Zaklínač 3

Zaklínač 3: Game of the Year Edition – tři velká dobrodružství Geralta z Rivie

13. 12. 2022

Zaklínač 3: Divoký hon, Srdce z kamene a o Víně a krvi jsou tři části jedné z největších edic hry roku, jaká kdy byla vydána. Poslední dobrodružství zaklínače Geralta z Rivie takto zabere hráči se vším všudy více než 120 hodin herního času, a to pouze v případě, že se rozhodnete nevyužít všechny možnosti, které Zaklínač 3 (The Witcher 3) nabízí. Protože se blíží next-gen update, připomeňme si tuto oceňovanou hru v podobě Game of the Year Edition. Pokud se pak chcete skutečně navnadit, u nás na webu najdete i recenze Zaklínače 1 a Zaklínače 2: Vrahové králů.

Zaklínač 3: Divoký Hon začíná rok po konci druhého dílu

Už uběhl rok, kdy se během Konkláve na Loc Muinne rozhodlo, že čarodějové budou v Severních královstvích loveni jako zvěř. Nilfgaard opět zaútočil na sever a nyní mu bohužel už sjednocená Severní království nestojí v cestě. Foltest je mrtev, Temerie padla, Aedirn je zničen. Kaedwen se připravuje na boj, až skončí zima, ale místo toho je dobyt Redanií. Jediným vládcem, který stojí v cestě Nilfgaardu, je tak Radovid a jeho Redanie s armádou dobytého Kaedwenu. Bohužel, bavíme se o Radovidovi, a o něm všichni víme, co dělá se zvadlými mužskými údy. Tento nevyzpytatelný a šílený král vede pogromy proti všem čarodějům, které lze v jeho zemi najít.

V tomhle báječném chaosu cestuje Geralt z Rivie a jeho přítel, učitel a patron, zaklínač Vesemir, s cílem nalézt čarodějku Yennefer. Tu samozřejmě najdou, ale přitom zjistí, že se vrátila i Ciri a pronásleduje ji Divoký hon. Geralt ví, čeho jsou tito elfové shopní, neboť mu vyrvali Yennefer z náručí a nyní chtějí jeho chráněnku Ciri. Zaklínač tak udělá to, co je správné – vydá se na výpravu, aby své dítě překvapení získal dřív, než to udělá nepřítel. Vypadá to jako velmi nudná lekce z historie, že? Opak je pravdou, všechno toto pozadí je velice důležité pro celý příběh. Ten je jedním slovem dokonalý.

Geralt je opět na cestách, skoro jako v knižní v sáze, a se svými přáteli musí řešit jedno nebezpečí za druhým, aby svou „dceru“ našel. Jedná se o pořádně velkou open worldovou hru – Zaklínač 3, jenž je 35x větší než Zaklínač 2, tento pojem dokonale naplňuje. Přesouvání se je ve hře skutečně hodně, naštěstí je v tomto případě dostupné rychlé cestování po objevených ukazatelích na mapě. Můžete plout na lodích a po souši jezdit na Klepně. Zde je také jeden z nedostatků či komediálních prvků hry. Klepna sice přiběhne, kdykoliv zapískáte, jen se občas bugne, takže místo toho, aby v klidu doběhla ke Geraltovi, se objeví na střeše, hradbách nebo mezi stromy. Proto jde spíše o komedii než o špatný bug.

Dějová linka je jasná, tak kolik vedlejších úkolů je tam nyní?

Pokud budeme počítat i DLC, Zaklínač 3 (The Witcher 3) obsahuje 203 úkolů (hlavních a vedlejších), 33 zaklínačských kontraktů a 69 map k pokladům, nepočítaje otazníčky na mapě. Ke všemu se ale dostaneme. Plnit vedlejší úkoly je mnohdy přínosnější než se vydat hledat samotnou Ciri. Některé vám vyběhnou okamžitě během splnění některých částí hlavní linie, na jiné můžete narazit během hraní. K většině ale dojdete tím, že interagujete s vývěskou na vesnici a seberete oznámení.

