Little Nightmares II – Mono a Six

Little Nightmares II – malé noční můry podruhé

14. 2. 2021

S hororovými hrami se v poslední době roztrhl pytel. Čím dál více vývojářů se snaží cílit na naše úzkosti a strach skrze temnou děsivou atmosféru s co nejškaredějším enemákem. Potemnělé dlouhé uličky, jumpscary, srdeční tep ve vysokých číslech a nervozita z toho, co na nás čeká zrovna za dalšími dveřmi. Už Little Nightmares z roku 2017 nám ukázalo, že hlavní záporák nemusí být vždy ten nejošklivější a že se dá skloubit krásné s děsivým. Little Nightmares II si od svého předchůdce mnohé bere, ale posouvá laťku opět o něco výš.

Hypnotický signál

Lokace jsou skoro až snové a nemyslím teď hezké sny. Představte si své zhmotněné noční můry a k tomu jednu zvláštní věž a jednoho zvláštního vysokého, štíhlého muže s kloboukem. Svět kolem vás se mění, jeho obyvatelé se začali chovat divně a vy jste jedinou možnou záchranou. Tentokrát se v hlavní roli objevuje malý chlapec jménem Mono. Ten se musí dostat přes všechny překážky, nástrahy, pasti a nepřátele až do prapodivné vysílací věže, která je patrně zdrojem všech potíží. Právě tato vysílací věž vydává televizní signály, kvůli kterým jsou obyvatelé i budovy divně pokroucení a zdeformovaní. Navíc přitahuje lidi jako magnet až do té míry, že jsou schopni vás zabít jen kvůli tomu, že jste jim televizi vypnuli.

Little Nightmares II – první setkání
Little Nightmares II – útěk

Cesta to ovšem nebude lehká a na Mona číhá spoustu nebezpečí za každým rohem. Naštěstí není sám a poté, co zachrání malou dívku ze zajetí Lovce, se vydávají na cestu společně. Jakmile dívka v průběhu hry získá žlutou pláštěnku, máte ihned jasno, o koho se jedná. Neočekávejte však moc příběhu. Ten vám není úplně jasný ani poté, co hru dohrajete. Spíše než na příběh dává Little Nightmares II důraz na intenzivní zážitek z hraní.

Hádanky nepředstavují překážku

Six vás po celou dobu doprovází, a tak je uzpůsobena i hratelnost. Často narazíte na překážky, které bude třeba překonat pro postup dál pomocí logiky. Hádanky, ač je jich zde dost, jsou různorodé a vyvážené, co se obtížnosti týče. Většinou půjde o odlákání pozornosti nebo hledání klíčů. I tak není žádný úkol stejný jako ten předešlý. Six se ne na všechna místa dostane společně s vámi, a tak se budete muset s některými nepřáteli vypořádat sami a najít vytouženou část puzzlu. Boje s nepřáteli jsou akční a v několika málo případech najdete i zbraň ke své obraně, jindy vám poslouží okolní prostředí a vaše vychytralost.

Little Nightmares II slibovalo větší důraz na hororovou stránku a to se vývojářům z Tarsier Studios rozhodně povedlo. Oproti prvnímu dílu bude vaše srdce zběsile bušit prakticky skoro pořád. Už jen lokace školy s učitelkou, co může svůj krk natahovat do neomezené délky, nebo nemocnice s márnicí, kde na vás číhají pohyblivé loutky, jsou děsivé samy o sobě. Budete tak muset často přemýšlet a rychle jednat zároveň. Hra je protkána pasážemi, kdy je potřeba se tiše a nenápadně proplížit přes nepřátele, a zároveň zběsilými naháněcími scénami, kde vás byť i jen jedna malá chyba může stát život. Na druhou stranu právě kontrast tichého plížení a rychlých útěků udržuje vaši pozornost a zamezuje působení monotónnosti. Všechno přijde z ničeho nic a bez většího varování či náznaků. Otestujete si tak své reakce, všímavost a pohotovost čelit aktuálním výzvám.

Ne vše je dokonalé

Právě rychlé úniky jsou zde kamenem úrazu. Do cesty se vám přitom postaví všemožné překážky, a než stihnete zareagovat k jejich překonání, už jste chyceni. Prostor pro chyby vám hra rozhodně nedává, proto budete některé scény opakovat několikrát, než je dostanete do ruky a vše správně načasujete. Když už tedy jednu část opakujete po osmé, vážně vás to přestane bavit a hladina adrenalinu je ta tam. To se samozřejmě týká i stealth úseků. Nepřátelé mají asi někdy rentgenové oči a vidí vás i přes to, že se ukrýváte pod postelí, v krabici apod.

Hra je rozdělena do pěti epizod, z nichž má každá podobnou strukturu. Když nad tím ale nebudete moc přemýšlet, ani vám to během hraní tak nepřijde. Little Nightmares II jste schopni dohrát za cca pět hodin. Pokud máte tu možnost, zvolte raději ovladač než klávesnici – na té je hratelnost v určitých částech trochu krkolomná.

Pokud jste na druhý díl natěšeně čekali, pokračování vás rozhodně nezklame, právě naopak. Čekají na vás skvělé akční a hororové scény, děsiví nepřátelé, zajímavé hádanky, sladěná podtrhující hudba, silné emoce, nastíněný příběh vyvolávající otázky a jedinečná stylizace světa Little Nightmares. Pro nadšené hráče hororových her to ovšem nebude tak silný zážitek kvůli obsahově stejně postaveným epizodám, a tím pádem předvídatelnosti. Zůstalo nám tak plno otázek k nevysvětlenému příběhu, že by se nedalo ani divit, kdybychom se v budoucnu od vývojářů z Tarsier Studios dočkali i třetího dílu.

• herní zážitek
  • atmosféra
  • skvělá hudba a grafika