Sword Art Online – Aincrad 002 – úvodka

Sword Art Online – Aincrad 002 – recenze

17. 2. 2023

Jedná se o light novelu.
Toto není komiks.

První díl light novely z cyklu Sword Art Online – Aincrad se na pulty českých knihkupectví dostal začátkem minulého roku a seznamoval čtenáře s těmi nejzákladnějšími informacemi týkajícími se smrtící videohry jménem Sword Art Online. V naší předešlé recenzi jste se tedy už dozvěděli, že se v tomto světoznámém příběhu několik tisíc hráčů nemůže odhlásit z MMORPG, dokud jej alespoň jeden z nich nedokončí, tedy neporazí bosse stého podlaží aincradského hradu. Háček je ovšem v tom, že smrt ve videohře pro hráče znamená smrt i v reálném světě. Nakladatelství Crew nám přináší druhý díl Sword Art Online – Aincrad 002, který by se měl zaměřit na další postavy, jež v předešlém výtisku nedostaly prostor. V Aincradu totiž neuvízli pouze silní válečníci bojující v první linii.

Scénář:
Svět:
Žánr:
Redakce:

Reki Kawahara
abec
Crew
Isekai
Fantasy, sci-fi, anime
Petr Kabelka, Matěj Vozábal
Matyáš Anton, Jolana Tichá
332
brožovaná
listopad 2022
9788076792203

Zdroj: Crew

Hra, se kterou se nezahrává

Aincrad je sice děsivý, přesto nádherný svět, jehož každé jedno podlaží nabízí unikátní prostředí samo o sobě. Kvůli vidině náhlé smrti v momentě, kdy se vaše životy ve videohře dostanou na nulu, se velká část hráčů drží spíše stranou a nechce riskovat v bojích s bossy chránících jednotlivá patra. Přesně tito hráči tvoří střední vrstvu, protože stejně tak jako i v normálním světě, živobytí stojí peníze, a ty získáte buďto z řemeslnické práce, na což musíte mít správné statistiky, nebo z výprav za materiály či poklady.

Protagonista neodmyslitelně spojený s celou sérií Sword Art Online (dále jen SAO) je výhradní sólo hráč s mnoha přezdívkami, oděn v černé a nosící dva meče… ne, není to Geralt, protože jakmile Kirito vytáhne i druhou zbraň, víte, že tady už přestává veškerá sranda. Z jakého důvodu je Kirito sólista, proč se nechce přidat ke guildě a co stojí za tím, že se drží spíše v ústraní? Kirito totiž vždy takový nebyl a za jeho změnou stojí tragické události, na něž si bude pamatovat až do konce svého života. Naštěstí to nebude pouze Asuna, kdo ho přivede zpět na tu správnou cestu a opět ho naučí nejen důvěřovat ostatním, ale i najít víru v sebe samotného. Druhá kniha se tentokrát zaměří na Kiritovo setkání se čtyřmi dívkami – členkou gildy Černé kočky Sači, krotitelkou šelem Silicou, kovářkou Lisbeth a rozkošnou Jui. Záhadná Jui přitom Černému šermíři začne říkat „tati“.

Zdroj: Crew

Připomenutí starých pout a závazků

Jako předešlý díl, Sword Art Online – Aincrad 002 nabízí trochu rychlejší spád děje, a pokud jste sledovali anime, nejspíš si budete říkat, že několik málo detailů buďto přímo nesedí, nebo bylo zcela vynecháno. Není to žádný velký problém, protože pro mě osobně bylo velmi příjemné opět si připomenout události jednoho z nejlepších příběhů zaobírajících se virtuální realitou a masivně multiplayerovými videohrami. Od doby, co povídky japonského autora Reki Kawahary dostaly animovanou podobu, uběhlo již deset let a přiznám se, že já sama jsem si už přesně dopodrobna nepamatovala tyto vedlejší odbočky ozvláštňující hlavní zápletku. Proto pro mě bylo příhodné si je připomenout skrze psané minipříběhy, které mi právě tato kniha nabídla.