Do hry přichází i zaklínačské zakázky. Na nic jsem nečekal tolik jako na řešení skutečných zaklínačských lovů na bestie, protože zjistit něco o příšeře, vystopovat ji nebo vylákat z úkrytu a poté zabít a schramstnout odměnu je něco neuvěřitelně uspokojivého. Geralt nyní využívá své vylepšené zaklínačské smysly, díky čemuž vidíte stopy, cítíte pachy, zkoumáte škrábance. Děláte to snad ve všech úkolech, ať už hlavních, nebo vedlejších, jako skutečný zaklínač.

Posledním druhem úkolů je hledání pokladů. Kromě klasických truhlic, ze kterých vylootujete všechen potřebný materiál, budete hledat i návody zaklínačských zbrojí. Divoký hon nabízí čtyři zaklínačské sady, Kočky, Medvěda, Gryfa a Vlka. Jejich části můžete náhodně nalézt nebo si k nim u kovářů koupit mapy. Zbroje se dělí na základní, vylepšené, prvotřídní a mistrovské, a pokud nemáte předchozí verze, na další stupeň je nevylepšíte. Mistrovskou zbroj vám navíc vyrobí jen MISTR kovář! Najdete jej (tedy ji) ve Velenu, je to krásná skeližská kovářka na Vranohradu.

To znamená, že je ve hře Zaklínač 3 crafting?

Crafting je slabé slovo. Do hry přichází hromada různých kovářů, kteří vám kromě výše zmíněných zbrojí mohou vyrobit i meče. Ty jsou klasicky dva, stříbrný a ocelový – jeden na monstra, druhý na lidi. Hra jich však nabízí tolik druhů a všechny mají různé výhody i nevýhody, že je skoro nemožné si nějaký vybrat. Ty nejlepší, tedy mistrovské, vyrábí mistr kovář elf Hattori v Novigradu. To ale ve výrobě není všechno, velký prostor získala také alchymie. Zaklínač přece nemůže bez svých bylinek ani odvarů fungovat a Zaklínač 3 to ví. Nyní vyrábíte lektvary, bomby, oleje a odvary. Lektvary, bomby a oleje se rovněž dělí na základní, vylepšené, prvotřídní a mistrovské. I s alchymií vám někdo pomáhá, zde je to druid Gremist na Skellige.

Geralt se umí i specializovat

Stejně jako v předchozích dílech, také nyní se můžete vydat cestou „mága“, bojovníka nebo alchymisty. K tomu je tu bonus v podobě univerzálních schopností, na které se vypotřebuje pouze jeden bod dovedností. Body dovedností získáte tím, že postoupíte s Geraltem na další úroveň nebo meditujete u kamene moci. Univerzální schopnosti se nevylepšují; jakmile je zvolíte, máte bonus trvale. Je to zaklínačská volba menšího zla – chci být šermíř, nebo mít o 500 životů víc?Bojové schopnosti jsou základem, a pokud chcete hru proběhnout co nejrychleji, sypte vše do nich. Vylepšíte si rychlý i těžký útok, odrážení šípů nebo parírování.

Novinkou je střelba z kuše, pomocí které si sestřelujete pod meč létající monstra. Magie zase vylepšuje vaše znamení. Ve hře opět narazíte na známou pětici Igni, Aard, Quen, Yrden a Axii, z čehož vám nejvíce zkušeností přinese vylepšování Axii, protože jeho pomocí ovlivňujete konverzace. Pokud vím, nejméně využívaná je stále cesta alchymisty. Umění lektvarů, bomb nebo olejů bude vždy na okraji, neboť i bez vylepšování těchto schopností můžete dosáhnout mistrovství. Samozřejmě je však můžete všechny propojovat, moje nejoblíbenější kombinace je mág/bojovník. Geralt je rychlý, silný, s velmi dobrou obranou a jeho kouzla jsou zničující. Doporučuji ale zkusit i mága/alchymistu a vyhnout se bojovým schopnostem. Teprve potom si můžete užít všechny možnosti, jež Zaklínač 3 nabízí, protože uhýbat, útočit základními údery a vyhrát, to už chce trošku zkušeností.

