CHEAT HAPPENS 1

Cheat Happens – rozhovor se zakladatelem

25. 10. 2022
Zdroj náhledu: Cheat Happens

S hraním her jde od nepaměti ruku v ruce také cheatování a používání trainerů. Gaming Professors vám přináší rozhovor na toto kontroverzní téma s prvními profesionálními tvůrci trainerů, abychom se podívali na druhou stranu pomyslné barikády a nakoukli tak pod pokličku tvorby cheatů. Řeč je o známých Cheat Happens.

Pro informaci, Cheat Happens byla spuštěna 1. ledna 2001 jako webová stránka nabízející nejnovější cheaty, nápovědy a soubory pro PC a konzole. Po 20 letech je Cheat Happens jednou z nejoblíbenějších webových stránek s cheaty, která každý měsíc hostí více než čtyři miliony zobrazení.

Rozhovor nám poskytl Chris „PWIZARD“ O'Rorke. Chris je manažer obchodních operací, vedoucí webdesignér a spoluzakladatel portálu Cheat Happens. V roce 1997 začínal s malým webem známým pod názvem GAME NOT OVER, poté byl Chris požádán, aby se připojil k The Adrenaline Vault. GAME NOT OVER se stal sekcí cheatů a nápověd AVaultu a s pomocí spoluredaktora Petera Ekstroma se rychle rozrostl na jednu z největších databází cheatů na světě. V prosinci 2001 Chris a Peter spojili své síly, aby spustili web cheathappens.com a pokračovali ve své vizi přinášet cheaty masám.

Cheat Happens Colony Ship aim1 cheat1

Můžeš nám sdělit cestu, jak ses k tvorbě cheatů a trainerů dostal?

Já osobně jsem začal sbírat a tvořit své vlastní cheaty a trainery již v 80. letech na Commodore 64 pomocí zařízení zvaného „Action Replay cartridge“. Nahrával jsem je do systémů BBS (Bulletin Board Systems) po celé zemi, jelikož ještě neexistoval žádný „internet“ ani webové stránky.

Za jakých okolností jste se s Peterem Ekstromanem poznali?

Peter i já jsme měli vlastní nezávislé podobné webové stránky, jeho se jmenovala „Cheat Happens“ a moje „Game Not Over“. Pak nás převzal herní web The Adrenaline Vault a spojil naše úsilí. Nakonec jsme se rozhodli odsud odejít a vytvořit vlastní specializované stránky a měli jsme pocit, že „Cheat Happens“ je ten nejlepší název.

Když si vzpomeneš na začátky Cheat Happens, s čím jste se museli potýkat? Co pro vás byl z počátku největší problém?

To nejtěžší bylo začít od naprosté nuly. Museli jsme znovu shromáždit všechny cheaty, kódy a trainery pro PC a konzole. Zároveň jsme se snažili stránky propagovat všemi možnými způsoby. Také jsme neměli žádné příjmy. Peter a já jsme pracovali na plný úvazek a pak jsme na Cheat Happens pracovali dalších 8 hodin denně po CELÉ ROKY a utráceli vlastní peníze, než jsme vydělali byť jen desetník. Jednoduše řečeno, jsme měli opravdu vášeň pro to, co jsme dělali, a doufali jsme, že se to jednou v něco promění.

Setkáváte se pravidelně s negativními ohlasy, nebo dokonce útoky? Ať už ze strany herní komunity, vývojářů nebo hackerů apod?

Každý den se setkáváme s negativními reakcemi a útoky, většinou od hráčů ze staré školy, kteří věří, že všechny cheaty a trainery by měly být zdarma, a pak také od hackerů, kteří se snaží ukrást prémiové účty. Nikdy jsme neměli problém s vývojáři her a mnoho z nich nás za naši práci i pochválilo. Díky tomu nemusí vynakládat prostředky na implementaci cheatovacích kódů, vývojářský konzolí atd. a mohou se soustředit na tvorbu hry.

Zdroj: Cheat Happens

Cheat Happens má svůj vlastní program Aurora, můžeš nám o něm něco ve stručnosti říci? Kde se vzala myšlenka stvořit Auroru?

V Cheat Happens jsme tak trochu ze staré školy, takže jsme se tvorby samostatných trainerů drželi tak dlouho, jak jen to šlo. Viděli jsme však, že všechny ostatní služby, jako je Steam a Epic, spolu s některými našimi novějšími konkurenty přecházejí na řešení typu „vše v jednom“. Prostě to dávalo smysl. Umožnilo by to rychlejší přístup k trainerům a jejich rychlejší vytváření, v podstatě výhra pro všechny. Chtěli jsme to však udělat správně a k tomu jsme potřebovali více finančních prostředků a zdrojů, proto jsme se rozhodli pro Kickstarter. V listopadu 2021 jsme spustili Kickstarter s cílem 11 000 dolarů.