Budete tak opět svědky toho, jak se Kirito vydá se Silicou hledat vzácný květ, aby se jim podařilo oživit opeřeného dráčka Pinu, jejího věrného parťáka. Budete společně s kovářkou Lisbeth zažívat úžasné dobrodružství při výpravě za hledáním netradičního kovu k vytvoření speciálního meče a zažijete emocionální jízdu na horské dráze. Vezmete pod svá křídla dívku trpící ztrátou paměti, která vám přilne k srdci, ale nakonec budete svědky i smutné události, díky níž zjistíte, proč se Kirito tak moc uzamkl do sebe… poznáte tu sžírající nenávist sebe sama, pohrdání, výčitky i obrovskou bolest. Sword Art Online se všeobecně snaží zamaskovat drsnou pointu celého příběhu těmi příjemnými zážitky, ale občas je zapotřebí si připomenout, že všem jde o život a stačí skutečně málo k tomu, aby se váš herní avatar roztříštil na miliony mnohoúhelníků.

Jiný úhel pohledu

Styl psaní je přímočarý a většinou nezabíhá do až moc velkých detailů, ale díky vhodně zvoleným slovům si dobře dokážete udělat obrázek o tom, kde se postavy nacházejí, co mají na sobě, jak se cítí apod. Druhý díl tak nějak počítá s tím, že za sebou máte předešlou knihu a jste tak seznámeni se základními fakty i pojmy. Z toho důvodu je úvod hodně krátký a vynechává seznamování se se situací, jak tomu bylo na počátečních stránkách dílu prvního. Sword Art Online – Aincrad 002 sice funguje jako samostatná jednotka, ale pro vaši přehlednost by bylo lepší díly nepřeskakovat, pokud se sérií nejste jinak obeznámeni.

Zdroj: Crew

Co mě mile překvapilo, bylo členění celé knihy. Přestože zde najdete v podstatě čtyři příběhy, i ty jsou děleny na kratší kapitoly a pro lepší orientaci čtenáře jsou navíc doplněny o několik černobílých ilustrací. Jako by mě někdo při recenzování prvního dílu vyslyšel a splnil má přání, protože jednoduché, leč výstižné obrázkové přílohy vás do děje dokážou vtáhnout o to více. Škoda možná jen toho neutrálního provedení. Na začátku však prolistujete pár kolorovaných ilustrací, ve stručnosti naznačujících, co že vás to čeká. Celá kniha má příjemné cestovatelské rozměry a velmi povedené zpracování, protože stránky jsou z pevnějšího papíru a textu na nich nenajdete mnoho. Font je totiž větší, čímž se příběh sice lépe čte, ale na druhou stranu je takto navýšen počet stránek, a tedy celková tloušťka vazby.

Sword Art Online – Aincrad 002 čtenáře seznamuje s tím, co Kirito mimo jiné dělal během několika měsíců strávených ve smrtící videohře kromě dobývání podlaží v první linii. Díky čtyřem samostatným příběhům zachycujících různé časové úseky se více dostáváme k poznávání povahy hlavního hrdiny a můžeme na něj i na Aincrad nahlédnout z trochu jiného úhlu pohledu. Jen je trochu škoda, že příběhy nejsou seřazeny dle časové chronologie, ale chápu, že si autor nechal tu největší emocionální bombu na konec.

Sword Art Online – Aincrad 002 navazuje na první díl a rozvíjí ho vedlejšími příběhy s dalšími postavami, které dříve nedostaly prostor k tomu zazářit. Kirito se setkává se čtyřmi dívkami, jejichž role v tomto ději nejsou zase tolik zásadní jako ta Asuny, ale rozhodně nejsou méně důležité. Skrze pokračování máme více prostor proniknout do Kiritova života, vyslechnout si pár příhod z reálného světa a poznat nejen jeho osobnost, ale i obrovskou tíhu viny, kterou si s sebou nese.

• ilustrace obohacující příběh
  • větší zaměření se na emoce
  • příjemná sazba a cestovní velikost