Zmínil jsi Bělosad, Velen i Novigrad, co ještě uvidím?

Během Zaklínač 3: Divoký hon se podíváte celkem do šesti destinací, z nichž jedna je jen naoko. První navštívíte Bělosad, malou vesnici, kde se naučíte vše, co vás ve hře čeká, a pochopíte její principy. Poté vyrážíte do Wyzimy. Ta je už nyní pod kontrolou císaře Emhyra a je to krátká a bezvýznamná lokace, kde se jenom proběhnete pár místnostmi v zámku. Následně poputujete do Velenu – nechutného, chudého, bahnitého a pod správou Krvavého Barona.

Odtamtud vzhůru do Novigradu; nejen do města, jež má svých problémů dost, ale i do jeho okolí. Upřímně, z Novigradu jsem byl unešený jenom chvíli, protože jsem se tam naběhal tolik, že tam už nezabloudím, stejně jako v Lost Heaven z Mafie 1. Osud vás poté přivane na ostrovy Skellige. Vytoužená destinace všech fanoušků Zaklínače je tu a je nádherná, pravděpodobně i nejlepší. Nakonec je tu samozřejmě Kaer Morhen, zaklínačská bašta, kde Geralt vyrostl a kde byla v knihách vychovávána i Ciri.

Nezapomeň na minihry!

Předchozí hry měly kostkový poker, páku a rvačky, Zaklínač 3 si nechal jen jednu, a to rvačky. Opět jsou všude různí zápasníci, které vyzýváte a postupujete skrz ně dál s cílem stát se tím největším boxerem široko daleko. Druhá minihra je s klisnou Klepnou. Ta, kromě toho, že na ní Geralt může úplně všude jezdit, je i prvotřídním závodním koněm. Můžete tak zkusit vyhrát všechny dostihy a získat pro ni novou výbavu.

Poslední a tou nejdůležitější minihrou je karetní hra Gwent. Ta je natolik úspěšná, že na jejím principu vznikly hned dvě další hry, Thronebreaker: The Witcher Tales a Gwent: The Witcher Card Game. V obou Gwent funguje sice jinak než v Zaklínači 3, ale zde máte jeho originální podobu. Jedná se o karetku, ve které do třech řad skládáte jednotky a podle síly jejich bodů zvítězíte. Pouze rozbor Gwentu by vydal na samotný článek, takto alespoň víte, že je to karetní hra, v níž jsou čtyři základní balíčky (Severní království, Scoia´tael, Nilfgaard a Příšery) a která zabaví na dlouhé hodiny.

Zaklínač 3 nabídl také hromady známých postav

Jednou z těch zajímavějších je zaklínač školy Zmije Letho, který byl vidět snad v každém z herních trailerů. Ten se ve hře objeví, ale jenom v pár případech. Zaprvé můžete importovat poslední save ze Zaklínače 2, kde jste jej nechali naživu. Druhá cesta je se během konverzace ve Wyzimě zeptat, kam zmizel. Letho však není jediný zaklínač, na kterého narazíte. Objeví se také Vesemir, Eskel nebo Lambert.

Z čarodějek se konečně objevuje Yennefer z Vengerbergu, Geraltova životní láska a snad ještě větší mrcha než v knihách. Navíc vypadá zatraceně dobře a to jí nemohu odpustit. Vrací se i překrásná Triss Merigold (Ranuncul), bez které by už herní příběh nemohl fungovat. Objeví se také trpaslík Zoltan Chiway nebo proslulý sukničkář Marigold. Hru provází fantastická grafika, která uchvátí snad každého hráče. Skellige jako nehostinné ostrovy jsou temné, obalené v mlze a ukazují, že všichni, kdo tam žijí, jsou drsňáci. Novigrad je nádherně spletité město, kde můžete navštívit každý dům, a Kaer Morhen je hrad hradů. Jakmile jej uvidíte, musíte jet na Spišský hrad na Slovensko, který se stal předlohou toho herního.