To se nám podařilo asi za 6 hodin a od té doby se podařilo vydělat přes 350 000 dolarů a dále přes 700 000 dolarů prostřednictvím BackerKitu. Bylo jasné, že uživatelé jsou na tento krok také připraveni. Výsledkem je Aurora, místo, kde jsou všechny naše nové a aktualizované trainery nahrány a k dispozici všem členům během několika sekund a bez těžkopádného stahování. V kombinaci s našimi novými mobilními aplikacemi pro dálkové ovládání máte všechny potřebné trainery přímo na dosah ruky. Aurora je stále pokračující projekt, který budeme časem i nadále aktualizovat a přidávat do něj nové funkce.

Je nějaký typ her, které v zásadě odmítáte?

Rozhodně nebudeme vytvářet trainery pro hry v žánru multiplayer nebo čistě online hry, kde vaše akce ovlivňují ostatní hráče.

Osobně mi cheatování v SP hrách nikterak nevadí, a když si hráč chce hru usnadnit, je to jeho volba a nemám s tím problém, sám si touto cestu hru někdy ulehčím. Ale v MP hrách je to zarážející. Jak se stavíte k cheatování v multiplayerových hrách typu Counter Strike, DOTA, LOL, Warzone etc.?

Upřímně řečeno takovými hráči pohrdáme. Pokud chcete nebo potřebujete si pomoct ve své vlastní hře pro jednoho hráče, je to vaše právo, ale neničte zážitek ostatním jen kvůli vaší zlomyslnosti nebo hackování žebříčků.

Stalo se někdy, že vás kontaktoval přímo vývojář nějaké hry a požadoval stažení traineru nebo vám bylo nějakým způsobem vyhrožováno?

Za 21 let naší existence nás o odstranění traineru pro jejich hru požádaly asi dvě společnosti. Nejednalo se o výhrůžky, jen o přátelskou žádost, a my jsme jí samozřejmě vyhověli.

Endzone chaos

Případně byla i spolupráce s vývojáři pozitivní? Tedy kontaktoval vás vývojář nějaké hry ve snaze se domluvit na traineru či jiné formě spolupráce?

Několik herních vývojářů nás v průběhu let pochválilo a respektují naši práci, díky které se mohou soustředit na tvorbu her, ale nikdo nás nepožádal, abychom speciálně pro jejich hry vytvořili trainery, což by byl opravdu dobrý nápad, vzhledem k tomu, kolik lidí je používá, a dokonce je potřebuje k dokončení mnoha her.

V poslední době děláte i mnoho soutěží. Byl zde Steam Deck a nyní je možnost získat grafickou kartu. Znamená to, že spolupracujete přímo s výrobci/distributory, nebo se jedná o spontánní akce, za kterými stojí čistě Cheat Happens?

Všechny giveawaye jsme zatím kompletně sponzorovali my, s výjimkou zářijové giveawaye RTX 3080, na jejíž propagaci jsme spolupracovali se společností Hot Hardware. Bylo by skvělé, kdyby s námi výrobci spolupracovali na budoucích giveawayích, ale kdyby ne, chceme se i tak pokusit uspořádat každý měsíc jednu akci, která by vedla k našemu „Dni dárků“ na konci roku, který jsme pořádali již několik posledních let a při němž jsme během zhruba tří hodin rozdali ceny v hodnotě 20–40 tisíc dolarů. To je jedna z věcí, která nás skutečně odlišuje od konkurence – rádi se naší komunitě odvděčíme. KAŽDÝ MĚSÍC vracíme členům naší komunity desítky tisíc dolarů prostřednictvím giveawayí a našeho obchodu s odměnami.

Máme rádi data, statistiky, čísla. Můžeš nám říci, v jakých zemích je nejvíce cheaterů, tedy uživatelů Cheat Happens? A na jaké hry se hráči nejvíce zaměřují? Kolik celkově her máte pokrytých? Kolik lidí se podílí na tvorbě a chodu webové stránky?

Na prvních pěti místech se umístily Spojené státy, Nizozemsko, Indonésie, Německo a Rusko. Mezi naše nejlepší trainery patří Cyberpunk 2077, Total War: Warhammer 3, Assassin's Creed: Valhalla, Disney Dreamlight Valley a Satisfactory. Vytvořili jsme více než 26 000 trainerů pro více než 6 300 her. V současné době u nás pracuje šest zaměstnanců na plný úvazek a malá hrstka členů na částečný úvazek a dobrovolníků. Máme celkem tři programátory trainerů.

