Gwint - úvodka

Karetní hra Zaklínač 3: Divoký hon – Gwint – recenze

26. 12. 2025
Zdroj náhledu: Xzone

Ach, Kontinent. Země věčných válek, zrádně krásných čarodějek, ohavných nestvůr, lidské zvrácenosti a zatraceně chytlavých hazardních her. Zde i ten největší hrdina, jako je slavný Gwynbleidd, dokáže zapomenout na pronásledování Ciri a v mezičase zabíjení příšer neváhá usednout k partii Gwentu. Tak nevinná kratochvíle zdržující nás už tolikrát od osudových misí ve hře Zaklínač 3: Divoký hon se stala legendou, která si během let vysloužila vlastní identitu, komunitu i kult. Tento karetní fenomén se však konečně zhmotnil ve fyzické podobě, a díky českému vydání od společnosti Xzone si jej můžeme zahrát bez toho, aniž bychom při pravidlech zakopli o cizí jazyk. Jen si budeme muset zvyknout, že po našem je to Karetní hra Zaklínač 3: Divoký hon – Gwint.

Od krčem Temerie k hmatatelné taktice

Gwent se poprvé objevil jako doplňková minihra v rámci titulu Zaklínač 3: Divoký hon. Jak šel čas, tato „mini“ hra přerostla v monstrum, čímž později vznikl Gwent: The Witcher Card Game fungující jako free-to-play digitální TCG. Není to však poprvé, co se nám do rukou dostaly fyzické karty. Fanoušci si jistě vzpomenou na bonusy k rozšíření Srdce z kamene a O víně a krvi. Krásné, ale poněkud nepraktické karty svým tarotovým formátem byly ideální maximálně tak na výstavu. České vydání Karetní hra Zaklínač 3: Divoký hon – Gwint (dále jen Gwint) je uzpůsobeno pro fyzické hraní a příjemně sedí do ruky díky formátu TCG. Navíc tato edice poprvé přináší kompletní sadu včetně frakce Skellige! Divoké klany ze severu už se tak nemusí krčit v koutě a s hrdostí se připojují do bitevní vřavy.

První, čím vás Gwint upoutá, je krásné balení. Vnější obal s parciálním lakem nádherně podtrhuje ikonickou ilustraci Geralta a Ciri. To největší kouzlo se ovšem skrývá uvnitř. Insert je řešen tak, že se do něj jednotlivé balíčky vejdou perfektně uspořádané, i když je opatříte ochrannými obaly. Netřeba tak shánět samostatné krabičky pro každý balíček zvlášť. Vše je pěkně pohromadě připraveno k přenášení a karty se vám jen tak nepromíchají… praktické a estetické zároveň, zkrátka chytré řešení. Kromě stohů karet najdete pod víkem také obsáhlá pravidla ve dvou příručkách, která vás provedou nejen základním hraním, ale také dalšími herními režimy včetně týmového 2v2 či volného boje pro pět hráčů. Nechybí ani papírová herní podložka coby bitevní pole, kartonové počítadlo bodů, kartonové žetony a opět kartonová mince pro určení začínajícího hráče.

Pět barev strategie

Alfou a omegou celého Gwintu jsou karty. V balení na vás čeká pětice frakcí, z nichž každá má svůj jedinečný styl, barvu a tematicky odpovídající ilustrace: Monstra, Nilfgaard, Severní království, Scoia'tael a samozřejmě Skellige. Bez ohledu na frakci se každý balíček skládá ze stejných funkčních typů karet. Velitelé jsou ty nejvýraznější postavy s pasivní a aktivní schopností. Mezi Jednotkami pak naleznete karty Hrdinů, což jsou naši staří známí jako Ciri, Triss, Yennefer, Marigold a nesmí chybět ani Geralt z Rivie. Zapomenout nesmíme na různé Efektové karty jako kouzla, návnady, a především počasí, které dokáže síly na bitevním poli pěkně zamíchat. Frakce pomáhají ke zvýšení znovuhratelnosti. S každou se totiž hraje trochu jinak, čímž lze využít různé druhy strategie. 

Každá karta je malým uměleckým dílem. Kromě nádherné ilustrace věrné videoherní předloze je plná ikon a symbolů, které značí sílu a schopnosti. Každého fanouška potěší spodní text prozrazující nejen jméno jednotky, postavy či efektu, ale přináší také kousek zajímavého loru, který zachovává videoherní terminologii. Držet v ruce takové kartičky je pro zarytého fanouška zkrátka čistá radost.

Nejprve balíček, až pak hrdinství

Ti z vás, kteří Gwint ještě nikdy nehráli, nemusíte se bát. Příručky vás stručně a jasně provedou všemi zákoutími pravidel. Gwint by se sice na první dobrou dal zařadit mezi jednodušší karetní hry, ale má překvapivou strategickou hloubku. Cílem je porazit soupeře alespoň ve dvou kolech. Ještě předtím je však zásadní příprava, tedy seskládání balíčku. 

Než se pustíte do boje, je třeba dát dohromady balíček, jenž musí obsahovat pouze jednoho Velitele, minimálně dvacet dva karet Jednotek a maximálně deset Efektových karet. Pro nerozhodné jsou karty v každé frakci označené hvězdičkou doporučeny pro první hru. Volba karet v balíčku je skutečně jen a jen na vás. Horní hranice pro Jednotky neexistuje, a právě v tom je skrytá past. Teoreticky byste mohli do svého balíčku naházet všechny dostupné karty frakce, avšak to by byla obrovská chyba hodná začátečníka. Na startu každého kola máte k dispozici pouze deset karet, čímž máte omezenou možnost si líznout další například skrze Špehy či Léčitele. Čím více karet balíček obsahuje, tím více ředíte šance na ty nejsilnější trumfy. Moudrý hráč tedy volí minimalistický přístup, aby měl svou armádu pod kontrolou.

