Ulož svoje knihy – úvodka

Ulož svoje knihy – jednoduchá hlavolamová hra

20. 10. 2023

Ze života knihomola: „Byl chladný podvečer, když mě něco v mém nitru opět nabádalo pořídit si další knížku. Byl to hlas malého ďáblíka neustále mě pobízejícího ke všemožným nekalostem. Druhý imaginární mužíček na mém rameni však náhle zvolal, ať si vzpomenu, že už mi na další knížky nezbývá místo. Má police i knihovna praskají ve švech a komínky se tyčí všude, kde se najde alespoň pár centimetrů volného prostoru. Přesto jsem neodolala návštěvě knihkupectví s myšlenkou, že řešení problému s uskladněním je záležitost mého budoucího já. Jenže střet s realitou byl dřívější, než jsem myslela.“

Pokud i vy patříte mezi beznadějné shopaholiky knih nebo deskovek, nastražte uši. Na váš problém známe řešení… tedy vydavatelství Blackfire ho zná. Jednoduchá hlavolamová hra Ulož svoje knihy vám naučnou, a přesto zábavnou formou poradí, jak co nejlépe a především co nejskladněji urovnat své knihy, aby se na poličku vešla klidně i jedna roztomilá kočička.

Ulož svoje knihy – insert
Ulož svoje knihy – zadní strana

Srovnej knihy na poličku, nezapomeň na kočičku!

Určitě to všichni znáte. Knih jenom přibývá a místa naopak ubývá. Někdy si přejeme, aby náš domov byl nafukovací. Naštěstí je tu chytrá hra Ulož svoje knihy, která přichází s řešením. Jedním z hlavních kladů je její přístupnost. Tato oddechová deskovka je skvělá nejen pro jednotlivce, ale i pro menší skupinky a je vhodná pro široké věkové kategorie od osmi let výše. Je pouze na vás, kolik času u ní budete chtít strávit. Hra je totiž tvořena čtyřiceti výzvami a každý si může vybrat ze čtyř obtížností dle svého gusta. Toto variabilní nastavení hře umožňuje, aby se stala přístupná pro široké spektrum deskoherních nadšenců.

V roztomilém balení s decentní grafikou a průhledným okýnkem, abyste si mohli prohlédnout poklady uvnitř, naleznete čtyřicet oboustranných karet výzev. Na jedné straně je zadání a na té druhé naleznete jedno možné řešení. Netrapte se však, když se váš postup nebude přesně shodovat s kartou. Každá výzva má hned několik rozhřešení a to na kartě není nikterak směrodatné, abyste si úkol mohli odškrtnout jako splněný. Mimo karty si v plastovém insertu lebedí hned dvanáct různě velkých a různě širokých dřevěných knih nesoucích na hřbetu písmena od A až po L. Ty vám společně s různými barvami pomohou od sebe knihy odlišit, protože na konkrétní výzvy potřebujete jen určité knihy. Abyste je mohli ukládat do polic, nesmí chybět dvě dřívka znázorňující ony poličky, jedna figurka kočičky a jedna vodováha maskující svůj vzhled jako truhlík s rozkvetlými květinami.

V zemi zdejší, ten nejbystřejší

Jak už název napovídá, cílem hry je vyřešit výzvy tak, aby byla horní police dokonale v rovnováze. Jednoduše si vezměte kartu výzvy, první poličku položte na rovný povrch a k ruce si přiberte knihy odpovídající zadání. Ty na poličku musíte umístit tak, abyste jednak dodrželi veškeré podmínky zadané na kartě a jednak se vrchní polička, kterou na závěr umístíte na vrchol, nacházela v rovině, což ověříte pomocí vodováhy.

Ukládání knih na polici má pochopitelně nějaká pravidla. Tím nejzásadnějším je, že minimálně dvě knihy se musí dotýkat horní poličky. Určité karty výzev mají podmínku, že konkrétní knihy musíte na polici umístit vodorovně, svisle nebo je naskládat na sebe či postavit vedle sebe. Nedílnou součástí domácnosti je i černá kočička, která se v některých případech připlete na poličku. Kočička musí vždy sedět alespoň na jedné knize a současně mezi dvěma knihami. A to jsou celá pravidla, která najdete stručně a přehledně sepsaná na speciální kartě.

Ulož svoje knihy – kočička
Ulož svoje knihy – knihy a vodováha
Ulož svoje knihy – knihy a kočička

Baví a trénuje mysl

Ulož svoje knihy je svou hlavolamní podstatou skvělým odlehčením, když nechcete herní večery trávit nad složitými pravidly ani dlouhou přípravou. Zabaví spíše menší, protože obtížnost ani těch nejzapeklitějších výzev pro dospělého není nikterak vyčerpávající. Naopak si myslím, že dětem pomůže s procvičením prostorového vnímání. Ta lehčí zadání, troufnu si tvrdit, by klidně mohly zvládnout i mladší, než je doporučená věková kategorie. Obtížnost se totiž stupňuje především skrze navýšení počtu knih, se kterými musíte manipulovat, než že by hra obsahovala náročné strategické prvky. Pro zkušenější deskové hráče tak bude hledat výzvy spíše ztrátou času.

Co se hře Ulož svoje knihy musí nechat, je kvalitní zpracování doprovázené roztomile decentním vizuálem. Ukládání jednotlivých komponentů do insertu jistě potěší každého detailistu, protože knihy mají své určené místo. Najít tu správnou pozici pro každou z nich je hlavolam sám o sobě, dokud dotyčnému neprozradíte, že se malá nápověda nachází na dně insertu, ale psst. Figurka kočky, vodováha i knihy jsou dřevěné. Nemusíte se tedy bát, že se při pádu na zem jen tak snadno poničí. To se vám dříve zakutálí pod gauč, protože se svou muší váhou využijí akcelerace při pádu a frnknou vám kdovíkam, tak si dávejte pozor a nespouštějte je z očí.

Ulož svoje knihy – balení
Ulož svoje knihy – čtyři obtížnosti
Ulož svoje knihy – ukládání knih do insertu

Ulož svoje knihy hodnotím z pohledu člověka, který pravidelně namáhá své mozkové buňky skrze různé logické záležitosti, videohry ani deskovky nevyjímaje. Skládání knih na poličku bylo zprvu zábavné, ale velmi rychle jsem zjistila, že ani největší obtížnost není něco, co by mě dokázalo pořádně zaměstnat. Nicméně věřím, že děti ze hry budou doslova nadšené, protože Ulož svoje knihy je deskovka přesně udělaná jim na míru, která v sobě skloubí logiku, zábavu, krapítek strategie, zkoušení metodou pokus–omyl a velké plus je přece ta kočička. Ve sbírce náročnějších hráčů však hra bude hledat místo jen stěží.

Desková hra Ulož svoje knihy mě od samého začátku přitahovala svým jednoduchým, a přesto nápaditým konceptem. I když jí vyčítám některé nedostatky, v zásadě splňuje svůj účel – nabízí jednoduše zábavnou hru pro různé věkové skupiny. Pro děti a ty, kteří nechtějí zdlouhavé přípravy či průběh, bude skvělou volbou. Hra je výborným prostředkem k procvičení prostorového vnímání a logiky. Pro náročnější deskové hráče však bude pravděpodobně příliš jednoduchá, a hledat v ní náročné strategické prvky budete marně.

• roztomilé téma
  • naučný efekt doprovázen zábavou
  • kvalitní komponenty