Zajímá nás, a jistě také čtenáře, finanční stránka věci. Věnujete se tomu na full time, nebo je to vedlejšák? Podělíte se s námi alespoň přibližně, kolik máte předplatitelů nebo kolik se v tomhle businessu točí peněz?

Mohu vám říct, že šest z nás se tomu věnuje na plný úvazek, ale jelikož všichni pracujeme z domova po celém světě, někteří z nás se podle časových možností podílejí i na různých osobních vedlejších projektech. V současné době máme více než 3,5 miliónů registrovaných členů, nemohu však prozradit, kolik z nich jsou předplatitelé nebo kolik nám měsíčně vynáší. Mohu ale prozradit, že prvních sedm let existence Cheat Happens jsme byli v minusu. Byli jsme to jen já a Peter, kteří se upracovali téměř k smrti ve snaze rozvíjet stránky, a každý měsíc jsme investovali tisíce vlastních peněz v naději, že se nám to jednoho dne vrátí. Poté jsme se konečně rozhodli vyzkoušet prodej kvalitních trainerů, takových, které nebyly vyrobeny na pochybných anonymních warezových stránkách, kde jste nevěděli, jestli dostáváte cheaty, nebo virus. Vybudovali jsme si dobrou pověst a pak se věci obrátily a my začali vydělávat.

Atomic Hear 74

Stalo se někdy, že jste se rozhodli udělat trainer na danou hru, ale bylo to nad vaše síly? S jakými nástrahami se nejčastěji potýkáte? Představují pro vás Anti-Cheat ochrany zásadní problém?

Právě teď máme potíže se hrou FIFA 23. Má nový typ anti-cheatu nazvaný EAAC (Electronic Arts Anti-Cheat). Stejně jako Easy Anti-Cheat používá ochranu v režimu jádra, kterou je velmi obtížné obejít. Ale stejně jako u EAC se i v tomto případě najde řešení, jak jej obejít, jen to bude vyžadovat nějaký čas a spolupráci s ostatními programátory. Musíme mít na paměti, že tyto anti-cheaty jsou 100% určeny k ochraně MULTIPLAYEROVÉHO aspektu hry. Shodou okolností ale chrání i část pro singleplayer. Řekl bych, že anti-cheaty jsou jednou z našich největších překážek, a bylo několik her, pro které jsme nebyli schopni vytvořit trainery nebo jsme to nebyli schopni udělat tak, aby to ovlivnilo pouze hru v singleplayeru.

V určitých částech světa, jsou čas od času provedeny zátahy a policejní akce na tvůrce cheatů a trainerů. Nebojíte se, že si jednou přijdou i pro vás?

Jsme na internetu již 21 let a jsme největším výrobcem počítačových trainerů na světě. To, o čem čtete, jsou lidé, kteří prodávají hacky pro multiplayer, jako je Counter-Strike, Diablo 3, Starcraft a další kompetitivní online hry, kterým se, jak už víte, vyhýbáme.

V této oblasti jste byli průkopníky, které se rozhodlo pár skupin napodobit. Jak reagujete na konkurenci a jaké s nimi máte vztahy?

Ano, jsou lidé, kteří se zařekli, že nikdy nebudou prodávat trainery, a nyní tito lidé prodávají trainery na základě našeho úspěchu. Ať už jde o naše trainery nebo naše stránky, neustále nás někdo okrádá a napodobuje. Pokud například zveřejníme screenshot připravované funkce, za dva dny naše konkurence implementuje to samé. Je opravdu smutné, že tito konkurenti nemají žádné vlastní originální nápady. Obvykle nad tím jen pokrčíme rameny a až na velmi malou hrstku výjimek nemáme tendenci s žádnými z nich udržovat jakýkoli vztah

Můžeš nám říci něco o plánech Cheat Happens do budoucna?

Připravujeme hned několik věcí, ale naším nejdůležitějším cílem je nový design webu. Je ale těžké najít si čas, protože náš současný web se skládá z více než 1 000 stránek/souborů. Pokaždé, když si myslíme, že budeme mít chvíli času, přijdeme s novou funkcí pro Auroru nebo stávající web. Nakonec to možná budeme muset zadat nějaké třetí straně. Dále plánujeme další měsíční dárky a také přidání nových funkcí pro naše členy s doživotním členstvím PLUS, například 3 měsíce VPN zdarma od jednoho ze tří nejlepších poskytovatelů VPN v zemi. Další podrobnosti nebo projekty nemohu kvůli dříve zmíněným odpovědím prozradit. Naše konkurence to použije proti nám a pak bude předstírat, že s tím přišli oni, jen proto, že nás předběhli v programování.

Petr Polák

Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.