SCARF – univerzální dračí pomocník

Sdílet
Sdílet
Sdílet
Zdroj: Uprising Studios
Svět je rozhodně velice nebezpečné místo plné zla, násilí, podvodů a lumpů, kteří vám ve vteřině mohou sebrat něco velice drahého. Nemyslím teď přímo hmotný předmět, i když taková ztráta jistě také zabolí… jde o pocit bezpečí a svobody. Svět si žádá statečné hrdiny s úžasnými schopnostmi létat, zneviditelnit se, s nabušenými svaly, laserovýma očima či sonickou rychlostí. Hrdina se ovšem skrývá v každém z nás a význam tohoto slova se pro někoho jiného může značně lišit. Někdo vnímá jako hrdinství už jen samotnou pomoc babičce přejít přes přechod, odnesení těžkých tašek, péči při nesnázích či věnování volného času druhým. Roztomilý nezávislý titul SCARF pojednává o tom, co přesně znamená být hrdinou v úžasné cestě několika světy za odhalením vlastního osudu.

Cesta je cíl

Vaším průvodcem bude drobná bezejmenná postavička, která na první pohled v ničem extra nevyniká. Společníkem se jí stane rudý dračí parťák důmyslně skrytý do podoby dlouhé multifunkční šály. Právě skrze něj vám bude umožněno získat nové schopnosti a dost odvahy na to, vydat se do různých koutů esoterické dimenze polapit vzpurné duše, které si vytvářejí vlastní nové světy, jak se jim zlíbí. To je jim umožněno skrze sílu samotné Matky, která zemřela a jejíž moc v těchto nevinných rukou způsobila, že duše začaly tropit neplechu, ač ne s nekalým úmyslem.
Abyste zabránili případnému chaosu, který by takto mohl nastat, pomůžete dračímu parťákovi duše chytit a moc navrátit tam, kam náleží. Nebude to ovšem jednoduché, protože přece jen budou tyto světy hracím polem každého neposedného uličníka, který jej stvořil, a tak se připravte na několik strastí, překážek a důmyslných hádanek. Tolik vám toho k příběhu stačí, protože nechci nic více prozrazovat, i když musím uznat, že mi ke konci chyběla nějaká ta jiskra a větší vypětí doposud nastřádaných emocí. Finále je odbyté strohou animací bez jakékoliv výzvy a vy se možná budete cítit, jako byste byli o něco ochuzeni. Závěr tedy není úplně nejlépe zpracován, to se ovšem nedá říci o zbytku hry.

Originální herní prvky

Už při prvním zmínkách o titulu SCARF se mi velice zamlouvala mechanika získávání různých dovedností. Samotná postavička toho totiž sama nesvede mnoho. Na scénu přichází dračí šála, která v sobě ukrývá tolik rozmanitých funkcí a využití, že by ji Horst Fuchs na teleshoppingu prodával jedna báseň. Nejprve naleznete schopnost dvojitého skoku, při kterém se z šály stanou křídla. Ta vás vynesou i na těžko dostupná místa, kam byste se jinak nedostali. Dále se šálka zvládne přeměnit na jakousi liánu, abyste se mohli zhoupnout přes hluboké propasti, následuje vystřelovací prak a můj oblíbený kluzák na příjemné plachtění vzduchem. Všechny tyto funkce zvládne dračí parťák levou zadní, stačí se transformovat do požadovaného tvaru a ostatní už je na vás. Jde o něco, co vyloženě nevnáší do světa logických adventur úplnou novotu, ale originální pojetí je velice osvěžující. Po odehrání několika podobných her musím konstatovat, že je to příjemná změna, jakmile k tomu započítáte správná načasování a kombinace jednotlivých schopností dohromady.
Není to ovšem pouze rudá šála, která by měla sklízet chválu. Ve hře se totiž vyskytuje ještě několik dalších jedinečných mechanik. Mezi ty jistě patří malá koule, která rozráží vodu kolem sebe. Díky tomu můžete vejít pod vodní hladinu, aniž byste se namočili, neumíte totiž plavat. Opomenout nemohu ani silný vítr, před kterým se musíte schovat, jinak vás strhne z útesu dolů, mizející platformy, strašení opeřených darebáků děsivou maskou, přemisťování růžových krystalů k rozpohybování mechanismu či sbírání kousků zářících stužek k obnovení cesty vpřed. V určitý moment jsem si skutečně přišla jako ve hře Journey, protože se na šále při sbírání stužek začaly objevovat zlatavé znaky. SCARF se vám do paměti vryje svou neotřelou hratelností, originálními mechanikami a nádherným prostředím.

