Kvantum – úvodka

Desková hra Kvantum – vesmírné dobrodružství

4. 8. 2022

Recenze nejen deskových her, ale všeobecně i jakéhokoliv produktu, knihy či videohry se převážně točí kolem subjektivního názoru daného jedince. I když kolikrát chcete být objektivní, vaše osobní názory koneckonců mohou více či méně ovlivnit hodnocení. To samé nastává v případě, že se vám do rukou dostane výtvor českých autorů, a tak mu v koutku duše o to více fandíte. Desková hra Kvantum je jednou z novinek od společnosti Dino, která ukazuje, že zlaté české ručičky jsou schopny skutečně velkých věcí.

Taste karty, jde se do boje!

Kvantum je dílem Honzy Maška a Štepána Peterky. Tato desková hra má poměrně jednoduchá pravidla a ještě jednodušší cíl. Kdo jako první doletí na planetu Kvantum, vyhrává. Zahrajete si tak na neohroženého vesmírného kapitána a s pomocí roztomilých mimozemšťanů se pokusíte zdárně dostat až do cíle. Hra je určena pro dva až šest hráčů s věkovým doporučením od osmi let kvůli přítomnosti lehké matematiky, ale ruku na srdce, možná se s ní budou více prát ti starší. V barevné krabičce drobnějších rozměrů najdete jeden oboustranný herní plán, sto dvanáct karet s mimozemšťany, dvacet navigačních karet a šest plastových figurek různých barev.

Herní plán vám nabídne hned dvě různé cesty. Modrá trasa je delší, kdežto ta fialová obsahuje daleko méně políček. Díky tomu si tak můžete efektivně zvolit kratší či delší variantu v závislosti na počtu hráčů a jejich věkové kategorii. Každý hráč si poté vybere jednu barevnou figurku a umístí ji na start (u modrého plánu je to UFO, u fialového vesmírná raketa). Ještě před zahájením hry si pečlivě promíchejte oba balíčky karet a poté si jich každý hráč vezme pět. Karty s planetkami položte vedle hracího plánu lícem dolů.

Kvantum – obsah balení
Kvantum – figurky a karty
Kvantum – detail herního plánku a figurek

Nastav, leť, taktizuj a předběhni

Každé herní kolo je rozděleno na čtyři fáze:

• Nastavení kurzu
  • Let
  • Mimozemská technologie
  • Doplnění energie

Na začátku kola během Nastavení kurzu je důležitá rychlost, postřeh a správné počty. Kapitán daného kola otočí vrchní kartu z navigačního balíčku s planetkami. Na ní se vždy nachází číslo určité barvy, stejně tak planety. V tento moment hráči musí co nejrychleji vyložit takové karty ze své ruky, aby jejich součet dal dohromady číslo na navigační kartě. POZOR! Hráči musejí karty vyložit najednou! Pokud hráč nemá karty s vyhovujícími hodnotami, aby mu ve výsledku daly požadované číslo, může místo toho vyložit jednu kartu té samé barvy, jakou má planeta. Nemá-li ve své ruce ani jednu možnost, kolo musí nedobrovolně vynechat. Jak už jsem zmiňovala, jde zde hlavně o rychlost, proto ten hráč, který karty vyloží jako poslední, nestihl včas nastavit kurz a toto kolo nehraje. V případě, že hrajete s malými dětmi, pravidla dovolují tuto část na rychlost zcela vypustit.

Druhá fáze Letu vaše figurky na herním plánu posune vždy o tolik políček dopředu, kolik jste vyložili karet. Kapitán nejprve zkontroluje, zda vyložené karty ostatních skutečně dávají dohromady správné číslo. Pokud se hráč zmýlil, jdou všechny jeho chybně vyložené karty do odhazovacího balíčku a on zůstává na místě.

Třetí fáze, pojmenovaná Mimozemské technologie, už v sobě skloubí trochu toho záškodnictví. Karty, které během první fáze vyložíte na stůl, vám zůstávají až do konce celé hry a vy si takto s každým dalším kolem střádáte svou pidiarmádu. Je výhodné si je vždy seřadit do sloupců dle barev, protože během této fáze lze využívat různých efektů a speciálních schopností mimozemšťanů. Pokud hráč nastřádá čtyři karty stejné barvy, může okamžitě svou figurku posunout o tři políčka vpřed (karty odhodí do odhazovacího balíčku). V případě, že se vám povede seskládat postupka stejné barvy, např. 4, 5, 6 a 7, v ten moment můžete využít mimozemské schopnosti, které jsou vyznačeny vlevo dole na každé kartě.

Červená je hamižná

Červení mimozemšťané jsou jedinou výjimkou, protože ti jsou tak hamižní, že za dvě karty můžete jakémukoliv protihráči sebrat jednu jeho již vyloženou kartu, abyste si např. doplnili postupku. U červených karet se tedy postupka neskládá, což se ovšem nedá říci o těch ostatních. Za zelenou postupku si můžete vyměnit pozici dvou libovolných figurek. Za modrou se naopak se svou figurkou můžete posunout o jedno políčko před prvního hráče a za žlutou postoupíte hned o pět políček vpřed. Nutno poznamenat, že nastřádat postupku či potřebný počet karet bude chvilku trvat, proto záškodnické taktiky nepřicházejí hned v prvních kolech.

