácí dvojnásobné množství tolik důležité kondice mezi každým cyklem.

Zdroj: Jump Over The Age

Kostky jsou vrženy

Zpět ke kostkám. Výsledný hod kostkami je velice důležitým faktorem, který zčásti určí náplň dne. Během jednoho kola budete s kostkami pracovat v tom smyslu, že jedna kostka = jedna akce. Z toho logicky vyplývá, že čím lépe na tom jste z hlediska kondice, tím více kostek vstupuje do hry a tím více akcí můžete během jednoho cyklu provést. Záleží také na tom, jaká čísla vám na kostkách padnou a jakou barvu budou mít. Čím větší číslo se na kostce objeví, od jedné (nejslabší) až po šest (zaručeně kladný výsledek), tím pravděpodobnější bude úspěch vykonávané činnosti. S omezeným počtem kostek tak musíte dobře rozvrhnout své síly, určit si priority a rozplánovat si své další počínání, čímž do hry vstupuje nemilosrdné taktizování.

Každá akce může vyústit v pozitivní, neutrální či negativní výsledek, o čemž jednak rozhoduje barva, ale také hodnota kostky. Čím vyšší číslo dostanete, tím je pravděpodobnější pozitivní výsledek. Takové činnosti vám umožní získat peníze, obnovit energii či například naplnit akční kruh. Naopak negativní výsledky vám mohou ukrojit podstatnou část nejen z kondice, ale také z energie, mohou zablokovat některé činnosti či způsobit ztrátu financí.

Vylepši a hackuj

I když se základní mechanismy zdají být poměrně složité, což si na začátku rozhodně budete myslet, v základu jsou velice jednoduché a velmi brzy se vám dostanou pod kůži. Hra vám také brzy podá pomocnou ruku v rámci vylepšování statistik za body získané posunem v příběhu. Pětice možných upgradů však v zásadě nabídne pouze vylepšování pravděpodobností určitých úkonů, jako například možnost získat měnu z akcí nezahrnujících přímo práci, možnost si za určité komponenty obnovit malé množství kondice, možnost jednou za cyklus hodit znovu kostkami, a získat tak jiné hodnoty, a pár dalších užitečných dovedností. Není to sice mnoho, ale tento systém vám pomůže přehoupnout se z drsných začátků do poměrně snesitelného bytí. Navzdory počátečnímu výběru ze tří typů postav, s různými specializacemi poskytujícími bonusy k určitým statistikám, se všechny vyklubou v to samé ve chvíli, kdy jednotlivé statistiky začnete vylepšovat. Prvotní volba postavy mi proto přijde trochu zbytečná.

Nahlédnout také budete moct do sítí umělé inteligence, které vedou po celé stanici, a prozkoumat tak kyberprostor. Různé činnosti od vás budou přímo vyžadovat, abyste získali data za pomoci hackování. Díky tomu se dostanete k unikátním předmětům, ale pozor, tato síť je dobře střežena a ne vždy se vám podaří vyváznout bez úhony.

Zdroj: Jump Over The Age

Přítel všech, přítel nikoho

Na stanici najdete mnoho postav z různých společenských vrstev a každá naprosto vyniká svou jedinečnou osobností i příběhem, proč a jak se sem dostala. V rámci několika oddělených misí se s nimi můžete spřátelit, uplácet je či efektivně zažehnout plamen nepřátelství. Okraj mezihvězdné kapitalistické společnosti neunikne hledáčku lovců, kteří na vás mají spadeno. Z toho důvodu je důležité si vybudovat přátelství a pevná pouta s vámi vybranými jedinci, kteří vám mohou podat pomocnou ruku ve chvíli, kdy to budete nejvíce potřebovat.

Citizen Sleeper je z VELKÉ části postaven na psaných dialozích, proto od něj raději dejte ruce stranou v případě, že vás na čtení moc neužije. Připočtěme také fakt, že hlavní roli zde hraje příběh a ten nebudete mít šanci pořádně pochopit, pokud neovládáte anglický jazyk. Často se v textu vyskytují odborná slova a české titulky jsou prozatím nedostatkovým zbožím. Přesto má Citizen Sleeper určité kouzlo, které dle mě tkví ve spisovatelském umění autora Garetha Damiana Martina. Kvalitně napsaný text vás dokáže i přes absenci dabingu či jakýchkoliv animací vtáhnout do děje, že se nedokážete odtrhnout od obrazovky do doby, dokud nevyřešíte všechny záhady. Bohužel opět platí, že tuto stránku hry ocení jen ti, kterým nedělá problém psaná angličtina.

