Pokud existuje filmový žánr, který mě od dětství baví nejvíc, je to horor. Nedokážu úplně vysvětlit proč, ale z nějakého pro mě těžko pojmenovatelného důvodu je mi nejbližší. Jakmile se tedy mezi novinkami Albatros Media objevila Encyklopedie hororového filmu, musel jsem po ní sáhnout. Pokud jste milovníky hororu stejně jako já, není to vyloženě povinnost, ale spíše zajímavý titul, který by na poličce neměl chybět. Nejde jen o obsah, ale také o působivou černobílou obálku, které dominuje slavný zabiják v hokejové masce s motorovou pilou v ruce, za nímž se rýsují police s maskami dalších kultovních padouchů. Najdete tu Michaela Myerse, Predátora, Necronomicon, Facehuggera a… víte co? Zkuste je rozeznat sami. Jakmile knihu otočíte, na zadní straně čeká doslova „kráska v nesnázích“.
Autoři:
Vydavatel:
Distributor:
Žánr:
Počet stran:
Tisk:
Vazba:
Rok a měsíc vydání:
ISBN:
Vydání:
Jiří Pospíšil, Petr Cífka,
Milan Rozšafný, Jan
Gál, Mojmír Sedláček,
Václav Rybář,
Matěj Svoboda
XYZ
Albatros Media
Naučné, Horor
424
barevný
pevná
září 2025
978-80-907476-8-5
první
Od gotiky po slashery
Encyklopedie hororového filmu je opravdu obsáhlé dílo. Čtenářům nabízí celých čtyři sta dvanáct stran plných podnětných informací a bohatého obrazového materiálu od herců, ikonických zabijáků až po režiséry. Musím uznat, že tvůrci odvedli pečlivou práci a věnovali velké úsilí tomu, aby byla kniha logicky členěná a přehledná. Díky tomu se v ní snadno orientuje a nehrozí, že byste se ztratili ve spoustě údajů nebo že by v ní panoval zmatek. Co se mi ale na knize opravdu líbí, je to, že ačkoliv se jedná o encyklopedii, autoři nepoužívají akademický styl vyjadřování. Celý obsah je psán v uvolněném stylu a občas se tvůrci nebojí prohodit nějaký ten vtípek.
Titul systematicky pokrývá širokou škálu subžánrů, takže si v něm každý fanoušek najde své. Mezi zastoupenými směry narazíte na gotický horor s temnou atmosférou, upírské filmy plné krvežíznivých bytostí, vlkodlačí snímky zachycující proměny člověka ve zvíře, folk horor čerpající z lidových pověr a venkovského prostředí, found footage ve stylu „nalezených záznamů“, brutální slashery s ikonickými vrahy, napínavé home invasion thrillery odehrávající se v domácím prostoru a samozřejmě mnoho dalších proudů, které dohromady skládají pestrou mozaiku hororové kinematografie.
Pozornost je věnována také významným osobnostem žánru. Naleznete zde profily a kariérní přehledy tvůrců, kteří horor ovlivnili – spisovatele Stephena Kinga se svými strašidelnými příběhy, Johna Carpentera, jehož Halloween určil standardy slasheru, i Petera Jacksona s bezuzdně krvavým Braindead. Nechybí ani herecké ikony typu Roberta Englunda, který je nesmrtelně spojený s Freddym Kruegerem.
Navíc vás kniha zavede do světa ikonických rekvizit. Jednou z nich je Hromová hůl z Evil Dead, tedy dvouhlavňová brokovnice Ashe Williamse, který si získal fanoušky po celém světě svým neotřelým přístupem k boji s temnotou i specifickým humorem. Encyklopedie nezapomíná ani na rozbor dalších kultovních předmětů, které se staly součástí hororové mytologie – řetězy Pinheada, Candymanův hák, sekera Jacka Torrance a mnoho dalšího.




Zdroj: Albatros Media
Mě osobně nejvíce pobavila kategorie Scream Queens, což zahrnuje herečky, které proslavil jejich křik. Mezi nimi najdeme jména jako Neve Campbell z filmu Vřískot, Jamie Lee Curtis z Halloweenu, a dokonce i Sarah Michelle Gellar, která je však známější jako nemilosrdná lovkyně upírů Buffy.
Vzpomínky, Asie na scéně a jeden velký třpytivý problém
Bylo opravdu fajn si znovu připomenout filmy, u nichž jsem trávil čas s přáteli a pokaždé jsme diskutovali, co u nich fungovalo a co už bylo přehnané. Velmi mile mě překvapilo, že se Encyklopedie hororového filmu nezaměřuje výhradně na americkou produkci, jak by člověk čekal, ale věnuje prostor i titulům z jiných částí světa. Asijské horory mají v knize důstojné zastoupení, což mě potěšilo, protože dle mého názoru významně ovlivnily vývoj kinematografie. Stačí si uvědomit, jaké nezapomenutelné ikony tam vznikly. Obří Godzilla, symbol japonského filmu, nebo na první pohled křehká, ale děsivá Samara z Kruhu, kterou bych osobně potkat nechtěl. Jsou tu také dvě stránky věnované české produkci.
Když jsem listoval sekcí věnovanou upírským filmům, narazil jsem na řadu známých titulů. Objevil jsem akční sérii Underworld s Kate Beckinsale, kultovní Od soumraku do úsvitu od Quentina Tarantina, stylovou trilogii Blade s Wesleym Snipesem a mnoho dalších snímků, které si zaslouží pozornost.
Jenže u jednoho konkrétního jsem se zarazil… u Twilight ságy. Nechápal jsem, proč se v Encyklopedii hororových filmů vůbec objevuje. Moje první myšlenka byla, že jde o omyl. Tenhle trojúhelníkový milostný příběh, v němž Bella balancuje mezi upírem Edwardem a vlkodlakem Jacobem, bych s klidem zařadil spíš do kategorie špatně napsaného young adult romantického žánru než mezi horory. Dokonce sám Robert Pattinson v jednom rozhovoru kdysi řekl, že tohle byla jeho nejhorší role.
Pak mě ale osvítilo. Skutečný horor pro mě bylo ten film vůbec dokoukat od začátku do konce. Po tomhle uvědomění jsem si řekl, že Twilight sága má v Encyklopedii hororového filmu své místo, i když možná z jiných důvodů, než tvůrci zamýšleli. Na scénu s třpytivým Edwardem, který se na slunci leskne jako zatracená diskotéková koule z devadesátek, nikdy nezapomenu.
Encyklopedie hororového filmu je skutečnou poctou jednomu z nejvlivnějších filmových žánrů. Nabízí nejen přehled, ale také vizuální lahůdku, kterou ocení jak začínající fanoušci, tak skalní hororoví nadšenci. Dokáže vzdělat, pobavit i vyvolat příjemnou dávku nostalgie. Její síla spočívá v obrovském rozsahu, kvalitním zpracování a lásce k hororu, která z ní sálá z každé stránky. Je to Encyklopedie, která by neměla chybět v knihovně žádného hororového fanouška. Děsivě dobré čtení.

