Mrtví kráčí po zemi Život v ráji – úvodka

Mrtví kráčí po zemi: Život v ráji – recenze

7. 5. 2022

Musím se přiznat, že co se týče českých spisovatelů, mám opravdu mezery. Není to z toho důvodu, že bych nečetl žádné knihy, ale spíše proto, že se obracím hlavně k zahraničním titulům. Z našich krásných krajin si nejraději přečtu něco z tvorby Františka Kotlety, protože se mi líbí jeho styl psaní a humor. Jméno spisovatele Martina Štefky jsem několikrát zaslechl v souvislosti s Kotletou, kdy někteří lidé připodobňovali jejich styl. Proto jakmile se naskytla příležitost získat knihu Martina Štefka, neodolal jsem své zvědavosti.

Díky nakladatelství Golden Dog (jehož majitelem je mimo jiné pan Štefka) se nám do rukou dostala recenzovaná kniha Mrtví kráčí po zemi: Život v ráji.

Autor obálky:
Svět:
Žánr:
Korektura:
Rok vydání:
E-kniha:

Martin Štefko
Tereza Šedová
Golden Dog
Mrtví kráčí po zemi
Zombie, Survival
Veronika Štefková
250
brožovaná
2017
978-80-88067-07-8
ano

Zdroj: Golden Dog

Obálka knihy

Než se pustíme do recenze samotné knihy, rád bych na chvíli probral její obálku. Autorkou je Tereza Šedová, kterou mnozí mohou znát pod přezdívkou Teryster. Pokud se pohybujete v uměleckých kruzích, určitě ji znáte ze stránek jako ArtStation, Deviantart, Pinterest nebo Tumblr. Pokud o slečně Šedové slyšíte poprvé, podotýkám, že se jedná o umělkyni, jež vytváří především projekty s tematikou Dragon Age, ale najdete u ní i Mass Effect a spoustu dalšího obsahu. Zároveň působí také jako lektorka pro Witchart.

Chápu, že to teď může vypadat jako placená reklama, ale věřte mi, že tomu tak není. Slečnu Šedovou zmiňuji kvůli takovému mému osobnímu zlozvyku, že když si vybírám knihu, musí mě zaujmout už svým obalem. Pokud mě nezaujme, dám šanci popisu na zadní straně obálky, a pokud selže i ten, automaticky knihu odložím. Proč to vše vůbec zmiňuji? Obálka knihy Mrtví kráčí po zemi: Život v ráji vás totiž rozhodně zaujme už hned na první pohled. Ponurá paleta hnědých tónů v čele se sebevědomým širokým postojem hlavního hrdiny na vydlážděné cestičce z nemrtvých má skutečně tu správně tajemnou atmosféru.

Zdroj: teryster.artstation.com

Pozor, pozor, upozornění!

Při psaní tohoto článku se snažím vzpomenout si, zda jsem někdy narazil na knihu, která by měla na začátku varování před explicitním obsahem zahrnujícím násilí a sexuální praktiky. Než se však vyjádřím ke knize Mrtví kráčí po zemi: Život v ráji, je třeba poznamenat, že text je v některých ohledech skutečně podrobný, proto by jej neměly číst osoby mladší osmnácti let. Myslím, že rozhovor o tom, jak někdo vůbec může přemýšlet o zavedení prošlé tyčinky Mars do zadku, mě poznamená na celý život.

Dalším upozorněním je, že ačkoliv se jedná o prequel, měla by se tato kniha číst až jako druhá v řadě. Bohužel jsem zatím neměl to potěšení přečíst si první díl knihy – Mrtví kráčí po zemi – ale to mi vlastně vůbec nevadilo. Čtenáři, kteří se již setkali s prvním dílem, mohou kovbojský příběh ocenit mnohem více, protože má vysvětlit některé detaily. To ovšem neznamená, že pokud jste se – stejně jako já – vrhli rovnou na tento prequel, že si ho neužijete. Ve skutečnosti se vám bude líbit, pokud máte rádi humor, brutalitu a občasnou erotiku. Je jen škoda, že první vydání již není k dispozici ve fyzické podobě, ale třeba se dočkáme.