Umění války

Partie probíhá na třech liniích bojiště: přední linie, zadní voj a obléhací stroje. Karty smíte umisťovat pouze na jim určené pozice, což je základní kámen taktiky. Jak karty vykládáte, sčítá se jejich útočná síla. Protože si během kola nedobíráte karty (pokud to speciální efekt nepovoluje), je klíčové umět promýšlet své kroky dopředu. Například již zmíněný Špeh sice zaplní soupeřovy řady, ale vy si za to doberete dvě karty z balíčku. Léčitel vám dovolí z odhazovací hromádky získat jednu kartu Jednotky zpět. Velitelský roh zase zdvojnásobí sílu Jednotek v dané řadě. Chytře využívat a kombinovat efekty se schopnostmi karet je klíčem k drtivému vítězství. Pozor však na počasí! Ať už Štiplavý mráz, Neproniknutelná mlha, Prudký déšť i Skelligská bouře dokážou snížit sílu všech jednotek v dané řadě či v řadách na pouhou jedničku, což ovšem funguje na obě strany bojiště a anulovat ho může jen Jasná obloha. 

Pro někoho je strategická hloubka Gwintu jeho největší předností, pro jiného se může stát menší překážkou. Tato hra totiž vyžaduje poměrně značné množství neustálého kalkulování. V každém kole sledujete útočnou sílu, připočítáváte bonusy a odečítáte efekty, abyste měli přehled, kdy by se vyplatilo vytáhnout trumf z rukávu, nebo ve správný okamžik stáhnout ocas. To může zbrzdit tempo a některým připomínat spíše hodiny algebry.

Umění obětovat kolo a psychologická vrstva rozprostírající se pod každým vyložením karet činí zápas napínavým, i když máte zhruba představu o tom, jaké trumfy by mohl váš soupeř ještě skrývat. Nesnažíte se totiž pouze vyhrát dvě kola, nýbrž si zajistit ty nejlepší podmínky ve všech třech. Záměrně ustupovat a soupeře tak přinutit vyložit své nejsilnější karty co nejdříve, je jen malým příkladem z nepřeberného množství intrik, která vás na bojišti mohou potkat. 

Rozšířené manévry

Česká verze Gwintu přináší kromě povedeného přenesení do reálného světa také nové herní variace. Můžete trénovat v poměrně promyšleném sólo režimu, nebo se vrhnout do chaosu všichni proti všem. Milovníky výzev potěší pokročilý a turnajový režim, které kladou vyšší nároky na promyšlenou sestavu balíčku a strategii. Všechny variace z velké části sledují základní pravidla, ale mají je upravená tak, aby hra byla za jakékoliv situace plynulá a takticky hluboká. Rozmanitost je sice fajn, ale Gwint září nejjasněji v základní duelové formě.

Gwint má v sobě kus historie Kontinentu. S českým vydáním a formátem uzpůsobeným pro časté hraní je radost ho vytáhnout na stůl. Pro každého fanouška, který strávil desítky hodin v Zaklínači 3 a zbavil mapu všech otazníčků, je to jasná povinnost. Na své si přijde i nováček, který hledá zábavnou karetní hru s vysokou dávkou taktiky. Zatímco pěju chválu na karty a balení, zbylé komponenty naopak působí dojmem, jako by na ně už nezbyl budget. Nejvýrazněji je to znát u skládací herní podložky. Podobně je to také s žetony a zmíněnou kartonovou mincí. Všechny tyto prvky plní svou funkci, ale jejich papírové provedení postrádá tu hmatovou radost a robustnost, kterou by si Zaklínač zasloužil. 

Vřele doporučujeme investovat alespoň do ochranných obalů, avšak Xzone vám nabídne ještě mnohem víc. Je těžké si vybrat z tolika krásných gumových podložek a ty foilové karty Hrdinů prostě musíte mít!

Karetní hra Zaklínač 3: Divoký hon – Gwint je ilustrovanou kronikou bitev Kontinentu, která září díky strategické hloubce, kde se počítá každý tah. Sady karet plné ikonických postav i hutného loru vás okamžitě vtáhnou do nemilosrdného světa intrik, zrad a nebezpečí. Přestože kartonové komponenty působí jako levný žold, podstata zůstává. Gwint vás neustále vyzývá a bohatě odměňuje za každý chytrý manévr. Fanoušci Zaklínače zkrátka nemohou toto vydání přehlížet.

Tagy:
Klady
  • věrnost videoherní terminologii a estetice
  • strategická hloubka
  • balení umožňuje uspořádání všech balíčků
  • frakce nabízí odlišné herní styly
  • krásné karty
  • přidání nových herních režimů
Zápory
  • vedlejší komponenty
  • poměrně intenzivní kalkulování
  • přemýšlet mnoho tahů dopředu není pro každého
Infobox
  • Autoři CD Projekt, Rafał Jaki, Damien Monnier
  • Vydavatel No Loading Games
  • Distributor Xzone
0.0

Doporučujeme

Mozkovar index

Náhoda

Znovuhratelnost

Interakce

Zpracování

Prostoje

Nikola Mrázová Erlebachová

Indie a RPG videohry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na žlutých TV kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také po starších titulech, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem. Když zrovna nebojuje s bossy, nejspíše se ztrácí mezi stránkami knížek, nebo mazlí svou milovanou kočkovitou šelmu… ideálně obojí zároveň.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.