Je to až k neuvěření, ale Citizen Sleeper je tak pohlcující hra, přestože se všechno odehrává v nehybné poloze a hráč pouze přepíná mezi jednotlivými dialogy a scénami. Často dostanete možnost zvolit si odpověď či reakci. Ne vždy se však volby shodují s tím, co byste skutečně chtěli udělat, proto jste kolikrát tlačeni do nepříjemných situací. Volby a jejich následky sice mají hmatatelný dopad, ale spíše než svět okolo budou ovlivňovat skupiny jednotlivců, v lepším případě samotné jednotlivce. Je také škoda, že se příběhy postav tak málo prolínají a raději zůstávají spíše samostatnými celky.

Zdroj: Jump Over The Age

Technika a umění v jednom

Citizen Sleeper pracuje s kombinací technické grafiky a lehce komiksového stylu, kterému dominují především postavy. Za jejich návrhem stojí umělec Guillaume Singelin, kterému se povedlo tyto dva styly skvěle začlenit do jejich vizuálu, a tím úžasně podtrhnout osobnost každé z nich. Výrazné linie, tlumené barvy a hromada detailů, to vše vás přinutí několik desítek vteřin nově představenou postavu obdivovat. Okolí stanice The Eye se však drží spíše té technické grafiky a prezentuje vám toto prostředí formou 3D modelu se spoustou názorných ikonek. Je trochu škoda, že se studio nedrželo komiksovějšího stylu i zde, protože stanice a postavy na první pohled působí dojmem ohně a ledu. Nemohu o nich však říci, že by se tyto dva styly k sobě nehodily, právě naopak.

Přesto mě poměrně mrzí, že si Guillaume Singelin dal tolik práce s postavami, ale během scén, v nichž se například ocitnete v přeplněném baru či uprostřed rušné ulice, se v pozadí objevují pouze záběry na potemnělé budovy stanice, kde se sem tam něco mihne. V momentě, kdy si mermomocí snažíte představit si chybějící kulisu, působí statický záběr stanice, doprovázený jedním portrétem postavy, až rušivě. Z toho důvodu musíte vynaložit značné úsilí a představivost, což by jistě odpadlo, kdyby alespoň některé scény měly tematické pozadí.

Podstatnou složkou dotvářející celou pohlcující atmosféru je bezesporu hudba. Samotná audio stránka titulu je vymazlená do sebemenšího detailu a společně s elektronickým soundtrackem od Amose Roddyho je tím hlavním důvodem, proč vás tento titul dokáže tak snadno pohltit. Tolik hmatatelné emoce jsem u hry již dlouhou dobu nezažila. Na začátku velmi jasně pocítíte tlak nutnosti udržet své umírající tělo v chodu, přesto jste pouze chudý uprchlík se statusem lovné zvěře, žijící v prázdném přepravním kontejneru. Jak se s touto situací vypořádáte, je už pouze na vás.

Citizen Sleeper vás rozhodně neoslní realistickou grafikou, velkým otevřeným světem ani procítěným dabingem. Jeho kouzlo naopak tkví v jednoduchých mechanikách a ve skvěle sepsaném příběhu ilustrujícím kruté osudy zajímavých postav. Tento vesmírný simulátor, jemuž jasně dominuje psané slovo, právě lehce ztroskotává na nutnosti dobré znalosti psané angličtiny a pořádné dávky představivosti. Přesto vás titul neskutečně pohltí a nehodlá vás pustit do doby, než se prokoušete cca osmihodinovým dobrodružstvím. I když se u některých hráčů může dostavit mírný stereotyp, nudit se rozhodně nebudete.

• jednoduché, přesto funkční vizuální zpracování
  • výborně napsané příběhy
  • jedinečné postavy s vlastními osudy