Grafika je skvělá, bezchybná, promyšlená a na nejvyšší rozlišení vidíte i každý Geraltův vlas. Nemohu si pomoci, ale Zaklínač 3 nastavil laťku neuvěřitelně vysoko a je velmi dobře, že tvůrci z CD Projekt Red si jsou této přednosti vědomi. Nesmím opomenout hudbu. Orchestrální hudba ze Zaklínače 3 je hrána i slavnou skupinou Lords of the Sounds a skladby jako Naranca nebo The Wolven Storm vám budou znít v hlavě věčnost. Soundtrack je dokonalý a jde vidět, že si na něm studio CD Projekt Red dalo záležet. Každá lokace, každé místo, každá situace má svůj hudební podkres a vy ho slyšíte, vy ho vnímáte, protože patří ke hře, a v tu chvíli jste pohlceni. Za hudbu ve hře lze pouze zatleskat, protože něco takového se jen tak neslyší. Zdá se vám toho už moc? Ani náhodou, přichází Srdce z kamene.

Zaklínač 3: Srdce z kamene

První velké DLC rozšiřující Zaklínače 3 jsou Srdce z kamene, narativně naprosto strhující dobrodružství, které pohltí každého fanouška. Dostáváte se do spirály, ze které není úniku, a to jen kvůli špatnému přečtení podmínek splnění úkolu. Kolem Geralta se roztočí kolotoč událostí, při kterém skutečně plesá srdce každého fanouška. Upřímně, kdyby na motivy právě tohoto datadisku vznikl komiks nebo kniha, byl bych první, kdo si jej koupí. Datadisk zdobí kromě Geralta ještě jedna podstatná postava. Je jí Olgierd von Everec (který vypadá jako David Beckham).

První úkol k Srdcím z kamene odemknete sebráním zakázky v hospodě U Sedmi Koček s doporučeným levelem třicet dva. Jak poznáte, že jste vjeli do oblasti datadisku? Skočí po vás nekker s větším levelem, než máte vy, a nakope vám zadek. Bonusem kromě skvělé nové kampaně a dalších vedlejších úkolů je Slovotepec. Během základní hry si do mečů můžete dávat runy, Slovotepec vám do mečů i zbroje tepá „slova“, a to ne ledajaká. Hrajete s medvědí zbrojí, ale chcete z ní udělat lehkou? Nebo chcete, aby váš meč před sebe ještě šlehal vítr a zvýšil vám dosah? I to zařídí. Srdce z kamene jsou rozšířením hlavního příběhu a dají se odehrát do deseti hodin – krásný čas na datadisk, než se tvůrci rozhodli ještě povytáhnout.

Zaklínač 3: O víně a krvi

Rozšíření odemknete sebráním oznámení v Novigradu či Velenu, kde stojí, že dva rytíři hledají slavného Geralta z Rivie kvůli zakázce. Geralt si s nimi plácne a vyráží do Toussaintu, země vína, lásky, pohody a všude tekoucí krve. Rozšíření je obrovské, je velké asi jako celý Zaklínač 2. Jeho kompletní odehrání se vším všudy, včetně vedlejších úkolů, mi zabralo neuvěřitelných čtyřicet hodin, a to je na datadisk sakra hodně. Objevuje se opět podmínka vyššího levelu. DLC O víně a krvi vyšlo jako poslední, takže se počítá s tím, že jej Geralt absolvuje až nakonec. Minimální level je třicet čtyři a nejlepší je vydat se na cestu ihned po Srdci z kamene.