Poslední fází je Doplnění energie, během kterého si každý hráč prohlédne své zbylé karty v ruce a ty, které se mu nelíbí, může odhodit do odhazovacího balíčku. Poté si musí líznout tak, aby měl v ruce pět karet.

Na hracím plánku je dokonce pár míst vyznačených planetkou, která hráči dávají jakousi imunitu. Pokud na takovém místě stojíte, nikdo na vás nemůže použít efekty ani schopnosti mimozemských technologií. Vyhrává ten hráč, kterému se jako prvnímu podaří doletět na planetu Kvantum. Vítězů může být i více v případě, že se během jednoho kola do cíle dostane více hráčů.

Galaxie plná barev

Hra Kvantum je skutečnou pastvou pro oči. Pochopení pravidel vám nezabere příliš dlouhou dobu a jedno dohrání vám bude trvat přibližně půl hodiny, takže ani málo, ani moc. Kola odsýpají poměrně rychle, takže se jedná o svižnou záležitost. Už samotná krabice vás navnadí na pořádné vesmírné dobrodružství, protože hraje všemi barvami galaxie a vypíchnout musím především mimozemšťany od autorky Lucii Čmilanské. Z hlediska vizuálu tak nemám co hodnotit zle, protože přesně tato paleta barev a tvarů zaujme nejen ty nejmenší, ale i dospělé.

Není však všechno zlato, co se třpytí. Celé balení má drobnější rozměry, ale jakmile krabici otevřete, zjistíte, že je prakticky poloprázdná. Velikost krabice určuje herní plán, který by klidně mohl být skládací nebo by se mohl dát přehnout, čímž by se ušetřila podstatná část místa a celé balení by najednou mohlo mít příjemné cestovatelské rozměry bez zbytečně nevyužitého prostoru. Herní plán obsahuje políček tak akorát (asi bych se nezlobila, kdyby jich bylo více), ale není na něm zcela jednoznačně jasné, kde se nachází start. Při letmém pohledu vám dojde, že musíte vyrazit od UFA, potažmo vesmírné rakety, ale nějaká vlaječka s nápisem START či jinak znázorněný začátek by mohl dát i těm nejmenším jasnější nápovědu, kde začít. Plastové figurky jsou úplně ty nejzákladnější, které známe z těch největších klasik, jako je například Člověče, nezlob se! Přidanou hodnotou by jistě bylo, kdyby figurky měly nějaký jiný tvar a znázorňovaly by například různé tvary raket a dalších vesmírných prostředků, aby si hráči nevolili pouze barvu, ale i způsob, jak se po vesmíru budou pohybovat.

Kvantum – detail herního rozložení
Kvantum – mimozemšťánci

Hravé učení

Hru Kvantum jsme zkoušeli ve dvou hráčích a musím uznat, že jsme tak zaznamenali několik problémů. Budete-li ve dvou hrát na rychlost v první fázi hry, stačí pouze co nejrychleji vyložit kartu stejné barvy, jako má planeta, čímž druhého protihráče zcela připravíte o možnost postupu. Tím se však každé kolo budete posouvat o jedno pole a ani ne v půlce herního plánu vám dojdou navigační karty s planetkami. Ano, balíček poté zamícháte a použijete jej znovu, ale pokud hra nabízí přes sto karet s mimozemšťany, dvacet navigačních karet je podle mě málo. V případě, že byste ve dvou hráčích na rychlost nehráli, i na delší trati hra skončí příliš rychle. Z toho důvodu mi přijde, že by Kvantum mělo být určeno pro tři a více hráčů, protože hra pouze ve dvou moc nefunguje.

Samozřejmě tyto problémy opadají ve chvíli, kdy se u stolu sejdou tři, čtyři, pět či šest hráčů, čímž automaticky nabírá na síle také zábavnost. Hra najednou funguje tak, jak má, a nabízí všem zúčastněným pořádnou vesmírnou jízdu s dávkou taktizování, sabotáže a humoru. Pro menší děti jde o dobrý způsob, jak si hravou cestou procvičit základní počty a úsudek. Desková hra Kvantum je skutečně cílena na menší publikum, protože jakmile vám mladší spoluhráč v týmu chybí, není to zrovna kousek, po kterém byste primárně sáhli.

Desková hra Kvantum od dvou českých autorů v sobě skloubí hravé učení formou krásně zpracované hry, ve které se hráči musí bezpečně probojovat až do cíle planety Kvantum. Během vašeho letu je důležitá rychlost, postřeh, dobrý úsudek, taktizování a odvaha na to, svým protihráčům maličko zavařit. Kvantum doporučujeme hrát ve třech a více hráčích, protože pouze dva si jej tolik neužijí. Ani větší množství navigačních karet či jiné tvary figurek by nebyly na škodu, ale už takto Kvantum nabízí pestrou zábavu pro začínající školáky, a dokonce i pro předškoláky.

• krásné barevné zpracování
  • roztomilé ilustrace karet
  • hravé procvičování počtů