Don’t be afraid

Don’t Be Afraid – pojďme si zahrát takovou hru!

27. 6. 2021

Don’t be afraid je hororová hra, kterou vytvořila studia Hydra Games S.A., Limo Games a Broken Arrow Games. Pokud se tedy rádi bojíte, připoutejte se, protože jízda začíná!

Dobré ráno, Davide!

Příběh začíná tím, že se probudíte v malé zamčené místnosti. Z reproduktoru se ozývá mužský chraplavý hlas: „Zdravím, Davide, pojďme si zahrát pár her!“ Ocitáte se v roli malého Davida - chlapce, který byl unesen záhadným mužem jménem Franklin. Ten si s vámi chce pouze zahrát několik zvrácených her, a tak vám postupně připravuje průchod velice děsivým okolím. V každé části vás pronásleduje jeden z Franklinových výtvorů a jelikož si libuje v experimentální chirurgii, není to hezký pohled. Jak hrou procházíte, postupně zjisťujete, co se vlastně stalo, a nakouknete tak pod roušku minulosti nejen té vaší, ale i šíleného psychopata, který vás unesl. Do toho jsou zde ještě zanechané zvláštní vzkazy, které vás provází celou hrou a všimne si jich pouze jen pozorný hráč. Víc však k příběhu prozradit nemůžeme, abychom vám nevyzradili celou zápletku.

Neotáčej se, nemrkej, nedýchej…

Co se týče gameplaye, je to vcelku prosté. Příběh je rozdělený do několika kapitol. Ty se mění podle toho, ve které části domu se zrovna nacházíte a s kým se tam zrovna nacházíte. Pokaždé si musíte dávat pozor na něco jiného. Připravte se také na to, že si ani nebudete tak hrát s hrou, jako ona si bude hrát s vámi. Někdy se okolní prostředí může změnit k nepoznání z vteřiny na vteřinu, z čehož pořádně zamrazí. Strašidelné okolí, které působí opuštěně, vám bude nahánět husí kůži. To všechno doprovází nepříjemný pocit všudypřítomných panen. Ačkoliv se na první pohled zdá, že figurky i figuríny jsou neživé, později se přesvědčíme o opaku. Některé z nich jsou velmi zrádné. Atmosféra je v některých částech opravdu mrazivá a budete mít celý čas nepříjemný pocit, že vás někdo sleduje. To nebudete daleko od pravdy. Nepříjemné pocity z pronásledování prokládá hra také menšími infarktovými momenty, jako jsou jumpscary nebo utíkání před různými nestvůrami vytvořenými naším únoscem.

Hra pokračuje

Ovládání je vcelku slušné. Občasné potíže byly na straně záporných postav, které vás nahánějí. Někdy bugy zapříčinily, že jsme z nebezpečí vyvázli a ani jsme netušili jak. Na druhou stranu se stávalo i to, že nás nepřítel polapil, i když ne zcela logickým způsobem, jelikož se zrovna v okolí nikde nenacházel. Graficky je hra velmi dobře zpracovaná a zcela podtrhuje strašidelnou atmosféru. Okolnímu prostředí dává ten správný nádech. Hudba velice dobře všechno podtrhuje a dává tak dokupy velice strašidelný obraz. Čím déle budete hru hrát, tím více se vám z ní bude dělat nevolno. Don’t be afraid je tedy dobře zpracovaná po technické stránce, výjimku tvoří malé bugy, které občas mohou narušit průběh hry. Stávají se však jen zřídka. Herní styl je repetitivní a v každé kapitole se opakuje ten stejný či podobný scénář. Stále řešíte podobné hádanky a snažíte se utíkat před různými zabijáky, kterým byste mohli padnout za oběť. Mění se prostředí, monstra, které vás nahánějí, a způsoby, kterým jim můžete uniknout. Někdy je zápletka neotřelá a nečekaná, avšak herní styl zůstává stále stejný.

Hra Don’t be afraid navozuje velice dobrou hororovou atmosféru a rozhodně se po ní budete bát. Pokud ne, minimálně jednou se vám rozbuší srdce infarktového rázu. Výhodou jsou i hádanky, které na vás čekají a rozmanitá nabídka nestvůr. Někdy je však těžší se posunout v příběhu, a tak jen chodíte a mačkáte všechno, co vám přijde pod ruku. Hra dobře graduje a postupem času se vám udělá opravdu nevolno, a to buď díky příběhu nebo okolnímu prostředí, které je někdy krvavé, místy až surové. Musíme jí však vytknout menší chybičky ze strany bugů a také to, že herní styl je vcelku repetitivní. Obrovským plusem jsou alternativní zakončení příběhu, které se mění, a velmi tedy záleží na tom, jak dbáte na detaily. Hru Don’t be afraid tedy doporučujeme, pokud se chcete bát a mít pocit nepříjemného mrazení v zádech.

• prostředí, grafika
  • neotřelí záporáci
  • strašidelná atmosféra
  • hra má vícero zakončení
  • občasné bugy
  • někdy si s hrou samotnou nevíte rady (jen chodíte a klikáte)
  • repetitivnost herních mechanik
  • Datum vydání 17.12.2020
  • 0.0

Anežka Ebrová

Anežka je hráčka již od dětských let. Její vášeň propukla již na základní škole díky školním počítačům, kde ztrácela pojem o časoprostoru. Mezi její první herní lásky patří série Half-Life. No a jak se říká, stará láska nerezaví. Hry od Valve prostě zbožňuje stejně jako střílečky a skákačky. Mezi její další koníčky patří hlavně sport, cestování, knihy a deskovky. Avšak její láskou zůstávají vždy hry, stejně jako pivo - tanková Plzeň 12° středně vychlazená.