Korál – úvodka

Desková hra Korál – boj o místo na slunci

18. 12. 2023

Slunce je nejen žhavá koule ve středu naší sluneční soustavy, ale také dárce života všemu na planetě. I ty nejdrobnější organismy potřebují světlo k tomu, aby pod hladinou v tropických oceánech mohly utvořit dechberoucí scenérie známé jako korálové útesy, které poskytují domov nespočtu mořským živočišným druhům. Jenže to, co pro nás vypadá jako nádherná pestrobarevná pastva pro oči, je ve skutečnosti tvrdý taktický boj o každičký sluneční paprsek znamenající život, zatímco stín přivodí zánik. V novince od vydavatelství Blackfire se přesně tohoto nemilosrdného procesu zúčastníte v deskové hře Korál.

Život v symbióze, přesto krutá bitva

Korálové útesy jsou výsledkem stovek až tisíců let vývoje, než se některé z těch nejrozměrnějších dopracovaly do podoby, jakou můžeme obdivovat dnes. Vy však nebudete muset čekat staletí na to, abyste svůj vlastní korálový útes vytvořili. Stačit vám bude pouhých pár minut. Desková hra Korál na vás naloží úkol společnými silami vybudovat pestrobarevný úkaz na drobné skalce, ale přitom se každý hráč pokusí právě svůj korál na úkor ostatních dostat co nejblíže ke slunci. I když máte všichni společný cíl, jste si nemilosrdnými soupeři.

Korál – postav korálový útes
Korál – zadní strana
Korál – úvodka

Korál si zahrajete od jednoho do čtyř hráčů od osmi let. Čím hra po odhalení víka překvapí, jsou nádherné dřevěné komponenty dílků jednotlivých druhů korálů. Ve hře najdete čtyři barvy odlišující typy korálu po šesti dílcích tvaru písmena L. Každému náleží i jeden ze čtyř odpovídajících žetonů a vše by nemohlo vzniknout bez pevného bodu, o který se postará jeden dílek skály. Sada šesti startovních karet vám může ulehčit začátky v různém počtu hráčů. Dále v bohatě zdobené krabici najdete také látkový pytlík s logem hry a dvanáct speciálních bodovacích karet pro náročný sólový režim. Komponenty jsou kvalitní, bytelné a kladně hodnotím i jejich barevné provedení. Odstíny jsou sladěny, aby dohromady vytvářely skutečnou pastvu pro oči.

Co jindy trvá stovky let, zvládnete za pár vteřin

Už při prohlédnutí obsahu balení musí být jasné, že korál je drobnější abstraktní hra využívající naplno také třetí rozměr. Prostorová představivost, trpělivost, strategie i pevná ruka bude něco, bez čehož se neobejdete. Před začátkem hry je zapotřebí vytvořit pevný základ, na němž se bude váš budoucí korál rozpínat a růst. Každý zúčastněný hráč obdrží dílky vlastního druhu korálu a pár dílků neutrální či soupeřovy barvy. Ty postupně ke skále uprostřed stolu přikládají dle stanovených pravidel, až krychli představující horninu zcela zakryjí. Boj o světlo může začít.

Po položení základů na řadu přicházejí žetony. Ty hráči umisťují na vrchol korálu na prázdné pole jakéhokoliv jiného symbolu, než je ten jejich. Když tedy hrajete za červený korál, žeton smíte položit na všechny ostatní barvy kromě červené. Hráči se střídají v tazích, během nichž mají možnost provést dvě akce… RŮST nebo POHYB. Při výběru akce RŮST přiložíte nový dílek korálu ze své zásoby na stále objemnější útes ve středu stolu. Přitom jej musíte alespoň jednou stěnou napojit na dílek, na němž stojí váš žeton. Dávejte také pozor, aby vám dílek nespadl, protože v takové situaci můžete být penalizováni podle toho, jak jste se před začátkem hry domluvili s protihráči. Díky RŮSTU a využívání neutrálních dílků korálu můžete vyzvednout svůj žeton k výšinám nebo zakrýt symboly představující vítězné body jiného hráče. Jak lstivé!