Klasické zasazení

Mrtví kráčí po zemi: Život v ráji se odehrává v době klasického klišé, které jsme již mnohokrát viděli, ať už ve filmech, knihách, televizních pořadech nebo ve videohrách. Nemluvím o ničem jiném než o zemi zasažené zombie apokalypsou. Neříkám, že toto zasazení je bezprostředně špatné, ale musí být provedeno dobře, protože pokud ne, možná se raději podíváte na nekonečnou Růžovou zahradu, Pojišťovnu štěstí nebo třeba starou dobrou Ulici. To naštěstí není případ této knihy. Martin Štefko skvěle vykreslil postapokalyptický svět, ve kterém byste rozhodně nechtěli žít… pokud tedy nejste hráč videoher.

S Kovbojem je sranda

Hlavním hrdinou této divoké jízdy je drsňák s přezdívkou Kovboj, jehož cílem je zabít deset tisíc oživlých mrtvol a najít slavného spisovatele Stephena Kinga. Nenechte se však oklamat, i když si hlavní hrdina říká Kovboj, nejedná se o westernovou záležitost. Protagonista má pro kovboje prostě jen slabost.Nicméně chápu, že hlavní antihrdina nemusí být každému po chuti. Není to ten typický kladný představitel, který se stará o zájmy všech. Je to chlap, co nemá problém vytáhnout pistoli a střelit chlapa zezadu do hlavy, je sarkastický, brutální, sexistický a tak dále. To je jeden z důvodů, proč vám nemusí povahově sednout.Pokud vás však jeho povaha rozčiluje, možná vás potěší, že nejste jediní. Jeho svérázné zvláštnosti dokáží rozčílit i ostatní účastníky tohoto příběhu. A teď si uvědomte, že když vás dokáže nakrknout jen prostřednictvím psaného textu, co asi zažívají oni, pokud se nacházejí v jeho blízkosti.

Zdroj: Golden Dog

O čem že to vlastně je?

Příběh je ve své podstatě velmi jednoduchý. Kovboj putuje pouští několik dní, týdnů, měsíců nebo let. Sám vlastně neví, jak se tam dostal, protože jednoduše vypne mozek a řekne nohám, aby prostě šly. Cesta ho nakonec dovede k jakési palisádě, ze které je kompletně hotový. Hned nato se však ozve nedostatek spánku, jídla a vody, což ho nakonec dožene a on po chvíli upadne do bezvědomí. Jakmile se probudí, zjistí, že se nachází za zmíněným palisádovým plotem, který chránil malou místní osadu. Na první pohled to vypadá jako život v ráji, jenže je tu jedno velké ALE. Osada je místem, na němž se odehrává většina příběhu knihy, díky čemuž se seznámíte s mnoha jejími obyvateli.

Dvojí styl vyprávění

Na této knize se mi velmi líbí styl vyprávění. Jeden způsob je klasickým autorským stylem, který popisuje všechno. Na druhé straně je to přímo Kovboj, skoro bych to přirovnal k interakci Deadpoola s divákem. Nečekejte, že se při zabíjení nemrtvých nebo, nedej bože, při sexu Kovboj zabrzdí a zničehonic nabourá čtvrtou stěnu mezi vámi.

Myslím tím, že celý jeho příběh vypráví on sám. Poznáváme jeho pocity, myšlenky, obavy a všechny ostatní věci. Samozřejmě můžete namítnout, že tento styl vyprávění mají i jiné knihy, což je pravda. Problém je však v tom, že ne všechny knihy dokáží se svými postavami a stylem vyprávění pracovat stejně dobře. Existují tituly, které popisují danou postavu ve třetí osobě. Jiní se snaží napodobit podobný příběh, jaký nabízí Mrtví kráčí po zemi: Život v ráji, jenže ne vždy se jim to daří.

Mrtví kráčející po zemi: Život v ráji je opravdu skvělá kniha, která vás bude bavit. Martin Štefko rozhodně umí psát. Jeho styl se snadno čte, přičemž co je nejhorší, umí dokončovat kapitoly. Několikrát jsem si myslel, že dočtu kapitolu a knihu odložím, ale ono to nejde. Pokud jste fanoušky zombie, humoru, vulgarity, násilí a delikátní erotiky, tato kniha splňuje vše.

• napínavý a zábavný příběh
  • styl vyprávění
  • samotný Kovboj