Datadisk by mohl být samostatná hra, jak je plný dalších úkolů a pokladů. Z mistrovských zbrojí se mohou stát velmistrovské, ty mimochodem rozšíří i zbroj Mantikory. Navíc jste v knížectví plném rytířů, takže musíte dodržovat také nějaké rytířské ctnosti, a Geralt je vlastně i rytířem, takže pro něj „nic složitého“.Oproti všem ostatním lokacím, ve kterých jste zatím pobíhali, je Toussaint otočkou o 180 stupňů. Barevné, zalité sluncem a inspirované Toskánskem je toto knížectví skutečné nádherné. Obzvláště když Geralt získá svou vlastní vinici Corvo Bianco, kterou si můžete vylepšovat, začít na ní pěstovat své vlastní bylinky a konečně mít i chemickou laboratoř.

Dočkáváme se rozšíření o gwentový paklík Skellige, který vás bude nutit hrát jednu karetní partii za druhou, a to jsou další hodiny hraní a karetních soubojů. Kromě toho si opět můžete zaboxovat nebo závodit na své drahé Klepně. K té dodám, že je tu quest týkající se přímo jí, a doporučuji vám, najděte ho!

Zvláštností celého DLC jsou i barvy na zbroje. Konečně si můžete upravovat svou zbroj podle vašich chutí, a ne podle přednastaveného systému. Rozšíření se dočká také seznam příšer. Nejtypičtější je šarlej, neuvěřitelně děsivý, velký tvor, který má nezničitelnou kůži. Vrací se skolopendromorfové, archespory, bruxy a alpy známí ze Zaklínače 1.

Posledním velkým bonusem je zlepšení mutací. Narazíte na úkol, který vás zavede do jedné tajné laboratoře, kde se jeden vědec pokusil „odmutantit“ svého zaklínačského syna. Selhal, a místo toho mutace posílil. Geralt tak najednou může mít ještě lepší schopnosti, především ledová vlna Aardu je fantastická. Vběhnete do deseti nepřátel, hodíte Aard a je velká šance, že se vám podaří všechny zneškodnit.

Jaký z toho ale vyvodit závěr?

Zaklínač 3 je komplexní hra se vším všudy, které nechybí vůbec nic. Bonusem je pak deník obsahující postavy či příšery, jenž se navíc aktualizuje podle toho, co se aktuálně děje. Do toho je tu ještě perfektní dabing, především ve dvou jazycích, angličtině a polštině. Anglický dabing je klasikou, s níž si užijete hru, jak jen můžete. Polský dabing je ale překvapivě ještě lepší. Ano, vím, že hra je dělána Poláky, ale nevěřil jsem, že by mezi anglickým a polským dabingem mohl být tak velký rozdíl. Polštině jako slovanskému jazyku navíc i částečně rozumíte. V češtině si užijete pouze titulky.

Nakonec ještě zmíním jednu takovou menší specialitku, a to jsou easter eggy. Ve hře jich je nepočítaně a někteří streameři stále hledají další. V Zaklínači 3 můžete nalézt obraz celého týmu vývojářů, odkaz na Pána prstenů či Dragon Age, úkol inspirovaný 12 úkoly pro Asterixe, Monty Pythony, Tomb Raidera, Tyriona Lannistera a hromady dalších. Doslova vychytané do detailů.

Nejlepší hra všech dob? Pravděpodobně. Je obrovská, kvalitní, přehledná a má skvělý hudební doprovod i rozšíření, jež pokračují už v tak kvalitním příběhu. Vyzdvihnout musím také minihry v podobě Gwentu nebo jízdy na koni a vedlejší úkoly, které mají hlavu a patu. Zaklínači 3: Game of the Year Edition (The Witcher 3: GOTY Edition) se nedá prakticky nic vytknout. Všechny problémy, které měla původní hra Zaklínač 3: Divoký hon, zmizely s rozšířeními, tedy kromě Klepny. Dnes jde o jedno velké dílo, v němž je hledat zápory stejně těžké jako hledat Ciri. Jsem skutečně rád, že hra má českou lokalizaci alespoň v titulcích, protože bez nich by fanoušci o mnoho přišli. A ačkoliv to skutečně vypadá, že bych Zaklínače zbytečně moc adoroval, opak je pravdou – zkuste si jej zahrát, pochopíte sami.

• snadná hratelnost
  • alchymie
  • ovládání