Korál – dílek ke skále
Korál – karty začátků
Korál – rozestěvný korálový útes
Korál – dílky korálů
Korál – karty

Akce POHYB je hned dvojího typu. Někdy svůj žeton budete muset přemístit na jiné strategické místo, protože místa začne postupně ubývat. K tomu slouží POSUN v jakémkoliv pravoúhlém směru na korálu. Překážkou vám nejsou výškové rozdíly, ale vlastní korálové dílky či plocha hracího stolu. Žeton totiž nesmí opustit korálový útes nebo se posouvat přes symboly vašeho druhu. Jiná písnička je to v případě akce PŘESUN. Ta vám sice dovolí žeton odebrat z útesu, ale tím ukončujete svůj tah a až v tom následujícím jej můžete umístit zpět na nové místo. Protože je Korál trojrozměrná hra, nesmírně důležité bude vnímat tvar útesu ze všech možných stran. Třeba se z jiného úhlu naskytne ideální šance zaskórovat. Když některý z hráčů přiloží k útesu svůj poslední dílek korálu, nastává konec hry a zbylí protivníci dokončí své tahy dle instrukcí v pravidlech. Nakonec už jen stačí sečíst body. Za každý jeden symbol viditelný při pohledu z ptačí perspektivy, tedy svrchu, získáte bod. Vítězem je ten, kdo má nejvyšší skóre.

Strategický twister

Desková hra Korál je chytrá 3D stavebnice, u níž nestačí pouze bezmyšlenkovitě skládat dílky na sebe a doufat, že to nějak dopadne. Hra je rychlá a nezabere vám ani půl hodiny při plném obsazení hráčů. Navíc od vás vyžaduje i špetku psychologického přesahu. Musíte totiž odhadovat, co by mohli udělat vaši soupeři, a volit své tahy tak, abyste z nich vyšli co nejlépe. Co když mi protihráč svým dalším tahem může veškerou mou snahu zmařit? Jak ji zmařím já jemu? Přijde vám hra moc jednoduchá a prostá? Zpestřete si ji některou z herních variant, kdy proti sobě stojí dva týmy po dvou hráčích, nebo vše nechte na náhodě ve verzi chaos.

Pokud zrovna nemáte po ruce kooperační parťáky, zabaví vás sólový režim, který je, spíše než hrou, více logickým puzzlem… náročným logickým puzzlem. Ve hře jednoho hráče pracujete se všemi typy korálů najednou s využitím látkového pytlíku a bodovacích karet rozdělených na tři různé obtížnosti. Jejich výběr můžete nechat na náhodě losováním, nebo si je úmyslně zvolit sami. Cílem jednotlivce je dle karet vytvořit korál s nejvyšším bodovým ziskem. Z pytlíku si taháte náhodné dílky a sestavujete je na útes dle pravidel jako u hry více hráčů. Ačkoliv se to zdá jako snadný úkol, opak je pravdou. Korál vám zkrátka dá obrovskou svobodu v tom, jakým způsobem ho chcete hrát.

Korál – ukrytý žeton
Korál – různé herní režimy
Korál – uvnitř balení

Logická výzva v kostce

Před vůbec první hrou jsme se lehce trápili s pravidly. Ne že by byla nesrozumitelná, ale poněkud hůře si jde představit různé akce při tolika možnostech a režimech. Určitě je tedy lepší variantou sáhnout spíše po videonávodu. Korál mezi dalšími abstraktními hrami vyniká nejen svým nenásilně zakomponovaným tématem, ale i variabilitou. Různé varianty hry jsou každá jedinečná, obzvláště ta sólová překvapila snad ze všeho nejvíce.

Oproti například nedávno recenzované hře Monolythu na vás Korál vyvalí pestré barvy a dřevěné dílky jsou přece jen na omak příjemnější. I přesto nejde o deskovkou, kterou bych z police vytahovala dennodenně, ale na zpestření volné chvíle funguje skvěle, pokud se nebojíte namáhat logické uvažování… a právě v tom vidím největší nevýhodu. Obávám se, že Korál mezi ostatními velkými hrami jednoduše zapadne. Lidé, kteří si rádi nechají zamotat hlavu nad těžkým rébusem, jsou ideální cílovou skupinou, na niž se Korál snaží mířit. Pro ty, co logice neholdují, však nenabízí zhola nic.

Korál se stává zajímavým přírůstkem do světa deskových her díky inovativnímu spojení abstraktní strategie a trojrozměrného přesahu. S dřevěnými komponenty, pestrým designem a herní variabilitou nabízí rychlou zábavu pro ty, kteří hledají logickou výzvu a rádi se ponoří do taktických soubojů o sluneční paprsky. V opačném případě však ničím neoslní.

• vizuálně přitažlivé a kvalitní zpracování
  • několik variant, jak hru hrát
  • překvapivá strategická hloubka