Tolik krás, a tak málo času

Do různých světů se vydáváte skrze portály a skutečně je každá výprava zcela jiná, nejen prostředím, ale také podmínkami. Zpočátku zavítáte na malý ostrov s chrámem ukrytým pod hladinou moře, kde poprvé využijete dříve zmíněnou kouli odpuzující vodu. V pouštní oblasti budete bojovat se spalujícím horkem a silným větrem. Ve třetím, lesním světě potkáte nádhernou životem překypující flóru a faunu s množstvím spletitých cest. Celé krajině dominují polorozpadlé, přesto robustní stavby připomínající chrámy starobylých civilizací. Každá z oblastí je úplně odlišná, nabízí různé hádanky a zcela vybízí k průzkumu. Je skutečně pastvou pro oči sledovat, co vytvořila představivost a touha po svobodě. Na druhou stranu lehce zamrzí, že takových ojedinělých světů není více, protože SCARF zvládnete na první průchod dohrát za cca čtyři hodiny. Autoři vás tak vrhnou do něčeho tak jedinečného a krásného, ale tato cesta skončí dříve, než si to vůbec uvědomíte, a to je strašlivá škoda.

Pokud patříte k těm hráčům, kteří musí prolézt každičký kout herního světa, budete mít o zábavu postaráno. Vaším primárním cílem je samozřejmě polapit duše, ale malá odbočka jistě není na škodu. Od zajímavých hádanek, které nejsou ani tak těžké rozluštit, jako úspěšně provést daný postup, narazíte na skryté hračky a ilustrace. Během putování jistě zahlédnete také nástěnné malby, které vám z příběhu odtajní zase o kousíček víc.

Sami toho moc nezmůžete

Poslední a neméně důležitou složkou všech světů jsou černé levitující kuličky. Zajímavé u nich je to, že jakmile se k nějaké takové přiblížíte, váš dračí společník se začne vzpouzet a odmítá vás k nim pustit. Musíte si ho proto doslova strhnout z krku a dále pokračovat bez něj. Tyto koule vám vždy odtajní další část příběhu a brzy ze všech nepatrných indicií začnete vnímat, že zde něco není zcela v pořádku. Po shlédnutí nového kousku děje se na těle vaší postavičky začne stále víc a víc rozpínat temnota. Co to znamená, to se dozvíte až na samotném konci. Jedno vám však mohu prozradit už teď, SCARF má dvě odlišná zakončení a bude záležet pouze na vaší pozornosti, které z nich spatříte.

Další situace, kdy se od svého dračího parťáka oddělíte, s sebou přinesou plno strastí. Drobná postavička sama nepřekoná mnoho překážek, proto je pro vás rudá šála tak moc důležitá. Bez ní byste se totiž moc daleko nedostali. V těchto chvílích však bude zapotřebí zapojit logické uvažování ještě o to více a dobře se rozhlédnout kolem sebe, jestli vám nemůže pomoct důmyslně skrytá páčka, odrazové plošiny či jiné pomůcky. Při opětovném setkání budete svého parťáka krmit esencemi, aby zase nabral ztracené síly.

Strastiplné chybičky

Takto nádhernou pouť skvěle doplňuje i hudební doprovod a zvuky okolního prostředí, díky nimž atmosféra dostane úplně nový rozměr. Líbí se mi i styl malinké nápovědy. Když nějakou chvíli budete kolem zmatečně pobíhat bez nejmenšího tušení, co se po vás vyžaduje, rudá šála se změní na draka, ten se od vás oddělí a dolétne na místo, kde taktně naznačí, že právě zde máte něco udělat. Bohužel ze začátku zmatky nastanou. Hra vám kromě základního ovládání neprozradí zhola nic, a tak může některým chvíli trvat, než pochopí všechny puzzly a co třeba je udělat k jejich splnění.

Co se týče ovládání, autoři doporučují sáhnout po ovladači, ale ani na klávesnici s myší jsem nezaznamenala větší problémy kromě skoků. Jakmile přišlo na řadu přeskakování na plošiny, ještě k tomu v omezeném časovém limitu, měla jsem často co dělat, abych nevybuchla vzteky. Skoky jsou mnohdy nepřesné a velice špatně se dá odhadovat jejich místo dopadu, proto se připravte na hodně padání. Také poměrně dlouhé načítání mezi jednotlivými úrovněmi je sice detail, ale všimnete si toho.

GP uvozovky

SCARF nabízí za málo peněz hodně muziky. Tato příjemná oddechovka zabaví, ale ne na dlouho. Opravdu je škoda, že takový titul, který vyniká v tolika ohledech, skončí až příliš brzy, navíc s neuspokojivým završením. I přesto musím pochválit vizuální zpracování, pohlcující atmosféru, audio, hratelnost i nenáročné hlavolamy splývající s okolním prostředím. SCARF se mi vryl hluboko do paměti v důsledku mnoha pozitiv, ale také několika mála negativ.

Klady

grafické zpracování
atmosféra
některé originálně pojaté herní mechaniky
audio
přívětivá cenovka

Zápory

kratší hratelná doba
zpočátku můžete být lehce zmatení
zakončení příběhu postrádá jiskru
0

Doporučujeme

Sdílet na Facebooku
Sdílet na Twitteru
Sdílet na LinkedIn